Ahad, 25 Ogos 2013

Kosmo Online - Rencana Utama

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Bunraku papar kisah dongeng Jepun

Posted:

Bunraku papar kisah dongeng Jepun

Bunraku papar kisah dongeng Jepun

PUTERI Yaegaki menari riang di sekitar taman sambil memikirkan tunangnya, Takeda Katsuyori. Namun, liuk-lentuknya mula berubah setelah memakai mahkota. Wataknya berubah menjadi agresif apabila empat ekor rubah menyentuh mahkota kesayangannya yang disimpan di sebuah tempat di taman itu.

Skrip yang dibaca oleh pencerita (tayu) semakin lantang dan pantas ketika Puteri Yaegaki berada berhampiran tasik untuk melihat bayangan wajahnya di permukaan air. Situasi bertambah cemas apabila wajah puteri bertukar menjadi seekor rubah pada bayangan permukaan air tasik itu.

Tiga orang pemain gitar tiga tali (shamisen) pula memainkan alunan yang cemas ketika tuan puteri sedang bersedih kerana tidak dapat menerima bayangan wajah yang menakutkan dirinya sendiri.

Di sebalik watak puteri itu, kelihatan seorang lelaki tua dibantu oleh dua orang yang memakai pakaian serba hitam (ashizukai) tenang dalam mengendalikan boneka watak tuan puteri itu. Mereka seolah-olah dipukau oleh pencerita.

Pergerakan boneka

Kisah tersebut merupakan antara babak yang dipaparkan dalam persembahan teater tradisional masyarakat Jepun iaitu Bunraku di ibu negara baru-baru ini. Delegasi dari Osaka, Jepun iaitu Bunraku Minosuke-Kai merupakan antara syarikat yang bertanggungjawab membawa teater yang dianjurkan oleh Kelab Jepun Kuala Lumpur, Kedutaan Jepun di Malaysia, Yayasan Jepun dan Pusat Seni Persembahan Kuala Lumpur (KLPac).

"Ini merupakan pengalaman pertama saya bersama keluarga menonton teater Bunraku. Saya amat tertarik dengan pergerakan boneka dalam setiap persembahan Bunraku. Ia seoalah-olah hidup dan menjiwai setiap bait perkataan yang disampaikan oleh pencerita," ujar salah salah seorang penonton Haslinda Abd. Halim, 34, ketika ditemui Kosmo! sejurus selepas menonton persembahan teater Bunraku di KLPac baru-baru ini.

Menurut ibu kepada empat orang cahaya mata ini, keluarganya meminati seni teater lebih-lebih lagi teater yang menggunakan patung dan boneka sebagai peralatan utama dalam persembahan.


BONEKA dalam persembahan Bunraku diukir menggunakan batu, tanah liat dan kayu oleh pakar di Osaka, Jepun.


"Saya pasti akan membawa anak-anak menonton teater dari luar negara di Malaysia. Menerusi persembahan Bunraku ini, ia sekali gus memberi idea mengenai corak kostum boneka dari Jepun kepada anak-anak saya yang terlibat dalam seni persembahan boneka tangan di sekolah mereka," ujarnya.

Dalam hierarki pementasan teater Bunraku, pengendali boneka merupakan individu yang paling dihormati dan terpenting dalam kumpulan teater itu. Kanjuro Kiritake III merupakan satu-satunya pengendali boneka dalam syarikat Bunraku Minosuke-Kai.

Minat Kanjuro Kiritake III terhadap boneka dalam persembahan boneka tradisional Jepun yang dikenali sebagai Bunraku bermula sejak Mei 1965. Ketika itu, dia masih menuntut di tahun dua sekolah menengah dan sering mengikut dan membantu ayahnya, Kanjuro Kiritake II, mengadakan persembahan di Osaka, Jepun.

Seperti kanak-kanak lain, sifat ingin tahu yang membara menyebabkan dia terus menggali seni persembahan tersebut. Setiap gerak-geri ayahnya yang mengawal pergerakan kepala, mata, kening dan mulut boneka dengan sempurna menawan hatinya untuk mendekati seni kuno itu.

Menyedari minat Kanjuro, bapanya telah menghantar beliau menuntut ilmu dengan seorang guru Bunraku yang disegani di Osaka iaitu Minosuke Yoshida III.

Kini, pada usia 60 tahun, Kanjuro telah menjadi seorang pengendali boneka yang terkenal di Osaka. Malah, beliau juga merupakan salah seorang tenaga pengajar di sebuah akademi Bunraku di bandar tersebut.

Bermula sejak Zaman Edo iaitu kira-kira 400 tahun lalu, Bunraku merupakan salah satu seni persembahan warisan Jepun yang setaraf dengan Nohgaku dan Kabuki.

Teknik penceritaan

Seni persembahan yang berasal dari Osaka itu menggabungkan teknik penceritaan dengan iringan muzik dan persembahan drama boneka.

Pementasan Bunraku mempunyai 125 kisah berbeza pada Zaman Edo. Setiap kisah dibawa oleh watak-watak berbeza mengikut jalan cerita yang tertulis dalam buku yang diturunkan daripada satu generasi ke generasi lain.

Dua watak utama dibawa oleh dua pengendali boneka utama dalam satu-satu pementasan dan dibantu oleh pengendali boneka berpakaian serba hitam (ashizukai).

Pengendali boneka dalam Bunraku memerlukan masa yang panjang untuk mahir sepenuhnya.

"Sebuah boneka dalam sesuatu persembahan dikendalikan oleh tiga individu. Sebagai ketua, saya mengawal pergerakan kepala dan tangan kanan boneka, manakala bahagian tangan dan kaki kiri pula dikawal oleh dua pembantu.

"Saya mengambil masa selama 15 tahun untuk mahir. Bagaimanpun, untuk mahir dalam segenap aspek persembahan Bunraku seperti menyelaraskan boneka dengan muzik dan pencerita, ia mengambil masa selama tiga dekad," kata Kanjuro yang menghabiskan lebih daripada separuh umur untuk mendalami Bunraku. Beliau ditemui pada sidang akhbar persembahan sulung Bunraku di Asia Tenggara yang bertempat di KLPac baru-baru ini.


KEMAJUAN ekonomi di Osaka tidak menjejaskan pembangunan seni tradisional di Jepun.


Kisah dongeng

Persembahan Bunraku bukan sekadar menggerakkan satu watak boneka, tetapi setiap gerak-geri, kelopak mata boneka itu mampu menghidupkan cerita.

Menonton Bunraku ibarat menonton persembahan wayang kulit di negeri Kelantan. Ia sarat dengan elemen-elemen tradisional dan kisah-kisah dongeng masyarakat Jepun dahulu kala.

Ia merupakan salah satu hiburan kebanyakan masyarakat setempat di Osaka sekitar tahun 1950-an hingga 1970-an. Osaka merupakan merupakan bandar ketiga terbesar di Jepun selepas Tokyo dan Yokohama. Bandar yang terkenal sebagai destinasi pelancongan di negara itu mempunyai kepadatan penduduk berjumlah 2.5 juta.

Namun, Bunraku kurang digemari dalam kalangan orang muda. Bunraku dipersembahkan di Teater Bunraku Kebangsaan Osaka sepanjang tahun. Rata-rata penonton setia terdiri daripada wanita pertengahan usia. Persembahan bermula pada sebelah petang hingga waktu malam.

"Golongan lelaki lebih gemar menonton pada cuti hujung minggu," jelas Kunjaro bahawa bahasa yang digunakan dalam pementasan Bunraku menggunakan bahasa Jepun kuno semasa Zaman Edo.

Bagaimanapun, bahasa yang kurang difahami oleh masyarakat di Jepun itu menyebabkan Bunraku kurang diminati oleh golongan muda Jepun. Sehubungan itu, sari kata digital disediakan pada setiap persembahan.

Dalam usahanya mengangkat seni tradisi tersebut, beliau dan pasukan pementasannya menghabiskan sebanyak 136 hari setahun untuk melawat seluruh tempat di Jepun bagi mengadakan pementasan Bunraku.

Ia merupakan salah satu cara mereka menghidupkan seni tradisi ini. Sekurang-kurangnya 20 buah bandar di Jepun berjaya mereka jejaki setiap tahun. Mereka turut mengadakan persembahan selama dua minggu di setiap bandar.

"Pada bulan Jun dan Disember pula, kami mengadakan persembahan di sekolah-sekolah sekitar Osaka dan Tokyo bagi memupuk minat kanak-kanak agar terus menghargai seni tradisi ini," jelasnya. Keseluruhan daripada kehidupan Kanjuro dihabiskan untuk mendalami ilmu-ilmu yang terkandung dalam pementasan Bunraku.


PERANAN Takemoto Tsukomadayu (kiri) sebagai pencerita (tayu) dan pemain alat muzik shamisen, Tsuruzawa Enza merupakan tulang belakang dalam setiap persembahan Bunraku.


Antara cabaran terbesar pementasan ini ialah penghayatan watak. Setiap karakter boneka memerlukan saya sentiasa fokus untuk menghidupkan boneka-boneka tersebut.

"Saya kini berusia 60 tahun dan adakalanya perlu mengendalikan boneka seorang puteri. Usia pada setiap boneka tidak berubah seperti usia saya. Keserasian itu harus diwujudkan dan diserlahkan dalam setiap pementasan," katanya.

Tambah beliau, pengendali boneka perlu mengetahui cara untuk mempelbagaikan emosi dan watak dalam setiap watak agar terus menambat perhatian penonton.

Sementara itu, pencerita (tayu) dan pemain alat muzik seperti gitar yang mempunyai tiga tali iaitu shamisen merupakan dua tulang belakang dalam setiap pementasan Bunraku.

Menurut Takemoto Tsukomadayu, selaku pencerita yang bersama Kanjuro dalam setiap pementasan memberitahu, skrip yang dibacanya itu merupakan teks asal dan berusia lebih 300 tahun.

"Sebagai pencerita, saya cuba menyampaikan setiap kisah mengikut gaya lama di samping menyelitkan elemen-elemen kontemporari dengan kehidupan masyarakat masa kini," ujarnya yang berpengalaman selama 43 tahun dalam teknik penceritaan pementasan Bunraku.

Tanaman padi mengganti gandum

Posted:

Tanaman padi mengganti gandum

Tanaman padi mengganti gandum


JENTERA membajak tanah digunakan oleh para petani untuk menanam padi di bawah Skim Gezira di Sudan.


ANAK padi yang baru ditanam menjulur keluar dari tanah kering Sudan. Ia kelihatan kecil seperti bilah-bilah rumput, namun tanaman tersebut melambangkan impian negara itu untuk menjadi salah satu skim pertanian pengairan yang terbesar di dunia.

Bakri Elamin Awad al-Karim memiliki sebuah plot kecil di rantau Gezira yang luas terbentang di antara Sungai Nil Biru dan Putih di selatan Khartoum.

Bantuan dari Jepun telah membantu mengubah petani di Sudan mencatat pengeluaran hasil yang lebih baik dan pendapatan tinggi ekonomi pertanian yang berskala besar.

Pada zaman kegemilangannya pada sekitar tahun 1920-an, ketika Sudan berada di bawah pemerintahan kolonial British dan Mesir, Skim Gezira telah disebut-sebut sebagai model pembangunan Afrika.

Di bawah skim tersebut, tarikan graviti digunakan mengalirkan air paip dari Sungai Nil Biru untuk mengairi ratusan hektar tanaman pokok kapas.

Tetapi kekurangan pelaburan dan penswastaan sedikit demi sedikit telah membawa kepada kerosakan infrastruktur, terusan dan benteng. Analisis mengatakan, kebanyakan ladang di rantau itu bergantung kepada ketiga-tiga perkara tersebut dan ini seterusnya menyebabkan ekonomi negara itu merudum.

Potensi

Tidak seperti bahagian lain di benua Afrika atau Asia, padi masih menjadi tanaman yang agak janggal di Sudan.

Sebaliknya, sekoi merupakan bijirin ruji negara itu bersama dengan kekacang dan gandum. Kapas juga masih ditanam di sana.

"Lebih ramai petani perlu menanam padi kerana ia mampu memberikan mereka hasil tanaman yang baik," ujar Karim melalui seorang penterjemah.

Tanah milik Bakri juga digunakan sebagai ladang demonstrasi untuk tanaman padi yang dianggap Menteri Pertanian Gezira, Abdullah Mohammed Osman, sebagai satu tanaman yang berpotensi.

"Sistem tanaman tradisional di dalam skim pengairan besar tidak berbaloi dari segi ekonomi. Ini kerana produktiviti tanaman itu tidak terlalu tinggi.

PADI Sudan memberi harapan kepada para petani meraih pendapatan yang lebih tinggi.


Begitu juga dengan pendapatan petani," kata menteri yang pernah mengkaji pengeluaran buah-buahan di Mesir.

Jelasnya, padi akan meningkatkan hasil tanaman dan pendapatan petani, di samping menyediakan sumber mata wang asing kepada Sudan dan menyumbang kepada keselamatan makanan kebangsaan.

Pengeluaran

Menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), ironinya, Sudan tidak mampu memberi makan kepada kira-kira 31 juta rakyatnya. Lebih 12 peratus daripada mereka dijangka memerlukan bantuan makanan tahun ini.

Abdullah berkata, hasil pengeluaran padi secara purata mencatat kira-kira 1.3 tan bagi setiap 0.4 hektar tanah iaitu hampir dua kali ganda daripada pengeluaran gandum. Ia juga mencatat kira-kira 50 peratus lebih tinggi daripada hasil sekoi.

"Tahun lalu, pendapatan bersih untuk setiap petani padi mencecah kira-kira 3,600 pound Sudan (RM2,686) bagi setiap 0.4 hektar berbanding 1,400 pound Sudan (RM1,044) untuk tanaman lain," jelas menteri itu lagi.

Tambahnya, memiliki bekalan benih mampan, racun herba, teknologi nyahsekam dan pakej bijirin yang bersih merupakan kunci untuk memperluaskan pengeluaran tanaman padi ini.

"Kini kita boleh menghasilkan beras tanpa sebarang masalah. Untuk proses ini dan memenuhi keperluan pasaran antarabangsa adalah satu cabaran awal buat kami.

"Malah, sekiranya kami dapat menggantikan 50,000 tan beras yang diimport Sudan setiap tahun dengan kos 15 juta pound Sudan (RM16 juta) pasti akan menjadi satu permulaan yang baik," ungkapnya.

Bagaimanapun, masih terlalu jauh untuk Sudan menjadikan padi sebagai tanaman masa depan dan sumber berpotensi untuk dieksport.

Skim Gezira yang disokong Jepun bermula pada tahun 2010 dan diperluaskan kepada hampir 190 hektar tanah pada tahun lalu.

Berbanding dengan jumlah keseluruhan saiz ladang dalam skim ini iaitu kira-kira 840,000 hektar, ia diibaratkan seperti sebutir beras dalam ladang yang besar.


SALIRAN air yang digunakan bagi mengairi kawasan-kawasan sawah padi.


Kemudahan

"Sudah tentu, kita tidak boleh menangani segala-galanya dalam satu masa," Ketua Penasihat dari Agensi Kerjasama Antarabangsa Jepun (JICA), Osamu Nakagaki.

JICA telah menyediakan benih, penanaman dan peralatan pengilangan serta memberi latihan di luar negara kepada lebih 70 jurutera pertanian dari Sudan.

Kesemua jurutera tersebut telah menyampaikan pengetahuan mereka kepada lebih 200 petani daripada kira-kira 116,000 orang yang bekerja di dalam Skim Gezira dan kawasan pengairan kecil berhampiran.

Pengeluaran kapas, gandum dan sekoi merosot pada tahap paling rendah dan ramai petani berhijrah dari Gezira untuk mencari peluang kerja yang lebih baik. Laporan yang dikeluarkan oleh Tabung Kanak-Kanak PBB tahun lalu membayangkan terdapat kekurangan terhadap penyelenggaraan terusan.

Wartawan veteran, Mahjoub Mohamed Salih pernah menulis satu artikel Jun lalu berkaitan penswastaan membawa kepada keruntuhaninfrastruktur lain di bawah skim ini.

Walaupun demikian, Abdullah berkata, kerajaan memberi peluang kepada petani untuk memilih sendiri tanaman apa yang ingin ditanam.

"Para petani perlu mempunyai pendirian masing-masing. Terpulang sama ada mereka mahu mencuba tanaman padi ini atau tidak," tegasnya. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Negara

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Bedah siasat dulu, baru kebumi

Posted:

Bedah siasat dulu, baru kebumi

Bedah siasat dulu, baru kebumi

Oleh AHMAD SYAKIR SAZILI
syakir.sazili@kosmo.com.my

RUMAH yang menjadi tempat Sherul Aizam dikatakan mati tersangkut di tingkap di Taman Saz, Ipoh pada 20 Julai lalu.


IPOH – Bapa kepada Sherul Aizam, Mohd. Damanhuri Mohd. Fuat tetap mahu pihak berkuasa melakukan siasatan dan bedah siasat kedua ke atas mayat anaknya sebelum jenazah berkenaan dikebumikan.

Menurut Mohd. Damanhuri, 50, sebagai bapa dan waris, dia memahami peranan serta tanggungjawab sebagai umat Islam supaya menyegerakan urusan pengebumian jenazah Allahyarham Sherul Aizam, namun dia hanya mahukan kepastian mengenai punca sebenar kematian anaknya.

Bagaimanapun, dia dan keluarga bersedia duduk semeja dengan pihak Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk) sekiranya pihak berkenaan memanggil mereka untuk membincangkan isu tersebut.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Bukan hanya Bujang Senang

Posted:

Bukan hanya Bujang Senang

Bukan hanya Bujang Senang

Oleh NOR IDAYU BOSRO
idayu.bosro@kosmo.com.my

PENYAMPAI radio Era FM, Hanif (dari depan), Ray dan Johan yang mencetuskan kontroversi.


KUALA LUMPUR - Para peminat bola sepak Sarawak mahu deejay radio Era FM iaitu Johan, Ray dan Hanif meminta maaf secara terbuka bukan sahaja kepada skuad Bujang Senang, malah kepada semua pasukan yang bertanding dalam Liga Premier 2013 kerana menganggap pasukan-pasukan itu sebagai 'cap ayam'.

Bagi mereka, kenyataan negatif itu seolah-olah menggambarkan semua pasukan yang bertanding dalam Liga Premier adalah lemah dan tidak bermutu sehingga membolehkan Sarawak menjuarai liga tersebut dengan rekod tanpa kalah.

Salah seorang peminat, Kamarulzaime Kamarulzaman berkata, permohonan maaf secara terbuka itu perlu kerana ia melibatkan maruah pasukan serta pemain.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tendang mertua selepas ditegur

Posted:

Tendang mertua selepas ditegur

Tendang mertua selepas ditegur

Oleh MULLER ASEN
muller.asen@kosmo.com.my


ANGGOTA polis menunjukkan kesan kemek pada bumbung sebuah kereta Proton Waja milik polis yang dirosakkan oleh seorang pemuda amuk.


KUCHING - Seorang lelaki yang dipercayai mengalami masalah kewangan bertindak di luar kawalan apabila memijak bumbung kereta peronda polis (MPV) ketika pasukan keselamatan itu cuba meleraikan kejadian amuk di Lorong Burung Lilin, Jalan Arang di sini.

Kejadian pukul 6 pagi semalam itu menyebabkan bumbung Proton Waja milik polis kemek akibat dihentak dengan kaki oleh suspek yang berusia 29 tahun.

Menurut sumber, sebelum kejadian, suspek yang menganggur mengamuk dengan merosakkan harta benda di rumah bapa mertuanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Kanak-kanak dipercayai mangsa dera ibu meninggal dunia

Posted:

Kanak-kanak dipercayai mangsa dera ibu meninggal dunia

Kanak-kanak dipercayai mangsa dera ibu meninggal dunia

25/08/2013 9:45pm

IPOH - Kanak-kanak perempuan berumur lima tahun yang dipercayai didera oleh ibunya meninggal dunia di Unit Rawatan Rapi Paediatrik Hospital Permaisuri Bainun di sini hari ini.

Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Sum Chang Keong ketika dihubungi mengesahkan kematian itu.

"Kita sedang menunggu maklumat daripada pihak hospital berhubung kematian kanak-kanak itu," katanya yang enggan mengulas lanjut.

Pada 15 Ogos lepas, kanak-kanak malang itu dibawa ke hospital oleh bapanya dalam keadaan cedera pada bahagian kepala dan seluruh badannya akibat dirotan.

Choong Mee Chin, 30, ibu kepada kanak-kanak tersebut dihadapkan ke Mahkamah Majistret atas pertuduhan itu dan tidak mengaku bersalah pada 20 Ogos lepas.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan menganiaya kanak-kanak itu di kediaman mereka di Taman Wang, Menglembu pada pukul 9 pagi, 12 Ogos. - Bernama

Pendidikan fatwa perlu diperluas - Mufti Kelantan

Posted:

Pendidikan fatwa perlu diperluas - Mufti Kelantan

Pendidikan fatwa perlu diperluas - Mufti Kelantan

25/08/2013 9:56pm

KOTA BHARU - Pendidikan berkaitan fatwa perlu diperluas bagi mengelak berlakunya krisis keyakinan dalam kalangan masyarakat, kata Mufti kerajaan negeri Kelantan Datuk Shukri Mohamad.

Beliau berkata, pendidikan itu dapat memberi platform bagi memperjelas keputusan fatwa yang diputuskan agar mudah difahami masyarakat.

"Masyarakat hari ini akan mempersoal sesuatu fatwa yang dikeluarkan, dan ia perlu kepada penjelasan serta hujah," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Pendidikan Fatwa Kesihatan Peringkat Negeri Kelantan hari ini.

Shukri berkata sehingga kini, lebih 300 keputusan dan pandangan hukum diputus oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa dalam pelbagai isu serta perkara dalam pelbagai aspek kehidupan.

"Keputusan muzakarah itu banyak berkait rapat dengan kepentingan nasional dan masyarakat awam yang perlu diberi perhatian serta dipatuhi," katanya.

Seminar itu dihadiri kira-kira 700 peserta melibatkan pelajar dan penjawat awam. - Bernama

Ing Yueh wakil tunggal negara ke Kejohanan Dunia di Belgium

Posted:

Ing Yueh wakil tunggal negara ke Kejohanan Dunia di Belgium

Ing Yueh wakil tunggal negara ke Kejohanan Dunia di Belgium

25/08/2013 9:39pm

MELAKA - Gimnas negara Tan Ing Yueh tidak berani meletakkan sebarang sasaran berikutan kehadiran jaguh dunia dan pemenang pingat Sukan Olimpik pada Kejohanan Gimnastik Artistik Dunia 2013 di Antwerp, Belgium dari 29 September hingga 5 Oktober ini.

Bagaimanapun, gimnas berusia 17 tahun itu, yang menjadi wakil tunggal negara menggalas cabaran pada kejohanan itu, berjanji akan memberi aksi terbaik serta membanggakan nama negara di sana.

Anak kelahiran dari Desa Duyong Melaka, di sini, bakal bersaing dengan lebih 200 gimnas dalam acara melombol, palang bertingkat, batang titian, dan senaman lantai.

"Impian saya menjadi kenyataan apabila dipilih untuk mewakili negara pada kejohanan berprestij ini," kata pemenang lima pingat pada temasya Sukan Malaysia (Sukma) 2013 selepas majlis penyampaian hadiah insentif Sukma 2013 atlet Melaka di sini hari ini.

Ketua Menteri Datuk Idris Haron menyampaikan insentif Sukma 2013 berjumlah RM83,000 kepada pemenang pingat Sukma di Kuala Lumpur pada awal bulan lepas. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Dunia

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


29 maut dalam keganasan di penjara

Posted:

29 maut dalam keganasan di penjara

29 maut dalam keganasan di penjara

BANDUAN Penjara Palmasola, di Santa Cruz, Bolivia dipamerkan kepada media selepas kekacauan di fasiliti berkenaan kelmarin.- reuters


SANTA CRUZ - Sekurang-kurangnya 29 orang terbunuh dan 50 lagi cedera dalam satu pergaduhan melibatkan dua kumpulan banduan di sebuah penjara di timur Bolivia, kata beberapa pegawai penjara.

Kekacauan itu berakhir dengan satu kebakaran besar.

Seorang mangsa yang terkorban merupakan bayi yang tinggal bersama ibu bapanya di penjara Palmasola di bandar ini.

Penjara berkenaan menempatkan seramai 5,000 banduan.

"Maklumat terkini yang diperoleh menunjukkan bahawa jumlah korban mencecah 29 orang manakala mereka yang cedera dan dikejarkan ke hospital seramai lima orang," kata pengarah penjara, Ramiro Llanos.

Sebelum ini, pihak polis menganggarkan jumlah mereka yang terkorban sebanyak 15 orang.

Komander polis tempatan, Jorge Aracena berkata, pihak berkuasa telah berjaya mengawal kekacauan tersebut.

Aracena berkata, insiden bermula awal kelmarin apabil sekumpulan banduan menceroboh masuk ke dalam sektor lain di penjara itu dan mencetuskan kebakaran.

Penjara di Bolivia mengalami masalah kesesakan serius. Beratus-ratus kanak-kanak terpaksa tinggal bersama ibu bapa mereka yang menjadi banduan di penjara kerana mereka tiada saudara-mara lain. - AFP

Polis rampas 1.3 tan metrik daun Qat

Posted:

Polis rampas 1.3 tan metrik daun Qat

Polis rampas 1.3 tan metrik daun Qat


DAUN Qat merupakan sejenis tumbuhan herba yang diharamkan di Switzerland kerana memberi kesan ketagihan yang teruk.


GENEVA - Pasukan kastam di ibu negara Switzerland di Lapangan Terbang Geneva di sini telah merampas daun Qat seberat 1.3 tan metrik sejak awal tahun ini, menurut pihak berkuasa semalam.

Rampasan tersebut merangkumi 31 operasi pihak berkuasa Switzerland sepanjang tempoh tersebut.

Jumlah rampasan itu sekali ganda lebih tinggi berbanding 2011 sebanyak 168.6 kilogram (kg) dan tahun berikutnya dengan rampasan seberat 623.5 kg.

Menurut polis, daun Qat atau nama saintifiknya Catha edulis berasal dari pokok Qat di Afrika.

Tumbuhan ini diklasifikasi sebagai dadah ringan kerana boleh menyebabkan rasa khayal.

"Daun itu dikunyah begitu sahaja dan sangat popular di beberapa buah negara Afrika seperti Somalia, Ethiopia dan Yemen," katanya.

Namun, daun itu diharamkan di Switzerland dan beberapa negara Barat lain.

Daun Qat boleh menyebabkan ketagihan manakala struktur molekul daun itu menyamai dadah jenis amfetamin.

Bukan itu sahaja, sejenis bahan kimia Cathinone, yang ditemui dalam beberapa ubat-ubatan sintetik, adalah bahan psiko-aktif yang turut menggunakan daun Qat.

Penyeludup daun Qat yang memasuki Switzerland kebanyakannya warga Somalia yang menetap di Britain. - Agensi

Lakaran mural indahkan Kathmandu

Posted:

Lakaran mural indahkan Kathmandu

Lakaran mural indahkan Kathmandu


SEORANG pelajar sekolah memerhatikan lakaran mural di sebelah sebuah kedai menjual sayur di Kathmandu, Nepal kelmarin.


KATHMANDU - Ibu kota Nepal di sini diberi wajah baharu oleh sepasukan artis seni yang ditubuhkan untuk mengindahkan bandar raya tersebut dengan melukis berpuluh-puluh mural atau lukisan dinding dan tembok.

Pengarah projek berkenaan, Yuki Poudyal berkata, mural yang dilukis itu memaparkan isu-isu sosial Nepal termasuk permerdagangan kanak-kanak.

Katanya, lakaran seni visual dinding itu diilhamkan bagi mengganti risalah politik, poster filem dan iklan membosankan yang ditampal pada dinding di sini.

Seramai 60 artis seni terlibat di dalam projek berkenaan yang dinamakan Kolor Kathmandu.

Inisiatif itu bermula Januari lalu dan sampai ke kemuncaknya pada Khamis lepas dengan pelancaran sebuah buku fotografi pada mural.

"Kathmandu merupakan sebuah bandar raya seni dan budaya.

"Namun, setelah saya kembali ke Nepal selepas lima tahun belajar di Amerika Syarikat saya melihat bandar ini dipenuhi poster yang membosankan," kata Poudyal.

Tambahnya, pasukan artis seni dari 20 negara menjadikan beberapa bangunan awam dan swasta sebagai kanvas mereka.

Dalam tempoh sebulan sahaja sebanyak 75 mural telah berjaya dihasilkan.

Kesemua mural itu memaparkan tema keagamaan dan abstrak di samping mengetengahkan masalah sosial di Nepal termasuk diskriminasi kasta. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Kesihatan

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Kesihatan


Hikikomori penyebab kecelaruan emosi

Posted:

Hikikomori penyebab kecelaruan emosi

Hikikomori penyebab kecelaruan emosi


PEMUDA yang murung akan menghabiskan masa dengan tidur pada waktu siang. - Gambar hiasan


TERDAPAT pelbagai perbuatan pelik di dunia ini sehinggakan ada yang memilih untuk mengurung diri di dalam rumah selama belasan tahun dengan menjadikan bilik tidur sebagai dunia mereka.

Kira-kira satu juta golongan belia di Jepun sanggup berkurung di dalam rumah mereka dan mengasingkan diri daripada masyarakat.

Trend itu lebih dikenali sebagai hikikomori di Jepun.

Purata umur mereka yang berdepan hikikomori juga meningkat sejak dua dekad yang lalu kepada 32 tahun berbanding 21 tahun sebelum ini.

Golongan itu berasa kurang keyakinan diri sehingga mereka takut untuk ke luar rumah.

Terdapat banyak alasan yang menjadi punca trend itu berlaku.

Namun, seorang pemuda yang hanya mahu dikenali sebagai Hide, masalah itu muncul ketika dia tidak lagi mahu ke sekolah.

"Saya mula menyalahkan diri sendiri. Kedua ibu bapa saya juga menyalahkan saya kerana saya tidak mahu pergi ke sekolah. Tekanan yang dirasai situ semakin tinggi.

"Secara berperingkat-peringkat, saya takut untuk keluar rumah dan bertemu dengan orang lain. Saya kemudian tidak mampu untuk keluar rumah," kata Hide kepada Perbadanan Penyiaran British baru-baru ini.

Dia turut memutuskan hubungan dengan rakan-rakan dan keluarganya. Sebagai usaha untuk mengelak dia berjumpa mereka, Hide tidur pada waktu siang dan menonton televisyen sepanjang malam.

"Saya mempunyai banyak emosi yang negatif di dalam diri saya," katanya.

Menurut pemuda itu, dia mempunyai keinginan untuk keluar rumah.

Namun, katanya, dia turut berasa sedih kerana diselubungi masalah itu.

Hide menyatakan, dia turut bimbang tentang masa depan dirinya dan berasa cemburu terhadap mereka yang menjalani kehidupan normal.

Selain Hide, seorang lagi pemuda, Matsu juga berdepan situasi yang sama selepas bergaduh dengan ibu bapanya tentang kerjaya dan kursus universiti yang bakal dipilihnya.

"Bapa saya seorang artis dan mengendalikan perniagaan sendiri. Dia mahu saya melakukan perkara yang sama," tambahnya.

Bagaimanapun, dia mahu menjadi pengatur cara komputer di salah sebuah syarikat komputer terbesar di Jepun dan menjadi pekerja yang bergaji.

Bapanya tidak mahu dia hanya makan gaji.

Matsu merupakan anak yang sulung menyebabkan ibu bapanya meletakkan harapan yang terlalu tinggi terhadapnya.

Dia meradang apabila adiknya dibenarkan untuk membawa haluan hidupnya sendiri.

"Saya menjadi ganas dan terpaksa tinggal berasingan dengan keluarga," jelasnya.

Ketakutan luar biasa

Situasi yang dialami Hide dan Matsu tidak hanya berlaku di Jepun sahaja. Boleh dikatakan ia berlaku di hampir seluruh pelusuk dunia.

Seorang pemuda yang hanya dikenali sebagai Nicholas dari Massachusetts, Amerika Syarikat mula mengasingkan diri daripada masyarakat sejak 12 tahun lalu.

"Saya masih menghabiskan waktu secara bersendirian. Saya tidak bekerja, tidak keluar rumah dan bertahan hidup di luar lingkungan sosial.

"Masalah utama yang dihadapi oleh orang-orang seperti saya adalah ketakutan luar biasa," ujarnya.

Dia meneruskan hidup dengan mendapat bantuan kebajikan.

Menurutnya, tidak ada lagi kerjaya yang selamat untuk setiap orang yang mempunyai cita-cita kecil dan pendidikan rendah.

Dalam pada itu, Darren yang berasal dari London mengaku dia tidak mempunyai harga diri, kepercayaan diri dan tidak mempunyai rakan-rakan.

Walaupun masih bekerja demi kelangsungan hidup, Darren menghabiskan waktu lapangnya di bilik tidur. Namun, dia tidak menyimpan perasaan marah terhadap orang lain yang dapat menjalani kehidupan dengan mudah.

"Saya kini berumur 43 tahun, dan masih tinggal bersama keluarga," katanya.

Menurutnya, sejak kecil lagi, dia tidak diajar tentang kemahiran sosial.


HIKIKOMORI memberi kesan terhadap perkembangan emosi. - Gambar hiasan


Kecelaruan emosi

Menurut Ketua Jabatan Pembangunan Manusia dan Pengajian Keluarga Fakulti Ekologi Manusia Universiti Putra Malaysia, Dr. Zainal Madon, penarikan diri daripada masyarakat merupakan isu yang sering berlaku.

Namun, kaedah mengurung diri seperti hikikomori masih jarang berlaku di Malaysia.

"Situasi itu terjadi disebabkan perasaan rendah diri, penghargaan kendiri yang rendah serta kemahiran sosial yang rendah seperti berasa tidak pandai bergaul selain malu untuk bertemu orang lain.

"Faktor persekitaran juga boleh menjadi punca berlakunya situasi itu seperti sering dibuli, majikan yang terlalu menekan, sabotaj dan unsur pemulauan yang tidak kondusif," jelasnya.

Dr. Zainal berkata, situasi itu boleh menyebabkan kecelaruan emosi seperti murung dan tertekan.

Dia berkata, pemikiran akan turut menjadi negatif dan tidak rasional.

Ujarnya, bagi mereka yang sudah menunjukkan tanda-tanda penarikan diri, sesi kaunseling perlu dilakukan untuk membantu seseorang individu itu meluahkan perasaan dan masalah yang terpendam dalam diri.

"Mereka yang sudah mencapai tahap kemurungan yang tinggi, bantuan pakar psikiatri diperlukan.

"Jika situasi itu berlaku ke atas seorang kanak-kanak, ia akan memberi kesan dari segi perkembangan emosi yang membawa kepada kemurungan. Kanak-kanak itu boleh menjadi agresif selain turut memberi kesan terhadap pelajaran, keyakinan diri dan kemahiran sosial," kata Dr. Zainal.

Jelasnya, mereka yang menunjukkan tanda-tanda itu perlu bersikap terbuka pada diri sendiri dan orang lain selain mencari bantuan untuk mengatasi masalah tersebut.

Anggur baik untuk kesihatan

Posted:

Anggur baik untuk kesihatan

Anggur baik untuk kesihatan


ANGGUR amat kaya dengan serat dan nutrisi yang baik untuk tubuh badan.


SELAIN rasa yang enak dan segar, anggur ternyata dapat memberikan zat dalam tubuh badan dan membantu menyumbang memperoleh kesihatan yang baik untuk kalangan kanak-kanak dan orang dewasa.

Menurut kajian yang disiarkan di dalam Journal of Food Science baru-baru ini, pengambilan buah itu boleh dibuat sama ada dengan memakan anggur yang segar, kismis dan minum jus.

Penemuan itu dibuat menerusi analisis data melibatkan lebih 21,800 kanak-kanak dan orang dewasa yang dilakukan Kajian Pemeriksaan Pusat Kesihatan dan Nutrisi Kebangsaan di Amerika Syarikat yang membuat kajian terhadap pola pemakanan penduduk Barat.

Para penyelidik memberitahu, anggur dan kismis amat kaya dengan serat manakala jus anggur memiliki banyak nutrisi yang dapat membantu melawan penyakit jantung dan kanser.

Menurut ketua penulis tentang kajian anggur itu, Dr. Carla McGill, pengambilan buah itu akan dapat meningkatkan kesihatan jika si pemakannya kurang mengambil makanan yang tidak menyihatkan tubuh badan.

Makanan yang tidak menyihatkan itu, katanya, adalah seperti pengambilan lemak dan gula.

Yogurt beku tidak sihat

Posted:

Yogurt beku tidak sihat

Yogurt beku tidak sihat


YOGURT beku tidak memberikan manfaat yang sama seperti pengambilan yogurt biasa.


MAKANAN yogurt beku atau dikenali sebagai froyo yang turut mengandungi buah-buahan segar dan kering dilihat mampu membuka selera sesiapa sahaja.

Namun, di sebalik rasanya yang sedap, makanan itu juga memiliki risiko dari segi kesihatan.

Yogurt beku yang dijual di pasaran kebanyakannya mengandungi kadar gula yang tinggi.

Seorang penyelidik di Pusat Penyelidikan Pencegahan, Universiti Yale, Amerika Syarikat, David Katz memberitahu, yogurt beku tidak memberikan manfaat yang diharapkan sama seperti pengambilan yogurt biasa.

"Kita memakan terlalu banyak gula," katanya yang mengulas tentang yogurt beku itu baru-baru ini.

Bahan-bahan seperti maltodekstrin, natrium sitrat, gam selulosa, dinatrium fosfat dan propilena glikol monoester merupakan antara bahan yang ditemui di dalam yogurt beku.

Menurut Katz, bahan kimia yang dicampurkan ke dalam makanan mungkin memberikan kesan yang buruk ke atas tubuh badan.

Menurutnya, yogurt tidak lebih hanya sebagai alternatif untuk aiskrim.

Dalam penyelidikan yang dilakukan ke atas yogurt beku itu, para penyelidik turut menemui bahan karagenan.

Bahan tersebut boleh memberi kesan yang tidak baik untuk kesihatan perut.

Para penyelidik menyatakan, pengambilan yogurt itu akan membahayakan kesihatan jika ia diambil secara keterlaluan.

Bagi mengelak daripada terjebak memakan makanan yang tidak menyihatkan, anda perlu membaca label pada bungkusan makanan terlebih dahulu sebelum membelinya dan pastikan ia tidak mengandungi kandungan gula yang terlalu tinggi.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Hiburan

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Estetika, khazanah seni

Posted:

Estetika, khazanah seni

Estetika, khazanah seni

MEMBESAR melihat, merasa dan menikmati karya seni dari jiwa yang besar menyatukan Datuk M. Nasir, S. Amin Shahab dan Hasnul Rahmat ke dalam sebuah filem dokumentari muzik berjudul Angin Menderu.

Mereka menyanyi riang dengan penuh harmoni dalam lunak bayu petang berlatarkan sebuah rumah tinggal di Parit Jambi, Johor tidak lama dahulu. Ketiga-tiga mereka bersiul dan berbicara tentang Melayu, akar budaya serta bangsa termasuk menyentuh tentang khazanah yang membawa mereka ke satu fasa yang sungguh indah jika dilukis dengan penuh estetika.

Wacana itu bersambung-sambung dalam tiga nada yang berbeza. Setiap seorang sama ada M. Nasir, Hasnul ataupun S. Amin Shabab, mereka adalah antara pengkarya yang bekerja dari jiwa dan raga untuk sebuah penghasilan yang bermakna jujur. Kepuasan mereka adalah dengan menikmati apa yang terhasil, berkongsi rasa bersama khalayak. Selebihnya, biar karya itu yang bergerak, membesar ataupun statik berdasarkan pemahaman umum.

Tiba masanya, buruk atau baik, setiap karya sama ada filem, drama, lagu, lirik mahupun lukisan, semuanya pasti tersemat kekal menjadi khazanah warisan untuk generasi akan datang.

"Dalam tamadun-tamadun hebat di Eropah, contohnya seni tampak serta hasil kerja tangan, itu yang mempengaruhi kehidupan mereka. Dalam bab seni muzik juga begitu. Seni muzik juga satu pergerakan kepada bangsa mereka. Kita sedang ke arah itu dan sudah tentu, seni yang dihasilkan akan menjadi khazanah. Ada yang tanpa sedar ia akan menjadi khazanah sebab apa sahaja yang dihasilkan, selagi ia dipelihara, bagus atau tidak bagus, itu perdebatan pada kemudian hari," lentur M. Nasir sampai menyifatkan evolusi kesenian muzik tempatan sudah memiliki budaya sendiri.

"Memang muzik kita dipengaruhi muzik luar, kita juga telah pergi jauh daripada muzik rakyat, kita sudah ada filharmonik, tapi walaupun kita dipengaruhi muzik luar kita telah cipta muzik ikut cara tempatan. Muzik sudah jadi bisnes serius, dulu pemuzik bukan pekerja tapi sekarang sudah jadi kerjaya," katanya melihat kebangkitan muzik Malaysia paling agresif sekitar 1980-an dan 1990-an.

Bercakap tentang seni sebagai khazanah, Hasnul melihat kebanyakan kerja seni tidak akan lengkap jika proses terakhir penyimpanan atau kelestarian karya tidak sempurna.

"Ia termasuk juga dengan keprihatinan terhadap warisan khazanah yang hanya disimpan tapi kurang diberi analisis atau penulisan yang mengangkat sesuatu karya dengan sempurna. Di situlah, pentingnya institusi penyimpan arkib, kalau simpan tak dapat melihat tak ada ertinya juga. Kalau dulu banyak filem Melayu klasik yang hilang, ia termasuklah muzik, lukisan dan sebagainya. Masih ada khazanah seni yang hilang walaupun usaha mendokumentasi seni telah dilakukan sejak zaman sebelum ada komputer sehingga sekarang," pelakon yang sedang bergerak sebagai pengarah, Hasnul pula meluahkan pandangan.

BERBEZA portfolio tetapi berkongsi aspirasi yang sama menjadi alasan untuk tiga nama ini terlibat dalam satu produksi.


Kepada pelukis, penulis lirik dan karyawan yang baru selesai penggambaran filem pertama arahannya, Rajawali: Aku Abang Long, S. Amin yang juga seorang pengumpul keris pula secara perlahan memberikan penyataan:

"Kita lebih kepada pemungut khazanah. Macam keris, keris asalnya dari Jawa tapi diterima sebagai hak orang Melayu. Lukisan pula, kita diajar melukis oleh British tak macam di Indonesia yang hidup mereka memang dalam kesenian walaupun dalam soal beragama. Kalau di Malaysia, bila berkarya lebih melangkaui batas pemikiran, kita akan dipanggil menghadap.

"Tapi, seni akan jadi khazanah yang berharga apabila pengkaryanya telah tiada atau ia dinilai sebagai sesuatu yang merakamkan makna. Macam lukisan saya yang diabadikan sebagai kulit empat buah album Kembara. Semua lukisan kulit album Kembara, Perjuangan, Generasiku dan Seniman Jalanan itu dibeli dan dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara."

Seni intelektual atau hiburan

Seperti kata M. Nasir, bagus atau tidak bagusnya sesebuah karya, sampai waktunya ia tetap dikira khazanah, persoalan tentang seni intelek dan seni sebagai hiburan akan terbangkit untuk dihuraikan.

Jelas Hasnul, dia secara peribadi merasa terhibur terhadap kedua-dua kategori seni sama ada yang diklasifikasi sebagai bersifat intelek ataupun hiburan. Cantuman kedua-dua seni itu wujud dalam segala aspek pengkaryaan yang bersifat ringan atau berat, panggung berkondisi wayang mahal atau yang berpijat.

"Berat ringan estetika sesebuah karya seni selalunya dinilai berdasarkan tahap ilmiah seseorang," jelas Hasnol.

S. Amin yang selalu tampil bersahaja tetapi mudah dikenali sebagai seniman itu pula menyifatkan seni sememangnya untuk hiburan.

"Seni tetap seni tapi bagaimana interpretasi khalayak itu membezakan ia benar-benar bermakna atau tidak. Seni memang untuk hiburan, lukisan juga salah satu hiburan. Ia terpulang kepada pelukis dan masyarakat yang menilai seni itu. Macam Vincent Van Gogh yang melukis karya bunga matahari. Ketika hayatnya, lukisan itu hanya dihumban di bawah katil tetapi, setelah meninggal, lukisan itu berharga berjuta-juta. Nilai seni juga terletak kepada pengkarya itu sendiri. Bagi saya, lukisan saya adalah cerminan diri dan kembara yang saya lalui" jelas S. Amin yang cenderung menghalakan lukisan ke aliran surealisme namun, masih sedikit penerimaan dalam budaya tempatan.

Dalam konteks yang sama, lelaki yang bergelar sifu muzik pula berkata-kata.

"Apabila hiburan sudah jadi budaya, orang mula rasa untuk berfikir, zaman sudah maju dan tuntutan untuk menikmati seni yang bernilai tinggi mula ada. Seni yang bersifat elit memang kurang mendapat tempat, hal itu berlaku di seluruh dunia kerana karya sederhana atau pop akan mudah diterima ramai. Begitu juga dengan filem tetapi kelompok seni elit yang bercita-cita tinggi akan puas hati dengan kelompok dan karya mereka.

"Saya sendiri boleh menghargai apa sahaja bentuk seni, pengkaryaan ialah ekspresi diri. Apa-apa pun, karya bergantung rasa dan lazimnya rasa sedap itu universal. Kalau seseorang itu dididik dengan muzik klasik tentunya muzik klasik dirasakan, bagi orang lain mungkin tidak. Ia terpulang kepada pencari rasa itu sendiri," terjemah M. Nasir tentang kecenderungan seni secara umum.


SALAH sebuah adegan yang terakam dalam dokumentari Angin Menderu yang melakukan penggambaran di Parit Jambi, Johor karya dan arahan Hasnul Rahmat.


Impian dalam karya

Selagi merah warna darah seni yang masih pekat mengalir dalam tubuh, setiap pengkarya tidak akan mati mencari ilham dan membuahkan karya.

M. Nasir memberitahu, dia ada menyimpan cita-cita untuk menjayakan sebuah konsert kegemilangan 100 tahun lagu-lagu Melayu.

"Sudah lama saya terdetik soal itu. Sedar atau tidak, muzik tempatan telah melahirkan banyak karya hebat. Karya hebat itu tiada pengkelasan tapi haruslah memberikan rakaman rasa dan meninggalkan momen. Kita ada lagu Melayu klasik yang dulunya ia popular. Orang selalu cakap pasal P. Ramlee tapi kita juga miliki Abdullah Chik yang lagu-lagunya telah merakamkan momen zamannya," kata pemilik ribuan lirik dan lagu yang berjaya berjaya membentuk gelombang muzik tempatan itu.

Jika M. Nasir tidak pernah hilang semangat untuk berkonsert, S. Amin pula berhasrat mahu menyempurnakan baki lukisan yang bertajuk Dunia Dalam Satu Kilometer yang dimulakan sejak tahun 2004.

"Melukis perlukan momen, kalau sampai rasa mahu melukis, saya akan melukis lagi. Untuk projek Dunia Satu Kilometer Sekarang masih ada beberapa ratus meter lagi yang belum siap. Saya kena sambung lagi pengembaraan itu," katanya yang pernah merantau sampai ke Afrika Selatan untuk kembara kanvasnya itu.

Tiba giliran Hasnul pula bercerita tentang projek terbaharunya; projek yang sekali gus membuka ruang momen fotografi ini dilestarikan.

Angin Menderu merupakan sebuah filem dokumentari muzik yang merakamkan sejarah muzik secara demografik lagu-lagu Melayu di rantau laut alam Melayu termasuk Sumatera, Riau, Singapura dan Malaysia.

"Dokumentari itu masih dalam suntingan akhir. Konsep muzik yang saya ibaratkan sebagai angin yang merantau itu membuka ruang bukan untuk bernostalgia tetapi untuk mengenali keindahan muzik dan seni kata Melayu supaya dapat dikhazanah, dilestarikan dengan tempat yang baik dalam alam Melayu serantau," beritahu Hasnol mengenai dokumentari terbitan Finas itu.

Selain M. Nasir dan S. Amin, artis lain yang terlibat termasuklah seniwati dan seniman filem Melayu era 40-an dan 50-an seperti Momo Latif, Nona Asiah, Datuk Maria Menado serta R. Ismail. Bercerita melalui irama dan lagu, rakaman santai itu menyelusuri sejarah budaya Melayu itu sendiri melalui muzik.

Mengalir tenang bicara yang diperbincangkan dalam jiwa dan rasa tiga seniman ini sekali igus mempamerkan estetika yang mereka kandung dalam nafas perjuangan seni mereka. Angin seni yang mereka bawakan jujur menderu mengelilingi baitulmal khazanah budaya tempatan.

Fathia lebarkan sayap di Uzbekistan

Posted:

Fathia lebarkan sayap di Uzbekistan

Fathia lebarkan sayap di Uzbekistan

FATHIA menggayakan kostum rekaan Albert King ketika sesi fotografi di Samarkand, Uzbekistan.


PENDIRIAN Nur Fathia Abd. Latiff dan Aiman Hakim Ridza Abdoh untuk tidak mengesahkan gosip percintaan mereka sebenarnya menjadikan nama dua pelakon muda itu semakin 'panas.'

Nama Fathia, 25, dan Aiman, 24, mula dikaitkan apabila sebuah blog gosip mendakwa mereka berpelukan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada 23 April lalu.

Biarpun sudah pelbagai jawapan diberikan Fathia bagi menafikan gosip tersebut, isu berkenaan masih disebut-sebut dan seolah-olah ia seperti kelihatan benar-benar bercinta.

Namun, menerusi drama bersiri berjudul Diandra yang kini hangat ditayangkan di TV3 pada setiap Selasa, pukul 9 malam menerusi slot Lestary, mereka sememangnya berlakon sebagai pasangan yang saling bercinta.

Mula ditayangkan pada 20 Ogos lalu, naskhah tersebut menampilkan Fathia sebagai Diandra, seorang gadis lasak yang menjadi pengawal peribadi kepada seorang pelakon terkenal yang berlagak iaitu Adam Fahmi, lakonan Aiman. Mereka akhirnya saling jatuh cinta.

Menjawab persoalan tentang kenapa sukar sangat untuk dia mengaku bercinta dengan Aiman, ujar Fathia: "Saya tak mahu kalau banyak gosip cinta akan menyebabkan saya digelar artis sensasi sedangkan karier (lakonan) tidak ke mana.

"Biarlah buat masa ini, cukup saya katakan bahawa diri ini dan Aiman serasi bersama dan masih dalam peringkat mengenali hati budi."

FATHIA bergambar kenangan bersama beberapa pemuda Uzbekistan lengkap dengan kostum pahlawan negara itu.


Jimmy Choo

Bukan sekadar cakap-cakap kosong, Fathia telah membuat perancangan untuk membuat anjakan bagi menjadi insan seni yang lebih berkaliber.

Misi Fathia itu bakal menghubungkan budaya dan kesenian antara Malaysia dan Republik Uzbekistan.

Pada bulan Oktober ini, Fathia dijadual menjejakkan kaki buat kali kedua di Uzbekistan. Kedatangannya kali ini memikul tanggungjawab yang cukup besar.

"Uzbekistan menganjurkan pelbagai acara berkaitan seni sepanjang bulan Oktober.

"Saya dijadualkan ke sana bermula 22 hingga 27 Oktober bagi menghadiri Festival Filem Antarabangsa Tashkent 2013 dan Pertunjukan Fesyen Style.uz 2013 yang diadakan bersempena Minggu Fesyen Uzbekistan pada tahun ini.

"Jika tiada aral melintang, saya akan menjadi salah seorang penyampai anugerah pada festival filem mega tersebut.

"Pada pertunjukan Style.uz 2013, saya akan muncul sebagai model bagi memperaga busana rekaan pereka fesyen ternama Malaysia, Albert King yang dilengkapi aksesori eksklusif jenama tersohor, Rafflesia.

"Fathia dan Albert umpama wakil delegasi Malaysia pada Style.uz yang pada setiap tahun dihadiri oleh delegasi dari pelbagai negara.

"Antara yang pernah menyertai Style.uz termasuklah jenama-jenama terkenal seperti Hugo Boss dan Versace.

"Selebriti bertaraf dunia yang pernah menghadiri Style.uz termasuklah bintang bola sepak, Cristiano Ronaldo dan bintang legenda, Sting," tutur Fathia.

Tambahnya: "Melengkapkan wakil delegasi Malaysia sebagai tetamu kenamaan Style.uz tahun ini ialah pereka kasut bertaraf dunia, Datuk Jimmy Choo yang sudah mengesahkan kehadirannya."

GULNARA KARIMOVA (tengah) merupakan kunci kepada kemajuan tentang aspek seni dan budaya di Uzbekistan.


Anak presiden

Ditanya bagaimanakah dia meraih peluang keemasan tersebut yang berpotensi melebarkan popularitinya di Uzbekistan, Fathia memberitahu, ia ekoran kunjungan kali pertamanya ke sana pada April lepas.

Kehadiran Fathia ketika itu disambut oleh bukan calang-calang orang tetapi Gulnara Karimova iaitu anak sulung kepada Presiden Uzbekistan, Islam Karimov.

"Pada awal Mei lalu, saya terbang ke Uzbekistan buat kali pertama selama enam hari yang dibawakan oleh pemilik Rafflesia, Sin Cheong Loong dan Winnie Sin.

"Kami menghadiri acara seni yang dikenali sebagai Festival Arslar Sadorsi 2013," ujarnya yang telah dibawa melawat ke beberapa buah bandar di Uzbekistan seperti Samarkand, Tashkent, Bukhara dan Navoi dengan menaiki jet peribadi milik kerajaan negara itu.

Ujar Fathia, dia mengalami pengalaman baharu yang sangat hebat di negara yang kaya dengan nilai budaya tersebut.

"Saya sangat kagum kerana nilai dan tradisi lama di Uzbekistan begitu terpelihara dan dipandang tinggi.

"Malah, ia diangkat menjadi sesuatu yang sangat hebat dan menarik menerusi festival dan seumpamanya sehingga menimbulkan rasa kagum masyarakat luar Uzbekistan," katanya.

Apa yang menarik, kunjungan Fathia ke negara tersebut lebih bermakna apabila dia meraih peluang untuk muncul dalam majalah terkenal Uzbekistan, Bella Terra edisi Julai tahun ini.

"Saya berpeluang menjalani sesi fotografi untuk enam muka surat majalah Bella Terra dengan menggayakan enam kostum moden rekaan Albert King serta perhiasan koleksi eksklusif Rafflesia.

"Walaupun agak meletihkan kerana mula disolek pada pukul 3 pagi, saya berasa puas kerana bukan mudah untuk meraih peluang tersebut," ujar Fathia penuh teruja.

Datangnya Metallica, adil untuk semua

Posted:

Datangnya Metallica, adil untuk semua

Datangnya Metallica, adil untuk semua


METALLICA menampilkan konsert artis luar negara yang terbaik di Malaysia setakat ini.


SALAH satu fakta 31 tahun kelahiran Metallica, grup yang mendewasakan ramai peminat ini sudah mengadakan konsert di 60 buah negara. Fakta yang lebih menggembirakan, Malaysia ialah salah satu dari negara yang dijejaki James Hetfield, Kirk Hammett, Robert Trujillo dan Lars Ulrich!

Penantian selama 31 tahun dibayar dengan kepuasan tahap maksimum yang diberikan oleh grup yang lama ditunggu-tunggu oleh para peminat. Kedatangan Metallica yang ditubuhkan pada tahun 1981 itu telah membayar kerinduan dan mungkin pengorbanan pada masa lalu para peminat mereka yang dahagakan visual persembahan hebat di depan mata sendiri.

Pastinya tarikh 21 Ogos 2013 akan tetap berada sebagai momen paling berharga untuk peminat tegar grup ini. Apatah lagi persembahan Metallica kalau disebut hebat, akan kedengaran sebagai satu pernyataan yang masih di bawah kenyataan. Ia boleh dikatakan persembahan luar negara paling hebat yang pernah diadakan di Malaysia. Maaf, bukan terlampau memuji tetapi ini fakta.

Mereka sangat hebat dan bertenaga. Ia merupakan tenaga dua haluan, disalurkan dan diserap oleh kedua-dua pihak iaitu Metallica dan peminat mereka sendiri. Jumlah 50,000 khalayak yang membanjiri Stadium Merdeka, Kuala Lumpur memberikan gegaran yang cukup luar biasa untuk sebuah konsert.

Sudah tentu tatacara konsert ini dimulakan dengan Hit The Lights yang merupakan lagu rasmi pertama grup ini, kepanasan disambung dengan lagu Master of Puppets yang merupakan lagu terbanyak dimainkan di pentas dengan jumlah 1,256 kali. Persembahan kemudian berlarutan dengan lagu-lagu epik milik grup tersebut antaranya Nothing Else Matters, For Whom The Bell Tolls, Seek & Destroy dan Enter Sandman.

MENYANYI dan bermain instrumen tanpa henti, Metallica hebat!


Vokal James Hetfield ternyata tidak berubah, gagah dan bertenaga begitu juga dengan tiga jentera yang lain yang memukau dengan permainan mereka yang boleh dikatakan hampir sempurna. Mereka 'memberi' apa yang penonton mahukan, hampir 50,000 orang menyanyi bersama, vokal agresif dan pukulan drum membabi buta Metallica. Apa lagi ditambah dengan sistem bunyi yang sangat cemerlang dan tatacara lampu yang selaras dengan persembahan malam tersebut.

Menambah selera dan semangat penonton untuk menyaksikan secara langsung konsert yang dibawakan oleh Galaxy Group dengan kerjasama LAMC Productions dan Rockstar Touring itu ialah momentum dan kesinambungan daripada sebuah lagu ke lagu seterusnya.

Senarai lagu yang sama dalam setiap konsert jelajah Asia, setiap lagu pastinya memberikan nostalgia tersendiri buat penonton terhadap grup yang telah berjaya menjual 100 juta rekod sepanjang penubuhan mereka.

Apa lagi yang perlu diceritakan tentang Metallica kerana mereka ternyata sudah hebat mulai saat merealisasikan impian khalayak Asia bertemu mereka. Seperti judul album ke empat mereka, ...And Justice for All kedatangan mereka adalah keadilan buat para peminat. Kibaran bendera Malaysia dan percubaan Kirk Hammett dan Robert Trujillo berbahasa Melayu sudah 'merumpunkan' suasana. Terima kasih Metallica, sila datang lagi atas nama kehebatan dan pertemuan universal.

Kredit: www.kosmo.com.my
 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved