Khamis, 31 Oktober 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Khlong nadi kota Bangkok

Posted:

Khlong nadi kota Bangkok

Khlong nadi kota Bangkok

SETIAP pagi, puluhan ribu penduduk di Bangkok bergegas menaiki bot-bot kecil digelar khlong yang berulang-alik melalui terusan menuju ke pusat bandar.

Mereka rela menaiki khlong kerana tidak mahu terperangkap dalam kesesakan lalu lintas di ibu kota Thailand tersebut.

"Saya menaiki bot kerana ia jauh lebih cepat," kata seprang pelajar universiti berusia 18 tahun, Pam Olanthanyawat sebelum dia melompat masuk ke dalam salah sebuah bot yang sarat dengan penumpang di terusan Saen Saeb.

Ketika trafik di kota raya yang dihuni 12 juta penduduk lumpuh pada waktu puncak, orang ramai memilih terusan sepanjang 30 kilometer sebagai mod pengangkutan.

Tetapi bot-bot kecil bukan untuk orang yang penakut.

Sebahagian besar daripada pengguna khlong terdiri daripada golongan belia dengan hanya segelintir warga emas atau keluarga bersama anak-anak berani menaiki khlong.

Penumpang lelaki dan wanita lincah melompat ke dalam bot sempit walaupun ada yang memakai kasut tumit tinggi. Mereka akan berpaut pada tali yang disediakan ketika bot tersebut meluncur laju menuju ke perhentian seterusnya.


PENUMPANG lelaki dan wanita lincah melompat ke dalam bot sempit walaupun ada yang memakai kasut tumit tinggi.


Laman perkongsian video YouTube banyak memaparkan klip video menunjukkan penumpang yang tidak cukup tangkas dan ragu-ragu terjatuh ke dalam terusan berbau hanyir.

Satu klip video tersebut memaparkan insiden yang digelar tsunami khlong. Ia menunjukkan ramai penumpang basah kuyup terkena percikan air ketika bot-bot khlong melintasi mereka.

Terusan besar

Klip video tersebut telah mencatat beberapa ratus ribu tontonan.

Penumpang akan mengawal sendiri kain kanvas yang dijadikan bumbung bot dengan menggerakkannya ke atas dan ke bawah untuk memudahkan penumpang lain masuk, di samping melindungi mereka daripada terkena percikan air.

Bagaimanapun, kaedah tersebut lazimnya tidak berkesan.

"Ibu saya tidak pernah menaiki bot kerana dia begitu takut," kata Pam ketika air percikan menitis dari kanvas.

Bangkok mempunyai rangkaian terusan yang besar, walaupun pembangunan negara tersebut mengakibatkan kebanyakan sungai menjadi pendek.

Dalam pada itu, terdapat juga terusan yang tersekat dengan batang-batang paip atau pelbagai objek yang menghalang bot daripada melalui.


KESESAKAN lalu lintas di Bangkok menyebabkan penduduknya lebih rela menaiki bot berbanding menggunakan pengangkutan darat.


Profesor dan pakar pengangkutan di Universiti Thonburi, Tawatchai berkata, masalah yang dihadapi oleh penumpang khlong setimpal dengan pulangan yang diperoleh.

"Tidak ada bot yang mengalami kesesakan dan tambangnya murah," katanya.

Menurut laporan pihak berkuasa, seramai 38 juta penumpang bergerak menggunakan khlong atau 100,000 orang sehari pada tahun 2012.

Bagi mereka yang menaiki dari pinggir bandar, tambang bot sangat murah berbanding kereta api laju iaitu kurang daripada 20 baht (RM2).

Bas adalah antara pengangkutan awam yang paling murah di bandar, tetapi dengan keadaan tingkap terbuka, penghawa dingin rosak dan tersangkut dalam trafik lalu lintas menjadikannya pilihan terakhir.

Ketika ini, pengangkutan khlong diuruskan oleh syarikat persendirian, Family Transport yang menyediakan 70 bot meliputi kawasan terusan sejauh 20 kilometer.

Tawatchai berkata, cabarannya adalah infrastruktur di Bangkok yang perlu dipertingkatkan.

Pihak berkuasa perbandaran sedang menguji bot-bot awam dengan jarak perjalanan 11 kilometer dan menambah 14 pontun baharu daripada jumlah 27 yang telah digunakan sebelumnya.

Laluan khlong

Kerajaan Bangkok juga menjanjikan untuk membuat tambahan tempat rawatan sisa kumbahan dan loji air bagi menyediakan persekitaran yang lebih bersih untuk laluan khlong.

Baru-baru ini satu artikel dari akhbar bahasa Inggeris, Bangkok Post melahirkan kekecewaan terhadap pihak kerajaan kerana tidak ada terusan atau sungai besar yang dibina di pusat bandar.


ORANG ramai beriadah di sungai Cheonggyecheon yang terletak di tengah-tengah Seoul, Korea Selatan.


Akhbar tempatan itu turut membandingkan tindakan kerajaan Korea yang menggalakkan pembinaan dengan memberikan peruntukan untuk pembinaan laluan terusan di tengah bandar mereka.

"Seoul boleh melakukannya, mengapa tidak Bangkok dan kerajaan kita?" kata kenyataan itu merujuk kepada sungai Cheonggyecheon yang dibuat di tengah-tengah Seoul. Di sungai tersebut, penduduk bandar turut boleh merendamkan kaki mereka ke dalam air dan berkelah di sekitar.

Agensi pelancongan, The Rough Guide to Bangkok berkata, Khlong Saen Saeb merupakan satu pengalaman yang berbaloi kepada pengunjung yang ingin ke ibu negara Thailand yang turut digelar Venice Asia.

"Khlong adalah pengangkutan yang paling cepat dan mengujakan dalam melakukan lawatan antara bahagian barat dan timur bandar jika pengunjung boleh tahan dengan bau terusan," kata agensi itu.

Mengulas lanjut mengenai persekitaran terusan, Pam berkata, ibunya masih boleh mengingati air terusan yang pernah bersih pada masa dahulu, namun ia masih tidak setanding dengan terusan kontemporari dan akuatik sistem transit di Itali Venice.

"Ini seperti Venice?" katanya, dengan wajah terkejut kerana ternyata terusan yang sedang dilaluinya berbau hanyir dan busuk.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved