Selasa, 24 Disember 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Terapi eksotik urutan ular

Posted:

Terapi eksotik urutan ular

Terapi eksotik urutan ular

ULAR-ULAR ini disimpan di dalam kotak plastik berisi air antiseptik untuk memastikan kebersihannya.


TERLENTANG di atas sebuah katil urut, Feri Tilukay menutup rapat matanya dan tersenyum sendirian sambil tiga ekor ular menjalar bebas di badannya. Urutan eksotik itu ditawarkan di sebuah spa yang terletak di bandar raya Jakarta, Indonesia.

Feri merupakan sebilangan kecil pelanggan spa berkenaan yang berani mencuba urutan ular.

Tidak melepaskan ular-ular itu bebas, urutan itu dipantau oleh seorang tukang urut profesional yang membelai manja setiap ekor ular yang berukuran 1.8 meter itu.

"Ia memberikan rasa sensasi yang unik," ujar jejaka berusia 31 tahun itu.

Tambahnya, disebabkan ular itu menjalar bebas, rawatan itu menyebabkan aliran adrenalin seseorang memuncak.

Dengan hanya memakai seluar pendek, Feri kelihatan tenang ketika ular-ular yang dinamakan Jasmine, Muscle dan Brown menjalankan 'tugas' mereka. Reptilia itu menjalar perlahan-lahan di bahagian perut dan melilit lembut leher Feri. Dalam beberapa ketika, bibir Feri bertemu antara reptilia itu.

"Mujur mulut ular-ular itu ditutup dengan pelekat," selorohnya.

Bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku, dua orang pekerja spa akan berada dalam bilik rawatan. Mereka akan memastikan ular-ular tersebut bergerak ke seluruh tubuh dan tidak tertumpu pada satu bahagian sahaja.

Sebelum rawatan yang mengambil masa 90 minit dengan harga 480,000 rupiah (RM129) bermula, ular-ular akan dikeluarkan dari sebuah kotak plastik berisi air antiseptik bagi memastikan kebersihannya.

Pengalaman baharu

Kebanyakan pelanggan Bali Heritage Reflexology and Spa merupakan mereka yang pertama kali mencuba terapi eksotik itu. Mereka mahukan pengalaman baharu dan mencabar keberanian diri, di samping terdapat segelintir pelanggan yang mencuba kerana ingin menghilangkan fobia terhadap haiwan tersebut.

"Saya sebelum ini takut ular, tetapi selepas melakukan terapi ini beberapa kali, ia mula hilang dan saya sekarang boleh mendekatinya," ujar akauntan tersebut yang telah melakukan tiga kali terapi itu.


TERAPI urutan ular membuatkan adrenalin seseorang memuncak.


Menurut Pengurus Besar Spa, Paulus Abraham, hanya segelintir pelanggan yang mendapatkan urutan itu berasal dari republik berkenaan manakala sebahagian besarnya dari Eropah, Jepun dan Korea Selatan.

Katanya, spa yang dihias dengan susun atur ala Bali itu mempunyai lima ekor ular yang diberi makan lima ekor arnab bagi menjaga dietnya.

"Terapi ini merupakan antara 300 pakej rawatan yang kami tawarkan.

"Ia dimulakan beberapa tahun sebagai satu tarikan utama kepada pelanggan luar. Terapi ini mendapat sambutan menggalakkan daripada pelanggan-pelanggan baharu," ujarnya.

Sungguhpun demikian, kumpulan aktivis haiwan tidak bersetuju dengan rawatan itu.

Rangkaian Bantuan Haiwan Jakarta (Benvika) menyatakan, ia sebagai satu eksploitasi kejam kepada ular-ular tersebut.

"Kami kecewa mendengar eksploitasi kepada haiwan, termasuklah penggunaan ular dalam terapi spa," ujar jurucakap Benvika.

Mengulas perkara itu, Abraham menegaskan, ular-ular tersebut tidak dibiarkan atau dicederakan, malah ia 'gembira' kerana dapat berhubung dengan manusia melalui urutan tersebut.

"Kami tidak menganggap mereka sebagai pekerja kerana ia seperti kawan atau keluarga dalam spa ini. Setiap hari kami akan membelai ia dengan manja dan menjaganya sepenuh kasih sayang," jelasnya. - AFP

Seni gabungan Nusantara

Posted:

Seni gabungan Nusantara

Seni gabungan Nusantara

Oleh HAFIZ AHMAD


ZETI AKHTAR (kanan) berbual sesuatu dengan Kartika ketika melakukan lawatan di sekitar galeri pada majlis pelancaran Pameran Seni Bersama di Galeri Pameran Sasana Kijang Bank Negara, Kuala Lumpur.


PAMERAN seni Bersama di Sasana Kijang, Kuala Lumpur yang dilancarkan baru-baru ini memberi memori peribadi kepada Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz.

Walaupun terdapat deretan lukisan daripada 11 pelukis dari Malaysia dan Indonesia, salah satu karya hasil cetusan Basoeki Abdullah membawa seribu makna kepada personaliti wanita berkenaan.

"Lukisan Tiga Dara oleh Basoeki menggunakan Allahyarhamah bonda saya, Azah Aziz sebagai model inspirasinya," ujarnya ketika melancarkan pameran yang berlangsung sehingga 5 Januari 2014.

Dalam lukisan berkenaan, budayawan itu memakai busana Melayu berkain songket merah diapit oleh dua wanita memakai baju tradisional ceongsam dan sari.

Difahamkan, Basoeki mengambil Azah sebagai model memandangkan pelukis prolifik itu merupakan sahabat baik suaminya, Profesor Diraja Ungku Abdul Aziz. Malah, kedua-dua tokoh negara tersebut juga amat meminati hasil lukisan Basoeki.

Hiasi istana

Mengimbas perjalanan lukisan itu ke Malaysia, Zeti berkata, kerjasama erat antara BNM dan Bank Indonesia membuka ruang kepada penggemar seni tempatan untuk melihat sendiri lukisan agung Basoeki itu.

Lukisan Tiga Dara memperlihatkan kejelitaan wanita daripada kaum berbeza iaitu Melayu, Cina dan India yang dihasilkan Basoeki ketika berada di Singapura pada tahun 1955.


LUKISAN Tiga Dara (tengah) menunjukkan Azah (duduk) diapit oleh dua wanita yang memakai ceongsam dan sari. Antara lukisan istimewa hasil pelukis prolifik dari Malaysia dan Indonesia.


Ironinya, Azah tidak pernah melihat lukisan itu selama hampir 42 tahun sehingga pada tahun 2010, dengan bantuan Bank Indonesia, beliau dibawa ke Istana Kepresidenan yang terletak Bogor, Jawa Barat. Lukisan Tiga Dara ditempatkan di sana selepas Basoeki memberikannya kepada bekas Presiden Indonesia, Sukarno.

Dilahirkan di Sukarta, Indonesia, Basoeki merupakan pelukis yang terkenal dengan aliran realis dan naturalis. Karya-karyanya menghiasi istana-istana negara dan kediaman presiden-presiden Indonesia. Pernah memenangi beberapa anugerah di peringkat antarabangsa, pelukis tersohor Indonesia itu meninggal dunia pada usia 78 tahun.

Selain Basoeki, lukisan rakan seperjuangannya, Affandi turut dipamerkan di galeri dan muzium seni Bank Negara. Petarung Sejati oleh Affandi menghiasi ruang dewan bersama pelukis-pelukis lain seperti Chairil Anwar, Ahmad Fuad Osman, Siti Zainon Ismail dan Kartika Affandi.

Pameran Bersama itu dipecahkan kepada tiga tema iaitu hubungan, arus penukaran terkini dan laluan moden.

Menurut kurator galeri, Siti Melur Sakdudin, pameran yang memasuki siri kedua ini memberi tumpuan kepada karya-karya dari dua buah negara jiran.

"Kami mengambil masa setahun lebih untuk mengumpulkan lukisan-lukisan yang menepati tema. Tempoh masa itu merangkumi pencarian karya-karya spesifik seperti Tiga Dara selain memohon kebenaran mempamerkan lukisan-lukisan milik pengumpul seni persendirian dan syarikat korporat," ujarnya ketika ditemui usai majlis pelancaran pameran tersebut.

Siti Melur memaklumkan, objektif penganjuran pameran adalah untuk menonjolkan kekayaan seni dan budaya antara negara Nusantara kepada peminat seni di Malaysia. Selain itu, ia bertujuan memperkukuhkan jalinan hubungan kedua-dua negara dalam lapangan seni lukisan.

Pelukis Kartika Affandi berkata, usaha yang dilakukan oleh BNM patut diteruskan bagi terus memacu pertumbuhan industri seni Nusantara.

"Saya melihat pameran ini sebagai satu usaha yang positif. Diundang untuk menghadiri pameran ini adalah satu penghormatan kepada saya.

"Semoga ia dapat diteruskan kepada generasi baharu pelukis-pelukis Indonesia," ujarnya.

Pakej istimewa buat si penggemar kopi

Posted:

Pakej istimewa buat si penggemar kopi

Pakej istimewa buat si penggemar kopi


DAPATKAN mesin pembuat kopi ini untuk menjadikan Hari Krismas anda lebih istimewa.


SEGARKAN suasana pagi di rumah atau pejabat anda dengan menikmati secawan kopi dalam masa kurang seminit.

Jenama terkemuka, Nescafe kini memperluaskan sayap perniagaan rangkaian Dolce Gusto dengan melancarkan promosi istimewa sempena sambutan Hari Krismas khusus untuk penggemar kopi yang menghargai cita rasa minuman tersebut.

Pengurus Jenama Unit Perniagaan Nescafe Dolce Gusto Coffee, Cyndi Chin berkata, pakej istimewa ini memberi peluang kepada peminat kopi berkongsi kemeriahan musim perayaan bersama keluarga mahupun rakan-rakan.

"Mereka juga boleh mendapatkan sebuah mesin pembuat kopi semasa promosi berlangsung untuk dihadiahkan kepada yang istimewa sempena Hari Krismas ini," katanya dalam satu kenyataan akhbar baru-baru ini.

Lapan perisa

Menurut Chin, promosi istimewa itu turut menawarkan pelbagai pilihan minuman rangkaian Nescafe Dolce Gusto sebagai pelengkap hadiah.

Katanya, terdapat lapan pilihan kapsul perisa secara pembelian runcit, manakala pilihan lengkap 15 perisa boleh dibeli melalui talian pada harga RM27.99 sekotak.

"Bagi yang gemar memulakan pagi mereka dengan secawan kopi hitam, perisa Espresso dan Grande Intenso adalah pilihan terbaik. Mocha dan Chococino pula untuk mereka yang ingin menikmati secawan kopi coklat yang enak.

"Selain itu, peminat kopi boleh memilih Cappuccino, Latte Macchiato dan Cafe au Lait untuk mereka yang mahukan kopi susu yang menyegarkan," katanya dalam satu kenyataan baru-baru ini.

Beliau memaklumkan, Nescafe Dolce Gusto baru-baru ini telah menambah satu lagi perisa baharu iaitu Caramel Latte Macchiato.

"Green Tea Latte, Lungo, Espresso Ristretto, Espresso Intenso, Vanilla Latte Macchiato, Cappuccino Ice dan Chai Tea Latte merupakan antara perisa eksklusif yang ditawarkan di laman web rasmi kami," jelasnya.

Sehubungan itu, Chin memaklumkan, satu siri pameran bergerak Krismas Nescafe Dolce Gusto bakal diadakan di seluruh negara dengan penyediaan pelbagai aktiviti interaktif dan menarik termasuk demonstrasi produk, penawaran promosi istimewa dan khidmat pembungkusan hadiah.

Orang ramai boleh memiliki sebuah mesin kopi dengan pelbagai pilihan minuman berperisa Nescafe Dolce Gusto pada harga antara RM599 sehingga RM899 sebuah

Promosi istimewa sempena Hari Krismas itu bermula sejak 15 November lalu dan berakhir pada 31 Disember ini di pusat beli-belah terpilih dan laman web www.dolce-gusto.com.my/christmas.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved