Isnin, 4 November 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Rapat dengan Fauzi Nawawi

Posted:

Rapat dengan Fauzi Nawawi

Rapat dengan Fauzi Nawawi

MOMENTUM gadis bernama Noreen Ashikin Rahim atau nama pentasnya Reen Rahim dalam bidang lakonan tidak begitu menyerlah biarpun sudah menjuarai program realiti Pilih Kasih musim ketiga.

Sedar akan hakikat tersebut, luah pelakon berusia 25 tahun itu, selama dua tahun dalam bidang lakonan dia sering ditawarkan watak-watak kecil.

"Kalau orang lain yang menang program realiti senang dapat watak utama, tetapi saya pula sudah dua tahun berlakon baru dapat watak pembantu. Momentum saya dalam bidang lakonan tidak laju seperti sesetengah pelakon," ujarnya jujur ketika ditemui baru-baru ini.

Tidak berputus asa dengan rezeki yang diperoleh, ungkap Reen, pahit yang dirasai itu menjadikan dirinya kuat dan lebih berkeyakinan tinggi untuk menjadi pelakon yang lebih baik pada masa akan datang.

Bagaimanapun, Reen bersyukur kerana tawaran berlakon tidak pernah putus, bahkan dia juga sudah menjalani penggambaran drama berjudul Berlima Ramadan untuk siaran pada bulan Ramadan tahun depan.

Watak antagonis

Biarpun tawaran tidak pernah putus, Reen sering sahaja ditawarkan watak antagonis.

Mengulas mengenai perkara itu, Reen memberitahu, dia tidak pernah berasa bosan dan berkecil hati, malah menganggap tawaran watak sebegitu merupakan pujian kepada dirinya.

"Saya bukan jenis yang feminin atau lemah lembut untuk ditawarkan watak baik. Mungkin pihak penerbit nampak saya aktif dan lincah, maka watak antagonis sesuai dengan saya. Disebabkan itu saya sering ditawarkan watak tersebut," dedahnya yang anggun mengenakan gaun berwarna-warni pada sesi fotografi itu.

Terkini, Reen yang berasal dari Klang, Selangor itu muncul dengan watak antagonis dalam drama bersiri Aku menerusi Slot Aksi, TV3.

Kongsi Reen mengenai wataknya di dalam drama rantaian tersebut, dia membawakan watak gadis kampung bernama Nini yang bercinta dengan Acid (lakonan Nubhan).

REEN RAHIM mengaku bukan sahaja mempunyai hubungan yang baik dengan Fauzi Nawawi, tetapi juga rapat dengan isterinya, Lisdawati.


Malangnya, hubungan cinta di antara Nini dan Acid tidak disukai oleh Adam yang turut mencintai Nini.

"Acid dipukul oleh Adam dan akhirnya dia keluar meninggalkan kampung. Nini yang pada asalnya baik bertukar menjadi gadis yang jahat selepas dirogol oleh Adam," ujarnya mengenai wataknya itu.

Mengulas mengenai cabaran membawakan watak Nini, kata Reen, buat pertama kalinya dia perlu melakukan aksi pergaduhan dalam drama.

Selain perlu tahan sakit Reen juga perlu menunjukkan skil seni mempertahankan diri yang betul.

Mujur, kata Reen, dia mendapat tunjuk ajar dari seorang koreografer lawan bernama Komeng.

"Asalnya watak Nini selepas kena rogol dia jadi lagi lembik dan tidak bersemangat, tetapi pihak produksi ubah watak saya menjadi sebaliknya selepas melihat saya minat pada babak-babak aksi lawan," jelasnya.

Gosip skandal Fauzi, Noni

Selesai mengenai pembabitannya dalam dunia lakonan diceritakan, nama Reen turut terheret sama dalam gosip cinta aktor sensasi Fauzi Nawawi yang didakwa mempunyai skandal dengan bekas pelajar Akademi Fantasia musim kelima, Noni baru-baru ini.

Fauzi sendiri mengakui dalam kenyataannya kepada Kosmo! bahawa dia lebih rapat dengan Reen berbanding Noni dan terkejut kenapa Noni yang dikaitkan dengan dirinya.

Menjawab mengenai pengakuan Fauzi itu, luah Reen, dia memang rapat dengan Fauzi dan juga Lisdawati selepas berlakon drama di bawah arahan Fauzi iaitu Kiambang.

"Saya sudah lama kenal dia (Fauzi). Begitu juga isterinya, Lisdawati selepas berlakon drama arahannya. Saya juga salah seorang pengguna produk Aqua Therapy keluaran syarikatnya," jelasnya.

Ditanya mengenai gosip skandal Fauzi dan Noni, kata Reen, mungkin mereka digosipkan kerana Noni seorang yang lemah lembut dan mesra.

Sebaliknya, ungkap Reen, Noni sekadar anak didik Fauzi. Begitu juga dengan dirinya yang sentiasa mendapat tunjuk ajar lakonan daripada aktor itu.

Sampling biasa dalam muzik Hip Hop - Waris

Posted:

Sampling biasa dalam muzik Hip Hop - Waris

Sampling biasa dalam muzik Hip Hop - Waris


WARIS tidak lemah semangat dengan kontroversi yang melanda dirinya kini.


UMUM mengetahui lagu Botingkek nyanyian rapper muda, Waris telah ditarik keluar daripada pencalonan akhir Anugerah Muzik Malaysia 20 (AIM 20) baru-baru ini.

Bagaimanapun, tindakan tersebut tidak akan melenturkan semangat Waris atau nama sebenar, Muzzammil Alias, 24, untuk terus berkarya pada masa hadapan.

Pernah unggul dengan single yang mencetuskan fenomena pada awal tahun ini, Rembau Most Wanted, kini Waris terus hangat dengan lagu kedua yang berjudul Botingkek.

Ramai yang tidak berpuas hati mendakwa Waris seorang artis yang tidak beretika. Dia didakwa mencedok hasil karya orang lain kerana lagu barunya itu kedengaran hampir sama seperti lagu Racks On Racks nyanyian YC bersama Nelly, B.o.B., Trae The Truth, Yo Gotti, Cyhi Da Prynce, Dose & Ace Hood. Malah, judulnya juga hampir menyamai lagu tersebut cuma kelihatan seperti dialih bahasa.

Enggan peminat membuat andaian negatif, Waris bercakap kepada Kosmo! mengenai perasaannya, selain mengaku tidak akan berhenti melakukan lagu sampling atau lagu adunan semula yang cukup terkenal dalam kalangan penggiat muzik Hip Hop.

Kosmo!: Apa khabar Waris?

WARIS: Sihat. Saya baru sahaja pulang bercuti dari Bali, Indonesia.

Tahniah diucapkan atas kejayaan lagu Rembau Most Wanted yang layak bertanding dalam AIM 20 nanti. Apakah harapan anda untuk lagu tersebut?

Terima Kasih. Sebenarnya, secara peribadi, buat saya, tercalon pun saya lihat ia sudah cukup baik untuk pendatang baharu seperti saya. Tentang harapan untuk menang pula, saya melihat ia bergantung kepada rezeki. Jika saya menang, ia merupakan satu anugerah dan jika kalah, saya tetap terima dengan tangan terbuka.

Lagu Botingkek menimbulkan kontroversi apabila ia tercalon dalam anugerah tersebut. Selepas dikaji, ia memang mempunyai persamaan yang ketara dengan lagu Racks On Racks

LAGU Racks On Racks ini dikatakan diciplak Waris menjadi lagu Botingkek.


Boleh anda komen sedikit tentang pengguguran lagu tersebut?

Saya menerima seadanya keputusan yang telah dibuat. Saya anggap ia bukan rezeki saya.

Mungkin boleh anda jelaskan dengan lebih lanjut tentang konsep lagu Botingkek yang mempunyai persamaan hampir 100 peratus dengan lagu tersebut?

Kami dalam industri Hip Hop terkenal dengan konsep sampling. Mungkin ini sesuatu yang baharu di Malaysia, tetapi di barat konsep ini sudah diaplikasikan sejak 80-an lagi. Maksud sampling ini ialah adunan semula dan diubah mengikut kesesuaian semasa dan saya buat lagu Botingkek itu mengikut cita rasa rakyat Malaysia.

Selepas isu anda menciplak lagu seperti ini kecoh, adakah anda akan lebih berhati-hati atau membuat lagu original selepas ini?

Tidak, kerana saya tidak akan berhenti membuat lagu-lagu sampling kerana itu adalah sebahagian daripada muzik Hip Hop. Apa yang penting ialah saya mahu menyampaikan mesej menerusi lirik yang mengikut adunan saya sendiri.

Anda membuat lagu secara suka-suka, memuat naiknya dalam Youtube juga secara suka-suka tanpa menjangkakan anda boleh menjadi popular seperti sekarang. Namun kini, selepas popular, orang ramai mula mencari salah anda pula. Bagaimana anda melihat situasi ini?

Saya tidak kecewa kerana sesetengah pihak tidak memahami konsep dan idea yang saya cuba ketengahkan.

Apakah perkembangan terkini anda?

Saya dalam proses merakamkan single baharu yang masih belum diketahui judulnya. Saya akan berkolaborasi bersama Datuk Hattan dan lagu itu sudah hampir 30 peratus siap dirakam.

Mamat boleh jangka lawak Sepahtu

Posted:

Mamat boleh jangka lawak Sepahtu

Mamat boleh jangka lawak Sepahtu

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA


MAMAT menyertai Maharaja Lawak Mega 2013 bersama Arin dan Munir atas tiket kumpulan yang diberi nama Kucai.


TIADA niat untuk membuktikan dirinya yang terbaik berbanding kumpulan Sepahtu, Mamat Sepah mengakui menyertai program Maharaja Lawak Mega 2013 (MLM2013) untuk membina semula nama dan kerjayanya dalam bidang seni.

Mamat bersama pelawak Munir dan Arin yang menggelarkan diri mereka sebagai Kucai akan bersaing dengan kumpulan Sepahtu yang dianggotai oleh Jep, Shiub serta Rahim R2 dalam Maharaja Lawak Mega 2013.

Selain Kucai dan Sepahtu, Maharaja Lawak Mega 2013 turut dianggotai 11 kumpulan lain yang menggelarkan diri mereka Jambu, Boboi, Shiro, Saywho, Wala, Comey, Osama, Tulang, Bocay, SYJ dan seorang peserta solo iaitu Nabil.

Menurut Mamat atau nama sebenarnya Mohd. Noor Murad, dia mengakui berasa janggal jika menyertai program tersebut seorang diri. Disebabkan itu, dia mengambil keputusan mencari dua lagi ahli untuk membentuk kumpulan baharu.

"Saya masuk ke industri seni dengan kumpulan Sepah. Memang sudah terbiasa melakukan lawak secara berkumpulan. Jadi, saya rasa janggal jika beraksi solo di pentas MLM 2013.

"Jadi, saya cari dua peserta untuk membina kumpulan Kucai. Saya dapati Munir dan Arin mempunyai kelebihan. Munir mempunyai wajah yang mampu membuatkan orang ketawa, manakala Arin pula mempunyai karakter yang suka berjalan kengkang. Kelebihan yang mereka ada membuatkan saya terfikir untuk menarik mereka menyertai MLM 2013." jelasnya ketika ditemui baru-baru ini.

Disoal bagaimana perasaannya bersaing bersama kumpulan Sepahtu di pentas MLM 2013, luah Mamat, biarpun reda dengan perkara itu, tetapi dia tetap risau kerana dapat mengagak apa yang bakal bekas ahli kumpulannya itu (Sepahtu) lakukan.

Mamat juga mengakui masih menyayangi Jep dan Shuib kerana beranggapan namanya di julang ketika mereka masih bersama-sama dalam kumpulan Sepah.

"Saya anggap kumpulan Sepahtu istimewa, bukan pesaing. Sayang saya pada mereka masih ada. Sebabnya, kami daripada tidak dikenali dan tidak ada apa-apa kini sudah melalui pencapaian besar dalam bidang seni.


SEPAHTU pula terdiri daripada Jep (kiri), Shuib dan Rahim.


"Bagaimanapun saya reda dengan nasib kumpulan kami. Cuma, saya risau dapat mengagak apa yang Jep dan Shuib bakal lakukan dalam setiap persembahan mereka kerana naluri kami bertiga sangat kuat," dedah Mamat.

Kerusi Panas

Menurut Pengurus Kumpulan Saluran Premium Astro, Nizam Sani, selain 13 kumpulan itu yang berjaya menempah tiket awal untuk beraksi secara automatik di gelanggang MLM 2013, terdapat tiga lagi kumpulan daripada senarai Kerusi Panas Maharaja Lawak Mega 2013 akan turut terlibat.

Bagaimanapun, ujar Nizam, tiga kumpulan itu akan dipilih menerusi satu ujian Kerusi Panas Maharaja Lawak Mega 2013 yang akan disiarkan pada 8 November ini pada pukul 10 malam.

"Terdapat 12 kumpulan yang perlu bersaing dalam ujian Kerusi Panas untuk menempatkan diri mereka dalam gelanggang Maharaja Lawak Mega 2013. Hanya tiga kumpulan akan dipilih oleh juri profesional untuk melengkapkan senarai 16 peserta Maharaja Lawak Mega 2013.

"Mereka terdiri daripada kumpulan Shake (Amir dan Bell Ngasri), Glory (Sathia, Ika dan Mie), Santan (Datuk Ali Mamak, Fida dan Aziz Kota), Hai (Ilya dan Hamdan), Mamu (Ajo dan Abu), Zero (Atu, Syaiful dan Sharif), Pajak (Caca, Man dan Fandi), Gadai (Epul, Joe dan Idlan), Kecik (Achok dan Wan), 2Yol (Lan dan Rohaizat) dan Gerak (Pak Cu, Che Mat dan Anu)," ujarnya.

Naib Presiden Bahagian Perniagaan Melayu Astro, Khairul Anwar Salleh pula memberitahu, MLM 2013 masih mengekalkan format lama dan juara bakal membawa pulang hadiah wang tunai sebanyak RM500,000.

Mengulas lanjut, kata Khairul, sistem pemarkahan juga masih dikekalkan iaitu sebanyak 70 peratus oleh juri tetap dan 30 peratus pula daripada undian penonton.

"Barisan empat juri tetap MLM 2013 hanya akan diketahui pada gelanggang pertama program ini iaitu pada 15 November ini, pada pukul 10 malam di Astro Warna (saluran 132) dalam pakej Mustika dan juga Mustika HD (saluran 134) serta Astro on-the-go (Warna)," ulasnya lagi.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved