Sabtu, 7 Disember 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Tangguh pembayaran balik pinjaman

Posted:

Tangguh pembayaran balik pinjaman

Tangguh pembayaran balik pinjaman


PRIHATIN... Najib ketika membuat ucapan penangguhan pada Perhimpunan Agung UMNO 2013 di Pusat Dagangan Dunia Putra semalam.


KUALA LUMPUR - Perdana Menteri mengarahkan semua bank di negara ini supaya menangguhkan sementara bayaran balik pinjaman melibatkan mangsa-mangsa banjir di lima buah negeri yang terjejas ekoran bencana itu.

Datuk Seri Najib Najib Tun Razak yang juga Menteri Kewangan berkata, langkah itu perlu dilaksanakan bagi meringankan beban mereka yang terpaksa berdepan dengan kesulitan selepas kediaman masing-masing ditenggelami air.

"Saya mengalu-alukan cadangan, malah langkah pertama dibuat oleh Malayan Banking (Maybank) supaya (bayaran balik) hutang bank bagi mangsa banjir ditangguhkan sementara.

"Saya sebagai Menteri Kewangan meminta semua bank mengikut langkah menangguhkan pembayaran balik untuk sementara waktu," katanya dalam ucapan penangguhan Perhimpunan Agung UMNO 2013 di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini semalam.

Ketika ini, seramai 17,183 keluarga terlibat dengan banjir di lima buah negeri di Pahang, Terengganu, Kelantan, Johor dan Melaka.

Semua keluarga terbabit terpaksa ditempatkan buat sementara di pusat-pusat pemindahan banjir setelah rumah-rumah mereka ditenggelami air.

Serentak dengan itu, Presiden UMNO itu turut mengumumkan bantuan kewangan sebanyak RM500 kepada setiap keluarga yang terlibat dalam bencana banjir itu.

"Sebagai tanda keprihatinan kerajaan, saya faham bila kena banjir sebab saya Ahli Parlimen (Pekan) kawasan yang selalu kena banjir. Saya tahu susah payah, penderitaan mereka," jelas beliau.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Prinsip keadilan sosial diutamakan

Posted:

Prinsip keadilan sosial diutamakan

Prinsip keadilan sosial diutamakan


NAJIB dan Muhyiddin mengangkat tangan tanda bersatu selepas sidang akhbar di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur semalam. Turut kelihatan, Ahmad Zahid (lima dari kanan), Mohd. Shafie (tiga dari kanan), Shahrizat (empat dari kanan), Khairy (dua dari kiri) dan Mas Ermieyati (kanan).


KUALA LUMPUR - Perhimpunan Agung UMNO kali ini yang banyak menekankan tentang usaha memperkasakan ekonomi bumiputera disifatkan melakukan perkara yang betul dan adil kerana mengetengahkan isu itu.

Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, penekanan UMNO terhadap usaha itu juga selaras dengan prinsip keadilan sosial negara.

"Ia adalah satu perkara yang adil. Kita tidak boleh meminggirkan majoriti penduduk dalam negara. Saya sebut bumiputera termasuk Sabah dan Sarawak.

"Pelaksanaan dasar ini tidak menafikan hak kaum lain, malah banyak yang kita lakukan, semua kaum menerima manfaat daripada dasar yang diperjuangkan UMNO dan Barisan Nasional," katanya pada sidang akhbar selepas berakhirnya Perhimpunan Agung UMNO 2013 di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Mati selepas ditembak kali kedua

Posted:

Mati selepas ditembak kali kedua

Mati selepas ditembak kali kedua

Oleh RIZAM ZAKARIYA
rizam.zakariya@kosmo.com.my


POLIS memeriksa mayat Partiban yang mati ditembak oleh dua lelaki di Simpang Ampat dekat Nibong Tebal, Pulau Pinang kelmarin.


SIMPANG AMPAT – Seorang pemuda yang terselamat dalam satu kejadian tembak enam bulan lalu menemui ajal dengan cara sama selepas terkena tembakan yang dilepaskan dari jarak dekat oleh dua lelaki di sini kelmarin.

Dalam kejadian pukul 9 malam itu, M. Partiban, 29, yang berjalan kaki maut di lokasi kejadian di kawasan taman permainan Taman Puteri Gunung di sini akibat parah pada rusuk.

Kedua-dua kejadian itu berlaku di lokasi yang sama.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang, Senior Asisten Komisioner Mazlan Kesah berkata, perbuatan itu dipercayai dilakukan oleh dua suspek yang menaiki sebuah kereta Perodua MyVi.

"Polis menemui enam kelongsong peluru di lokasi kejadian yang dilepaskan daripada pistol jenis semi automatik.

"Kita percaya suspek yang menembak si mati merupakan individu sama yang mencederakannya dalam kejadian tembak enam bulan lalu," katanya di sini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved