Khamis, 7 November 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Asid senjata baharu kumpulan samseng remaja

Posted:

Asid senjata baharu kumpulan samseng remaja

Asid senjata baharu kumpulan samseng remaja

KESESAKAN lalu lintas pagi Jumaat itu adalah satu rutin wajib untuk ditempuhi setiap pengguna jalan raya di timur Jakarta. Di dalam sebuah bas awam yang sarat membawa penumpang, kelihatan seorang pelajar sekolah berusia 15 tahun. Matanya tertancap kepada satu pemandangan yang membuatkan jantungnya berdebar-debar.

Tyo al-Farabi dapat melihat jelas kumpulan besar pelajar sekolah musuhnya membanjiri jalan raya tersebut. Curiga Tyo terusik, nalurinya tahu bahawa pada bila-bila masa bakal tercetus pergaduhan jalanan sesama pelajar itu.

Gelisah Tyo bertambah apabila seorang remaja, Ridwan Nur memanjat tangga bas yang dinaikinya. Ridwan atau nama gelarannya, Tompel tidak pernah bertemu Tyo, begitu juga sebaliknya. Namun ketegangan dalaman dua individu itu ketara pada wajah masing-masing.

Pada jarak pemisah kira-kira satu meter, Tyo menganalisis luaran Tompel. Sekali imbas, Tompel hanya pelajar sekolah biasa. Botol air berisi cecair jernih dalam pegangannya juga tidak mencurigakan.

Entah kenapa, Tyo tidak mempercayai imej normal Tompel. Saat Tyo memalingkan wajahnya, rasa panas bagai dibakar terasa di leher dan belakang badannya. Dalam kepanikan itu, Tyo melihat wanita yang berdiri di sebelahnya menutup wajah menahan pedih.

Tyo, wanita di sebelahnya dan 13 lagi penumpang bas tersebut menjadi mangsa simbahan asid daripada botol yang dipegang Tompel. Asid hidroklorik menjadi senjata keganasan Tompel gara-gara kebenciannya terhadap pelajar sekolah lain seperti Tyo.

Tyo yang kini beransur pulih ketika ditemui di rumahnya di Tebet, selatan Jakarta, Indonesia menyingkap: "Nasib baik saya berpaling kalau tidak nasib saya akan sama seperti wanita di sebelah saya. Dengar khabar dia mungkin buta."


GEAR motor yang dipasang pada hujung tali pinggang karate menjadi senjata paling popular dalam kalangan samseng sekolah di Indonesia.


Tindakan Tompel itu telah mengheretnya ke muka pengadilan. Kini remaja itu sedang menunggu perbicaraan dan sekiranya didapati bersalah, Tompel bakal berdepan dengan hukuman penjara sehingga lima tahun.

Senjata

Ironinya, insiden simbahan asid melibatkan samseng sekolah di Indonesia bukan merupakan satu perkara baharu. Tahun ini, serangan menggunakan bahan kimia berbahaya itu sudah mencatatkan tiga kes. Pada 11 Oktober lalu, empat pelajar dari Kolej Teknikal Muhammidiyah (SMK), Jakarta Tengah melecur di bahagian leher selepas diserang 10 pelajar bermotosikal dengan larutan asid.

Selang dua hari kemudian (13 Oktober 2013) di Ciamis, Jawa Barat, empat pelajar peringkat menengah rendah yang berdiri di luar kawasan sekolah mereka dilaporkan terkena letupan bom molotov bercampur larutan asid yang dibaling penyerang bermotosikal. Letupan itu menyebabkan dua daripada pelajar berkenaan berada dalam keadaan kritikal.

Pergaduhan dalam kelompok besar melibatkan pelajar sekolah yang berbeza di Indonesia terbentuk sejak awal 1990-an. Dalam Bahasa Indonesia, ia dipanggil tawuran (pergaduhan) pelajar dan telah menjadi budaya rasmi bagi kebanyakan sekolah.

Sebelum dan usai waktu pembelajaran, pelajar-pelajar sekolah menengah akan berkumpul beramai-ramai bagi melakukan serangan ke atas kumpulan daripada sekolah musuh masing-masing. Jalan raya dan bas menjadi medan pertempuran sehingga mengheret orang awam menjadi mangsa.


USAHA kumpulan pelajar yang menolak gerakan samseng sekolah masih belum cukup mematahkan tradisi yang wujud sejak 1990-an itu.


Pemukul bola besbol berpaku dan parang ialah senjata pilihan ketika bergaduh. Bagaimanapun penggunaan asid dalam tiga insiden yang dilaporkan baru-baru ini telah mewujudkan ancaman keselamatan awam yang menakutkan.

"Saya tidak menggunakan asid ketika bergaduh. Namun pelajar lain berani menggunakannya kerana ia sukar dikesan pihak polis," dedah Jambrong, lelaki berusia 19 tahun yang juga lepasan Sekolah Tinggi Muhammidiyah.

Tambahnya, menyembunyikan pedang samurai atau parang di dalam beg mudah dicurigai polis. Berbeza dengan asid yang senang untuk diperoleh melalui kedai perkakas.

"Malah anda boleh dapatkan asid dari makmal sekolah dan simpan di dalam botol plastik. Tiada siapa akan mengesyaki anda," ujar Jambrong.

Bagaimanapun beliau memberitahu, senjata paling popular dalam kalangan samseng pelajar ialah gear motor yang diikat pada hujung tali pinggang karate.

"Ia digunakan untuk melibas musuh di kepala dan boleh mendatangkan kecederaan teruk.

"Tiada peraturan atau kod dalam tawuran. Segalanya berpandukan naluri dan keberanian. Jika anda yakin untuk membunuh, teruskan. Saya pernah tercedera beberapa kali," kongsi belia berkenaan.

Alumni

Keganasan dalam kalangan pelajar sekolah di Indonesia merupakan isu serius. Berdasarkan laporan media, pada tahun 2001, terdapat 339 orang pelajar terlibat dalam pergaduhan di seluruh republik tersebut yang mengakibatkan 82 kematian. Angka kematian itu menunjukkan peningkatan berbanding 37 mangsa pada tahun 1999.

Statistik bagi tahun 2013 masih belum diperoleh tetapi pihak berkuasa dan pelajar sendiri memberitahu pergaduhan dan jumlah kematian semakin berkurang di Jakarta.

"Ketika berlawan, perkara terpenting adalah untuk tidak jatuh selepas dipukul. Jika anda jatuh dan terdapat ramai musuh berdekatan, anda mungkin terbunuh," ujar Jambrong.


PIHAK polis Indonesia sering dikecam masyarakat kerana tindakannya yang tidak tegas ke atas pelajar yang terlibat dalam gengsterisme.


Biarpun berjanji untuk tidak terlibat lagi dengan kumpulan samseng, lelaki yang tamat sekolah pada tahun lalu itu masih menghabiskan masa di luar kawasan sekolahnya bagi merekrut pelajar-pelajar muda selepas kelas tamat menjelang tengah hari.

Kehadirannya menarik minat kumpulan remaja muda tersebut. Penumpang-penumpang bas yang melintasi sekolah itu memberi reaksi gelisah setiap kali terlihat kelibat Jambrong yang sering duduk di atas motosikalnya.

Kehebatan Jambrong dan rakan seangkatannya dijadikan inspirasi kumpulan samseng baharu untuk menumpaskan lebih ramai pelajar sekolah musuh. Peranan beliau selaku alumni samseng sekolah secara tidak langsung diguna pakai sebagai tradisi penurunan kuasa kepada pelajar baharu.

"Api kebencian terhadap sekolah lain sebenarnya diwarisi daripada bekas pelajar. Semangat itu diturunkan kepada pelajar baharu pada minggu pertama dan kedua setiap kali sesi persekolahan dibuka," dedah Profesor Kriminologi Fakulti Sains Sosial dan Politik, Universiti Indonesia, Adrianus Meliala.

Sifat meniru

Subjek gangsterisme mula didedahkan kepada pelajar sekolah pada permulaan persekolahan di Indonesia iaitu pada bulan Jun dan Julai. Ketika itu berlakunya proses kemasukan pelajar baharu.

"Pelajar sekolah menengah di Indonesia mudah terpengaruh terhadap nilai keakuran berbanding remaja di negara lain. Ia sebahagian daripada budaya orang Timur.

"Tompel misalnya telah terlibat dengan tawuran sejak umur 16 tahun ketika disuruh pelajar senior untuk bergaduh. Ia seperti satu ujian kesetiaan," ujar Adrianus.

Tambah Adrianus, serangan simbahan asid yang berlaku baru-baru ini agak memeranjatkan memandangkan sekolah dan para pelajar ketika itu sibuk dengan persiapan peperiksaan pertengahan semester.

Jelasnya, penggunaan asid tidak sesuai untuk dikaitkan terhadap spesifikasi psikologi seseorang tetapi lebih kepada kebolehcapaian pelajar kepada bekalan bahan kimia tersebut.

"Tompel memberitahu bahawa dia tidak tahu kenapa dia menggunakan asid. Saya khuatir ia didorong sifat ingin meniru. Semakin banyak kes begini dilaporkan, maka bertambahlah keinginan pelajar untuk mencuba tindakan yang sama," begitu teori yang dibuat beliau.

Sejak beberapa tahun lalu, sekolah-sekolah di Indonesia telah diarahkan agar mengetatkan undang-undang dan menggantung para pelajar yang didapati menyertai pergaduhan berkumpulan.

Timbalan Gabenor Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama turut mengumumkan pengenalan waktu ulang kaji di rumah antara pukul 7 hingga 9 malam. Sepanjang tempoh itu, mereka yang bergelar pelajar sekolah tidak boleh keluar dari rumah masing-masing.

Bagaimanapun para pengkritik mengatakan penguatkuasaan yang akan dijalankan di Jakarta pada bulan ini tidak mampu menyekat pergaduhan pelajar yang selalunya berlaku pada waktu siang.

Haiwan comel diancam kepupusan

Posted:

Haiwan comel diancam kepupusan

Haiwan comel diancam kepupusan


PIHAK kerajaan Britain menyokong pemusnahan badger dengan mendakwa haiwan tersebut menyebarkan penyakit tibi kepada lembu ternakan.


WARNA jaluran hitam putih di badan mereka sememangnya menawan hati setiap manusia yang memandang, tetapi aktivis-aktivis haiwan di Britain berjaga sepanjang malam untuk menyelamatkan haiwan ini daripada dibunuh.

Penghapusan mamalia tersebut mendapat sokongan pihak kerajaan dengan mendakwa haiwan itu berpenyakit.

Dalam pada itu, pada pukul 10 malam satu tembakan kedengaran dan memecahkan suasana sunyi di kawasan luar bandar Gloucestershire, barat daya England.

"Oh tidak," bisik seorang aktivis haiwan berusia 30-an, Louise yang meredah malam bersama beberapa aktivis lain menuju ke arah bunyi tembakan.

Ia adalah kejadian yang sama berlaku pada setiap malam sejak akhir Ogos lalu apabila beribu-ribu badger dibunuh di kawasan Gloucestershire dan wilayah jiran, Somerset.

Pemusnahan haiwan itu bertujuan untuk menangani penyebaran penyakit batuk kering (tibi) yang menjangkiti lembu. Haiwan comel itu didakwa menjadi punca penyebaran tersebut.

Kerajaan mengatakan penyakit tibi telah menyebabkan petani terpaksa menyembelih sebanyak 300,00 ekor lembu sejak 2003 dengan melibatkan perbelanjaan awam sebanyak £500 juta (RM2.5 bilion).

Ditentang

Bagaimanapun, tindakan tersebut telah ditentang oleh aktivis yang berpendapat membunuh haiwan berbulu itu adalah satu tindakan kejam dan tidak mendatangkan impak yang besar dalam memerangi virus berkenaan.

Pemain gitar kumpulan Queen, Brian May merupakan salah seorang aktivis yang terlibat menentang pembunuhan badger di negara itu.

Menurut Louise, di Gloucestershire seramai 500 sukarelawan mengambil bahagian dalam rondaan pada waktu malam untuk mengawasi pemburuan haiwan ini.

"Mereka yang bekerja sebagai guru, doktor haiwan, doktor, bomba dan hakim turut menyertai misi ini. Ia sangat menakjubkan," katanya kepada AFP sambil mengumpulkan kira-kira 30 aktivis haiwan sebelum memulakan operasi malam itu.


HAIWAN berbulu hitam putih ini kebiasaannya aktif pada waktu malam untuk mencari makanan.


Tambahnya, mereka turut berdepan cabaran daripada para petani yang mensabotaj usaha mengawal pembunuhan haiwan tersebut.

"Sesetengah petani cuba menghentikan usaha kami. Bagaimanapun, kami telah melaporkannya kepada pihak polis," katanya yang enggan memberikan nama penuh.

Waktu malam

Dengan mengenakan jaket keselamatan yang memantulkan cahaya, aktivis mula berpecah kepada empat kumpulan.

Pemburuaan haiwan itu biasanya dilakukan pada waktu malam kerana pada waktu tersebut badger keluar dari lubangnya dan lebih aktif.

Penembak akan menarik perhatian badger dengan memberikannya kacang, namun haiwan itu hanya boleh ditembak pada jarak 30 meter daripada lubangnya.

Ia bagi mengelak daripada haiwan berkenaan terjatuh semula ke dalam lubang dan mati secara perlahan-lahan.

Para aktivis cuba menghalang haiwan pemalu itu agar kekal dalam habitatnya.

"Kami menjerit, melambaikan tangan dan meniup wisel bagi mengelakkan penembak membunuh haiwan ini," kata seorang wanita berusia 50-an yang bernama Helen.

Kira-kira 708 ekor badger telah dibunuh di Gloucestershire sejak beberapa bulan yang lalu.

Jumlah tersebut meliputi 30 peratus daripada populasi penduduk tempatan.

Ia juga kurang daripada 70 peratus berbanding jumlah badger yang disasarkan untuk ditembak iaitu satu jumlah yang dianggarkan dapat membantu mengurangkan penyebaran penyakit tibi.

Sementara itu, pembunuhan haiwan tersebut dikatakan akan berakhir tidak lama lagi, tetapi pihak kerajaan seakan-akan mahu melanjutkan program tersebut.

Menteri Persekitaran, Owen Paterson berkata, kaedah lain mungkin digunakan untuk memusnahkan badger.

"Pihak berkuasa juga melihat kemungkinan menggunakan gas beracun untuk memusnahkan haiwan berkenaan," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved