Selasa, 29 Oktober 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Pengeluar alat muzik warisan silam

Posted:

Pengeluar alat muzik warisan silam

Pengeluar alat muzik warisan silam

ALUNAN merdu yang terhasil daripada tiupan serunai yang dimainkan Muhammad Zulhalmizan Mustafa, 18, menjadi halwa telinga yang amat mengasyikkan.

Diiringi ketukan gendang ibu dan anak serta paluan gong oleh tiga individu berbeza menjadikan ia satu persembahan yang cukup harmoni.

Pada awalnya, minda meneka-neka, apakah lagu yang dimainkan oleh kumpulan pemuzik tersebut kerana iramanya seakan-akan pernah didengar sebelum ini?

Sebaik diamati dengan penuh rasa minat, persoalan itu akhirnya terjawab jua. Irama tersebut merupakan lagu Penawar Rindu ciptaan Atan Ahmad yang didendangkan oleh penyanyi Orchid Abdullah.

Ia sebuah lagu berentak ghazal yang dirakam pada tahun 1970 dengan iringan kumpulan Orkes Sri Kenangan Batu Pahat dan menjadi antara lagu ghazal paling popular dalam sejarah muzik Melayu.

Ironinya, semua peralatan muzik tradisional yang dimainkan tersebut dihasilkan sendiri oleh pengusaha kraf rimba, Hamid Abdullah atau lebih mesra disapa Pak Teh.

Lelaki berusia 52 tahun itu mula berkecimpung dalam dunia pembuatan gendang sejak empat dekad lalu sekali gus boleh dianggap sifu dalam bidangnya.

Menurut beliau, kemahiran tersebut diwarisi daripada bapanya, Abdullah Saad yang merupakan pembuat gendang tersohor di negeri Jelapang Padi itu.

"Saya mula belajar membuat gendang pada usia 11 tahun. Sebelum itu, pada usia tujuh tahun, saya sudah berminat dengan muzik yang terhasil daripada gendang buatan ayah. Sebab itulah, saya bersemangat untuk membuat gendang sendiri," terang Hamid ketika ditemui di rumahnya di Pendang, Kedah baru-baru ini.

Pasangan

Beliau memberitahu gendang yang dimainkan apabila menyambut rombongan media bersama Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia (Kraftangan Malaysia) itu adalah gendang silat.

SELAIN pandai bermain gendang, Hamid juga mempunyai kemahiran meniup serunai.


"Secara umum, terdapat pelbagai jenis gendang yang dihasilkan. Antaranya gendang kompang, gendang joget, gendang dikir, gendang peribumi, gendang panjang Siam, gendang Cina dan gendang India.

"Setiap gendang pasti ada pasangannya atau dipanggil gendang ibu dan anak. Ia dibuat menggunakan kayu nangka, merbau ataupun sertang. Tetapi, ada juga gendang yang dibuat daripada kayu jelutong kerana teksturnya yang lembut dan senang diukir," ujar Hamid yang mewarisi sebuah gendang India yang berbentuk seperti tanduk sejak lahir daripada arwah bapanya.

Untuk membuat gendang, selain memerlukan kayu sebagai bahan utama, ia turut menggunakan kulit haiwan sama ada lembu, kambing atau kerbau.

Rotan pula berfungsi untuk mengikat kulit haiwan dengan kayu yang sudah ditebuk di bahagian dalamnya menggunakan mesin khas. Ia juga akan dililit dalam gendang bagi tujuan menyekang gendang tersebut.

Tambah Hamid, gendang dibuat dalam saiz yang berbeza bagi tujuan menghasilkan bunyi yang harmoni dan pelbagai untuk didengari.


KULIT haiwan seperti kambing, lembu atau kerbau perlu dibersihkan dan dijemur terlebih dahulu dalam satu tempoh yang lama untuk mendapatkan bunyi gendang terbaik.


"Jika gendang tidak berbunyi apabila diketuk, ini bermakna ada kesilapan ketika proses penghasilannya. Sebagai contoh, mungkin ikatan rotan yang tidak ketat atau dibuat secara sambil lewa.

"Dulu, masa mula-mula belajar, tiga bulan gendang yang dibuat tidak siap-siap. Kalau siap pun pasti tidak mengeluarkan bunyi yang bagus. Sekarang, saya hanya ambil masa dua minggu untuk siapkan sepasang gendang. Memang ia agak lambat tetapi kualiti gendang yang dihasilkan adalah yang terbaik," kata Hamid yang mempunyai enam pekerja di bengkelnya.

Pantang larang

Tambah Hamid, dalam membuat gendang ia turut mempunyai pantang larang selain memerlukan penghayatan dan lemah-lembut.

"Paling utama, gendang yang telah siap tidak boleh dilangkah. Petua orang lama ini mungkin diambil kerana adab orang Melayu, sesuatu barang yang digunakan tidak manis sekiranya dilangkah.

"Apatah lagi, gendang merupakan salah satu alat muzik warisan yang perlu dipertahankan oleh generasi masa kini," terang Hamid yang mempunyai 13 orang anak termasuk anak tiri dan anak angkat.

Dalam pada itu, kemahiran Hamid membuat gendang turut diwarisi tiga orang anak lelakinya. Salah seorang daripada mereka ialah Mohd. Sobri, 30.

Merupakan anak kedua dalam keluarga, Mohd. Sobri mengakui mahu meneruskan legasi membuat gendang yang diwarisi daripada datuk dan ayahnya.

"Sewaktu kecil saya pernah duduk dengan Tokwan dan sering melihatnya membuat gendang. Selepas Tokwan meninggal dunia, saya sedar menjadi tanggungjawab saya pula untuk membantu ayah," ujar Mohd. Sobri.

Kawalan nafas

Sementara itu, anak angkat Hamid, Zulhalmizan memberitahu, dia seronok apabila dipelawa untuk bekerja dengan ayah angkatnya selepas tamat Sijil Pelajaran Malaysia.

"Sebenarnya, saya mula belajar meniup serunai dengan ayah angkat pada usia 13 tahun. Ia mengambil masa dua hingga tiga tahun untuk menguasainya. Paling penting, kita perlu mempunyai kawalan nafas yang baik untuk menjadi seorang peniup serunai yang hebat.


BATANG pokok nangka dikikis menggunakan mesin untuk dibentuk menjadi gendang.


"Sekarang, saya sudah pandai membuat serunai yang boleh disiapkan dalam tempoh hanya sehari," ujar Zulhalmizan yang turut membuat persembahan bersama kumpulan muzik Hamid yang dinamakan Sri Pusaka Pak Teh.

Perkara itu diakui bapa kandung Zulhalmizan, Mustafa Abdullah, 50. Sebagai jiran sekampung juga, Mustafa tidak melepaskan peluang belajar membuat alat muzik dengan Hamid di samping mempelajari cara bermain gong.

Ini kerana, bagi setiap set alatan muzik yang dibuat Hamid, ia terdiri daripada dua gendang (ibu dan anak), gong dan serunai.

"Selain bermain lagu atau irama tradisional, kami juga boleh memainkan lagu-lagu bersifat ketuhanan atau nasyid. Namun, untuk mahir memainkan alat muzik tradisional ini, kita perlu belajar tiun atau irama pada awalnya," ungkap Mustafa yang berharap lebih ramai anak muda mendalami bidang muzik tradisional agar ia tidak hilang ditelan zaman.

Untuk maklumat lanjut mengenai kraf gendang atau ingin menjemput kumpulan Sri Pusaka Pak Teh membuat persembahan, hubungi Hamid di talian 012-461 0785.

Magis pameran seni ganjil

Posted:

Magis pameran seni ganjil

Magis pameran seni ganjil


PERSEMBAHAN akrobatik turut menyerikan suasana pameran WOW.


PADA 25 tahun lalu, usaha Suzie Moncrieff menganjurkan pameran yang menghimpunkan pakaian aneh telah ditertawakan kelompok fashionista. Situasi itu, kini berubah apabila pameran World of Wearable Art (WOW) cetusan Moncrieff itu menjadi slot rebutan pereka-pereka antarabangsa.

Bertempat di Wellington, New Zealand, acara yang dipelopori Moncrieff pada lewat 1980-an itu bertujuan memaparkan kostum-kostum pelik yang menggunakan pelbagai material, daripada sutera sifon mewah kepada perkakas dapur yang sudah berkarat.

Suasana di WOW sangat meriah. Model-model yang dibaluti baju perisai berpaku yang diperbuat daripada keluli tahan karat memukau hadirin ketika berjalan penuh energetik di atas pentas.

Persembahan turut digamatkan dengan aksi terjun lelabah para akrobat yang melantun-lantun dari bumbung. Secara keseluruhannya, ia umpama menyaksikan pertunjukan fesyen bak Cirque du Soleil.

"Ia sebuah acara yang bertunjangkan seni, bukan peragaan biasa. Kami ciptakan suasana teater yang mengagumkan bagi memaparkan karya-karya seni agung," ujar Moncrieff.

Tahun ini, sebanyak 158 kostum dipersembahkan pada pertunjukan pentas selama dua jam yang melibatkan set-set kompleks, animasi rekaan khas dan 2,000 peserta persembahan.

Terpegun

Ekstravaganza tersebut berlangsung selama dua minggu di sebuah arena yang terletak di kawasan dermaga Wellington sebelum kesemua kostum dikembalikan ke muzium WOW di South Island.

"Seni yang boleh disarungkan sukar untuk dijelaskan. Ia seperti mengambilnya dari dinding dan diletakkan pada tubuh manusia. Ramai orang tidak sedar yang ia boleh menjadi sebuah pertunjukan teater mega.

"Di negara ini sendiri (New Zealand), kadang-kadang orang awam masih menganggap pertunjukan fesyen memerlukan pentas peragaan dan bertujuan untuk menarik perhatian golongan lelaki.

"Namun apabila mereka datang menonton pertunjukan kami, mereka terpegun dan mengesyorkan rakan-rakan mereka untuk pergi," kongsi Moncrieff.


COLI landak ini dihasilkan oleh peserta yang pertama kali menyertai WOW.


Di belakang pentas pula, keadaan hingar-bingar ketika pereka solekan, Michele Perry memeriksa sentuhan terakhir yang dilakukan pasukannya ke atas sebilangan penari dan ahli sarkas. Proses tersebut kebiasaannya memakan masa sehingga tiga jam pada setiap malam.

"Glamorkan penampilan dan apabila anda siap dirias, taburkan hiasan berkilat pada wajah, itu moto kita," jerit Perry dalam gurauan.

Persembahan dimulakan oleh seorang model yang dilingkari arca krom gergasi. Ia diteruskan dengan model yang menggayakan aksesori ganjil berupa kepala moose bertatahkan berlian dan tanduk rusa merah besar bersalut filigri (corak barang kemas yang dibentuk daripada dawai emas atau perak yang halus) emas.

Pengurus belakang pentas, Leonie Trathen menjelaskan, kebanyakan kostum yang dipersembahkan tidak dihasilkan pereka profesional. Sebahagian daripadanya, seperti Gillian Saunders, telah bekerja keras selama dua tahun untuk mempertontonkan rekaannya pada tahun ini.

Saunders mengumpulkan penanda plastik daripada pembungkus roti bagi menghasilkan skirt mini dengan tiga lapisan warna yang dipaparkan pada seksyen inspirasi 1960-an.

"Kami bergantung sepenuhnya kepada para pereka dan apa yang kami pamerkan merupakan 100 peratus usaha mereka. Kami juga bergembira sepanjang acara ini dan melihat banyak wajah yang sama setiap tahun. Kami bagai sebuah keluarga besar," kongsi Trathen.


WOW merupakan sebuah acara bertunjangkan seni dan bukannya pameran biasa.


Asah kemahiran

Nilai kreativiti luar biasa dapat dilihat pada seksyen baju dalam yang janggal rekaannya. Pameran tersebut menjadi kemestian pada setiap tahun. Biarpun tidak diberi keutamaan pada tahun ini, penyertaan terdahulu seperti bra yang diperbuat daripada landak kecil, labah-labah robot dan topeng gas masih dipertontonkan.

"Ia merupakan seksyen yang digalakkan kepada mereka yang pertama kali menyertai WOW dan bertujuan mengasah kemahiran mereka. Menghasilkan rekaan kecil dapat meniup keberanian pereka-pereka muda sebelum menghasilkan pakaian berskala penuh," jelas Moncrieff.

Sebahagian bekas peserta WOW kini mempunyai karier bersama rumah fesyen yang gah dan di dalam industri filem, khususnya di studio Weta Wellington.

Studio rekaan yang pernah memenangi anugerah Oscar itu telah menghasilkan kerja-kerja hebat untuk filem Lord of the Rings dan Avatar. Kini mereka menaja kategori tersendiri dalam pertunjukan anjuran Moncrieff itu.

Permulaan kecil WOW di bawah sebuah khemah di bandar Nelson, South Island dulu bertujuan untuk meraih dana bagi membuka galeri bagi mempamerkan arca-arca rekaan Moncrieff. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved