Jumaat, 8 November 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Ron kagumi suara Amy

Posted:

Ron kagumi suara Amy

Ron kagumi suara Amy

GAMAT seketika studio Suria FM apabila dua legenda rock, Amy Search dan pemain gitar utama kumpulan Guns N' Roses, Ronald Jay Blumenthal bertemu buat julung-julung kalinya.

Setelah kedua-duanya tampil menerusi segmen Ceria Pagi Di Suria kendalian Halim Othman dan Adibah Noor pada pukul 9.30 pagi, kedua-dua legenda berkenaan menjalani pula sesi rakaman untuk segmen Suria Rock bersama Bob Ringgo.

Dalam sesi rakaman tersebut, Amy mendendangkan salah satu lagu hitnya, Pawana sambil diiringi petikan gitar oleh Ron atau lebih dikenali dengan nama pentas Ron 'Bumblefoot' Thal.

"Amy mempunyai suara yang sangat bagus dan saya agak teruja dan kagum ketika dia mendendangkan lagu Pawana. Tidak hairanlah dia dilabelkan sebagai antara penyanyi rock legenda di negara ini.

"Begitu juga dengan lagu Pawana kerana muziknya yang cukup menarik dan ringkas. Malah, saya sudah berlatih sejak beberapa minggu lalu sebelum datang ke negara ini," ujarnya memulakan perbualan.

Berkongsi cerita mengenai tujuannya berkunjung ke Malaysia, pemuzik yang dilihat selesa tampil dengan gaya cukup ringkas itu memberitahu, dia memenuhi undangan daripada pejabat Kedutaan Amerika Syarikat di Malaysia untuk menjayakan beberapa aktiviti yang diaturkan.

Berada di Malaysia dari 3 hingga 7 November lalu, Ron yang datang bersendirian tanpa ahli Guns N' Roses yang lain terbabit dengan aktiviti seperti bengkel muzik, sesi bertemu peminat dan membuat persembahan bersama pemuzik tradisional tempatan yang berlangsung di Kota Kinabalu dan Kuala Lumpur.

"Ini merupakan kali kedua saya datang ke Malaysia setelah kali terakhir ke sini pada bulan Mac lalu sempena konsert Guns N' Roses. Secara jujur- nya, saya sangat menyukai Malaysia dan berpeluang untuk datang ke negara ini memang tidak harus dilepaskan begitu saja.

"Selain keadaan cuaca yang agak panas serta masakan yang sedap, saya turut mengagumi kehidupan masyarakat di negara ini serta penerimaan golongan muda terhadap muzik rock," ujar pemain gitar berpengalaman itu.


BERSEMPENA kemunculan di konti Suria FM, Amy mengalunkan lagu Pawana sambil diiringi petika gitar Ron dan gitaris band rock, Deja Voodoo Spells, Rithan Vijay.


Menurutnya, sepanjang berada di Kuala Lumpur dia telah dibawa menikmati pelbagai makanan di beberapa buah restoran di Jalan Alor, Bukit Bintang dan menyifatkan Malaysia beruntung kerana kaya dengan pelbagai variasi makanan yang enak.

Ketika ditanya mengenai projek terbaharu Guns N' Roses pula, ujar pemuzik yang berasal dari New York itu, buat masa ini mereka sedang sibuk menghasilkan lagu-lagu baharu.

Ujarnya, dia menjangkakan bahawa tahun 2014 bakal menjadi musim yang agak sibuk buat band berkenaan. Selain merancang untuk menghasilkan album terbaharu, mereka bakal terbabit dengan persembahan siri jelajah di seluruh dunia.

"Sekarang ini setiap ahli band mempunyai komitmen masing-masing tetapi kalau ada masa, kami akan berkumpul bersama-sama untuk berbincang mengenai lagu-lagu yang akan dimuatkan dalam album baharu nanti," ujarnya yang menyatakan, Chinese Democracy merupakan album terakhir dihasilkan mereka pada tahun 2008.

Sos cili

Siapa sangka, di sebalik kariernya sebagai seorang pemuzik serta peranan utamanya selaku gitaris utama Guns N' Roses, Ron turut menceburi bidang baharu iaitu pengeluaran cili sos.

Menurut Ron, selama ini dia memang menggemari masakan pedas dan akhirnya timbul idea untuk mengeluarkan sos cili sendiri setelah dia berkenalan dengan seorang pengeluar sos cili.


AMY dan Ron sempat bergambar kenangan di konti Suria FM bersama Halim dan Adibah.


"Sebenarnya sudah lama saya mempunyai impian untuk menghasilkan sos cili jenama sendiri setelah menikmati pelbagai jenis sos di merata-rata tempat.

Menerusi perkenalan dengan seorang rakan yang menjalankan perniagaan sos cili, akhirnya impian ini terlaksana.

"Menerusi kolaborasi dengan rakan saya itu, akhirnya muncul jenama sos cili yang diberi nama Bumblefoot Hot Sauce dan ia telah dilancarkan pada bulan Januari lalu," jelasnya.

Kata Ron, di bawah jenama Bumblefoot Hot Sauce, terdapat enam jenis perisa yang dihasilkan iaitu Bumblicious, Bumblef**ked, Normal, Abnormal, Uncool dan Bumblebabe.

Menurutnya, sesuatu yang cukup menarik tentang keenam-enam sos cili tersebut adalah apabila ia dihasilkan dengan menggunakan resipinya sendiri.

"Setakat ini sambutan yang diterima daripada orang ramai cukup menggalakkan dan mereka suka dengan kesemua perisa. Daripada keenam-enam perisa yang dihasilkan, Abnormal paling mendapat sambutan ramai kerana rasa pedasnya yang sangat enak," ujarnya.

Satu pengiktirafan

Sementara itu, Amy Search atau nama sebenarnya, Suhaimi Abdul Rahman menyifatkan dirinya cukup bertuah kerana dapat bersemuka dengan gitaris daripada band yang terkenal di seluruh dunia itu.

Menurut Amy, ia merupakan kali pertama dia dapat berjumpa secara langsung dengan Ron.

Ini memandangkan sebelum ini dia tidak berkesempatan kerana membuat persembahan di tempat lain ketika kehadiran Guns N' Roses dahulu.

"Pastinya ia merupakan suatu kena- ngan yang cukup manis buat diri saya sepanjang bergelar penyanyi. Semua orang sedia maklum, Guns N' Roses merupakan satu nama yang cukup besar dan memang rasa bertuah dapat bertemu salah seorang anggotanya secara bersemuka.

"Sepanjang pertemuan tersebut, pelbagai perkara yang kami bualkan mengenai muzik rock. Apa yang saya perhatikan, Ron merupakan seorang individu yang sangat merendah diri, meskipun namanya cukup terkenal dan popular," ujarnya.

Selain itu, Amy mengakui agak teruja meraih undangan untuk membuat penampilan istimewa bersama Ron pada persembahan pemain gitar tersebut dalam satu acara kolaborasi bersama pemuzik tradisional tempatan, Dewangga Sakti di Balai Seni Visual Negara pada 6 November lalu.

"Sebelum ini, saya ada menerima surat daripada pejabat Kedutaan Amerika Syarikat di Malaysia yang menyatakan mereka mencari seorang penyanyi rock Malaysia untuk membuat persembahan bersama Ron dan akhir- nya, nama saya telah dipilih.

"Dalam persembahan tersebut saya cuma menyampaikan sebuah sahaja lagu iaitu Pawana dan diiringi petikan gitar Ron.

"Biarpun sekadar penampilan istimewa dan mempersembahkan sebuah lagu, namun saya anggap ia sebagai suatu pengiktirafan istimewa buat diri saya," jelasnya.

Kekecewaan Soffi Jikan

Posted:

Kekecewaan Soffi Jikan

Kekecewaan Soffi Jikan

Oleh NOOR ASHREEN ISMAIL
ashreen.ismail@kosmo.com.my

PELAKON penuh karakter ini mempunyai prinsip yang jitu tentang pembangunan filem tempatan.


PELAKON Soffi Jikan memang terkenal dengan watak antagonis dalam kebanyakan filem yang dilakonkannya. Namun, baru-baru ini Soffi dikatakan telah meluahkan hasratnya ingin berhenti daripada bidang lakonan.

Melalui temu ramah ketika bertemu pelakon ini, ternyata Soffi sangat kecewa dengan industri yang diceburinya kini. Penjelasan panjang lebar Soffi meluahkan rasa tidak puas hatinya terhadap industri seni yang dikatakan 'semakin tenat' ini.

Jujur meluahkan rasa yang terbuku di hatinya, Soffi turut menjelaskan isu berhenti daripada bidang lakonan seperti yang didakwa oleh rakan artis, Khir Rahman melalui temu bual pihak media bersamanya ketika tayangan filem Balada Pencinta.

Ikuti temu bual Kosmo! bersama Soffi ketika bertemu pada majlis doa selamat Showbiz Productions di GSC Pavilion, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Kosmo!: Ada ura-ura yang mengatakan anda ingin berhenti daripada bidang lakonan. Boleh komen?

SOFFI: Memang betul, namun bukan secara harfiah tetapi secara spiritual. Ini kerana hampir kesemua jiwa raga saya sudah remuk terhadap industri hiburan dan juga lakonan.

Saya sebenarnya tidak bercita-cita ingin berlakon. Namun, saya mungkin ditakdirkan untuk menyelamatkan industri kita yang 'semakin tenat' ini.

Mengapa sehingga begitu perasaan anda?

Ini kerana salah satunya ialah betapa mudahnya filem tempatan kita dipandang remeh. Saya rasa mungkin industri masih bekerja 20 jam sehari dan kebajikan serta masa depan kami seolah-olah tiada. Saya akui sudah banyak filem pecah panggung yang saya buat, namun masih tidak kelihatan masa depan saya.

Itu tentang saya yang tidak banyak mengambil tawaran kerana menjaga kualiti. Bagaimana pula dengan penggiat seni yang bekerja setiap hari pula? Cara pengiraan pembayaran kepada pelakon amat menyedihkan. Kutipan filem juga tidak berbaloi dengan bajet yang dikeluarkan. Jadi, mungkin selepas ini, kita berbalik kepada zaman yang hanya mengeluarkan bajet beberapa ratus ribu untuk menghasilkan sebuah filem.

SOFFI JIKAN turut melakukan kerja-kerja di belakang tabir dan mengarah filem dokumentari.


Apa maksud anda dengan tidak punya masa depan?

Dalam kata sebenar, jika kita bekerja dengan kuantiti yang diperlukan oleh penerbit di Malaysia, memang seperti tiada masa berehat. Filem yang saya berlakon, sudah sampai ke Eropah dan beberapa negara luar dan saya rasakan saya sudah mencapai tahap antarabangsa. Kita diangkat ke luar negara tetapi apa gunanya jika industri kita masih dalam kedaifan.

Adakah ini bermaksud anda ingin menarik diri daripada industri?

Bukan juga. Saya bekerja kerana Tuhan. Suratan takdir dan jodoh yang Tuhan berikan, saya terima. Pandangan saya adalah lebih baik saya menumpukan untuk membuka produksi sendiri dan menghasilkan sendiri serta berdikari. Saya juga ingin melihat mampukah kita mengubah. Saya percaya itu cabaran terakhir buat diri saya.

Ini kerana, dahulu saya bermula dari belakang tabir dan saya beralih ke bidang lakonan kerana sudah tidak lalu menghadapi dunia tersebut. Saya fikir, jika saya mula berlakon, bermula dengan sehelai sepinggang, maka dapatlah saya bertahan.

Bagaimanapun, nampaknya tanggapan saya salah.

Selain berlakon, ada kerja lain yang anda buat?

Memang ada. Saya ada membuat kerja belakang tabir dan mengarahkan beberapa dokumentari, klip video, drama bersiri serta video korporat.

Kebanyakannya saya bekerja dengan syarikat lain. Saya juga bakal menguruskan sebuah produksi yang masih dalam proses menerusi syarikat I-Man Film Sdn Bhd.

Saya akan bekerja dengan penerbit-penerbit yang akan menjaga kepentingan dan ada visi untuk mengangkat industri.

Adakah mungkin selepas punya syarikat sendiri kelak, anda akan menetapkan syarat untuk menjaga kebajikan pekerja?

Sebenarnya, kami hanya boleh bekerja 12 jam sehari dan ini sudah pun dibangkitkan dalam Profima. Namun, jika ingin buat overtime, ia harus dikira dalam gaji.

Namun, apa yang berlaku sekarang, kebanyakan penerbit membayar gaji pekerja mengikut gaji hari.

Walaupun bekerja sehingga 20 jam atau 50 babak dalam sehari, bebanan itu masih tidak berbaloi dengan apa yang dibayar.

Adakah anda ini seorang yang meminta bayaran yang tinggi?

Semestinya. Ini kerana sepatutnya bayaran artis di Malaysia ini sudah mampu mencecah enam angka. Namun, jarang kita menerima bayaran sebegitu. Produksi kecil atau besar, saya pernah bekerja dengan semua penerbit di Malaysia.

Itu mampu menunjukkan sama ada saya memilih atau tidak.

Kejutan tipikal penyingkiran Amira

Posted:

Kejutan tipikal penyingkiran Amira

Kejutan tipikal penyingkiran Amira


KEJUTAN tipikal Akademi Fantasia terjadi pada minggu lalu apabila Amira (kiri) yang pada mulanya diumumkan terkeluar, dipanggil semula dan tiada penyingkiran berlaku.


SEPERTI sudah dijangka, Akademi Fantasia 2013 (AF2013) menggunakan kejutan yang kelihatan hambar apabila pelajar yang sepatutnya disingkir, Nadia Amira Othman kerana mendapat undian terendah, sebaliknya tidak dilepaskan oleh pihak AF.

Peserta berusia 20 tahun berasal dari Johor itu menyanyikan lagu Awan Yang Terpilu nyanyian Ning Baizura pada sesi yang pertama sebelum menyanyikan lagu Elegi Sepi pada pusingan battle bersama Aishah.

Persembahan 'biasa-biasa' yang dipersembahkan oleh Amira mungkin menjadi punca mengapa dia hanya mendapat undian sebanyak 14 peratus, sekali gus undian terendah yang membolehkan dia tersingkir pada malam itu.

Walaupun Inspirer untuk minggu lalu yang juga penyanyi legenda negara, Datuk Siti Nurhaliza sudah mengumumkan Amira tersingkir, pengacara konsert itu, Zizan Razak telah memanggil semula pelajar itu.

Ini secara tidak langsung menggamatkan suasana di Auditorium Cempaka Sari, Putrajaya dengan sorakan peminat Amira.

Berbalik kepada konsert yang berlangsung pada malam itu, persembahan para pelajar menunjukkan sedikit peningkatan berbanding minggu sebelumnya.

Dimulakan dengan penuh cemerlang peserta duo, Azhael yang menyanyikan lagu dari seberang, Harus Terpisah (Cakra Khan), diteruskan dengan pelajar yang mendapat sokongan paling padu, Nabila yang mendendangkan lagu klasik, Gelombang (Salamiah Hassan).

AMIRA hanya mendapat undian 14 peratus, menjadi sebab utama dia tersingkir pada minggu lalu, namun nasib menyebelahinya apabila tiada penyingkiran pada minggu lalu.


Kedua-dua pasukan dipuji baik oleh juri yang terdiri daripada Edry Abdul Halim, Roslan Aziz dan seorang pengkritik terkenal yang dijemput khas, Fauziah Datuk Ahmad Daud.

Konsert diteruskan dengan penuh rancak oleh Indah yang menyanyikan lagu Jangan Kau Mimpi (Siti Sarah) dan Aishah melantunkan lagu Inggeris, Price Tag (Jessie J) sebelum pelajar dari Sabah, Faizul meneruskan persembahan dengan nyanyian lagu sentimental, Sandiwara Cinta (Repvblik).

Persembahan solo diakhiri dengan Amira sebelum hiburan diteruskan dengan pusingan battle yang sengit antara dua pelajar.

Pada pusingan tersebut dapat dilihat peserta bersaing rapat sesama mereka yang mana Azhael menentang Faizul menyanyikan lagu Nakal (Gigi), Aishah berpadu vokal bersama Amira untuk lagu Elegi Sepi (Azharina) dan Indah bersama Nabila mendendangkan lagu Sangkar Cinta (Ziana Zain).

Persembahan penuh bertenaga pelajar dapat dirasakan dalam segenap auditorium dan hampir kesemua pelajar mendapat pujian daripada juri terutama sekali Nabila dan Azhael.

Siti yang menunjukkan senyuman sebagai tanda berpuas hati berkata: "Para pelajar menunjukkan peningkatan yang baik dari segi persembahan dan komen mengenai nyanyian juga mempunyai kemajuan tetapi masih boleh diperbaiki.

"Mengenai pemilihan lagu yang dibuat untuk minggu ini, ia bukan mudah kerana ini melibatkan kesemua pihak dan pada mata juri mungkin tugasan (lagu) yang diberi kepada para pelajar tidak sesuai dengan suara mereka."


AZHAEL menganggap Faizul (tengah) sebagai peserta paling perlu diberi perhatian kerana kehebatannya.


Siti merupakan Inspirer ketiga AF- 2013 selepas Faizal Tahir dan Melly Goeslaw.

Tambah Siti, lagu yang diberi pada minggu ini merupakan cabaran pada mereka dan untuk konsert separuh akhir, pemilihan lagu 100 peratus di tangan beliau.

"Saya agak terkejut dengan gimik (tiada penyingkiran) yang dilakukan oleh pihak akademi kerana saya sama sekali tidak menduga. Bagaimanapun, minggu kesembilan nanti sudah pasti seorang pelajar bakal tersingkir," ucap Siti.

Sementara itu, pelajar yang mendapat pujian juri pada malam itu ialah Azhael yang merupakan duo pertama dalam sejarah AF, dianggotai oleh Mohd. Azhar Osman dan Hal Husaini Razmi, masing-masing berusia 25 tahun.

"Banyak kelemahan yang masih perlu kami perbaiki kerana kami mengakui masih gugup setiap kali melakukan persembahan di pentas AF ini.

"Pada kami, persembahan yang baik ditunjukkan oleh peserta dari Sabah, Faizul.

"Ini sekali gus menjadikan dia pencabar terdekat yang harus diberi perhatian," ulas Azhar mewakili Azhael.

Persaingan dijangka semakin sengit menerusi konsert separuh akhir yang bakal berlangsung di pekarangan Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur Ahad ini bermula pukul 9 malam.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved