Sabtu, 30 November 2013

Kosmo Online - Infiniti


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Infiniti


Golongan OKU pelajari ilmu astronomi

Posted:

Golongan OKU pelajari ilmu astronomi

Golongan OKU pelajari ilmu astronomi

Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH

SUARANYA berbisik menyebut setiap satu patah perkataan, matanya tertutup rapat seperti menggambarkan sesuatu dalam kepalanya manakala tangannya pula meraba-raba tulisan Braille di atas sebuah plak pameran.

Lantas senyuman terukir di raut wajah Khoo Song Yin, 10, selepas memahami tulisan di plak pameran khas yang memaparkan replika sebuah gunung di planet Marikh tersebut, lengkap dengan informasi dalam tulisan Braille.

"Sekarang baru saya tahu di planet Marikh pun ada gunung, malah gunungnya tiga kali lebih tinggi berbanding Everest.

"Selama ini, saya tidak tahu tentang sistem suria atau planet-planet kita.

"Kali ini, walaupun saya tidak dapat melihatnya, saya rasa seperti dapat menggambarkannya dalam fikiran saya," kata Song Yin ketika ditanya apa yang dibacanya itu.

Song Yin merupakan antara pelajar sekolah khas daripada golongan Orang Kelainan Upaya (OKU) penglihatan yang mempunyai keinginan mengetahui bidang sains astronomi.

Hasratnya untuk mengetahui kedudukan planet dan sistem cakerawala akhirnya berjaya direalisasikannya setelah menghadiri pameran khas Touch The Sky di Planetarium Angkasa, Agensi Angkasa Negara (Angkasa) baru-baru ini.

Pada pameran khusus buat golongan OKU tersebut, Angkasa turut mengadakan satu program istimewa iaitu Program Matahati Angkasa yang diadakan sempena Program Gerakan Inovasi Nasional 2013 - Pembudayaan Sains, Teknologi dan Inovasi daripada Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI).


DUA pelajar OKU penglihatan, Khairizul Najmi (tengah) dan Muhd. Firdaus Mohd. Rizan membaca buku Braille sambil dibantu kakitangan Planetarium Negara, Asmidar Zainol.


Pertandingan

Dalam program yang berbentuk pertandingan ini, seramai 32 pelatih guru dari Institut Perguruan Ilmu Khas Cheras, Kuala Lumpur diberi peluang berfikir secara kreatif dan inovatif bagi menghasilkan alat bantu mengajar yang lebih berkesan dan mampu memberi gambaran serta pemahaman lebih jelas kepada golongan OKU ini.

Kesemua bakal guru tersebut diberi pilihan menghasilkan alat bantu mengajar dalam lima skop pertandingan iaitu Sistem Suria, Buruj, Cirian Matahati, Jujukan Bintang (panas dan sejuk) dan Cirian Astroid serta Komet.

"Program Matahati Angkasa ini adalah program baharu yang dijalankan oleh Angkasa tahun ini," jelas Pengarah Planetarium Negara, Azreena Ahmad.

"Tujuannya ialah mengukur tahap kreativiti bakal-bakal guru ini dalam mencipta alat bantu mengajar bagi membudayakan sains dan teknologi buat golongan OKU (penglihatan).

"Selain pertandingan Program Matahati Angkasa, satu pameran khas untuk golongan OKU penglihatan juga telah diadakan serentak dan merupakan satu pameran yang unik.

"Keunikan pameran Touch The Sky ini ialah ia menggunakan elemen sentuhan dan idea tersebut tercetus selepas kami menerima banyak pertanyaan serta permohonan daripada Sekolah-Sekolah Khas Penglihatan yang mahu mengadakan lawatan ke Planetarium Negara," ujarnya lagi.

Dalam pameran berkenaan, lebih 50 pelajar dari Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas Jalan Batu (B) dan Sekolah Kebangsaan Klang merasai sendiri pengalaman dan pendedahan mengenai bidang astronomi.

Rata-rata mereka berjaya mendapat jawapan terhadap persoalan berkaitan sains dan astronomi yang kerap kali berlegar di kepala masing-masing.


DUA guru pelatih memberi tunjuk ajar kepada Lee Wei Quan, 11, dari Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (B) Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur.


Buku Braille angkasawan

Selain pameran Touch The Sky dan program Matahati Angkasa, pihak Planetarium Negara juga melancarkan buku bertulisan Braille mengenai angkasawan pertama negara.

Buku yang berjudul Malaysia First Step In Space ini berkisar kepada Program Penerokaan Malaysia ke Angkasa dan pengalaman angkasawan pertama negara, Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha ketika berada di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS).

Buku-buku tersebut akan diserahkan kepada Kementerian Pendidikan untuk diagihkan kepada sekolah-sekolah Pendidikan Khas Penglihatan di seluruh Malaysia.

"Ada yang bertanya kepada saya mengapa kami tidak mengeluarkan buku Braille berkonsepkan astronomi?

"Sebenarnya di pasaran dalam dan luar negara, banyak buku tulisan Braille, tetapi belum pernah ada buku program Angkasawan Negara yang diterbitkan dalam format tulisan ini.

"Saya pasti dengan adanya buku ini, kita dapat berkongsi perasan gembira dan bangga dengan golongan OKU tentang penerokaan Sheikh Muszaphar di angkasa," kata Azreena lagi.

Hak kesetaraan

Usaha Planetarium Negara yang mahu memberi pengetahuan kepada golongan OKU penglihatan menerusi program Matahati Angkasa turut menerima pujian daripada Timbalan Ketua Setiausaha (Dasar) MOSTI, Datuk Dr. Mohd. Azhar Yahya ketika hadir pada program tersebut baru-baru ini.


PARA pelajar OKU penglihatan teruja mencuba tulisan Braille yang dipamerkan.


Beliau percaya program yang dijalankan oleh Planetarium Negara dapat membantu golongan OKU memahami konsep-konsep astronomi dan sains angkasa, sekali gus memberi peluang kepada mereka merasai dan mempelajari pengalaman baharu.

"Menurut Undang-Undang Malaysia 658, Akta Orang Kurang Upaya 2008 Bahagian IV, golongan OKU sebenarnya mempunyai hak akses kepada kehidupan berbudaya atas asas kesetaraan dengan golongan orang upaya.

"Mereka (OKU) juga mempunyai hak menikmati akses bahan kebudayaan tersebut dalam format yang boleh diakses oleh mereka seperti persembahan kebudayaan, teater, muzium, panggung wayang, perpustakaan mahu pun pelancongan serta tapak yang memiliki kepentingan kebudayaan kebangsaan.

"Penyataan ini jelas bahawa golongan OKU seharusnya tidak dipinggirkan dalam sosial masyarakat dan usaha Planetarium Negara menganjurkan program Matahati ini adalah bertepatan dengan hasrat kerajaan untuk memberi hak sama rata kepada seluruh rakyat Malaysia," kata beliau.

Hutan Amazon makin ternoda

Posted:

Hutan Amazon makin ternoda

Hutan Amazon makin ternoda


SEORANG lelaki bekerja di sebuah lombong emas haram di hutan hujan Amazon.


HUTAN hujan Amazon di Brazil kini mengalami kemusnahan yang dahsyat. Hanya mereka yang menyaksikan sendiri dapat menggambarkan kemusnahan yang mengancam kehidupan di situ.

Kemusnahan dahsyat di hutan yang dikenali sebagai paru-paru dunia itu menyebabkan lebih banyak gas karbon dioksida dibebaskan ke atmosfera.

Menurut sekumpulan penyelidik yang diketuai Nacho dari Jabatan Ekologi Global di California, satu-satunya jalan untuk melihat sendiri kemusnahan tersebut adalah menerusi hubungan dengan penduduk tempatan.

Nacho telah berjumpa dengan penduduk tempatan iaitu Juan Doblas semasa melawat sebuah empangan hidroelektrik di Sungai Tapajós.

Melalui Doblas, dia diperkenalkan dengan seorang ahli sosiologi, Cirino sebelum dipertemukan pula dengan seorang petani bernama Derivaldo.

Cirino dan Derivaldo meminta nama mereka dirahsiakan kerana bimbang dengan ancaman pihak yang melakukan pembalakan secara haram.

Derivaldo memberitahu, mereka telah ditawarkan oleh pembalak haram itu wang berjumlah $20,000 (RM64,520).

Sekiranya mereka mendedahkan kegiatan haram tersebut kepada pihak berkuasa , Cirino dan Derivaldo mungkin berdepan dengan maut.

Lebih berharga

Derivaldo menyifatkan wang yang diterima itu sememangnya lumayan, namun memikirkan khazanah di hutan berkenaan lebih berharga, dia sanggup mendedahkan maklumat berkaitan perkara itu.

Jelasnya, pembalak tersebut akan membayar ribeirinho (penghuni hutan) sejumlah wang untuk mencari dan menebang pokok. Setelah ditebang dan dipunggah menggunakan lori ke kilang, pokok tersebut akan dijual dan seterusnya dieksport ke luar negara.


MATA gergaji ini dirampas pihak berkuasa di Hutan Hujan Amazon.


Derivaldo turut membawa Nacho menaiki sebuah motosikal melalui Lebuhraya Trans-Amazonian sejauh 20 kilometer sebelum memasuki hutan untuk melihat sendiri lori-lori besar yang dipenuhi balak.

"Pembalakan tersebut telah memberikan kesan negatif terhadap alam sekitar seperti hakisan tanah dan kebakaran hutan.

"Selain itu, kandungan gas karbon dioksida yang dibebaskan ke atmosfera juga meningkat sehingga 25 peratus setiap tahun," ujarnya.

Walaupun ketika itu hujan lebat, mereka tetap meneruskan pemerhatian tersebut.

Nacho membawa sebuah kamera dan lensa 24 milimeter. Tidak lama kemudian kelihatan dua trak memasuki kawasan hutan berkenaan. Malangnya, ketika asyik mengambil gambar, tayar motosikal mereka terbenam dalam lumpur menyebabkan kamera yang dibawa Nacho jatuh dan rosak.

Derivaldo sebelum itu, sempat mengarahkan Nacho untuk menyembunyikan kamera dari pandangan pemandu lori.

Setelah seharian berada di hutan itu, Derivaldo mencadangkan Nacho pulang ke rumahnya untuk berehat.

Bagaimapun, Nacho masih mahu mencari bahan bukti termasuk merakam lebih banyak gambar

"Mari kita pergi mendapatkan sesuatu. Apa yang saya tahu, pemandu lori hanya bekerja pada waktu malam dan pada siang hari mereka keluar dari kawasan hutan," kata Derivaldo.

Serbuan

Dalam pada itu, rakan pasukan Nacho, Ricardo Moraes dan Ibama telah menyertai satu serbuan bersama pihak berkuasa alam sekitar di hutan tersebut tetapi di lokasi yang berbeza.

Modus operandi serbuan itu mencari pembalak dan pelombong haram yang memusnahkan hutan atas kepentingan masing-masing.

Juan Doblas berkata, "Tiada undang-undang atau pihak berkuasa yang mampu menyelamatkan hutan ini sekiranya tiada perubahan radikal dalam pentadbiran pemerintah di Brazil.


PEMBERIAN geran kepada penduduk setempat mampu menghalangkan kemusnahan hutan di kawasan berkenaan.


Cirino menambah, "Pihak pemerintah perlu menguatkuasakan undang-undang selain menjalankan pemantauan secara berterusan bagi menangani pembalakan hutan secara haram. Selain itu, pemberian hak milik tanah kepada penduduk di kawasan berhampiran hutan juga dapat menangani perkara tersebut. Ia bukan sahaja menjadi ukuran keadilan sosial tetapi dapat menangani kemusnahan yang besar."

Keluasan hutan hujan Amazon merangkumi lebih 50 peratus daripada hutan tropika di dunia. Walaupun hanya 20 peratus daripada hutan itu telah dimusnahkan, ia masih menghasilkan kira-kira satu per lima daripada oksigen di dunia.

Kemusnahan hutan menyebabkan perubahan pada cuaca dunia. Suhu sekitar akan meningkat kerana ketiadaan pelindung yang menghalang pancaran matahari terus ke muka bumi.

Penghasilan gas karbon dioksida secara berlebihan juga menyebabkan pemanasan global dan perubahan iklim.

Fenomena itu dikenali sebagai kesan rumah hijau. Keadaan itu jika tidak dibendung akan mengurangkan jumlah taburan hujan atau mengubah corak hujan sehingga mewujudkan fenomena kemarau.

Justeru, sebelum keadaan tersebut semakin buruk, semua pihak perlu memainkan peranan dengan menyelamatkan hutan-hutan daripada pihak yang rakus.

Teknologi pengimejan terkini

Posted:

Teknologi pengimejan terkini

Teknologi pengimejan terkini


CANON EOS 100D berprestasi tinggi dengan binaan kompak.


SYARIKAT pengeluar kamera terkemuka, Canon Inc (Canon) hadir dengan teknologi pengimejan terkini, EOS 100D, EOS 700D dan PowerShot N. Kesemuanya dilengkapi dengan pelbagai ciri baharu untuk pengalaman pengimejan menakjubkan.

Kamera EOS 100D berprestasi tinggi dengan binaan kompak dan bersaiz ringan. Sensor CMOS 18MP hingar rendah dan pemproses imej DIGIC5, keseimbangan resolusi dan sensitiviti. Setiap perincian gambar dapat dikekalkan walaupun dalam keadaan pencahayaan rendah.

Paparan sentuh elektrostatik LCDII, memudahkan fungsi navigasi. Ia boleh merakam sepantas empat gambar per saat sesuai untuk gambar bergerak. Terdapat beberapa fungsi lain antaranya merakam video definisi tinggi (HD).

EOS 700D ialah DSLR untuk amatur dengan paparan LCDII Clear View yang boleh diputarkan. Fungsi sensor dan pemprosesan yang sama dengan EOS 100D dan mempunyai julat ISO yang lebih besar iaitu dari 100 ke 12,800.

EOS 700D berkeupayaan merakam pergerakan pantas dalam cahaya suram serta sesuai untuk acara sukan dan aksi. Lebih menarik, ia mempunyai sembilan titik Auto Focus dan mempunyai ciri menyunting video dalam kamera dengan iringan muzik latar yang dapat dimainkan semula.

PowerShot N mempunyai dua butang pengatup di atas dan bawah, sekali gus memudahkan kerja membidik gambar daripada pelbagai sudut.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved