Selasa, 10 Disember 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


'Hanya emas yang dicari'

Posted:

'Hanya emas yang dicari'

'Hanya emas yang dicari'

Oleh SHANIKA ABDULLATIB
shanika.latib@kosmo.com.my

JAE-hyung (kiri) menunjukkan teknik panahan yang betul kepada anak didiknya pada sesi latihan mereka di Bukit Jalil, Kuala Lumpur baru-baru ini.


BERDASARKAN pencapaian pingat, tidak sukar untuk dinafikan bahawa 'cuaca suram' mewarnai kem memanah negara sepanjang musim ini.

Selepas Sukan Olimpik London 2012, sasaran pemanah negara seakan semakin jauh tersasar tidak kira dalam acara individu mahu pun berpasukan.

Biarpun begitu, ketua jurulatih, Lee Jae-hyung berkeyakinan tinggi, panahan skuad negara akan kembali tepat pada Sukan SEA di Myanmar yang membuka tirai secara rasmi pada 11 hingga 22 Disember ini.

Jelas pengendali dari Korea Selatan itu, catatan buruk pada Kejohanan Memanah Dunia di Ankara, Turki dan Kejohanan Asia di Taiwan sudah lama dilupakan malah ia akan menjadi medan pencetus semangat ketika beraksi di Myanmar nanti.

Meletakkan pakar recurve dan juga Olimpian negara, Khairul Anuar Mohamad sebagai sandaran utama meraih emas dalam acara individu, Jae-hyung yakin pasukan memanah negara mampu mempertahankan dua emas yang diperolehi di Palembang, Indonesia dua tahun lalu.

"Kita sudah lama tutup buku mengenai kekalahan di Taiwan walaupun skuad kita adalah juara bertahan. Di Myanmar, cerita baharu serta lapangan baharu.

"Saya tahu kemampuan anak-anak didik saya dan yakin mereka akan membawa pulang sekurang-kurangnya dua emas dalam acara recurve.

"Sejak Sukan SEA di Korat 2007, kita tidak pernah gagal dengan dua emas dan ia akan berterusan," jelas Jae-hyung

Mengakui Thailand adalah cabaran paling besar dalam acara recurve lelaki, Jae-hyung tidak mahu memandang rendah dengan kemampuan dengan pasukan lain.

"Setiap pasukan seperti Indonesia, Myanmar atau Singapura ada elemen kejutan tersendiri dan kita faham, pada akhirnya, nasib akan menjadi penentu.

"Pemanah kita, tidak kira lelaki atau wanita, telah bekerja keras dengan menjalani latihan intensif. Bukan itu saja, sesi fisioterapi dan psikologi yang disertai mereka, banyak membantu latihan mereka.

"Cuma sebelum berlepas ke Myanmar pada 10 Disember nanti, mereka perlu belajar untuk kekalkan tahap konsentrasi kerana hanya itu masalah yang akan menjadi penghalang kepada buruan emas di Myanmar nanti," ulas Jae-hyung.

Sementara itu, pemanah wanita tidak ketinggalan untuk memastikan acara memanah mencipta sejarah sebagai lubuk emas pada temasya kali ini.

Pertama kali bakal berentap di Sukan SEA, Farah Amalina Azhar menganggap penyertaannya di Myanmar akan memberi peluang untuknya membuktikan kemampuan di arena antarabangsa.

"Ia langkah pertama saya sejak menyertai skuad elit sejak awal tahun ini. Walaupun sebelum ini saya ada menyertai kejohanan di peringkat antarabangsa, memanah di Sukan SEA tidak sama.

"Ia acara yang disertai pemanah terbaik dari setiap negara malah ada yang pernah menyertai Olimpik. Jadi, teknik memanah, tahap psikologi dan stamina, sangat berbeza," kata pemanah dari Kedah itu.

Meskipun acara wanita tidak diletakkan sebarang sasaran pingat, Farah Amalina nekad merealisasikan sasaran Jae-hyung untuk melangkah ke pusingan akhir.

"Kami hanya perlu melepasi saingan Indonesia kerana mereka adalah pencabar terdekat kami dalam acara recurve wanita.

"Untuk menyaingi prestasi mereka, saya perlu bekerja keras dan memastikan ia kekal konsisten. Hanya dua perkara tersebut yang akan membantu saya dan rakan lain melangkah ke saingan akhir," katanya.

Bukan sahaja berdepan saingan sengit dari Indonesia, kekangan waktu menjalani latihan turut menjadi cabaran terbesar buat pemanah wanita negara.

"Kecuali saya, pemanah wanita lain bergelut dengan peperiksaan seperti Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan peperiksaan akhir semester.

"Untuk berlatih secara berpasukan, ia agak sukar untuk dilakukan sehinggalah 5 Disember lalu di mana komitmen terhadap pelajaran ketika itu telah berakhir.

"Bagaimanapun, saya sangat kagum dengan rakan sepasukan tersebut. Walaupun bergelut dengan SPM atau peperiksaan akhir semester, mereka tetap datang berlatih jika ada kesempatan," jelas Farah Amalina.

Jae-hyung sendiri mengakui berbanding pasukan lelaki, skuad memanah wanita sedang bergelut dengan masa yang singkat dalam menjalani latihan serta persediaan yang lain.

"Walaupun tahu kemampuan mereka, saya memilih untuk lebih realistik dan kerana itu, saya hanya mensasarkan pusingan akhir.

"Kami lihat peluang untuk Sunantra Suchat mencipta kejutan dalam acara individu sangat besar. Ini berdasarkan pencapaiannya pada sesi ujian pra Sukan SEA pada Februari lalu di mana dia tewas kepada pemanah Indonesia pada peringkat akhir," jelas Jae-hyung.

Sepak takraw mahu tebus maruah

Posted:

Sepak takraw mahu tebus maruah

Sepak takraw mahu tebus maruah


SKUAD sepak takraw negara bertandang ke bumi Myanmar dengan misi untuk menebus maruah yang sudah tercalar.


NAY PYI TAW, Myanmar - Skuad sepak takraw negara ada misi penting yang perlu dilaksanakan pada Sukan SEA 2013.

Selain memburu sebutir pingat emas, skuad negara perlu menebus maruah Malaysia yang tercalar di pentas antarabangsa sejak beberapa tahun lalu.

Kejayaan itu juga akan menutup mulut pengkritik yang mempersoalkan prestasi skuad negara secara terbuka sejak akhir-akhir ini.

Penolong Setiausaha Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM), Tengku Adnan Tengku Burhanudin berkata, para pemain sudah membuat persiapan untuk menghadapi temasya kali ini.

Bagaimanapun, perkara yang lebih penting adalah mengembalikan semula keyakinan rakyat Malaysia terhadap sukan tradisi orang-orang Melayu itu.

Suatu ketika dahulu, Malaysia merupakan sebuah kuasa besar dalam sukan sepak takraw di dunia.

Namun, kekuatan skuad negara 'luntur' sedikit demi sedikit di pentas Asia Tenggara, Asia dan tidak mustahil suatu hari nanti akan 'lenyap' di peringkat dunia.

Sehingga kini, Thailand masih lagi dianggap sebagai musuh tradisi selain Indonesia, Myanmar, Vietnam dan Laos.

Kebangkitan beberapa negara Asia seperti Korea Selatan, Jepun dan China mampu memberikan cabaran yang cukup sengit kepada skuad negara pada masa hadapan.

Begitupun, Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM) mempunyai perancangan tersendiri untuk meletakkan kembali Malaysia dalam peta dunia biarpun menerima tekanan yang begitu kuat sejak akhir-akhir ini.

"Rata-rata pemain yang dibawa ke Myanmar kali ini merupakan muka-muka baharu kurang pengalaman. Kami sudah membuat persiapan untuk menghadapi temasya ini.

"Saya yakin, mereka sudah tidak sabar untuk bermain selepas menyertai beberapa kejohanan sebelum ini," kata Tengku Adnan yang juga merupakan pengurus skuad wanita negara.

Pada edisi kali ini, skuad wanita negara akan memulakan saingan menentang Thailand dalam acara berpasukan di Stadium Tertutup Wunna Theikdi hari ini.

Skuad lelaki pula akan memulakan kempen menentang tuan rumah, Myanmar esok.

Pada edisi kali ini, skuad lelaki akan menyertai tiga acara iaitu berpasukan, regu dan double berpasukan, manakala skuad wanita beraksi dalam acara berpasukan, regu dan double regu.

Harimau Muda baham Brunei 2-0

Posted:

Harimau Muda baham Brunei 2-0

Harimau Muda baham Brunei 2-0


ASHRI (kanan) menjaringkan gol kedua Harimau Muda pada aksi menentang Brunei semalam.


NAY PYI TAW, Myanmar - Masih mencari rentak. Demikian situasi yang berlaku dengan skuad bola sepak Harimau Muda ketika menewaskan Brunei 2-0 pada aksi sulung Kumpulan A di Stadium Zeyyer Thiri semalam.

Selain ketumpulan jentera serangan, kurang persefahaman antara pemain juga menghalang skuad bimbingan Datuk Ong Kim Swee itu menyamai pencapaian Vietnam yang membelasah Brunei 7-0 pada aksi sulung, Ahad lalu.

Bagaimanapun, Kim Swee tetap berpuas hati dengan persembahan anak-anak buahnya itu.

"Sukar untuk bermain pada perlawanan pertama berbanding Brunei yang beraksi buat kali kedua. Pasukan lawan bertahan dengan baik dan sesekali melakukan serangan balas yang pantas untuk mengkucar-kacirkan benteng pertahanan skuad negara.

"Perasaan terlalu yakin untuk menjaringkan gol turut menjejaskan rentak permainan skuad negara. Kami berjaya mencipta banyak peluang tetapi gagal menyempurnakan semua peluang itu.

"Benteng pertahanan kami tidak begitu lemah tetapi serangan balas pantas yang dilakukan jentera serangan lawan menyebabkan mereka hilang fokus seketika," kata Kim Swee selepas perlawanan semalam.

Pada aksi tersebut, skuad negara terpaksa menunggu sehingga minit ke-30 untuk mendapatkan gol pembukaan menerusi jaringan Md. Rozaimi Abd. Rahman.

Jaringan itu tidak mematahkan semangat para pemain Brunei untuk memburu gol penyamaan dan peluang terbaik mereka hadir menerusi Mohd. Azwan Ali Rahman pada minit ke-39 dan 44.

Namun, kecemerlangan penjaga gol, Mohd. Izham Tarmizi Roslan berjaya menyelamatkan pintu gol Harimau Muda daripada dibolosi.

Pada aksi babak kedua, Brunei menampilkan aksi yang lebih pantas dan beberapa kali berjaya menembusi benteng pertahanan skuad negara sebelum dikejutkan dengan gol kedua hasil jaringan cantik Ashri Chuchu yang melakukan rembatan dari luar kotak penalti.

Kim Swee berkata, beliau masih mencari formasi terbaik dan yakin skuad negara akan menampilkan persembahan yang lebih bertenaga pada perlawanan kedua menentang Laos, Jumaat ini.

Sementara itu, jurulatih Brunei, Kwon Oh Soon tetap berpuas hati dengan persembahan anak-anak buahnya meskipun tumpas kepada Harimau Muda semalam.

Oh Soon berkata, meskipun anak- anak buahnya mempersiakan-siakan banyak peluang untuk menjaringkan gol, mereka melakukan tugas dengan baik sepanjang perlawanan itu.

"Rata-rata pemain kami masih muda. Lima orang daripada mereka baru berusia 17 tahun. Kami tidak kecewa dengan kekalahan ini kerana ia banyak memberikan pengajaran kepada mereka.

"Pasukan ini baru dibentuk dan kami tidak mempunyai masa yang mencukupi untuk berlatih bagi menghadapi temasya ini," katanya.

Ketika ditanya mengenai persembahan Harimau Muda, Oh Soon berkata, Malaysia merupakan sebuah pasukan yang hebat dan mampu mempertahankan pingat emas.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved