Selasa, 17 September 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Pameran fotografi sang penari

Posted:

Pameran fotografi sang penari

Pameran fotografi sang penari

Oleh HAFIZ AHMAD

PRATHAP yang merupakan jurufoto kanan akhbar The Times of India, India ini gemar bermain dengan siluet dan teknik pencahayaan.


MELANGKAH masuk ke ruang Galeri Sutra yang terletak di Persiaran Titiwangsa, Kuala Lumpur, mata ini terus tertumpu pada deretan foto yang menampilkan pelbagai aksi dan gaya para penari lelaki lengkap dengan lantunan ekspresi wajah.

Menyusuri satu persatu koleksi hasil rakaman dua jurufoto muda, S. Magendran dan A. Prathap, timbul rasa kagum memikirkan ketangkasan lensa mereka berjaya mewujudkan hasil seni yang bernilai tinggi.

Festival Nartaka pada tahun lepas telah menemukan dua figura berkenaan dalam menggalas tanggungjawab sebagai jurufoto rasmi sepanjang acara itu berlangsung di Kuala Lumpur.

Hasil bidikan mereka yang dinamakan Joined in Dance itu telah dipamerkan di Galeri Sutra bermula 7 hingga 22 September lalu.

Hitam dan putih menjadi pilihan Magendran kerana berpendapat ia mudah mempamerkan emosi yang disampaikan para penari.

"Selain itu, ia bersesuaian dengan mood penari yang cuba menyampaikan perasaan dalam tarian mereka," ujarnya ketika ditemui pada majlis pelancaran pameran itu baru-baru ini.

Pameran ini merupakan kali kedua buat Magendran selepas menyertai acara serupa pada tahun lepas. Menggunakan subjek yang sama, dia berjaya mendapat respons positif melalui foto-foto yang diambil ketika pertunjukan tarian anjuran Yayasan Sutra di Angkor Watt, Kemboja.

"Mengambil gambar untuk festival tarian menuntut kesabaran yang tinggi. Ia disebabkan subjek bergerak pantas dan saya perlu fokus mencari momen terbaik untuk diabadikan.

"Menyertai festival anjuran Yayasan Sutra merupakan pengalaman yang berharga buat saya walaupun berdepan dengan cabaran untuk mendapatkan gambar berkualiti," kongsi graduan akauntan dan kewangan itu lagi.


MAGENDRAN menyifatkan kepingan gambar warna hitam dan putih simbolik kepada emosi yang disampaikan oleh kumpulan penari.


Nilai artistik

Bagi Prathap, tarian menuntut mainan fizikal dan nilai artistik dalam diri seseorang. Setiap pergerakan dan emosi yang ditonjolkan adalah eksklusif, malah sukar untuk diulang sekali lagi.

"Saya menanti untuk menangkap detik-detik magis yang disampaikan oleh penari-penari. Ia satu perasaan yang mengujakan jika berjaya melakukannya," ujar jurufoto kanan akhbar dari India, The Times of India itu.

Dia gemar bermain dengan siluet dan teknik pencahayaan bagi mendapatkan gambar yang berkualiti. Salah satu foto yang menjadi kegemarannya adalah Ananda Tandava Of Siva, Guna.

Festival Nartaka merupakan acara tarian yang disertai oleh penari-penari lelaki dari Malaysia, India dan Australia. Ia merupakan kerjasama antara Yayasan Sutra Malaysia dan Natyanjali Trus dari India.

Acara itu memberi fokus terhadap tarian tradisional dan moden kontemporari dengan tunjuk ajar daripada nama-nama besar antaranya, Datuk Ramli Ibrahim.

"Pameran ini merupakan satu dokumentasi seni Festival Nartika yang diadakan pada tahun lalu. Kami berharap melalui pertunjukan ini akan menyumbang kepada perubahan positif mengenai persepsi masyarakat terhadap dunia tarian terutamanya kepada golongan lelaki," ujar Ramli.

Keamanan global melalui muzik

Posted:

Keamanan global melalui muzik

Keamanan global melalui muzik


KONSERT 1Love Playing For Change Day Malaysia menyokong usaha PFCF menyebarkan kesedaran mengenai muzik di arena antarabangsa. - Gambar hiasan


SUDAH tiba masanya untuk semua pencinta muzik dari seluruh dunia bersama-sama mengikuti jelajah irama sebagai usaha untuk menyebarkan keamanan global melalui muzik. Ia satu inisiatif Yayasan Playing for Change (PFCF) Antarabangsa yang diadakan buat kali ketiga tahun ini.

Menariknya acara tahunan ini melibatkan penyertaan sulung negara melalui konsert 1Love Playing For Change Day Malaysia.

Langkah itu merupakan sebagai tanda sokongan terhadap usaha PFCF dalam menyebarkan kesedaran tentang muzik di arena antarabangsa.

Konsert 1Love Playing For Change Day Malaysia akan diadakan pada 21 September ini di KL Live.

Konsert berkenaan bertujuan meningkatkan kesedaran tentang bidang seni dan mengumpul dana untuk membekalkan ilmu serta pengalaman muzik secara berterusan kepada generasi kanak-kanak akan datang.

Kutipan dana daripada acara itu akan digunakan untuk program pendidikan muzik percuma PFCF dan sebuah akademi tempatan, Yayasan Start.

Matlamat Yayasan Start ialah memberi manfaat bidang kesenian kepada kumpulan kanak-kanak yang tidak berkemampuan di seluruh negara. Antaranya, melibatkan cabang muzik, rekaan, penulisan, drama dan tarian sebagai satu kaedah meningkatkan kemahiran serta keyakinan diri mereka.

Antara barisan artis yang terlibat di konsert 1Love Playing For Change Day Malaysia ialah Suki Low, Kash Daddy, Bunkface, The Carbolics, Jes Ebrahim dan Lewis Pragasam.

Penggemar muzik yang ingin menonton konsert 1Love Playing For Change Day Malaysia boleh membeli tiket daripada Ticketpro di www.icketpro.com.my atau mana-mana kaunter Ticketpro terpilih pada harga RM50 dan RM80. - NIZHA PERIASWAMY

38 butir berlian untuk pelanggan Sa Sa

Posted:

38 butir berlian untuk pelanggan Sa Sa

38 butir berlian untuk pelanggan Sa Sa


PENGARAH Operasi dan Latihan Sa Sa Malaysia, Ignatius Tee (kiri) menyampaikan cenderamata kepada Duta Ulang tahun Sa Sa ke-35, Gan Mei Yan.


RANGKAIAN butik kosmetik terbesar di Asia, Sa Sa menyambut ulang tahun ke-35 mereka dengan menghadiahkan 38 butir berlian yang diperakui Institut Gemologi Amerika (GIA) dan hamper Sa Sa bernilai RM150,000 kepada pelanggan-pelanggan setia mereka.

Majlis penyampaian hadiah yang diadakan di Bangsar Shopping Centre, Kuala Lumpur itu dihadiri lebih 30 pemenang bertuah dan turut disertai Naib Presiden Kanan yang juga Ketua Pasaran Sa Sa Malaysia, Corina Loi.

Sa Sa yang ditubuhkan pada tahun 1978 telah berkembang daripada sebuah kedai bersaiz 3.7 meter persegi menjadi rangkaian butik kosmetik terbesar di Asia. Ia juga merupakan salah satu daripada 10 kumpulan yang terkemuka di Hong Kong berdasarkan Laporan Retail Asia-Pacific Top 500 majalah Retail Asia, KPMG dan Euromonitor pada tahun 2011.

Kini, Sa Sa menjual produk kecantikan dan penjagaan kesihatan daripada 600 jenama yang berbeza.

Sa Sa juga mempunyai 260 buah butik dan kaunter kosmetik di seluruh Asia.

Menurut Loi, hadiah yang disampaikan itu merupakan satu ganjaran dan penghargaan di atas sokongan para pelanggannya terhadap jenama Sa Sa selama ini.

"Kami percaya bahawa tunjang kejayaan kami ialah kesetiaan para pelanggan kami. Tanpa mereka, kami tidak mungkin berjaya seperti hari ini," ujarnya.

Sa Sa telah memulakan sambutan ulang tahun ke-35 mereka bermula bulan Mac lalu menerusi jualan tanpa henti yang bertemakan Dazzling Diamonds and Beauty Affairs.

Pemenang hadiah utama sempena ulang tahun itu menerima berlian satu karat berserta hamper Sa Sa bernilai RM3,500. Pemenang tempat pertama pula menerima berlian 0.7 karat, manakala pemenang tempat kedua dihadiahkan berlian 0.5 karat.

Selain itu, Sa Sa turut melaksanakan program tanggungjawab sosial mereka dengan menyumbangkan sebahagian hasil kempen jualan akhir tahun 2012 dan jualan ulang tahun ke-35 kepada Rumah Yayasan Sunbeams dan Pusat Kaunseling Agape Malaysia. Setiap badan kebajikan itu diberikan cek bernilai RM12,520.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved