Rabu, 30 Oktober 2013

Kosmo Online - Horizon


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Horizon


Uzbekistan kota cinta, budaya dan sejarah

Posted:

Uzbekistan kota cinta, budaya dan sejarah

Uzbekistan kota cinta, budaya dan sejarah

Oleh KHAIRUL AMRI HASSAN (Yang menyertai delegasi Malaysia ke Forum Filem Antarabangsa Tashkent dan Minggu Kesenian Style.Uz di Uzbekistan baru-baru ini)

GELORA angin lintang di kawasan pergunungan Dushanbe, Tajikistan sebelum memasuki ruang udara Uzbekistan sedikit mencemaskan penumpang penerbangan Boeing 767-300ER Uzbekistan Airways.

Kembali ke laluan asal mengatasi awan-gemawan gelap, pesawat yang memuatkan lebih 250 penumpang itu akhirnya selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Tashkent, Uzbekistan, genap lapan jam penerbangan dari Kuala Lumpur.

Pertama kali penulis menjejakkan kaki ke bumi Uzbekistan perasaan teruja tidak dapat digambarkan. Benar kata pepatah, jauh berjalan luas pandangan.

Rumput bumi Uzbekistan terbias warna keemasan, dedaun yang bersilang-silang luruh ke tanah mewujudkan satu suasana nan indah. Ia menandakan musim sejuk hampir tiba di negara itu.

Ya, Uzbekistan merupakan sebuah negara empat musim yang musimnya berubah setiap empat bulan sekali.

"Lebih indah apabila penduduk negara ini masih dapat menyaksikan matahari terbit dan terbenam setiap hari sepanjang tahun walaupun pada musim sejuk," kata penuntut Universiti Nasional Bahasa Antarabangsa Uzbekistan, Mirjalol Mirsabitov, 22.

Atas faktor itu, Uzbekistan digelar Bandar Matahari (City Of Sun) memandangkan penduduknya juga bergantung pada hasil bumi daripada sumber cahaya matahari seperti gandum, jagung, beras dan paling utama, kapas.


ARCA ilmuan Islam menjadi lambang Dataran Registon pernah menjadi tempat pembelajaran terkemuka suatu ketika dahulu.


Agama Islam

Majoriti daripada 2 juta penduduk di ibu kota Uzbekistan, Tashkent beragama Islam dan selebihnya penganut agama Kristian Ortodoks Rusia.

Maka, tidak hairanlah masyarakat Islam di sini masih menganggap institusi madrasah sebagai pusat pendidikan dan penyebaran agama Islam yang penting.

"Di Kompleks Hizrati Imam, terdiri tujuh buah madrasah dan masjid yang masih digunakan oleh penduduk tempatan. Begitu juga, Madrasah Kulkadosh yang popular sebagai pusat pembelajaran tulisan khat khususnya bagi golongan remaja dan kanak-kanak," tambah Mirjalol.

Menurutnya, Kompleks Hazrati Imam, yang sebelum ini pernah distrukturkan semula pada tahun 2007 selepas mengalami kerosakan ekoran gempa bumi kecil, terdiri daripada Masjid Hizrati Imam, Masjid Namozgoh, Masjid Tilla Shayx, Madrasah Baroqxon dan Madrasah Moyi Muborak.

Selain itu, kompleks tersebut turut memuatkan Musulmonlari Idorasi iaitu tempat pembelajaran khusus untuk golongan wanita dan sebuah muzium yang menempatkan naskhah asal al-Quran rasm Uthmani yang digelar Muzium Qaffol Shoshiy.

Tidak jauh dari lokasi itu, terdapat sebuah bazar yang menempatkan semua hasil pertanian dan tempatan yang dikenali sebagai Chorsu Plaza.


PAKAIAN tradisi masyarakat Uzbek yang diperbuat daripada kain baldu dan disulam.


Di pasar itu, pelbagai jenis barangan boleh ditemui seperti pakaian, pelbagai jenis makanan dan rempah-ratus yang digunakan secara meluas dalam sajian masyarakat tempatan.

Selain Chorsu Plaza, Oloy Bozori juga merupakan salah sebuah pasar yang terkenal di wilayah Tashkent. Pasar itu tidak terlalu padat dengan penjual malah seni binanya masih baharu berbanding Chorsu Plaza yang telah bertapak sejak 1051 Masihi.

Khazanah unik

Menurut penjual rempah di Oloy Bozori, Kamiljaan, 48, jintan hitam, lada hitam, serbuk cayenne, barberi, ketumbar, daun bay, bunga cengkih dan bijan merupakan rempah utama yang sering digunakan dalam masakan Uzbekistan.

"Bawang putih dan lobak pula biasa dijadikan penambah rasa memandangkan ia agak pedas. Buah-buahan seperti delima, plum, alcha dan kismis pula memberikan rasa manis dalam sajian," katanya yang lebih dua dekad berniaga di pasar berkenaan.

Kebolehan pelancong berbahasa Inggeris kurang membantu ketika berurusan di pasar itu berikutan kebanyakan peniaga menggunakan bahasa ibunda mereka selain bahasa Rusia.

Pernah dijajah Kesatuan Soviet dan akhirnya mencapai kemerdekaan pada 1 September 1991, Uzbekistan masih menyimpan khazanah unik dalam perut buminya.

Sistem pengangkutan bawah tanah, Tashkent Metro dianggap antara terindah di dunia. Ia dibina pihak Soviet pada tahun 1973 dan siap tiga tahun kemudian. Setiap stesen mempunyai seni bina yang unik dan masih kekal hingga ke hari ini.


MAKAM Amir Timur yang terkenal dengan kemampuan menakluk barat, selatan dan tengah Asia.


"Hiasan dalaman stesen-stesen ini menggunakan material seperti besi, kaca, plastik, granit, marmar, seramik dan batu pualam yang terukir.

"Malah, sistem Tashkent Metro dibina tiga tingkat dengan tiga jajaran berbeza iaitu Chilanzar (dibuka pada tahun 1977), Uzbekistan (1984) dan Yunusabad (2001) menghubungkan seluruh ibu kota Tashkent dan membawa seramai 450,000 penumpang setiap hari," kata penduduk tetap Tashkent, Shakhboz Shamsiddinov, 20.

Menurut Shamsiddinov, terdapat sebanyak 29 buah stesen yang menghubungkan ketiga-tiga jajaran sejauh kira-kira 38 kilometer itu dan sebuah jajaran baharu sedang dalam pembinaan.

Difahamkan, terowong yang luas di stesen kereta api bawah tanah itu berfungsi mengawal sistem pengudaraan dan kelembapan udara.

Di samping itu, laluan kereta api bawah tanah tersebut juga dibina bagi menahan gegaran gempa bumi di Tashkent.

Pengalaman realistik di kubu perang Jerman

Posted:

Pengalaman realistik di kubu perang Jerman

Pengalaman realistik di kubu perang Jerman


RUANGAN khas yang mempamerkan senjata-senjata yang digunakan semasa Perang Dingin.


TIDUR di atas tilam yang usang, memasak makanan sendiri dan kawasan sekitar yang dikawal oleh pengawal keselamatan pasti merupakan igauan ngeri buat sesiapa sahaja.

Namun, bagi sesetengah pelancong di Jerman, mereka sanggup membayar sebanyak AS$150 (RM471) untuk merasai pengalaman tinggal selama 16 jam di sebuah kubu Perang Dingin yang kini dijadikan muzium.

Bagi kumpulan itu, ia merupakan peluang terbaik untuk mereka menyelami kehidupan sebagai seorang askar ketika perang di Jerman Timur pada tahun 1970-an.

Terletak di kawasan hutan sejauh 321 kilometer dari ibu kota Jerman, Berlin, pelancong dibawa untuk menginap di Muzium Bunker yang telah dibuka kepada umum pada awal Oktober lalu.

Dengan pintu depan yang berselindung di sebalik sebuah pondok dan sebuah kereta kebal tentera diletakkan di bahagian luar, kubu yang berusia lebih 40 tahun itu sebelum ini dikendalikan oleh polis rahsia Stasi yang digeruni.

Tujuan utama pembinaannya ialah untuk membolehkan pasukan elit ketenteraan negara itu untuk mempunyai sebuah pusat kawalan sekiranya berlaku peperangan.

Uniknya, pengalaman pengunjung menjadi lebih realistik apabila mereka perlu berpakaian seperti seorang pejuang pada era silam itu dengan seragam lengkap dan menjalankan rutin yang dilakukan askar terdahulu.


PARA pengunjug berpeluang merasai pengalaman menjadi tentera, termasuk berpakaian uniform lengkap Tentera Rakyat Jerman Timur.


Syarikat Waldhotel Rennsteighoehe, yang mengendalikan pakej pengalaman realiti itu berkata, ia menyediakan pengalaman sebenar kepada para pengunjung.

"Permintaan kekal tinggi. 'Percutian ini' harus dilihat sebagai satu pendedahan ringan dan tidak dianggap terlalu serius. Namun demikian, pengunjung yang datang mahu menikmati sebahagian daripada lipatan sejarah negara ini dan itu yang kami sediakan kepada mereka," kata Manuel Ebert yang bekerja di muzium itu.

Pengalaman

Seorang tetamu yang bermalam di hotel tersebut bersama dua orang anaknya, Hans-George Tiede, 66, memberitahu, dia pernah hidup di bawah pemerintahan Tentera Rakyat Jerman Timur pada tahun 1972.

"Melalui pengalaman ini, saya dapat mengetahui mengenai pembinaan kubu di bahagian timur negara ini," ujarnya kepada Reuters.

Tiba di pekarangan muzium berkenaan, setiap tetamu akan diberi pakaian seragam Tentera Rakyat Jerman Timur seperti jaket, tali pinggang, topi dan topeng gas. Paling penting ialah kalung besi pengenalan diri yang perlu dipakai setiap masa.

Selepas itu, seorang 'pegawai' yang memakai seragam memberi arahan yang tegas kepada pengunjung untuk berbaris dan berkawat masuk ke muzium.

Dalam muzium itu, kelihatan deretan raifal semi automatik jenis Kalashnikov atau AK-47 buatan Rusia, bom tangan, pemancur dekontaminasi dan tong bekalan oksigen menghiasi bahagian dinding. Bagi mengekalkan ketulenan keadaan persekitaran silam lokasi itu, setiap barangan disusun dalam keadaan asal.

Ketika kubu itu digunakan semasa Perang Dingin, ia direka untuk menempatkan seramai 400 askar dalam tempoh dua minggu. Antara yang pernah mendapat perlindungan di situ ialah Erich Honecker yang mengetuai Republik Demokratik Jerman pada tahun 1971 hingga 1989.

Dia merupakan antara individu yang bertanggungjawab membina Tembok Berlin yang memisahkan Jerman Barat dan Jerman Timur.


BILIK pertukaran talian telefon merupakan tempat Tentera Rakyat Jerman Timur berkomunikasi dengan pihak Rusia.


Selain tidur dalam keadaan sederhana, tetamu juga berpeluang menyediakan sendiri menu yang dimakan oleh tentera sewaktu perang yang berakhir pada tahun 1989 itu.

Antara bahan memasak yang disediakan adalah kentang, sosej pedas tempatan dan makanan dalam tin.

Pelancong dibenarkan untuk berbual-bual dengan tetamu lain sambil menikmati hidangan itu hanya pada waktu malam.

Selain itu, makanan dalam tin yang dimakan oleh tentera sewaktu perang tersebut juga menghiasi dinding bahagian dapur kubu itu. Tin-tin tersebut tidak pernah dibuka sejak 40 tahun lalu.

Tetamu yang bermalam di Muzium Bunker itu kebanyakannya menerima hadiah berupa baucar penginapan daripada rakan-rakan atau keluarga mereka. Kebanyakan mereka berpendapat bahawa ia merupakan salah satu cara terbaik untuk merasai sejarah perang yang pernah melanda negara itu.

Sebagai langkah keselamatan, hanya tetamu yang berusia 18 hingga 75 tahun dibenarkan bermalam di sana.

Tarikan terbaharu Disneyland Hong Kong

Posted:

Tarikan terbaharu Disneyland Hong Kong

Tarikan terbaharu Disneyland Hong Kong


MYSTIC POINT merupakan tarikan terbaharu dan tercanggih di Disneyland Hong Kong.


TARIKAN terbaharu di Taman Tema Disneyland Hong Kong, Mystic Point bermula dengan mengikuti pengembara eksentrik dan pengumpul karya seni, Lord Henry Mystic.

Beliau akan menjemput setiap pengunjung menaiki gerabak yang dijana oleh tenaga elektromagnet untuk melihat muzium peribadinya yang terletak dalam rumah agam gaya Victorian.

Tatkala peneman Lord Henry, seekor monyet bernama Albert memainkan sebuah kotak muzik magis dan habuk muzik di dalamnya keluar bersama nada-nada seram, maka perjalanan penuh misteri para pengunjung pun bermula.

Mystic Point merupakan bahagian terakhir dalam projek pembesaran yang dibuat di Disneyland Hong Kong yang telah dibuka secara rasmi pada 17 Mei lalu.

Ia menawarkan karakter-karakter serba baharu, efek-efek khas dan keanggunan seni bina bangunan tersendiri.

Setiap satu tarikan digabungkan dengan teknologi untuk membawa para pengunjung ke dunia penuh imaginasi.

"Mystic Point menandakan penyelesaian projek pembesaran Disneyland Hong Kong. Tarikan ini merupakan satu-satunya di sini dan tiada di taman-taman tema Disney lain seluruh dunia," kata Presiden dan Pengarah Urusan Asia Walt Disney Parks and Resorts, Bill Ernest dalam satu kenyataan media.

Saiz Disneyland Hong Kong telah diperluas hampir 25 peratus dengan penambahan tarikan Toy Story Land pada tahun 2011, Grizzly Gulch (2012) dan Mystic Point (2013).

Projek pembesaran itu sekali gus telah menambah tarikan yang ada menjadi lebih 100 jenis termasuk kemudahan hiburan dan tempat-tempat pertunjukan.

"Buat pertama kali, para pelawat akan begitu asyik dengan keunikan pengembaraan berbentuk teater yang menggabungkan jalan cerita tradisonal dengan teknologi serta efek khas," ujar Ernest.


GERABAK elektromagnet ini membolehkan pengunjung melihat semua artifak yang dipamerkan.


Gerabak yang dijana oleh elektrik magnet atau dikenali Mystic Magneto-Electric Carriage dalam Mystic Manor merupakan sistem pengangkutan yang paling canggih dalam sejarah Disney.

Mystic Magneto-Electric Carriage merupakan pengangkutan pertama yang tidak mempunyai trek dengan menggunakan aplikasi teknologi Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) oleh Disney.

Setiap satu gerabak membawa ke posisi yang berbeza pada bila-bila masa sekali gus menawarkan perspektif unik dan pengembaraan mengasyikkan kepada para pengunjung.

Selain sistem pengangkutan yang canggih, muzik latar yang menyeramkan ketika kotak muzik dibuka dan berterusan sepanjang cerita telah direka oleh penerima Anugerah Grammy, Danny Elfman.

Bukan setakat itu, terdapat lebih 7,000 buah artifak berada di taman tema itu manakala di Garden of Wonders, terdapat beberapa arca dan mozek kuno dipaparkan secara ilusi tiga dimensi.

Para pengunjung mesti melihat pada sudut tertentu yang betul bagi memecah misteri yang membelenggu sekali gus menawarkan peluang mengambil foto paling mendebarkan.

Selepas melawat Mystic Manor, para pelawat boleh menjamu selera di Restoran Explorer's Club yang mempunyai pensijilan halal.

Boleh memuatkan 500 tempat duduk, restoran itu mempunyai ruang makan dengan tema berbeza tema yang menggambarkan budaya dan gaya lokasi seperti Mesir, Rusia, Maghribi, India dan China.

Selepas puas mengembara dan menikmati makanan di restoran itu, jangan lupa ke Archive Shop untuk memilih lebih 140 jenis barangan cenderamata sebagai kenang-kenangan di Disneyland Hong Kong.

Sejak pembukaan rasmi Disneyland Hong Kong pada bulan September 2005, ia menerima lebih 38 juta pengunjung dari seluruh dunia.

Taman tema itu mempunyai 5,000 orang pekerja yang bertugas di taman tema dan dua buah hotel yang terdapat di sana.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved