Rabu, 4 September 2013

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Harga RON97 naik 15 sen kepada RM2.85 seliter mulai tengah malam ini

Posted:

Harga RON97 naik 15 sen kepada RM2.85 seliter mulai tengah malam ini

Harga RON97 naik 15 sen kepada RM2.85 seliter mulai tengah malam ini

04/09/2013 10:19pm

KUALA LUMPUR - Harga RON97 dinaikkan 15 sen kepada RM2.85 seliter mulai tengah malam ini.

Presiden Persatuan Peniaga Petroleum Malaysia (PDAM), Datuk Hashim Othman mengesahkan kenaikan harga itu dalam temu bual dengan Bernama hari ini.

Beliau berkata, harga RON97 perlu diselaraskan berikutan kenaikan harga minyak dunia, selain ringgit yang susut nilai berbanding dolar Amerika Syarikat (US).

RON97 tidak disubsidi oleh kerajaan dan harga ditentukan oleh apungan terurus berdasarkan kuasa pasaran.

Harga minyak dunia meningkat dengan minyak mentah Brent meningkat kepada AS$115.56 setong berikutan kebimbangan terhadap ancaman oleh Amerika Syarikat untuk menyerang Syria yang akan menjejaskan bekalan minyak Timur Tengah. - Bernama

Yang di-Pertuan Agong mula lawatan negara ke Vietnam esok

Posted:

Yang di-Pertuan Agong mula lawatan negara ke Vietnam esok

Yang di-Pertuan Agong mula lawatan negara ke Vietnam esok

04/09/2013 9:37pm

HANOI - Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah akan melakukan lawatan negara empat hari ke Vietnam mulai esok.

Ini merupakan kali pertama Seri Paduka melawat negara itu selepas ditabal sebagai Yang di-Pertuan Agong buat kali kedua pada 11 April tahun lepas.

Seri Paduka sebelum ini pernah melakukan lawatan negara ke Indonesia, Brunei dan bakal menamatkan lawatan ke Thailand hari ini.

Tuanku Abdul Halim dan Tuanku Hajah Haminah dijadual tiba di Terminal Khas Lapangan Terbang Antarabangsa Noi Bai pada 11 pagi esok (tengah hari waktu Malaysia) menaiki pesawat khas dari Thailand.

Turut berangkat Tunku Laksamana Kedah, Datuk Seri Diraja Tunku Abdul Hamid Thani Ibni Almarhum Sultan Badlishah, Tunku Panglima Besar Kedah, Tunku Puteri Intan Syafinaz dan beberapa kerabat diraja yang lain.

Keberangkatan tiba Seri Paduka berdua berserta delegasi Malaysia akan disambut Pengerusi Pejabat Presiden Vietnam, Dao Viet Trung (he), Duta Vietnam ke Malaysia, Nguyen Hong Thao, Timbalan Menteri Luar Vietnam, Nguyen Phuong Nga dan beberapa kenamaan negara berkenaan.

Lawatan Seri Paduka antara lain bertujuan memperkukuh hubungan persahabatan serta kerjasama sedia ada antara Malaysia dan Vietnam.

Sempena lawatan itu, Yang di-Pertuan Agong akan menghadiri beberapa majlis keramaian dan menerima menghadap Presiden Vietnam, Truong Tan Sang.

Selain itu, Seri Paduka juga dijadual berangkat ke majlis makan malam bersama kira-kira 200 rakyat Malaysia di sini. - Bernama

Bekas ketua kongsi gelap kini dalam politik, dedah Zaman Khan

Posted:

Bekas ketua kongsi gelap kini dalam politik, dedah Zaman Khan

Bekas ketua kongsi gelap kini dalam politik, dedah Zaman Khan

04/09/2013 9:33pm

KUALA LUMPUR - Bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Tan Sri Zaman Khan Rahim Khan mendedahkan seorang bekas banduan, yang juga bekas ketua kumpulan kongsi gelap, kini menjadi pemimpin peringkat bawahan dalam sebuah parti politik di Pulau Pinang.

Katanya, beliau yang ketika itu masih dalam perkhidmatan polis, telah menangkap lelaki berkenaan di Thailand sebelum didakwa dan dijatuhkan hukuman penjara di negara ini.

Katanya, bekas banduan itu pernah menjadi ketua kongsi gelap di negara ini dan aktifnya dalam politik sehingga memegang jawatan penting dalam parti adalah satu perkembangan yang tidak sihat kepada politik negara.

Beliau yang ditemui Bernama di sini, bagaimanapun tidak mendedahkan identiti pemimpin itu tetapi berkata individu berkenaan kini merupakan ketua di peringkat bawahan sebuah parti politik di negeri itu.

Zaman Khan menggesa pihak polis menyiasat perkara itu kerana ia boleh menimbulkan pelbagai spekulasi oleh orang ramai terhadap penglibatan ahli politik dalam dunia kongsi gelap.

Sementara itu, Ketua Penolong Pengarah Bahagian Kongsi Gelap, Maksiat dan Perjudian (D7) Bukit Aman, Datuk Abdul Jalil Hassan berkata pihaknya sedia menyiasat dakwaan pembabitan anggota kongsi gelap dalam arena politik mahupun memegang jawatan penting dalam sesebuah parti politik di negara ini. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved