Isnin, 23 Disember 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Program pembangunan akan diperhebatkan

Posted:

Program pembangunan akan diperhebatkan

Program pembangunan akan diperhebatkan

SUKAN renang memerlukan lebih ramai atlet pelapis berwibawa untuk menjadikan Malaysia sebagai kuasa sukan tersebut di rantau Asia Tenggara.


SAYA mengucapkan tahniah kepada kontinjen negara atas prestasi keseluruhan di Sukan SEA ke-27 di Nay Pyi Taw, Myanmar, terutamanya, kejayaan atlet-atlet yang telah menyumbang pingat.

Kontinjen negara telah melepasi sasaran 40 pingat emas apabila berjaya meraih 43 emas, 38 perak dan 75 gangsa.

Satu lagi perkembangan yang membanggakan saya ialah prestasi atlet-atlet pelapis negara.

Saya pernah sebut bahawa Sukan SEA ini merupakan medan terbaik untuk mendedahkan para atlet muda kepada persaingan di peringkat antarabangsa.

Para atlet pelapis di bawah program Majlis Sukan Negara (MSN) telah berjaya menyumbang 9 emas, 4 perak dan 12 gangsa.

Ini merupakan prestasi pelapis yang terbaik dalam sejarah penglibatan Malaysia dalam Sukan SEA.

Saya telah minta MSN memperhebatkan lagi program pelapis supaya kita tidak tercari-cari siapa bakal muncul sebagai juara pada masa depan selepas barisan atlet elit sedia ada bersara kelak.

Walaupun prestasi kontinjen kebangsaan melepasi sasaran rasmi, kita juga harus mengakui realiti bahawa secara keseluruhannya, Malaysia cuma menduduki tempat kelima keseluruhan.

Selain daripada 'kuasa' tradisi Sukan SEA seperti Thailand dan Indonesia, kini muncul negara-negara seperti Vietnam dan Myanmar yang juga mendahului kita dari segi jumlah pingat yang dipungut.

Kita juga harus mengakui kemerosotan yang telah bermula beberapa tahun lepas dalam sukan-sukan yang boleh menyumbang banyak pingat seperti olahraga dan renang. Satu ketika dahulu, Malaysia mendominasi sukan-sukan ini di peringkat Asia Tenggara.

Selain itu, sukan-sukan ikonik Malaysia seperti sepak takraw dan badminton juga menyaksikan pretasi yang agak mengecewakan.

Saya tidak mahu mengulas lanjut tentang apa yang sudah berlaku.

Sebagai Menteri Sukan, saya nak pandang ke hadapan dan memberi tumpuan kepada apa yang kita boleh buat untuk mengubah tren kemerosotan dalam sukan-sukan ini dan mengembalikan Malaysia sekurang-kurangnya sebagai 'regional powerhouse'.

Sebaik sahaja tamat Sukan SEA kali ini, saya telah minta MSN buat post-mortem serta merta dan kemukakan program-program khas bagi membangunkan semula sukan-sukan tersebut.

Contohnya, MSN akan kerjasama rapat dengan Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) dan Persatuan Renang Amatur Malaysia (ASUM) untuk melaksanakan program pembangunan khas bagi olahraga dan renang.

Program pembangunan di peringat daerah dan negeri akan diperbanyakkan untuk mencari lebih ramai bakat baharu.

Barisan jurulatih akan ditambah dan diperkasa melalui Akademi Kejurulatihan Kebangsaan dan kepakaran luar negara juga akan ditambah untuk acara-acara tertentu.

Saya juga telah mengumumkan kesediaan MSN untuk membantu Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM) dalam menyelamatkan sukan sepak takraw.

Saya harap mereka akan berkerjasama dengan MSN dalam program khas yang akan dicadangkan bersama untuk mencapai sasaran pingat emas di Sukan SEA 2017 di mana Malaysia akan menjadi tuan rumah.

Sekali lagi, tahniah pada kontinjen Malaysia khususnya kepada ketua kontinjen, para pegawai, jurulatih dan atlet. Semoga tahun 2014 akan membawa banyak lagi kejayaan untuk arena sukan negara.

43 emas di Sukan SEA tutup kalendar sukan negara

Posted:

43 emas di Sukan SEA tutup kalendar sukan negara

43 emas di Sukan SEA tutup kalendar sukan negara


SKUAD Harimau Muda menutup musim 2013 dengan penuh kekecewaan apabila terlepas pingat emas acara bola sepak pada Sukan SEA Myanmar.


KALENDAR sukan negara bagi musim 2013 melabuhkan tirainya dengan penyertaan ke temasya Sukan SEA ke-27 di Myanmar, yang menyaksikan kontinjen negara mengutip 43 pingat emas sekali gus mengatasi sasaran awal 40 pingat emas.

Selepas 18 hari temasya dwitahunan itu berlangsung, Malaysia mengutip keseluruhan 43 pingat emas, 38 perak dan 76 gangsa untuk berada di tempat kelima dalam kedudukan pingat keseluruhan, berbanding edisi 2011 di Jakarta dan Palembang, Indonesia, apabila Malaysia meraih 59 emas, 50 perak dan 82 gangsa.

Namun jumlah pungutan pingat yang berkurangan bukanlah petanda kemerosotan sukan negara. Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar menyifatkan sasaran 40 pingat emas sebagai sasaran realistik kerana ada acara tidak dipertandingkan pada temasya Sukan SEA kali ini.

Penampilan atlet muda dan pelapis pada temasya kali ini amat membanggakan dan begitu juga kejayaan yang dilakar beberapa atlet daripada sukan kurang popular seperti ekuestrian dan Muay Thai yang masing-masing berjaya menghadiahkan tiga dan dua pingat emas.

Kegagalan skuad Harimau Muda mempertahankan 'ibu segala pingat' dalam acara bola sepak adalah suatu yang mengecewakan para peminat sukan tanah air dan akhirnya, skuad kendalian Datuk Ong Kim Swee pulang dengan tangan kosong.

Selain episod suka dan duka di Myanmar, atlet negara terus memahat nama di persada sukan antarabangsa.

Skuad hoki remaja lelaki Malaysia memahat sejarah tersendiri dengan menduduki tempat keempat pada Kejohanan Hoki Piala Dunia Remaja Lelaki di New Delhi, India.

Kejayaan skuad Projek 2013 kendalian Muhammad Dharma Raj Abdullah itu juga melepasi sasaran awal untuk berada dalam kelompok enam pasukan terbaik oleh Konfederasi Hoki Malaysia (MHC).

Sementara itu, komitmen terhadap latihan telah menjurus kepada kilauan emas buat atlet elit olahraga paralimpik negara, Muhammad Ziyad Zolkefli dalam acara lontar peluru kategori F20 (masalah pembelajaran) lelaki di Kejohanan Olahraga Dunia Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa (IPC) di Lyon, Perancis, Julai lepas.

Ekoran kejayaan itu, Muhammad Ziyad menjadi penerima pertama insentif sama seperti atlet lain di bawah Skim Hadiah Kemenangan Sukan (Shakam).

Selain Muhammad Ziyad, negara juga boleh berbangga dengan jaguh-jaguh berbasikal lebuh raya kebangsaan yang banyak mencipta kejayaan tersendiri.

Antara yang menjadi tumpuan media sepanjang 2013 ialah Loh Sea Keong, pelumba kelahiran Kelantan, yang mencipta sejarah sebagai pelumba terbaik keseluruhan pada Jelajah Malaysia 2013 (Jersi Kuning).

Rentetan kejayaan yang dikecapi sepanjang 2013, pelumba profesional negara itu menerima lamaran pasukan Pro Tour, Argos-Shimano untuk menyertai pasukan itu musim 2014, sekali gus menjadi pelumba tempatan pertama beraksi bersama pasukan berstatus Pro Tour dalam kalendar perlumbaan Kesatuan Berbasikal Antarabangsa (UCI).

Dalam pada itu, Malaysia boleh terus berbangga dengan dua atletnya yang bertaraf dunia dan terus mengharumkan nama negara di persada antarabangsa.

Sebut sahaja nama Datuk Nicol Ann David dalam sukan skuasy dan Datuk Lee Chong Wei dalam sukan badminton, ramai yang sudah mengenali mereka kerana kedua-duanya masih mengekalkan ranking No. 1 dunia.

Untuk tahun 2013, Nicol, juara dunia tujuh kali itu bermula hambar selepas tewas dua kali pada perlawanan akhir dalam kejohanan skuasy Cleveland Classic (5 Februari) dan Terbuka Britain (26 Mei).

Namun selepas pertengahan tahun 2013, pemain berusia 30 tahun dan berpangkalan di Amsterdam, Belanda itu, meledak dengan menjuarai lima kejohanan jelajah Persatuan Skuasy Wanita (WSA) iaitu Terbuka Malaysia (15 September), Terbuka Carol Weymuller (6 Oktober), Terbuka Amerika Syarikat (18 Oktober), Terbuka China (27 Oktober) dan Terbuka Hong Kong (8 Disember).

Sementara Chong Wei pula muncul pemain pertama yang memenangi Siri Super Dunia BWF Akhir untuk kali keempat berturut-turut.

Kejayaan itu juga adalah yang ketujuh beliau dalam siri kejohanan Siri Super tahun ini iaitu di Korea Selatan, Malaysia, India, Indonesia, Jepun dan Hong Kong.

Arena sukan negara turut menarik perhatian ramai apabila timbulnya beberapa isu, terutama yang melibatkan kepentingan negara dan masalah dalaman persatuan sukan.

Paling ketara ialah kemelut antara Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dengan Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa berhubung isu pelantikan beliau oleh Khairy dalam Jawatankuasa Pembangunan Bola sepak Negara.

Kemelut timbul apabila FAM tidak mahu menghantar wakilnya dalam mesyuarat jawatankuasa berkenaan memandangkan Annuar masih lagi menjalani hukuman penggantungan jawatan selama dua tahun setengah kerana mengeluarkan kenyataan akhbar yang berunsur negatif terhadap skuad bola sepak kebangsaan, sekali gus melanggar Artikel 88 Statut FAM.

Isu itu berlanjutan sehinggalah Annuar membuat keputusan mengejut dengan melepaskan semua jawatan dalam persatuan bola sepak tanah air termasuk menjadi anggota Jawatankuasa Pembangunan Bola sepak Negara, yang bertujuan untuk menjernihkan semula keadaan supaya program pembangunan bola sepak dapat berjalan lancar dengan ketiadaan beliau dalam jawatankuasa berkenaan.

Selain itu FAM, dalam mesyuarat Jawatankuasa Eksekutifnya yang dipengerusikan oleh Presiden FAM, Sultan Ahmad Shah pada November lepas, telah memutuskan untuk tidak menyambung kontrak ketua jurulatih skuad kebangsaan, Harimau Malaya, Datuk K. Rajagobal yang tamat pada 31 Disember.

Ia ekoran kegagalan Rajagobal melepasi petunjuk prestasi utama (KPI) FAM untuk melayakkan diri ke pusingan akhir Piala Asia 2015 di Australia.

Kekosongan tempat Rajagobal, yang dilantik sebagai jurulatih skuad Harimau Malaya selama lima tahun bermula 2009, akan digantikan sementara oleh Kim Swee. - Bernama

Tagih aksi persahabatan

Posted:

Tagih aksi persahabatan

Tagih aksi persahabatan

Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@kosmo.com.my


DARBY (kiri) mahukan lebih banyak aksi persahabatan dalam usaha memantapkan skuad Kelantan bagi menghadapi saingan liga musim 2014.


SKUAD Liga Super Kelantan memerlukan lebih banyak aksi persahabatan dalam usaha memperkasa pasukan sebelum bermulanya saingan Liga Malaysia (Liga M) musim 2014 yang dijadualkan berlangsung pada pertengahan Januari depan.

Pengendalinya, Steve Darby berkata, aksi persahabatan itu amat penting bagi membolehkannya mencari ramuan terbaik bagi membentuk gandingan mantap untuk menghadapi cabaran daripada pasukan yang beraksi dalam Liga Super kelak.

Menurutnya, keputusan aksi persahabatan yang dilakar oleh barisan pemainnya bukanlah ukuran kepada kekuatan pasukan, namun apa yang lebih mustahak kepadanya ialah keserasian dalam kalangan pemain yang ada dalam skuad.

"Jadi sebab itu, Kelantan perlukan lebih banyak perlawanan sebagai persediaan. Aksi persahabatan merupakan medan terbaik dalam usaha memberikan pendedahan kepada pemain muda untuk menimba lebih banyak pengalaman sebelum diberikan kepercayaan beraksi dalam saingan sebenar selepas ini.

"Anda boleh lihat bagaimana pemain muda yang ada dalam pasukan Kelantan mula menunjukkan peningkatan. Sebagai contoh Tuan Mohd. Faim, walaupun hampir semusim dia tidak beraksi, namun kesungguhan yang dipamerkannya cukup menggembirakan saya termasuklah Mohd. Faiz Suhaimi," katanya ketika ditemui pemberita pada sesi latihan pasukan di Padang Mardi, Pasir Tumboh, dekat Kota Bharu semalam.

Tambahnya, melalui aksi persahabatan ini juga dia dapat membuat penilaian mengenai kelemahan yang ada dalam pasukan lantas membuka peluang kepadanya untuk memperbaikinya, sekali gus membentuk pasukan lebih baik.

Dalam perkembangan lain, Darby memuji jurulatih kecergasan The Red Warriors (TRW) yang dikenali sebagai Miro yang disifatkan telah menjalankan kerjanya dengan baik apabila hampir kesemua pemainnya sudah pulih daripada kecederaan yang dialami sebelum ini.

Katanya, beberapa pemain yang sebelum ini mengalami kecederaan seperti Nik Mohd. Shahrul Azim Ab. Halim semakin pulih dan sudah bersedia untuk membuat kemunculan semula.

"Begitu juga dengan Pok Chek (Wan Zaharul Nizam Wan Zakaria) yang semakin pulih. Saya yakin dan percaya dengan kehadiran beberapa pemain yang baharu pulih ini akan memperkuatkan lagi pasukan," ujarnya.

Darby memberitahu secara jujurnya dia tidak mengetahui mengenai aksi persahabatan antara Kelantan dengan Terengganu telah dibatalkan dan menyifatkan ia sesuatu yang mengejutkan.

"Saya terkejut dengan pembatalan ini. Kami masih belum membuat keputusan ke manakah laluan pasukan untuk aksi persahabatan selepas ini mungkin ke Brunei atau Thailand," jelasnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved