Rabu, 6 November 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Malaysia selesa

Posted:

Malaysia selesa

Malaysia selesa

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADIfazli.yadi@kosmo.com.my

KIM SWEE (depan) mengingatkan anak-anak buahnya agar tidak memandang rendah kemampuan pasukan lawan pada temasya Sukan SEA 2013 di Myanmar, Disember nanti.


PELUANG skuad Harimau Muda A untuk mempertahankan pingat emas acara bola sepak Sukan SEA 2013 di Myanmar bulan depan dilihat cerah.

Pada majlis undian acara bola sepak Sukan SEA 2013 di Nay Pi Thaw, Myanmar semalam, skuad kendalian Datuk Ong Kim Swee itu diundi dalam Kumpulan A bersama Filipina, Vietnam, Singapura, Laos dan Brunei.

Kumpulan B pula terdiri daripada tuan rumah, Myanmar, Thailand, Indonesia, Timor Leste dan Kemboja.

Berdasarkan keputusan undian itu, peluang skuad negara untuk melangkah ke pusingan separuh akhir adalah cerah kerana lawan mereka di peringkat kumpulan boleh dikatakan mudah kecuali Vietnam.

Begitupun, Kim Swee tetap mengingatkan anak-anak buahnya agar jangan memandang mudah keupayaan pasukan lawan dalam kumpulan A.

Biarpun skuad negara berjaya mengelak daripada bertemu dua pasukan pilihan, Thailand dan Myanmar pada peringkat kumpulan, Kim Swee percaya Vietnam dan Singapura bersedia untuk memberikan saingan sengit kepada skuad negara.

Menurutnya, undian kali ini lebih seimbang namun, skuad negara tidak boleh berasa terlalu selesa.

"Pendapat saya, undian kali ini menyaksikan setiap pasukan berada dalam kumpulan seimbang. Saya percaya Vietnam dan Singapura bakal menjadi pencabar utama kami.

"Singapura bakal menaruhkan ramai pemain yang beraksi dengan Lions XII dan Vietnam pula telah menjalani latihan di Hungary bagi memperkemaskan pasukan mereka.

"Jadi, sudah tentu mereka boleh dianggap sebagai pencabar utama kami pada temasya kali ini, namun, kami juga tidak boleh memandang ringan terhadap ancaman Brunei, Filipina dan Laos," katanya kepada Kosmo!.

Dalam perkembangan lain, Kim Swee meramalkan Thailand dan Myanmar tidak berdepan masalah mara ke separuh akhir bagi saingan Kumpulan B.

Harimau Muda A merupakan juara bertahan acara bola sepak Sukan SEA selepas meraih pingat emas pada edisi 2009 dan 2011.

Hamidin:FAM tidak abai tanggungjawab

Posted:

Hamidin:FAM tidak abai tanggungjawab

Hamidin:FAM tidak abai tanggungjawab

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

"PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) sentiasa mengambil serius aspek keselamatan penonton dalam mana-mana perlawanan."

Demikian respons Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin ketika mengulas insiden penemuan pistol jenis Browning bersama tujuh butir peluru di dalam tandas Stadium Shah Alam pada final Piala Malaysia 2013, Ahad lalu.

Hamidin menegaskan adalah tidak adil menuduh FAM sahaja berhubung isu keselamatan kerana pihaknya telah bekerjasama dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk menangani masalah keselamatan penonton pada aksi yang menemukan antara Kelantan dengan Pahang, Ahad lalu.

Jelasnya, pihaknya telah melakukan persiapan terbaik dengan mengadakan tiga tempat pemeriksaan sebelum membenarkan penonton memasuki kawasan stadium.

"FAM sentiasa mengelolakan perlawanan dengan jumlah penonton yang begitu ramai. Setiap pintu masuk dikendalikan oleh pihak polis.

"Kami dengan kerjasama pihak polis telah mencuba sedaya upaya. Bukan senang mahu memeriksa setiap penonton. Mungkin ada yang terlepas.

"Saya sendiri akui terkejut dengan penemuan sepucuk pistol di dalam tandas Stadium Shah Alam tetapi perkara itu adalah pertama kali berlaku dalam sejarah bola sepak negara kita.

"Kami sudah buat tiga lapisan pemeriksaan dan hampir berjaya mengurangkan perkara yang tidak sepatutnya berlaku walaupun masih ada yang terlepas.

"Apa yang pasti, kami akan sekali lagi menilai kembali apakah jalan terbaik bagi menggelakkan perkara seperti ini berulang," katanya ketika dihubungi Kosmo!, semalam.

Semalam, Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin lantang bersuara dengan mempertikaikan FAM masih gagal mengendali piawaian keselamatan lebih efektif ketika melibatkan jumlah penonton yang ramai.

Selain mengulas penemuan pistol jenis Browning automatik itu, Khairy turut mempersoalkan tindakan FAM yang masih dilihat gagal memperkenalkan sistem penjualan tiket yang lebih berkesan.

Saranan Khairy adalah beliau berharap pihak FAM dapat memperkenalkan kaedah membeli tiket dalam talian bagi memudahkan para peminat bola sepak tempatan.

Dalam perkembangan sama, Hamidin memberitahu, kaedah itu masih lagi dalam perbincangan sebelum dilaksanakan sepenuhnya.

"Hari ini (semalam), kita telah buat laporan kepada pihak polis berhubung penjualan tiket palsu. Kita akan menyerahkan sepenuhnya kepada pihak polis untuk tindakan lanjut.

"Berhubung penjualan tiket secara talian, ia adalah pro dan kontra. Sebagai contoh, kami tidak dapat menyediakan kuota untuk penyokong-penyokong

menerusi pembelian kaedah ini.

"Jadi, ia tidak mustahil pembelian tiket menjadi tidak seimbang. Justeru, kami masih memperhalusi bagaimana untuk mencari kaedah menjual tiket yang lebih berkesan dan mesra," katanya.

Skuad hoki negara perlu fokus

Posted:

Skuad hoki negara perlu fokus

Skuad hoki negara perlu fokus

Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH
shahril.abdullah@kosmo.com.my

SKUAD hoki negara perlu menangani masalah hilang konsentrasi pada minit terakhir sekiranya mahu mengekalkan pingat gangsa pada Kejohanan Trofi Juara-Juara Asia 2013 di Kakamigahara, Jepun.

Selepas tunduk kepada Jepun 0-1 hasil jaringan saat akhir tuan rumah pada aksi pembukaan, skuad kendalian Paul Revington itu sekali lagi dibayangi kesilapan yang sama kelmarin apabila dibolosi gol tunggal Pakistan ketika permainan berbaki 30 saat untuk ditamatkan.

Natijahnya, misi skuad negara untuk layak ke final semakin tipis dan peluang terbaik yang ada ketika ini ialah melangkah ke peringkat penentuan pingat gangsa (ketiga/keempat).

Bagi melaksanakan misi kedua tersebut, skuad negara perlu menang ke atas China hari ini dan paling penting harus menunjukkan kebangkitan dengan mengekalkan konsentrasi sehingga ke penghujung permainan.

"Memang amat mengecewakan apabila kita dikalahkan dengan jaringan saat akhir seperti ini (0-1 kepada Pakistan kelmarin)," jelas Revington.

"Pemain negara beraksi dengan baik sepanjang permainan, namun ia tidak memberi sebarang makna jika kita gagal memenangi perlawanan itu.

"Inilah cabaran yang perlu diatasi oleh pemain kita. Saya akan cuba mencari jalan penyelesaian kepada masalah ini supaya kita mampu meneruskan kemaraan sekurang-kurangnya ke peringkat penentuan pingat gangsa," ujarnya lagi.

Setakat ini Malaysia hanya mencatat satu kemenangan dalam tiga perlawanan iaitu menewaskan Oman 5-3.

Selepas menentang China hari ini, skuad negara akan berdepan India pada aksi terakhir kumpulan yang menggunakan format liga sepusingan itu.

Ketika ini Malaysia berada di tangga keempat liga dan peluang untuk menduduki dua tempat teratas semakin tipis hasil dua kekalahan daripada tiga perlawanan.

Pencapaian terbaik Malaysia dalam dua edisi ini ialah memenangi pingat gangsa pada tahun 2011 di Ordos, China dan 2012 di Doha, Qatar.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved