Khamis, 7 November 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Jualan buku harga runtuh UP&D

Posted:

Jualan buku harga runtuh UP&D

Jualan buku harga runtuh UP&D

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR

KAKITANGAN UP&D mesra melayan pelanggan yang membeli bahan bacaan yang ditawarkan di kedai buku itu.


JIKA anda tergolong dalam kategori 'ulat buku', jangan ketinggalan mengunjungi Kedai Buku Utusan Publica- tions & Distributors Sdn. Bhd. (UP&D) yang kini beroperasi di Jalan Lima off Jalan Chan Sow Lin, Kuala Lumpur.

Menawarkan lebih 1,000 judul buku pada harga yang amat berpatutan, pengunjung pastinya rambang mata untuk membuat pilihan.

Bayangkan, dengan RM1 anda boleh memiliki sebuah buku cerita kanak-kanak yang menarik. Selain itu, Kamus Besar Bahasa Melayu Utusan yang mempunyai 2,196 muka surat cuma berharga RM5.

Ketua Pegawai Operasinya, Mohd. Zin Mahmud berkata, kedai buku itu merupakan yang kedua dibuka secara rasmi. Sebelum ini, pihaknya beroperasi di Pejabat Urusan UP&D yang terletak di Taman Shamelin Perkasa, Kuala Lumpur.

"Sekitar tahun 1980-an, kami pernah membuka kedai buku di Kompleks Pertama tetapi ia kemudian ditutup atas sebab-sebab tertentu.

"Justeru, pembukaan kedai di Jalan Chan Sow Lin ini diharap menyemarakkan lagi aktiviti penjualan buku-buku terbitan dan edaran UP&D serta anak syarikat, Tintarona Publications Sdn. Bhd.," katanya kepada Kosmo!.


KEDAI Buku UP&D menawarkan lebih 1,000 judul buku pada harga berpatutan.


Karya popular

Sempena pembukaan kedai buku itu, UP&D tampil dengan promosi jualan harga runtuh yang menawarkan diskaun sehingga 90 peratus untuk koleksi buku terpilih.

Sejak dibuka secara rasmi pada 13 September lalu, lebih 1,500 naskhah buku telah berjaya dijual.

"Sambutan yang diterima amat menggalakkan. Selain pengunjung luar, kakitangan Kumpulan Utusan sendiri tidak melepaskan peluang mendapatkan koleksi buku yang digemari termasuk karya-karya yang sudah tiada lagi di pasaran.

"Antara karya terlaris ialah Cuit: Dilema Melayu Moden nukilan Penolong Ketua Pengarang 1 Kumpulan Utusan, Datuk Zaini Hassan dan buku 366 Cerita Rakyat Malaysia yang merupakan kompilasi cerita-cerita warisan tanah air," jelas Mohd. Zin.

Tidak ketinggalan, novel Bukan Terlarang karya Nur Hazma dan Menggamit Syurga Firdaus tulisan Kamsiah Abu yang turut mencatat jualan yang tinggi.

Bagi peminat sastera pula, novel Deru Angin karangan Hafizah Iszahanid; Rimba Jiwa (Sri Rahayu Mohd. Yusop) dan Waris Pejuang (Ruhaini Matdarin) yang memenangi Hadiah Sastera Kumpulan Utusan juga seharusnya tidak dilepaskan.

MOHD. ZIN memegang Kamus Besar Bahasa Melayu Utusan yang dijual pada harga cuma RM5 di Kedai Buku UP&D.


Antara genre buku lain yang dijual termasuk koleksi resipi hidangan dan kemahiran menjahit, motivasi, biografi, buku-buku berkonsep Islam dan akademik.

Menariknya, buku berjudul Saga yang memenangi hadiah pertama Sayembara Novel Gapena pada tahun 1976, hasil karya Abdul Talib Mohd. Hassan juga boleh didapati di sini.

Koleksi buku paling mahal yang ditawarkan di kedai buku itu adalah Ensiklopedia Umum Pelajar Malaysia yang berharga RM350. Sebelum ini ia dijual pada harga RM1,980 dalam set 12 jilid.

UP&D yang merupakan anak syarikat milik penuh Kumpulan Utusan aktif menghasilkan pelbagai genre buku untuk semua lapisan masyarakat di negara ini.

Ditanya mengenai perancangan masa hadapan UP&D, Mohd. Zin memaklumkan, pihaknya akan menganjurkan pelbagai aktiviti interaktif seperti pertandingan melukis dan mewarna kanak-kanak, bengkel penulisan serta sesi bersama penulis dalam tempoh terdekat.

"Aktiviti sebegini mampu mengeratkan hubungan antara pelanggan. Kami juga merancang untuk menyediakan kemudahan kad ahli kepada pelanggan setia UP&D sebagai penghargaan terhadap sokongan yang diberi," ungkapnya mengakhiri bicara.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved