Jumaat, 6 Disember 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Banduan yang menjadi presiden

Posted:

Banduan yang menjadi presiden

Banduan yang menjadi presiden

MENYEBUT namanya ibarat melaungkan suara kedamaian penuh demokrasi. Biar pun meringkuk hampir tiga dekad dalam penjara sepi, usaha figura kelahiran Mvezo, Afrika Selatan itu selama hayatnya meninggalkan satu legasi paling berharga dalam sejarah dunia.

Khamis lalu, Nelson Mandela, 95, menghembuskan nafas terakhir di kediamannya di Johannesburg, dan kematiannya memberi kesan mendalam kepada individu dan sebilangan masyarakat.

Keperibadiannya tidak pegun di negara sendiri, malah menjangkau ke benua-benua lain sehingga diangkat sebagai tokoh moral dan pemimpin politik yang berwibawa.

Mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad turut terkesan dengan kehilangan penerima Hadiah Nobel Keamanan 1993 itu. Dalam kenyataannya kepada media, beliau menganggap Mandela sebagai pemimpin yang cukup hebat serta memiliki ketabahan luar biasa dan komitmen yang tidak pernah luntur dalam memperjuangkan keadilan sosial.

"Setiap kali ditanya siapakah pemimpin yang pernah saya jumpa yang paling saya kagumi, tanpa teragak-agak saya akan menjawab, Nelson Mandela," katanya dalam satu kenyataan kepada media.

Beliau menambah, Mandela juga adalah insan bersifat pemaaf dan tidak memusuhi mereka yang pernah memenjarakannya kerana beliau lebih mementingkan perdamaian.

Perkara itu jelas terbukti ketika Mandela menyarungkan jersi ragbi pasukan Springboks pada kejohanan Piala Dunia Ragbi 1995 di Afrika Selatan. Stadium Ellis Park bergema dengan sorakan lebih 60,000 penonton yang melaungkan nama Mandela.

Springboks sebelum itu dijadikan simbol kebanggaan warga kulit putih Afrika Selatan, yang menjalankan dasar aparteid iaitu penindasan ekonomi dan sosial ke atas penduduk kulit hitam dari tahun 1948 hingga 1994.

Memakai jersi itu seperti satu signifikan kepada cara Mandela 'melupakan' peristiwa berdarah dan kenangan pahit yang memberi kesan mendalam kepada rakyat kulit hitam Afrika.

Dasar aparteid dikuatkuasakan secara meluas pada pemerintahan Presiden ke-7 Afrika Selatan, Hendrik Frensch Verwoerd, yang menolak kepentingan rakyat selain kulit putih. Mereka diberi layanan kelas kedua dari segi ekonomi, sosial, pendidikan dan kebudayaan.


PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak (dua dari kanan) dan Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Mohd. Zahidi Zainuddin (kiri) tertawa kecil selepas Mandela menyatakan sesuatu dalam satu kunjungan tidak rasmi Mandela ke Kementerian Pertahanan Malaysia pada tahun 2000.


Mandela atau nama sebenarnya Rolihlahla Mandela dilahirkan di Mvezo, sebuah desa kecil di tepi Sungai Mbashe, di daerah Umtata, ibu kota Transkei (kini sebahagian wilayah Tanjung Harapan), Afrika Selatan pada 18 Julai 1918.

Beliau diberi nama Rolihlahla yang membawa maksud 'pembikin masalah' dalam bahasa Xhosa. Moyangnya, Ngubengcuka merupakan seorang raja daripada puak Thembu. Bagaimanapun, keluarga Mandela tidak boleh mewarisi takhta tersebut kerana datuknya dilahirkan daripada isteri keturunan puak Ixhiba.

Bapa Mandela, Gadla Henry Mphakanyiswa pula merupakan ketua bandar Mvezo, namun selepas Afrika Selatan dijajah, Mphakanyiswa dilucutkan jawatan.

Mphakanyiswa kemudian membawa keluarganya termasuk Mandela berpindah ke Qunu. Bapa Mandela memiliki empat orang isteri dan 13 anak iaitu empat anak lelaki dan sembilan anak perempuan. Mandela dilahirkan oleh isteri ketiga Mphakanyiswa, Nosekeni Fanny iaitu anak perempuan kepada Nkedema daripada suku kaum Mpemvu Xhosa.

Kehidupan berubah

Di Qunu, Mandela hidup seperti kanak-kanak lain bermain riang bersama adik-beradiknya. Atas dedikasi Mphakanyiswa untuk melihat anaknya mendapat masa depan yang lebih baik, Mandela dimasukkan ke gereja Methodis.

Kematian bapanya ketika berusia sembilan tahun merubah corak kehidupan Mandela. Berdasarkan wasiat Mphakanyiswa, beliau dijadikan anak angkat kepada pemangku diraja suku Thembu, Jongintaba Dalindyebo.

Di istana itu, Mandela diajar bahasa Inggeris, bahasa Xhosa, sejarah dan geografi. Dari situ beliau memahami kesan kedatangan pihak kulit putih membawa kesan negatif kepada penduduk kulit hitam Afrika.

Ketika berada di tahun kedua di Kolej Universiti Fort Hare iaitu satu-satunya institusi tertinggi untuk orang kulit hitam, Mandela telah dibuang universiti kerana mengetuai pemprotesan pelajar menentang aparteid pada tahun 1940.


MAHATHIR dalam satu pertemuan dengan Mandela di Stadium Negara Kuala Lumpur pada tahun 1990.


Beliau kemudian melanjutkan pendidikan melalui program jarak jauh di University of South Africa (UNISA) di Johannesburg. Setelah mendapat ijazah dalam bidang perniagaan, dia mendaftar dalam program Sarjana Muda Undang-Undang di University Witwatersrand.

Mandela membentuk Liga Pemuda Kongres Kebangsaan Afrika (ANC Youth League) pada tahun 1944 berikutan sistem ANC pimpinan lama tidak selaras dengan perjuangan asas.

Pada awalnya, gagasan baharu itu memulakan kempen menentang dasar diskriminasi antara kaum secara lembut dan tanpa sebarang keganasan. Namun, usaha itu gagal.

Berikutan peristiwa pembunuhan Sharpeville pada tahun 1960, pendekatan Mandela mula berubah. Pemberontakan itu meragut nyawa 69 orang, manakala 181 yang lain cedera teruk. Pihak pemerintah telah mengharamkan semua kegiatan parti politik dan sebarang perjumpaan antara orang kulit hitam.

Beratus-ratus pemberontak ditahan dan dipenjarakan termasuklah Mandela pada tahun 1961. Beliau meneruskan perjuangan dengan menjalankan aktiviti bawah tanah dan menubuhkan sayap militer ANC, Umkhonto we Sizwe (MK).

Setahun kemudian, Mandela meninggalkan tanah airnya untuk mendalami latihan ketenteraan di Algeria dan mengadakan latihan untuk ahli-ahli MK.

Sekembalinya Mandela ke negaranya, beliau terus ditahan dengan alasan meninggalkan negara secara haram dan menyemarakkan semangat memberontak kepada rakyat.

Menerusi pendakwaaan itu, Mandela dihukum penjara selama lima tahun pada November 1962. Ketika masih menjalani hukuman itu, beliau sekali lagi didakwa dalam sebuah perbicaraan yang dikenali sebagai Rivonia Trial.

Dalam perbicaraan itu, Mandela dikenakan hukuman penjara seumur hidup atas tuduhan mengkhianat, menghasut dan melakukan keganasan terhadap rejim Afrika Selatan. Selama 27 tahun hidup dalam penjara di Robben Island, Mandela sempat mendapat ijazah undang-undang melalui program koresponden Universiti London.

Mandela dibebaskan pada Februari 1990 akibat desakan pemimpin-pemimpin dunia semasa perubahan kuasa kerajaan kepada Presiden baharu Afrika Selatan, Frederik Willem de Klerk. Parti ANC turut dilepaskan daripada sebarang sekatan.

Semasa pilihan raya umum tahun 1994, parti ANC menang besar dan Mandela diangkat sebagai Presiden kulit hitam pertama di Afrika Selatan.

DETIK bersejarah ketika Mandela menyarungkan jersi Springboks dan menyampaikan piala kejohanan Piala Dunia Ragbi 1995 kepada ketua pasukan ragbi Afrika Selatan Francois Pienaar (kanan).


Hentikan cengkaman

Peristiwa bersejarah itu juga menamatkan cengkaman dasar aparteid yang membelenggu penduduk kulit hitam selama 46 tahun.

Pemerintahan Mandela mengembalikan kuasa orang kulit hitam dan menyeimbangkan ekonomi Afrika Selatan yang teruk di bawah dasar aparteid.

Selama lima tahun menjadi Presiden, Mandela langsung tidak melakukan sebarang penindasan sebaliknya menekankan kepentingan hak sama rata rakyat Afrika Selatan tanpa mengira warna kulit.

Sumbangan Mandela atau dipanggil Madiba oleh rakyat Afrika Selatan terus kekal walaupun jasad tiada di depan mata. Auranya masih dirasai. Setiap butir bicaranya menjadi sumber motivasi dan inspirasi kepada segenap masyarakat dunia.

Sementara itu, Presiden Afrika Selatan, Jacob Zuma menyatakan pe mergian Mandela sebagai satu kehilangan besar kepada bangsanya.

"Negara kita telah kehilangan seorang anak yang sangat hebat. Kita telah kehilangan seorang bapa. Walaupun kita sedar hari ini bakal tiba, tiada yang dapat menggambarkan kesedihan dan kehilangan beliau," ujarnya ketika mengumumkan berita kematian Mandela secara langsung di stesen televisyen tempatan.

Mandela bak magnet selebriti

Posted:

Mandela bak magnet selebriti

Mandela bak magnet selebriti

KEHILANGAN. Kedua-dua ikon kesayangan masyarakat dunia Michael Jackson dan Mandela saling berpelukandi Cape Town, Afrika Selatan pada tahun 1996.


ANGGOTA Spice Girls, Geri Halliwel merangkul lengannya sambil beberapa ahli lain kumpulan pop dari Britain itu memeluk beliau untuk merakamkan gambar kenangan. Figura itu, Nelson Mandela berdiri dan melakar senyuman.

"Mereka heroin saya," ujar Presiden Afrika Selatan itu semasa beliau bertemu dengan penghibur-penghibur muda dan seksi itu pada tahun 1997 di Johannesburg.

Beliau dikurung hampir tiga dekad di dalam penjara aparteid. Selepas dibebaskan, daya penarik yang ada pada Mandela menjadi satu legenda.

Walaupun sering berkongsi pentas dengan nama-nama besar dalam industri hiburan antarabangsa, sukan dan politik, aura Mandela menyinar lebih terang berbanding bintang ternama berkenaan.

Lagu berjudul Free Nelson Mandela dan Bring Him Back Home mengungguli carta muzik pada tahun 1980-an. Sambutan hari ulang tahun ke-70 figura pemimpin prolifik itu pernah disiarkan secara global untuk tatapan jutaan penduduk dunia pada tahun 1988.

Pada ulang tahun ke-85, aura bintang yang dimiliki Mandela menarik kemunculan tetamu terkenal seperti kumpulan U2 dan aktor Hollywood iaitu Robert de Niro. Tidak dilupakan, tukang masak dan pekebunnya turut dijemput menghadiri majlis tersebut.

Mandela juga bersahabat baik dengan ratu televisyen Amerika Syarikat (AS), Oprah Winfrey. Oprah kemudiannya mendapat idea untuk membina sekolah perempuan di kampung halaman Mandela selepas meluangkan masa minum petang bersama-sama.


BEKAS presiden AS, Bill Clinton menyifatkan Mandela sebagai kawan yang sangat setia.


Pernah sekali, pemegang trofi Anugerah Akademi, Charlize Theron yang dilahirkan di Afrika Selatan berkata kepada Mandela bahawa beliau sangat sayangkan pemimpin itu.

"Saya sayangkan awak juga, awak tahu?" balas Mandela ringkas.

Penyanyi ternama dari Kanada, Celine Dion turut menamakan salah seorang anak kembarnya dengan nama Nelson selepas berpeluang bertemu Mandela.

Bakti yang ditabur Mandela kepada manusia sejagat membuatkan dirinya diangkat dengan pelbagai gelaran penuh makna.

Bintang peragaan kulit hitam, Naomi Campbell dilaporkan memanggil Mandela sebagai Datuk Terhormat manakala bekas pemimpin AS, Bill Clinton menyifatkan beliau sebagai kawan yang amat setia.

Kemunculan terakhir Mandela di khalayak ramai adalah pada pertandingan akhir bola sepak Piala Dunia 2010 yang berlangsung di Afrika Selatan.

Sementara itu, Presiden AS, Barack Obama dalam kenyataannya di podium Rumah Putih menyatakan bahawa beliau merupakan satu daripada jutaan manusia yang berminat dengan bidang perkhidmatan awam disebabkan Mandela.

"Kita sudah kehilangan orang paling berpengaruh, berani dan berjiwa murni yang membuatkan semua orang ingin meluangkan masa bersamanya. Lelaki itu tidak lagi bersama kita, beliau sudah menjadi sebahagian daripada sejarah.

"Kita mungkin tidak akan berpeluang melihat seseorang seperti Mandela pada masa depan.

"Kini, mari kita bertafakur sebentar dan bersyukur kerana Mandela pernah hidup di dunia ini. Dia lelaki yang melakar sejarah," ujar presiden kulit hitam pertama AS itu. - NADIA SHAIFUL BAHARI

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved