Selasa, 24 Disember 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Petanda bencana mungkin berlaku

Posted:

Petanda bencana mungkin berlaku

Petanda bencana mungkin berlaku

Oleh MUSTAPA LAKAWA
mustapa.lakawa@kosmo.com.my

RIBUAN ikan tamban berenang menuju ke pantai Kampung Tambisan, Lahad Datu, Sabah pagi semalam.


KOTA KINABALU – Jika pada Mac tahun ini Lahad Datu di Timur Sabah menjadi sasaran serangan pengganas Sulu dari Filipina, lain pula ceritanya semalam apabila beribu-ribu ikan tamban melompat dan 'menyerang' pantai Kampung Tambisan di kawasan berkenaan.

Kehadiran ribuan ikan tamban hidup itu yang menukar warna landskap pantai Kampung Tambisan di Felda Sahabat kepada putih telah mencetuskan keresahan penduduk kononnya fenomena bencana tsunami mungkin berlaku.

Perairan Sabah sememangnya terdedah dengan kemungkinan tsunami.

Tiga pelampung boya keselamatan dipasang di perairan Malaysia di Sabah iaitu di Pulau Rondo, Pulau Layang-Layang dan Pulau Sipadan bagi memberi amaran tsunami di kawasan tersebut.

Kejadian pelik ikan tamban melompat dan terdampar di pantai itu disedari penduduk kampung pada kira-kira pukul 8 pagi apabila mereka melihat kawasan pesisir pantai berubah menjadi putih ekoran timbunan ikan tersebut.

Fenomena itu turut mencetuskan pesta ikan di kalangan penduduk kampung yang mengambil kesempatan untuk memunggah ikan ke dalam bekas.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Jabatan Meteorologi nafi tsunami bakal berlaku

Posted:

Jabatan Meteorologi nafi tsunami bakal berlaku

Jabatan Meteorologi nafi tsunami bakal berlaku

KOTA KINABALU - Jabatan Meteorologi Sabah menafikan dakwaan sesetengah pihak kononnya fenomena pelik beribu-ribu ikan tamban melompat dan terdampar di pantai Kampung Tambisan, Lahad Datu semalam sebagai petanda fenomena tsunami bakal berlaku di negeri ini.

Pengarahnya, Abdul Malik Tussin berkata, setakat ini pihaknya tidak menerima amaran tsunami bakal berlaku berikutan fenomena ikan terdampar yang jarang berlaku itu.

Menurutnya, jika tsunami berlaku, pelampung boya tsunami yang dipasang di perairan Semporna, Sabah akan memberi amaran jika berlaku tsunami di Lautan Pasifik.

Katanya, pelampung boya keselamatan itu dilengkapi peralatan tsunameter khusus untuk mendapatkan tekanan permukaan di dasar laut dan maklumat ketinggian ombak akibat tsunami.

"Oleh itu jika ada gegaran dari dasar laut, maklumat yang dikumpul oleh tsunameter akan dihantar secara automatik kepada Jabatan Meteorologi.

"Tetapi setakat ini kami tidak menerima sebarang amaran berkaitan. Justeru, saya nasihatkan orang ramai terutamanya mereka yang tinggal di Sabah agar tidak mempercayai khabar angin yang mengaitkan kejadian di Kampung Tambisan sebagai satu ancaman tsunami," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Lahirkan rakyat kelas antarabangsa

Posted:

Lahirkan rakyat kelas antarabangsa

Lahirkan rakyat kelas antarabangsa


NAJIB meninjau panorama kota Mekah ketika melawat Menara Hotel Jam Diraja sempena lawatan kerja ke Arab Saudi semalam.


MEKAH - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, usaha kerajaan memberi fokus terhadap dunia pendidikan berjaya melahirkan golongan rakyat kelas profesional yang berani bersaing di persada antarabangsa.

Perdana Menteri berkata, ini menunjukkan tahap keyakinan rakyat Malaysia semakin bertambah berbanding masa lepas.

"Jika tidak melalui pemberian biasiswa dengan peruntukan besar dan penubuhan institusi pengajian tinggi, tidak mungkin wujud golongan sedemikian dalam kalangan rakyat.

"Mereka lebih terpanggil untuk melihat peluang di persada antarabangsa, tak rasa kekok atau tertekan untuk bersaing dengan orang lain," katanya kepada wartawan Malaysia pada hari terakhir lawatan kerjanya di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved