Sabtu, 7 Disember 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Diana Bong genggam emas

Posted:

Diana Bong genggam emas

Diana Bong genggam emas

DIANA BONG muncul atlet pertama negara meraih pingat emas pada Sukan SEA 2013 menerusi acara wusyu yang berlangsung di Stadium Tertutup Wunna Theikdi A, Nay Pyi Taw, Myanmar semalam.


NAY PYI TAW, Myanmar – Ratu wusyu negara, Diana Bong Siong Lin menghadiahkan pingat emas pertama kontijen Malaysia selepas menjuarai acara nanquan wanita semalam.

Pada aksi di Stadium Tertutup Wunna Theikdi A itu, Diana , 28, dari Sarawak berjaya mengutip 9.70 mata untuk menewaskan atlet Vietnam, Bui Minh Phuong (9.68 mata) bagi pingat perak, manakala seorang lagi atlet Malaysia, Tai Cheau Xuen membawa pulang pingat gangsa (9.67 mata).

Kejayaan itu berjaya mengubat kekecewaan Diana yang terlepas pingat emas pada temasya Sukan SEA 2011 di Indonesia selepas merangkul satu pingat emas masing-masing di Korat, Thailand (2007) dan Vientiane, Laos (2009).

"Perasaan saya sangat gembira kerana berjaya menghadiahkan pingat emas pertama kepada Malaysia. Kejayaan ini menebus kekecewaan saya pada edisi tahun lalu," kata Diana.

Ketika ditanya mengenai perasaannya sebelum memasuki gelanggang semalam, Diana berkata, dia berasa sedikit gementar terutamanya apabila memikirkan mengenai sasaran pingat emas pertama negara.

"Bagaimanapun, selepas memasuki gelanggang, saya tidak fikir perkara lain. Saya memberikan sepenuh tumpuan sepanjang beraksi selama satu minit 20 saat.

"Saya sangat berdebar ketika menunggu juri memberikan markah. Apabila saya melihat jumlah mata yang saya peroleh di papan markah, saya yakin saya akan dapat pingat emas," katanya.

Diana yang membuat penampilan keempat pada temasya dwitahunan ini berkata, dia berada pada prestasi terbaik dan yakin untuk mengutip satu lagi pingat emas dalam acara nandao dan nangun yang akan berlangsung hari ini dan esok.

Kegembiraan Diana turut dikongsi dua lagi rakan sepasukannya iaitu Cheau Xuen dan Phoon Eyin apabila masing-masing berjaya memenangi pingat gangsa.

Cheau Xuen, 22, dari Negeri Sembilan terpaksa akur dengan kehebatan Diana dalam acara nanquan.

Phoon Eyin yang mengutip 9.46 mata pula tewas kepada atlet Vietnam, Duong Thuy Vi (9.70 mata) untuk pingat emas dan Sandy Oo dari Myanmar (9.69) bagi pingat perak.

Sementara itu, impian dua atlet wusyu lelaki negara, Yeap Wai Kin dan Wong Weng Son untuk menaiki podium tidak kesampaian selepas kecundang dalam acara changquan.

Wai Kin sekadar mengutip 9.65 mata untuk menduduki tempat ketujuh, manakala Weng Son yang mengumpul 9.64 mata berada di tempat kesembilan.

Pingat emas dalam acara ini dimenangi atlet Myanmar, Thu Aung Si (9.70 mata) diikuti Hulaefi Achmad dari Indonesia.

Permulaan yang cemerlang

Posted:

Permulaan yang cemerlang

Permulaan yang cemerlang

Oleh NORZASRUDIN MOHAMED NOR
norzasrudin@kosmo.com.my


ATLET wusyu negara, Diana Bong (tengah) bersama-sama dua lagi rakannya yang turut meraih pingat pada hari pembukaan acara wusyu pada Sukan SEA 2013 di Nay Pyi Taw semalam.


NAY PYI TAW, Myanmar – Malaysia berjaya menambah koleksi pingat pada Sukan SEA 2013.

Selepas skuad chinlone lelaki dan wanita negara menyumbang enam pingat gangsa, semalam giliran skuad wusyu pula menuai pingat di Stadium Tertutup Wunna Theikdi.

Ratu wusyu negara, Diana Bong Siong Lin berjaya menepati ramalan untuk menghadiahkan pingat emas pertama Malaysia pada edisi ke-27 temasya dwitahunan ini.

Selain satu pingat emas, skuad wusyu turut menggenggam dua butir pingat gangsa menerusi Tai Cheau Xuen dan Phoon Eyin.

Setakat ini, kontinjen Malaysia sudah mengutip sembilan pingat iaitu satu pingat emas dan lapan gangsa.

Pada aksi semalam, Diana Bong, 28, dari Sarawak berjaya mengutip 9.70 mata untuk menewaskan atlet Vietnam, Bui Minh Phuong (9.68 mata) bagi pingat perak, manakala Cheau Xuen membawa pulang pingat gangsa (9.67 mata).

Kejayaan itu berjaya mengubat kekecewaan Diana Bong yang terlepas pingat emas pada temasya Sukan SEA 2011 di Indonesia selepas merangkul satu pingat emas masing-masing di Korat, Thailand (2007) dan Vientiane, Laos (2009).

"Perasaan saya sangat gembira kerana berjaya menghadiahkan pingat emas pertama kepada Malaysia. Kejayaan ini menebus kekecewaan saya pada edisi tahun lalu," kata Diana Bong.

Phoon Eyin yang mengutip 9.46 mata pula tewas kepada atlet Vietnam, Duong Thuy Vi (9.70 mata) untuk pingat emas dan Sandy Oo dari Myanmar (9.69) bagi pingat perak.

Pada aksi lain semalam, impian dua atlet wusyu lelaki negara, Yeap Wai Kin dan Wong Weng Son untuk menaiki podium tidak kesampaian selepas kecundang dalam acara changquan.

Dalam acara taijiquan lelaki, Loh Jack Chang sekadar mengutip 9.60 mata dan Loh Choon Hou (9.57 mata), manakala Ng Yii Shin (9.59 mata) dan Chan Lu Yi (9.66 mata) dalam acara taijiquan wanita.

Skuad wusyu negara dijangka menyumbang satu lagi pingat emas hari ini menerusi gandingan Kevan Cheah Peng Heng dan Ho Mun Hua dalam acara nanquan lelaki.

Sementara itu, skuad polo air lelaki negara merekodkan kekalahan kedua berturut-turut selepas tumpas 3-9 kepada Thailand di Kolam Renang Zayar Thiri semalam.

Skuad muda yang dibimbing Fan Kow Jan itu dibelasah Singapura 7-18 pada aksi pembukaan kelmarin dan mereka akan meneruskan perjuangan menentang Indonesia hari ini.

Skuad bola keranjang lelaki negara pula akan menghadapi perlawanan pembukaan menentang Indonesia di Stadium Tertutup Zayar Thiri A.

Dalam pada itu, sebahagian lagi kontinjen Malaysia menjejakkan kaki ke Nay Pyi Taw semalam yang diketuai oleh skuad bola sepak Harimau Muda A, renang, badminton, ekuestrian, silat dan sepak takraw, manakala atlet menembak berjuang di Yangon.

Karate sedia sahut cabaran

Posted:

Karate sedia sahut cabaran

Karate sedia sahut cabaran

Oleh MOHD. IKHSAN FIRDAUS AZMI
ikhsan.azmi@kosmo.com.my


BARISAN skuad karate negara yang memikul amanah untuk mencari enam pingat emas di bumi Myanmar.


JURULATIH skuad karate negara, Andris Vasiljevs yakin dengan potensi yang dimiliki atlet-atlet negara untuk beraksi pada temasya Sukan SEA 2013 di Myanmar pada 13 hingga 15 Disember ini.

Bagaimanapun, jurulatih berusia 33 tahun dari Latvia itu mahu mereka sentiasa berwaspada dengan pencabar dari Indonesia dan Myanmar yang turut memburu kemenangan.

"Dari segi persiapan, saya yakin mereka sudah bersedia. Saya percaya mereka akan berada dalam keadaan terbaik ketika beraksi di Myanmar nanti.

"Selalunya cabaran yang lebih sengit ialah dari Indonesia serta tuan rumah, saya percaya Myanmar selaku penganjur turut menyimpan hasrat untuk membuat kejutan nanti.

"Begitupun, kami juga tidak boleh memandang rendah terhadap atlet dari negara-negara lain seperti Vietnam, Filipina dan Thailand kerana mereka juga pergi untuk memburu pingat emas," kata Vasiljevs.

Tambah Vasiljevs, beliau yang telah bersama skuad negara hampir setahun turut mempunyai keyakinan terhadap atlet-atlet yang akan bertanding untuk membawa pulang pingat.

Sementara itu, pengurus pasukan, Othman Abdullah menasihatkan agar skuad karate negara menyahut cabaran Kementerian Belia dan Sukan (KBS) yang menyasarkan enam pingat emas pada temasya itu.

Walaupun sasaran itu lebih tinggi daripada apa yang diletakkan oleh Persatuan Karate Malaysia (Makaf), Othman berharap atlet-atlet negara dapat memikul cabaran itu ketika beraksi di Myanmar.

"Sasaran Makaf tiga emas tetapi apabila KBS meletakkan enam emas, saya harap mereka akan menerimanya sebagai cabaran.

"Saya juga lihat ada perubahan yang positif dalam skuad negara sama ada dari segi latihan serta prestasi dalam beberapa kejohanan di peringkat antarabangsa.

"Begitupun sukan ini sukan subjektif, jadi macam-macam boleh terjadi kerana hanya dalam beberapa saat mereka boleh membuat kesilapan. Boleh jadi yang terbaik atau kurang baik, itu sahaja," ujar Othman.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved