Rabu, 30 Oktober 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Maya akui kebenaran gosip

Posted:

Maya akui kebenaran gosip

Maya akui kebenaran gosip

SEJAK kegagalan dalam perkahwinannya yang pertama, diam tak diam sudah lebih tiga tahun personaliti terkenal tanah air, Maya Karin berstatus solo.

Setelah digosipkan dengan beberapa artis lelaki ternama, aktres yang genap berusia 34 tahun itu tetap keras menafikan bahawa tiada sebarang hubungan istimewa yang terjalin antara dia dengan mana-mana artis tempatan.

Bagaimanapun, pelakon filem Ombak Rindu itu memberitahu yang dia sedang bercinta dengan seseorang.

"Gosip yang diperkatakan itu benar, saya sedang bercinta dengan seseorang.

"Bukan saya tidak mahu berkongsi dengan peminat, tetapi buat masa ini saya tidak dapat memberitahu dengan siapa saya bercinta," ujar aktres berdarah kacukan itu lagi ketika ditemui pada majlis pelancaran Peraduan Fuelled By Fans, Powered By Petronas anjuran Petronas Dagangan Bhd. di Hotel Westin, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Katanya lagi, keinginan untuk berkahwin itu sentiasa ada namun tiada tahun yang spesifik kerana semua itu ketentuan Tuhan dan manusia hanya mampu merancang.

Selain itu, ada sesetengah pihak yang beranggapan Maya akan menolak mentah-mentah sebarang percubaan lelaki Malaysia untuk menjalinkan hubungan yang serius dengannya.

Ketika ditanya mengenai hal tersebut, Maya tanpa ragu menafikan dakwaan itu.

Ini kerana dia sendiri tidak kisah jika ditakdirkan mempunyai jodoh dengan lelaki tempatan.

"Saya jenis tidak memilih tetapi saya mempunyai ciri-ciri lelaki idaman tersendiri seperti wanita yang lain.

"Namun ciri-ciri tersebut tidak mempunyai bangsa yang khusus serta saya juga tidak mengambil kira warganegara sesorang itu sebelum menjalinkan hubungan kerana saya seorang yang terbuka," tambah aktres jelita tersebut.

Katanya lagi, tiada kekurangan pada lelaki Melayu kerana semua orang tanpa mengira bangsa mempunyai kelemahan masing-masing.

"Saya bukan jenis yang akan kategorikan seseorang itu dalam golongan tertentu kerana semua terserah pada cita rasa individu itu sendiri," jawab penyanyi yang terkenal dengan lagu Erti Cinta itu lagi.

FIGURA jelita ini memberikan pandangan yang bernas tentang isu kontrak selebriti bersama syarikat rakaman
mahupun produksi.


Muzikal

Berbalik kepada perkembangan terkininya, Maya bercerita dia sedang giat menjalani latihan persediaan sebelum berlangsungnya teater yang dinanti-nantikan oleh peminat lakonan pementasan yang berjudul, SuperMokh yang bakal dipentaskan pada bulan hadapan.

Bakal membawa watak isteri pemain bola sepak legenda negara, Datuk Mokhtar Dahari iaitu Datin Tengku Zarina Tengku Ibrahim, Maya nyata teruja dengan pementasan tersebut.

"Saya ada melakukan ulang kaji sedikit sebanyak untuk watak Datin Tengku Zarina Tengku Ibrahim, isteri kepada pemain bola sepak legenda negara, Datuk Mokhtar Dahari.

"Saya ada membaca kisah pasangan itu di internet selain sempat bertemu empat mata bersama Tengku Zarina dalam tempoh beberapa jam dan kami sempat berbual panjang mengenai cerita yang boleh dikongsi dan informasi tentang perkahwinan beliau dahulu," jelasnya yang akan berganding dengan Awie yang membawa watak SuperMokh.

Maya turut memberitahu Tengku Zarina merupakan seorang wanita yang cukup tabah dan dia juga mempunyai hubungan cukup romantis dengan bekas pemain bola sepak Selangor itu.

"Peluang untuk menjadi sebahagian daripada produksi muzikal sesuatu yang sukar untuk ditolak kerana kali terakhir saya membuat muzikal adalah pada zaman remaja berbelas tahun lepas.

"Tambah pula teater ini diarahkan oleh Hans Isaac yang memang kita mengerti dia seorang pengarah yang cukup arif dan kebiasaannya pementasan teater di bawah kelolaan dia akan menjadi spektakular," ucap Maya yang turut menyukai kisah kehidupan Mokhtar Dahari kerana generasi muda sekarang semakin melupakan legenda negara itu.

Pelakon yang terkenal dengan watak Johanna dalam filem Anak Halal itu turut menjelaskan dia tidak dapat meniru secara terperinci perwatakan Tengku Zarina kerana produksi Hans Isaac ini bukan untuk layar lebar.

"Perbualan kami berjalan dengan sangat santai dan saya akan mengikut sedikit perwatakan dia kerana ini merupakan muzikal teater dari sebuah produksi yang besar," tambah Maya yang juga merupakan bekas pengacara rancangan Nona.

Penyanyi yang bakal mengeluarkan album terbaharu itu turut menolak dakwaan sesetengah pihak yang mendakwa dia tidak mahu berlakon dalam produksi drama bersiri.

"Saya menerima pelbagai tawaran kerja tanpa mendatangkan masalah. Namun, untuk berlakon dalam produksi drama bersiri yang memakan masa tiga hingga empat bulan lamanya akan membuatkan saya terikat dan tidak dapat menerima projek lain dalam tempoh tersebut," tambah Maya yang hanya pernah muncul dalam drama bersiri Waris Jari Hantu beberapa tahun lepas.

AKTRES jelita ini bakal muncul menerusi teater arahan Hans Isaac, SuperMokh.


Sementara itu, bercakap tentang kariernya sebagai penyanyi, pemilik album Bukan Qalamaya itu telah melancarkan single terbaharunya yang berjudul Bintang Syurga memberitahu, perancangan untuk mempromosikan single tersebut sudah dibuat sementara menanti kelahiran album baharu.

"Lagu itu telah diputarkan di corong-corong radio, tetapi pihak syarikat rakaman dan saya sedar yang kami perlu berusaha lebih keras untuk membuat lagu itu lebih mendapat perhatian peminat," ujarnya lagi.

Ketika ditanya tentang isu kontrak selebriti bersama syarikat rakaman mahupun produksi, Maya tegas mengatakan bahawa penulis kontrak berhak menulis terma dan syarat yang dimahukan.

"Sebarang keputusan terserah kepada mereka (selebriti) untuk menerima atau menolak terma dan syarat yang terkandung di dalam kontrak tersebut sebelum mereka menandatangani sesuatu perjanjian.

"Mereka juga perlu peka secara terperinci dengan isi kandungan tawaran kontrak tersebut dan bila keputusan sudah dibuat, mereka tidak boleh mengeluh kerana persetujuan melibatkan kedua-dua belah pihak," katanya yang sangat berhati-hati sebelum menandatangani kontrak dengan pihak produksi mahupun rakaman.

Melancong

Satu perkara yang memang diketahui umum, Maya merupakan antara artis yang terkenal dengan hobi bercuti secara backpacking.

Ketika disoal mengenai dengan siapa selalu dia bercuti, sambil tersenyum dia menjawab, kebiasaannya Maya akan keluar bercuti bersama ahli keluarga secara bergilir.

"Mungkin sebelum ini saya pergi bersama ayah, kemudian bersama ibu, dan seterusnya bersama adik-adik saya," jawabnya lagi yang merancang untuk bercuti ke negara Latin seperti Mexico dan Sepanyol selepas ini.

Selidik dulu - Ramli M.S

Posted:

Selidik dulu - Ramli M.S

Selidik dulu - Ramli M.S

Oleh NOOR ASHREEN ISMAIL


AIM 20 yang bakal berlangsung pada 14 Disember ini tidak akan mencetuskan sebarang keputusan yang mengejutkan.


ISU memplagiat lagu bukanlah perkara baharu dalam industri muzik tempatan mahupun antarabangsa. Namun, baru-baru ini isu tersebut berbangkit semula apabila lagu Botingkek-tingkek nyanyian W.A.R.I.S feat Juzzthin yang pernah didakwa sebagai plagiat tercalon dalam kategori Lagu Hip Hop Terbaik Anugerah Industri Muzik ke 20 (AIM 20).

Mengungkit kisah tentang lagu tersebut, ia didakwa meniru muzik dan lagu berjudul Racks On Racks nyanyian YC bersama Nelly, B.o.B., Trae The Truth, Yo Gotti, Cyhi Da Prynce, Dose & Ace Hood yang dihasilkan pada tahun 2011.

Malah, judulnya juga hampir menyamai lagu tersebut yang kelihatan seperti dialih bahasa.

Ketika sidang akhbar AIM 20 yang diadakan di Hotel Istana, Kuala Lumpur baru-baru ini, Datuk Ramli M.S, selaku ketua juri ditebak persoalan tentang penghakiman lagu dalam kategori yang menerima paling kurang penyertaan itu.

Mungkin lagu tersebut kedengaran hampir serupa jika didengar sambil lalu, bagaimanapun, ia akan diselidik secara teknikal mengikut undang-undang muzik dunia.

"Saya baru tahu mengenai perkara ini. Keputusan belum dikeluarkan dan ini baru tahap pencalonan. Saya akan selidik semula perkara ini. Jika ia melanggar peraturan iaitu lagu tersebut ditiru melebihi empat tiang muzik, maka lagu tersebut akan dikeluarkan.

"Saya akan berbincang kerana baru kini saya mendapat aduan tentang perkara ini. Jika aduan itu betul dan memang ada isu ciplak, kami akan menjalankan penjurian semula terhadap lagu tersebut," tegas Ramli yang memandang serius tentang perkara tersebut.


FORTEEN tercalon menerusi kategori Persembahan Vokal Terbaik Di dalam Lagu (berkumpulan) melalui lagu Kita.


Tambahnya tentang isu tersebut, dari segi teknikal, walaupun mungkin kurang satu tiang muzik, maka pihaknya tidak berhak mendakwa ia lagu ciplak.

Meskipun kedengaran agak sama dari segi muziknya, ia masih perlu dinilai sebanyak empat tiang muzik atau nada.

Selain itu, antara lagu lain yang didakwa diplagiat merupakan lagu nyanyian Amran Ismail yang berjudul Ini Janjiku. Lagu tersebut dikatakan meniru kumpulan K-Pop Indonesia iaitu Smash melalui lagu yang berjudul I Heart You.

Bagaimanapun, dakwaan tersebut dinafikan oleh Amran dengan mengatakan dia telah mendapat ilham lagu tersebut ketika terlibat dalam penggambaran drama.

Nasyid harus sederhana

Selain itu, ketika ditebak persoalan mengenai kumpulan nasyid yang mengungguli pencalonan Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Lagu (berkumpulan), tutur Pengerusi Jawatankuasa Pengelola AIM 20, Rosmin Hashim, kumpulan nasyid memenuhi kriteria yang ditetapkan.

"Ini kerana kriteria utama yang kami lihat dalam kategori tersebut ialah nyanyian dan vokal harmoni.

"Kami tidak boleh nafikan kumpulan nasyid memang memenuhi kriteria tersebut. Kami memang ada terima pencalonan kumpulan lain juga, namun, dari segi permarkahan lebih memihak kepada kumpulan nasyid," jelas Rosmin tentang perkara tersebut.

Namun, selaku ketua juri, Ramli sempat menyelitkan nasihat kepada kumpulan nasyid bahawa walaupun zaman mungkin berubah, irama dan konsep nasyid harus sederhana.

"Walaupun kini telah moden yang menggunakan peralatan bertali, namun, ia harus secara sederhana. Mereka tidak boleh memasukkan unsur muzik seperti rock kerana ia tidak sesuai.

"Ketika membuat penilaian, kami juga banyak berbincang. Akhirnya kami perlu akur kerana konsep muzik telah berubah mengikut peredaran zaman. Bagaimanapun, saya melihat nasyid itu merujuk kepada agama, maka ia harus sederhana," nasihat Ramli mengakhiri temu ramah.

AIM 20 dijadual berlangsung pada 14 Disember ini di Stadium Putra Bukit Jalil pada pukul 9 malam.

Fida tak kahwin Shah tahun lalu

Posted:

Fida tak kahwin Shah tahun lalu

Fida tak kahwin Shah tahun lalu

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA

FIDA menafikan dia telah berkahwin dengan pengurusnya sendiri iaitu Shah. Fida juga mohon pihak yang mendakwa dia berkahwin di Thailand, tampil dengan bukti pernikahannya.


SATU demi satu kontroversi menghimpit penyanyi dan juga pelakon Rafidah Ibrahim atau Fida. Bermula dengan isu gambar tidak memakai tudung, isu percintaan, isu memakai bajut ketat dan juga lari dari set penggambaran telefilem Kampungku dan Aidiladha yang berlangsung di Kedah sekitar bulan September lalu.

Terkini, Fida sekali lagi terpalit kontroversi apabila didakwa mengikut jejak langkah pelakon Aeril Zafrel dan Wawa Zainal berkahwin secara senyap.

Fida didakwa telah melangsungkan perkahwinan dengan pengurusnya yang dikenali sebagai Shah di Selatan Thailand tahun lalu. Namun dia cuba menyorokkan hakikat tersebut dengan mencipta isu percintaan dengan pelakon komedi Zalif Sidek.

Atas sebab itu juga, setiap kali muncul dalam majlis-majlis hiburan, Fida didapati mengenakan inai di kukunya. Alasan Fida mengenakan inai sejak setahun yang lalu ialah untuk menaikkan seri pada kukunya.

Tidak cukup dengan itu, Fida juga didakwa 'gila publisiti' kerana sering kali dilihat cuba menyertai program-program realiti seperti Akademi Fantasia 2013 dan terbaharu program Maharaja Lawak Mega 2013.

Adakah benar semua dakwaan yang menghimpit pelakon filem Adik Manja The Return itu dan apakah motif di sebalik penyertaannya dalam semua program realiti popular?

Fida melanjutkan perbualannya bersama Kosmo! ketika ditemui pada majlis sidang akhbar memperkenalkan barisan pelawak yang menyertai program realiti Maharaja Lawak Mega 2013 di Hotel Istana, Kuala Lumpur.

Kosmo!: Adakah benar anda telah berkahwin secara senyap di Selatan Thailand dengan pengurus sendiri?

FIDA: Kahwin? Kalau betul saya telah berkahwin sila kemukakan bukti. Cerita saya kahwin secara senyap sebenarnya sudah timbul sejak dulu lagi. Sebelum ini, saya didakwa berkahwin secara senyap dengan seorang VIP. Sekarang, saya didakwa pula berkahwin secara senyap dengan pengurus sendiri. Sebenarnya, ada orang yang cuba mereka cerita mengenai perkahwinan saya.

Bagaimana pula dengan dakwaan inai yang sering menghiasi jari?

Saya memang suka pakai inai sejak dulu lagi. Sebabnya, kita (orang Islam) tidak boleh pakai pewarna kuku, jadi saya pakai inai untuk cantikkan kuku.

Kenapa anda sering sahaja dihimpit kontroversi?

Di Malaysia, orang lebih suka mengetahui tentang kontroversi berbanding perkara lain. Ia juga sudah jadi perencah tambahan dalam kerjaya seorang pelakon atau penyanyi.

FIDA kini mencuba nasib untuk menjadi seorang pelawak apabila menyertai program Maharaja Lawak Mega 2013.


Bagi anda, yang mana satukah kontroversi paling berat yang pernah dihadapi?

Paling teruk adalah isu saya lari dari set penggambaran di Kedah. Saya hadapi pelbagai fitnah sehingga terpaksa membuat dua laporan polis di Taman Melawati, Kuala Lumpur. Jika dia masih tidak berhenti memberi kenyataan, saya tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan.

Apakah kesan daripada kontroversi yang sering melanda anda?

Sebenarnya saya terasa sangat apabila ramai rakan media yang cuba menjarakkan diri daripada saya sejak kes di Kedah itu. Saya juga risau dengan kata-kata orang terhadap ibu dan keluarga saya. Saya masih boleh menerimanya, tetapi bagaimana dengan keluarga saya?

Boleh beritahu kenapa anda sering menyertai program-program realiti seperti Akademi Fantasia 2013 dan Maharaja Lawak Mega 2013? Adakah anda gila publisiti?

Saya tidak gilakan publisiti. Cuma, saya suka cuba sesuatu benda yang baharu. Walaupun lawak bukan bidang saya, saya mahu mencabar diri.

Saya difahamkan, anda ada berjumpa dengan Mamat Sepah dan menyatakan hasrat untuk menyertai kumpulannya dalam Maharaja Lawak Mega, tetapi permintaan anda itu telah ditolak Mamat? Benarkah?

Jep Sepahtu sendiri yang beritahu saya, Mamat ada menyertai Maharaja Lawak Mega. Dia kata sesuai sangat kalau saya dan Mamat sama-sama bergandingan dalam program itu kerana kami sebelum ini pernah bersama, tetapi Mamat tolak kerana dia sudah mempunyai ahli sendiri. Bila difikir-fikir balik, elok juga sebab orang tidak akan fikir kembali kontroversi kami dahulu. Selepas itu, saya dipanggil oleh Datuk Ali Mamak dan Aziz Kota untuk menyertai kumpulan mereka.

Adakah anda yakin pandai melawak?

Sebelum ini, saya pernah berlakon dalam sebuah sitkom Warna Raya 2013. Dalam sitkom tersebut saya pegang watak isteri, jururawat dan juga orang Indonesia. Datuk Ali Mamak ada menonton sitkom tersebut dan tertarik lalu menjemput saya menyertai kumpulannya. Saya pun tidak tahu boleh buat lawak atau tidak, tetapi apabila orang sudah beri kepercayaan dan juga melalui pengalaman saya bergaul dengan pelawak-pelawak, ia boleh beri saya inspirasi untuk melawak.

Boleh kongsikan mengenai perkembangan aktiviti seni anda buat masa ini?

Selain menyertai Maharaja Lawak Mega 2013, saya juga akan mengeluarkan single terbaharu berjudul Rintihan Kalbu daripada komposer Manusia Putih.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved