Isnin, 4 November 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Cabaran baharu buat umat Islam

Posted:

Cabaran baharu buat umat Islam

Cabaran baharu buat umat Islam

Satu Muharam detik permulaan,

Perkiraan tahun Islam hijrah,

Perpindahan Nabi dan umat Islam,

Dari kota Mekah ke kota Madinah.

Atas keyakinan dan iman yang teguh,

Kaum Muhajirin dan Ansar bersatu,

Rela berkorban harta dan nyawa,

Demi menegakkan Islam tercinta.

Hijrah itu pengorbanan,

Hijrah itu perjuangan,

Hijrah itu persaudaraan,

Hijrah membentuk perpaduan.

JIKA ditanya kepada generasi muda masa kini, pasti ramai yang tidak mengetahui tentang lagu tema sempena sambutan awal Muharram atau Maal Hijrah seperti lirik yang tertera di atas.

Namun, jika menyebut tentang lagu Oppa Gangnam Style dendangan penyanyi terkenal Korea Selatan, Psy, anak kecil sekali pun mengetahuinya sehingga mampu meniru tarian kuda yang dipersembahkan melalui lagu berkenaan.

Itu antara penangan media sosial yang menjangkaui batasan sempadan dengan hanya melalui alam maya. Ibarat kata, teknologi masa kini membolehkan semuanya berada di hujung jari individu.

Tekan sahaja punat di telefon pintar atau tablet canggih, semua capaian internet boleh diakses dengan mudah. Daripada kanak-kanak sehingga golongan dewasa yang sudah bergelar datuk atau nenek, masing-masing mempunyai akaun Facebook, Twitter atau Instagram tersendiri.

Mengulas mengenai situasi tersebut, pendakwah bebas, Ustaz Ghazali Ibrahim memberitahu, ini merupakan antara sebahagian ujian yang terpaksa dihadapi oleh umat Islam masa kini.

"Seperti apa yang disebutkan oleh Nabi SAW dalam hadisnya iaitu 'Pada akhir zaman nanti umatku akan dibinasakan oleh musuh-musuh seperti mereka menyiat daging-daging dalam hidangan. Jadi sahabat-sahabat bertanya, kenapa ya Rasulullah? Adakah umat Islam sedikit bilangannya? Jawab Rasulullah tidak, bahkan jumlahnya ramai tetapi ketika itu, kamu seperti buih-buih di lautan.

"Ini kerana ketika itu, antara lain kamu akan dihinggapi penyakit yang dinamakan alwahnu iaitu cinta dunia dan takut mati," ujar Ghazali kepada Kosmo!.

Tambah beliau, gelombang media sosial sekali pandang kelihatan seperti satu kemudahan tetapi pada masa yang sama, ia merupakan satu saluran untuk musuh-musuh Islam mengacau, mengganggu dan merosakkan umat agama ini.


PERPADUAN kaum di negara ini boleh runtuh sekiranya penyebaran maklumat-maklumat yang belum sahih dilakukan tanpa usul periksa.


Tegasnya, secara umum, ia memang tidak salah. Cuma kadang-kadang keseronokan umat Islam menggunakan medium sosial tersebut membuatkan mereka terlupa bahawa ada batasan yang perlu dijaga.

"Malah, banyak yang kita lihat, perkara yang terlalu peribadi atau pergaduhan turut dipaparkan di laman-laman sosial berikut. Kemudian, bila ada sesuatu perbincangan, kita tanpa usul periksa menambah-nambah fakta yang ada.

"Jadi, mula-mula ia nampak seperti satu diskusi tetapi tiada kesudahan. Akhirnya masuklah pelbagai fahaman seperti liberalisme, sekularisme, pluralisme, syiah dan macam-mcam fahaman lain yang melibatkan akidah umat Islam,"ujarnya.

Tambah beliau, ia sekali gus menyebabkan masyarakat akan bercelaru hingga mencetuskan perbalahan.

Muhasabah diiri

Justeru, Ghazali menasihatkan agar dalam setiap apa pun yang ingin dilakukan, masyarakat hendak kembali ke pangkal jalan dengan mencari ilmu yang betul dan sahih serta bertanya kepada yang ahlinya. Jangan terlalu mudah untuk menyebarkan sesuatu berita atau perkara yang tidak pasti.

"Tetapi zaman sekarang, apabila dapat e-mel atau berita, tanpa soal selidik, kita terus hantar dan kongsi mengenainya melalui Facebook, Twitter atau blog. Sedangkan hakikat kebenarannya mungkin terlalu jauh dan kita terus mendapat dosa akibat kerana menyebarkan fitnah," tegasnya.

Sehubungan itu, sempena sambutan Maal Hijrah 1435H yang diraikan seluruh umat Islam hari ini, beliau berharap umat Islam, terutamanya generasi muda, agar kembali menghayati kisah perjuangan Rasulullah SAW dengan bersungguh-sungguh.

"Lihat bagaimana pengorbanan Nabi SAW berhijrah dari Mekah ke Madinah yang kalau diikutkan Baginda amat menyayangi negeri kelahirannya itu. Namun, Allah memerintahkan Rasulullah SAW berhijrah ke tempat baharu untuk mengelak daripada binasa dan menjadi satu titik tolak pada masyarakat Islam untuk membuat suatu tindakan.

"Maka, peristiwa besar ini harus kita kaitkan dengan kehidupan kita. Hari ini, kita duduk dan muhasabah merenung kehidupan yang telah dilalui. Adakah kita lebih banyak berbuat baik atau sebaliknya.

"Jika banyak kita buat baik, maka perhalusi dan perbaiki lagi ke tahap yang lebih baik. Tetapi, jika banyak keburukan, maka kita tinggalkan ia sama ada dalam bentuk kata-kata, perbuatan dan sebagainya. Itulah maksud sebenar hijrah iaitu daripada yang tidak baik kepada kebaikan dan daripada kebaikan kepada yang lebih baik," ungkap Ghazali penuh makna.

Peranan dan kesan

Bagi penyanyi tanah air, Nora atau nama sebenarnya Wan Norafizah Ariffin mengakui, sukar untuk menafikan bahawa media sosial turut memainkan peranan penting dalam hidup masyarakat masa kini.

Katanya, oleh itu, mahu atau tidak, kita terpaksa duduk dan berada dalam situasi tersebut.

"Perkara ini ada kebaikan dan keburukannya. Sebenarnya, ia bergantung pada diri kita sendiri untuk mencorakkan penggunaan laman sosial yang ada.

"Bagi saya, jika mendapat satu maklumat yang terang-terangan mengarut atau palsu, saya akan terus padam dan tidak mempedulikannya. Tetapi, jika ia satu maklumat yang berguna, tidak salah untuk kita berkongsi bersama rakan-rakan," ujanya ketika ditemui sewaktu pelancaran program Hijrah Munawwarah di Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.

Oleh itu, Nora menasihatkan pengguna laman sosial agar tidak membuka aib orang atau memperkatakan tentang rumah tangga individu lain secara terbuka. Malah, jika terbaca sekali pun, jangan sesekali menyebarkannya.

MEDIA-MEDIA sosial juga mampu memberi manfaat kepada pengguna dengan meningkatkan kesedaran umum terhadap isu-isu dunia hari ini seperti yang melanda Palestin.


"Kepada semua wanita di luar sana, tolong berhati-hati dengan setiap status atau foto yang dimuat naik di laman sosial. Dunia sekarang sukar untuk dijangka kerana ramai yang memerhatikan kita. Paling penting, gunakan media sosial ke arah kebaikan.

"Sebaiknya, sentiasa berdoa semasa keluar dari rumah agar Allah melindungi kita dan keluarga dari perkara-perkara yang tidak baik,"ujarnya.

Ditanya mengenai makna hijrah dalam hidupnya, Nora pantas mengatakan: "Ia adalah mengenai masa. Jadi kita sama-sama muhasabah diri dan berhijrah kepada fitrah Allah. Kembali kepada Yang Maha Berkuasa yang menjadikan kita.

"Hijrah ini bukan satu perkara seperti bertudung sahaja tetapi kita menjadi seorang insan yang lebih baik dalam kedudukan mana sekali pun kita berada," tambah beliau.

Media baharu

Dalam pada itu, Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif TV Alhijrah, Ustaz Wan Alias Wan Abdullah berkata, sebagai sebuah saluran televisyen yang bercorak Islam, objektif mereka adalah untuk mendidik.

"Kami tidak menceritakan apa yang negatif tentang orang lain. Kalau bercakap soal berita pula, berita yang dibuat adalah yang betul. Seperti hadis Nabi SAW: 'Bercakap benarlah kamu walaupun pahit'. Itu konsep TV Alhijrah.

"Tanggungjawab kami bukan untuk menceritakan tentang apakah ketidaksempurnaan mazhab lain atau masalah kekeluargaan individu, sebaliknya kami menerangkan tentang apakah keindahan ajaran ahli sunnah wal jamaah dan mazhab Syafie," katanya.

Tambah beliau, media sosial seperti menganggap pisau sebagai senjata. Kita boleh kata pisau itu merbahaya dan menyebabkan kematian orang. Tetapi kita jangan lupa berapa banyak pisau yang boleh memberi manfaat dalam kehidupan kita.

"Jadi ia bergantung kepada cara penggunaannya. Begitu juga media sosial, gunakanlah ia dengan positif yang memberi kebaikan untuk agama, bangsa dan negara," tuturnya penuh hikmah.

Beliau berharap, sempena maal hijrah ini, umat Islam akan memanfaatkan media baharu untuk faedah pembangunan dan kesejahteraan negara. Beliau juga menasihatkan supaya media sosial tidak digunakan untuk memfitnah orang dan menimbulkan masalah dalam masyarakat kerana ia memberi impak negatif bagi negara.

Wabak denggi terburuk di Delhi

Posted:

Wabak denggi terburuk di Delhi

Wabak denggi terburuk di Delhi


PEKERJA majlis perbandaran menyembur ubat nyamuk di lorong-lorong
di New Delhi yang dilanda teruk wabak denggi.


PEKERJA kilang, Mohammad Awwal mengalami demam yang luar biasa iaitu berpeluh-peluh dan sakit badan yang menyeksakan. Turut dikenali dengan nama penyakit patah tulang atau demam denggi, ia merupakan serangan tahunan di India dan wabak yang tersembunyi.

Demam denggi ialah penyakit yang dibawa oleh nyamuk dan tidak mempunyai penawar atau vaksin. Ia merupakan serangan yang cukup ditakuti oleh rakyat New Delhi lebih-lebih lagi apabila tiba musim hujan.

Wad hospital di New Delhi mencatat kematian yang kian meningkat, namun pihak berkuasa awam menegaskan hanya 3,500 jatuh sakit setakat tahun ini dengan lima kematian direkodkan.

"Saya membawanya ke hospital kerajaan dan terkejut melihat keadaan hospital yang sesak dengan pesakit denggi. Tidak ada satu katil pun yang kosong," kata ibu Awwal, Meh Runissa, sambil duduk di rumah pondok satu biliknya di timur Delhi.

Batal pembedahan

Awwal kini dirawat di rumahnya, dibekalkan dengan multi-vitamin, parasetamol dan air. Dia hanya terbaring di atas lantai beralaskan cadar dan dua bantal tanpa tilam.

Wabak denggi tahun ini dikhuatiri antara yang terburuk memecahkan rekod tahun 2010 apabila hospital awam terbesar di bandar itu, Hindu Rao, membuat pengumuman pada awal bulan lalu bahawa ia telah membatalkan semua pembedahan rutin semata-mata untuk memberi ruang kepada pesakit denggi.


KETIADAAN katil kosong di hospital memaksa pesakit-pesakit denggi di New Delhi menjalani rawatan sendiri di rumah.


Kerajaan Delhi pula menyalahkan musim tengkujuh yang berpanjangan sebagai faktor peningkatan jangkitan denggi, tetapi mengakui telah menambah katil di hospital dan sumber-sumber penyembur racun serangga untuk menangani ancaman nyamuk aedes.

"Tiada apa yang perlu dibimbangkan. Ia bukan krisis," kata Pengarah Tambahan Perkhidmatan Kesihatan Delhi, Charan Singh menolak dakwaan bahawa bandar dengan populasi 17 juta orang itu berhadapan dengan masalah.

"Ia banyak digembar-gembur. Kerajaan sentiasa mengambil tindakan wajar dan kami melaporkan semua kes mengikut piawaian antarabangsa," katanya.

Virus denggi mula dikesan pada tahun 1950 di Filipina dan Thailand melibatkan dua juta orang di seluruh dunia setiap tahun, dengan bilangan kes sehingga 30 kali ganda dalam tempoh lima dekad lalu, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Aedes aegypti betina yang berperanan menyebarkan wabak ini menyebabkan seseorang yang digigit nyamuk tersebut akan mengalami demam panas, sakit kepala, gatal-gatal dan sakit sendi yang berlangsung kira-kira seminggu. Terdapat empat jenis denggi dan salah satunya boleh menyebabkan pendarahan dalaman dan membawa maut.

Di India, kes-kes telah meningkat secara mendadak dalam tempoh lima tahun yang lalu. Sehingga tahun 2013 sebanyak 38,000 kes dilaporkan.

Di Institut Sains Perubatan All India (AIIMS), hospital awam yang paling berprestij di India, doktor-doktor terpaksa berhadapan dengan lambakan pesakit sehingga katil-katil dirapatkan seperti jubin Tetris di wad kecemasan dan titisan saline dipaku ke dinding.

Rekod pesakit

Seorang pegawai perubatan yang enggan dikenali berkata, dia melihat 60 pesakit denggi baharu sehari dan kemasukan mereka disyaki tidak direkod.

"Mungkin kerana mereka tidak mahu menimbulkan rasa panik atau kerana mereka tidak mahu dipersalahkan, tetapi apabila ia disembunyikan, orang ramai tidak sedar betapa buruknya keadaan ini," kata seorang doktor.


PESAKIT demam denggi berusia 19 tahun, Mohammad Awwal terbaring di rumahnya.


Bekas Ketua Kesihatan di Perbadanan Perbandaran Delhi ( MCD) berkata, hanya hasil yang positif daripada salah satu daripada dua ujian standard denggi dikenali sebagai ujian ELISA didaftarkan.

"Terdapat laporan kasar tentang kes ini setiap tahun. Saya percaya angka sebenar adalah tiga kali lebih tinggi daripada yang diunjurkan oleh MCD," ujar VK Monga.

Sandeep Budhiraja, Pengarah ubat-ubatan Dalaman di hospital swasta Max Healthcare di Delhi menyalahkan pihak berkuasa perbandaran kerana gagal membuat persediaan.

Walaupun denggi menyakitkan dan melemahkan anggota badan pesakit, kematian biasanya jarang berlaku tetapi pesakit yang lemah mudah terdedah kepada jangkitan virus maut yang lain.

Tahun lalu, syarikat kesihatan gergasi Perancis, Sanofi Pasteur mengumumkan akan memulakan ujian untuk vaksin denggi di India sebelum dibekalkan untuk keperluan antarabangsa menjelang tahun 2015.

Sebuah institut bioperubatan penyelidikan terkemuka di Brazil, Bu Tantan sedang mengusahakan vaksin denggi baharu yang dijangka siap menjelang tahun 2018.

Satu-satunya langkah pertahanan buat masa ini ialah pencegahan seperti membuang air bertakung, semburan racun serangga, menggunakan penghalau nyamuk dan memakai baju berlengan panjang dan seluar panjang.

Ramai pesakit di India mengambil jus daun betik dengan harapan ia akan meningkatkan tahap platelet darah, yang dimusnahkan oleh virus denggi. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved