Sabtu, 21 Disember 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Terjun sumbang emas ke-40 negara

Posted:

Terjun sumbang emas ke-40 negara

Terjun sumbang emas ke-40 negara

GANDINGAN penerjun negara, Nazreen Abdullah (kanan) dan Tze Liang menyumbang emas ke-40 kontinjen negara pada Sukan SEA 2013 semalam.


NAY PYI TAW, Myanmar - Terjun mendapat penghormatan menjadi acara yang berjaya meraih emas ke-40 untuk menyempurnakan sasaran kontinjen negara pada Sukan SEA 2013.

Gandingan Ooi Tze Liang-Muhammad Nazreen Abdullah muncul atlet paling bertuah kali ini selepas menjuarai acara 10 meter platform seirama beberapa minit selepas Mohd. Lokman Akimi Mat Roji meraih emas ke-39 menerusi acara Muay Thai dan sebelum hoki lelaki meraih emas ke-41.

Pada saingan hari terakhir acara terjun itu, Tze Liang-Nazreen mencatat 386.26 mata untuk menewaskan Andriyan-Adityo Resto Putra (327.51 mata) dari Indonesia kedua dan Timothy Lee-Mark Lee (300.24 mata) dari Singapura, ketiga.

"Saya rasa bangga bukan sahaja kerana ini emas ke-40 untuk kontinjen negara tetapi juga kerana ia merupakan emas peribadi ketiga saya pada temasya kali ini dan ketujuh buat skuad terjun negara.

"Walaupun kami ini hanya gandingan bidan terjun tetapi masih berjaya menyumbang emas untuk negara dan amat bertuah pula dapat raih emas ke-40," katanya yang mengaku hanya sempat berlatih selama seminggu bersama Nazreen sebelum datang ke Myanmar.

Sebelum ini, Tze Liang turut meraih emas dalam acara 3 meter papan anjal seirama lelaki dan 3 meter papan anjal individu lelaki.

Dia yang dijangka mampu membawa pulang 4 emas bagaimanapun dikejutkan Nazreen yang lebih muda dalam acara 10 meter platform individu lelaki.

Sementara itu, terjun turut menyumbang pingat emas ke-42 kepada kontinjen negara dan kelapan buat skuad terjun selepas gandingan Nur Dhabi Sabri-Leong Mun Yee menjuarai acara 10m platform seirama wanita.

Nur Dhabitah-Mun Yee mencatat 281.64 mata untuk menewaskan Nay Chi Su Su-Saw Hla Nandar (239.91 mata) dari Myanmar di tempat kedua dan Dewi Setyaningsih-Linadini Yasmin (239.46 mata) dari Indonesia, ketiga.

Dengan kejayaan itu, skuad terjun Sukan SEA negara menyapu bersih kesemua lapan emas yang dipertandingkan pada temasya kali ini.

Hasrat Kim Swee tidak kesampaian

Posted:

Hasrat Kim Swee tidak kesampaian

Hasrat Kim Swee tidak kesampaian

NAY PYI TAW, Myanmar - Impian pengendali Harimau Muda, Datuk Ong Kim Swee untuk menghadiahkan pingat gangsa kepada peminat-peminat bola sepak di Malaysia tidak kesampaian.

Selepas gagal memenangi pingat emas buat kali ketiga di Sukan SEA, Harimau muda sekali lagi ditimpa malang apabila tewas 1-2 kepada Singapura pada aksi penentuan tempat ketiga di Stadium Zeyyer Thiri petang semalam.

Kegagalan itu pasti mengecewakan Kim Swee yang berhasrat untuk menjadikan pingat tersebut sebagai hadiah terbaik sempena ulang tahun kelahirannya ke-43 pada 11 Disember lalu.

Sebelum aksi menentang Singapura semalam, Kim Swee memberitahu, tidak ada hadiah yang paling bermakna selain memenangi pingat gangsa buat para penyokong bola sepak di tanah air.

"Ia adalah hadiah terbaik untuk peminat-peminat sebagai penutup tahun 2013.

"Selain itu, ia juga akan menjadi kenangan terindah buat A. Thamil Arasu, Izzaq Faris Ramlan, Mohd. Izham Tarmizi Roslan, Mohd. Irfan Fazail, Ahmad Hazwan Bakri dan Mohd. Fadhli Mohd Shas yang akan beraksi buat kali terakhir dengan harimau Muda," katanya.

Meskipun gagal merealisasikan impian tersebut, jurulatih kelahiran Melaka itu tetap berpandangan positif dan berjanji untuk mencari jalan penyelesaian sebaik kembali ke Malaysia.

Kekecewaan Kim Swee turut dikongsi pemain pertahanan kiri, Nazirul Naim Che Hashim.

Bagaimanapun, Nazirul Naim mengakui bahawa perjuangan Harimau Muda belum berakhir meskipun gagal memenangi pingat gangsa.

"Terima kasih kepada semua penyokong Harimau Muda. Kegagalan sekarang bukan berakhir satu perjuangan," katanya.

Pada aksi petang semalam, pemain tengah skuad Young Lions, Hariss Harun hanya mengambil masa dua minit untuk merobek gawang Harimau Muda masing-masing pada minit ke-12 dan 14.

Meskipun penyerang Harimau Muda, A Thamil Arasu berjaya merapatkan jurang pada minit ke-67, ia sudah terlambat untuk mengikat kedudukan, sekali gus memaksa kemenangan ditentukan menerusi penentuan sepakan penalti.

Emas lebur, gangsa pun berkecai

Posted:

Emas lebur, gangsa pun berkecai

Emas lebur, gangsa pun berkecai


JARINGAN Thamil Arasu (dua dari kanan) tidak cukup untuk membantu Harimau Muda menewaskan Singapura pada aksi penentuan pingat gangsa acara bola sepak Sukan SEA 2013 semalam.


NAY PYI TAW, Myanmar - Dua gol pantas yang dijaringkan kapten Singapura, Hariss Harun memusnahkan impian skuad Harimau Muda untuk membawa pulang pingat gangsa pada Sukan SEA 2013.

Pada aksi penentuan tempat ketiga di Stadium Zeyyer Thiri petang semalam, pemain tengah skuad Young Lions itu menyumbat dua gol untuk membantu Singapura menewaskan Harimau Muda 2-1

Hariss hanya mengambil masa dua minit untuk merobek gawang Harimau Muda masing-masing pada minit ke-12 dan 14.

Meskipun penyerang Harimau Muda, A Thamil Arasu berjaya merapatkan jurang pada minit ke-67, ia sudah terlambat buat anak-anak buah Datuk Ong Kim Swee untuk mengikat kedudukan, sekali gus memaksa perlawanan diheret ke penentuan sepakan penalti.

Kim Swee berkata, dua gol awal itu telah mematahkan semangat anak-anak buahnya.

"Sudah tentu, dua gol dalam tempoh dua minit memberi kesan kepada para pemain. Meskipun mereka cuba bangkit pada babak kedua, ia tidak memadai dan kami terpaksa menerima padah.

"Sebelum dua gol yang diperoleh Singapura itu, pemain-pemain beraksi dengan baik dan bersemangat untuk memburu gol. Namun, keadaan menjadi sebaliknya," kata Kim Swee.

Pada perlawanan tersebut, Hariss membuktikan keberkesanan penyudah yang dimilikinya apabila bijak menyambar bola yang jatuh di hadapannya hasil kesilapan penjaga gol Harimau Muda, Mohd. Izham Tarmizi Roslan.

Dua minit kemudian, Hariss sekali lagi menewaskan Izham Tarmizi hasil kesilapan yang dilakukan pemain pertahanan skuad negara.

Corak permainan anak-anak buah Kim Swee sedikit berubah sebaik Harimau Muda ketinggalan dua gol dan keadaan itu berlanjutan sehingga rehat babak pertama.

Harimau Muda cuba bangkit pada separuh masa kedua dan memperoleh suntikan semangat hasil jaringan Thamil.

Selepas itu, pemain-pemain menggandakan usaha untuk memburu gol penyamaan dan peluang terbaik mereka hadir pada minit ke-86 tetapi lorongan penyerang, Rozaimi Abd. Rahman sekadar melepasi pintu gol Singapura.

Sebaik aksi memasuki masa tambahan, Harimau Muda sekali lagi berpeluang untuk menjaringkan gol tetapi rembatan Shahrul Mohd. Saad terus ke dakapan penjaga gol Singapura, Muhammad Izwan Mahbud, manakala rembatan D. Saarvindran tersasar.

Kim Swee berkata, meskipun tidak berjaya mencapai sasaran untuk memenangi emas hatrik, beliau perlu bersikap positif.

"Sudah pasti semua orang termasuk rakyat Malaysia kecewa dengan kegagalan ini tetapi kami perlu memandang ke hadapan dan mencari jalan untuk menyelesaikan masalah tersebut," katanya.

Kegagalan ini merupakan penamat yang mengecewakan buat Harimau Muda terutamanya selepas tewas 3-4 kepada Indonesia menerusi penentuan sepakan penalti pada aksi separuh akhir, Khamis lalu.

Harimau Muda menamatkan penantian selama 20 tahun untuk memenangi pingat emas dalam acara bola sepak lelaki selepas skuad bimbingan Datuk K. Rajagobal menjuarai Sukan SEA 2009 di Vientiane, Laos.

Dua tahun kemudian, Kim Swee berjaya mempertahankan pingat emas itu selepas menewaskan Indonesia 3-4 menerusi penentuan sepakan penalti tetapi gagal mengulanginya pada edisi ke-27 temasya dwitahunan itu.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved