Jumaat, 1 November 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Hokto Malaysia perkenal cendawan Maitake

Posted:

Hokto Malaysia perkenal cendawan Maitake

Hokto Malaysia perkenal cendawan Maitake


YAMAMOTO (tengah) memperkenalkan cendawan Maitake pada satu majlis pelancaran di Hotel The Gardens, Kuala Lumpur baru-baru ini.


MEMPUNYAI tekstur yang rangup, enak dimakan dan paling penting tidak perlu dibasuh sebelum dimasak. Itu antara ciri-ciri istimewa cendawan terbaharu Jepun keluaran Hokto Corporation.

Diimport dan dibekalkan oleh Hokto Malaysia Sdn. Bhd. (Hokto Malaysia), cendawan yang dinamakan Maitake itu telah berada di pasaran Malaysia baru-baru ini.

Dikenali juga sebagai Raja Cendawan di negara Matahari Terbit itu, cendawan Maitake kini dijual di semua pasar raya AEON serta BIG (Ben's Independent Grocer) di Publika, Damansara serta pasar raya terkemuka lain seperti Jaya Grocer, Grocer Village, Cold Storage, AEON BIG, Tesco dan ISETAN.

Selain dijual di pasar raya, cendawan Maitake juga dibekalkan ke hotel-hotel dan restoran-restoran Jepun di seluruh negara.

Sebelum ini, setiap bulan, Hokto Malaysia mengimport satu tan metrik cendawan Maitake dari Jepun dan selepas pelancarannya, jumlahnya mencecah 20 tan metrik sebulan.

Syarikat tersebut, sebelum ini mengedarkan dua jenis cendawan iaitu Bunashimeji dan Bunapi. Justeru, cendawan Maitake menambah kepada koleksi cendawan sedia ada.

"Kami akan memulakan pengeluaran cendawan Bunashimeji dan Bunapi di atas kawasan kemudahan pertanian sebesar 2.4 hektar di Bandar Enstek, Sepang bermula Oktober 2014. Cendawan Maitake pula akan diimport dari Jepun," kata Pengarah Urusan Hokto Malaysia, Ted Yamamoto.

Tambah beliau, pihaknya akan memantau maklum balas untuk cendawan Maitake di sini. Jika sambutan amat menggalakkan, mereka mungkin mempertimbangkan untuk mengeluarkannya di negara ini pada masa akan datang.

Maitake mempunyai rasa semula jadi, tekstur yang rangup dengan aroma yang terbaik. Ia sesuai dengan apa-apa jenis dan kaedah masakan.

Pada pelancaran yang berlangsung di Restoran Ri Yakitori, Hotel The Gardens & Residences, Kuala Lumpur, para tetamu dipersembahkan dengan demonstrasi masakan oleh Chef de Cuisine, Takao Yamashita melalui pelbagai cara penyediaan cendawan Maitake daripada pembuka selera, hidangan utama sehingga ke pencuci mulut.

Cendawan Maitake mempunyai berat kira-kira 100 gram. Kajian menunjukkan terdapat banyak ciri dan manfaat yang boleh membantu meningkatkan kesihatan seseorang melalui pengambilan cendawan Maitake.

Antaranya, antikanser, menguatkan sistem imun, antialergi, memperbaiki keadaan kulit, membantu menormalkan paras gula dan juga tekanan darah. Maitake juga sangat kaya dengan Vitamin D dan ia terkenal dalam membantu untuk menguatkan tulang dan otot. - KHADIJAH MOHAMAD NOR

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved