Jumaat, 8 November 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Jenazah sempurna, kubur bau wangi

Posted:

Jenazah sempurna, kubur bau wangi

Jenazah sempurna, kubur bau wangi

Oleh MOHAMED SAARI
berita@kosmo.com.my

SEBAHAGIAN anggota keluarga yang membantu kerja-kerja pemindahan jenazah dari kubur yang digali semula di Tanah Perkuburan Islam Kampung Batu Badak, Segamat semalam.


SEGAMAT – Sekumpulan ahli keluarga yang membantu kerja-kerja menggali semula Tanah Perkuburan Islam Kampung Batu Badak di sini semalam terkejut apabila mereka menemui 12 jenazah termasuk seorang guru Al-Quran yang masih lagi sempurna.

Lebih mengejutkan, kesemua jenazah itu yang digali semula untuk dipindahkan bagi memberi laluan pembinaaan Lebuh Raya Segamat-Tangkak-Muar sejauh 63 kilometer sudah pun dikebumikan antara lapan hingga 11 tahun lalu.

Penyelia Tanah Perkuburan Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ), Jamaluddin Sapuan berkata, kesemua jenazah itu ditemui dalam keadaan sempurna, tidak ubah seperti hari pertama ia dikebumikan di tanah perkuburan berusia lebih 100 tahun itu.

Beliau yang terlibat menyelia penggalian dan pemindahan 150 jasad di tanah perkuburan tersebut bagaimanapun berkata, kejadian tersebut bukanlah sesuatu yang pelik.

"Ia membuktikan kekuasaan Allah terhadap hamba-Nya yang terpilih. Banyak perkara tersirat daripada kejadian ini.

"Majoriti jenazah dalam keadaan baik, masih ada daging yang tidak reput," katanya kepada Kosmo! semalam.

Beliau yang sudah 22 tahun menggali kubur berkata, selepas dikeluarkan, kesemua jenazah itu dikafankan semula dengan kain yang baharu dan bersih.

Katanya, ia kemudian dimasukkan ke dalam keranda untuk dikebumikan semula di tanah perkuburan baharu di Kampung Alai, kira-kira dua kilometer dari tapak lama.

Jamaluddin berkata, bau wangi turut dihidu di sekitar kawasan perkuburan yang menempatkan 350 buah kubur sejak hari pertama kerja tersebut dijalankan.

Beliau pernah menemui jasad yang langsung tidak terusik meskipun ia sudah 30 tahun dikebumikan sejak 30 tahun lalu.

"Kes yang terbaharu ini boleh menjadi iktibar dan pedoman kepada kita yang masih hidup," jelasnya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Rakyat Uzbekistan dihukum gantung

Posted:

Rakyat Uzbekistan dihukum gantung

Rakyat Uzbekistan dihukum gantung

Oleh WAZIHA WAHID
waziha@kosmo.com.my

SHAH ALAM – Tiga rakyat Uzbekistan termasuk dua wanita warga emas dihukum mati oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam selepas disabitkan bersalah mengedar lebih 10 kilogram dadah jenis syabu tiga tahun lalu.

Hakim Datuk Nurchaya Arshad menjatuhkan hukuman itu terhadap Dilbar Nazarova, 54, Jasur Djurakulov, 34, dan Sayora Nurmukhamedova, 58, selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah pada akhir kes pembelaan.

Dalam penghakimannya, Hakim Nurchaya berkata, keterangan ketiga-tiga tertuduh adalah bersifat penafian semata-mata.

Berdasarkan kertas pertuduhan, pesara kerajaan, Dilbar didakwa mengedar syabu seberat 4.17 kilogram (kg), manakala kakak iparnya, Sayora didakwa mengedar dadah jenis sama seberat 2.24kg.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Bayi setahun enam bulan dilarikan di halaman rumah

Posted:

Bayi setahun enam bulan dilarikan di halaman rumah

Bayi setahun enam bulan dilarikan di halaman rumah


LOKASI Freddie dilarikan seorang lelaki di halaman rumah ibunya di Jalan Temasek, Bangsar di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Seorang guru warga British kehilangan anak tunggalnya berusia setahun enam bulan selepas dilarikan dua individu yang menceroboh rumahnya di Jalan Temasek, Bangsar di sini semalam.

Kejadian malang pada pukul 6 petang itu berlaku ketika Sarah Joseph, 38, sedang memberi makan kepada Freddie Joseph (gambar kecil) di halaman rumah teres dua tingkat berkenaan.

Seorang lelaki secara tiba-tiba masuk ke dalam kawasan rumah ibu tunggal itu lalu mengambil bayi berkenaan.

Ketika kejadian, Sarah dikatakan cuba mendapatkan semula bayi lelakinya namun tidak dapat berbuat apa-apa kerana suspek bersenjata pisau.

Rakan mangsa dikenali sebagai Rob berkata, bayi tersebut kemudian diserahkan kepada seorang lagi individu dipercayai wanita yang menunggu di dalam kereta berhampiran rumah teres tersebut.

"Sarah terjatuh ketika cuba mengejar kereta tersebut. Freddie merupakan anak hasil perkahwinan Sarah dengan seorang lelaki Filipina, namun bekas suaminya tidak menetap di negara ini," katanya di sini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved