Selasa, 17 September 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Ahmad beri kata dua

Posted:

Ahmad beri kata dua

Ahmad beri kata dua

Oleh MANIRAH OTHMAN
manirah.othman@kosmo.com.my

AHMAD (kanan) melihat gambar-gambar bersejarah pada sambutan Hari Malaysia peringkat negeri di Perpustakaan Negeri, Kuala Terengganu semalam.


TUGAS berat menanti Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT) yang baharu, Datuk Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid.

Wan Ahmad Nizam mempunyai misi utama untuk memastikan Terengganu kembali menjadi sebuah pasukan bola sepak yang digeruni di Malaysia.

Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said memberikan kata dua kepada beliau supaya memastikan pemain import yang dipilih untuk mewakili pasukan itu musim depan berbaloi dengan wang pelaburan yang dikeluarkan kerajaan negeri.

"Saya telah memberi amaran kepada presiden baharu (Wan Ahmad Nizam) supaya memilih pemain import yang benar-benar berkaliber sahaja.

"Saya sudah beritahu, jangan harapkan pemain yang dihantar oleh ejen atau yang diperolehi berdasarkan gambar video dan sebagainya sahaja. Saya cakap, kalau dia silap pilih, dia kena," katanya kepada pemberita di Kuala Terengganu semalam.

Bagaimanapun Ahmad tidak menjelaskan apa tindakan yang akan dikenakan ke atas Wan Ahmad Nizam sekiranya beliau gagal berbuat demikian.

Jelasnya, beliau juga sudah berbincang dengan Pengerusi Jawatankuasa Belia & Sukan dan Sumber Manusia negeri, Rozi Mamat serta pihak pengurusan mengenai perkara tersebut.

Jelasnya, Wan Ahmad Nizam bersama pengurusan PBSNT kini menuju ke Croatia dan Bosnia untuk mencari pemain import dari dua negara tersebut dan akan memulakan tugas secara rasmi sebagai Presiden PBSNT apabila pulang dari tugasan tersebut.

Wan Ahmad Nizam dilantik sebagai Presiden PBSNT yang baharu dalam satu Kongres Luar Biasa PBSNT menggantikan Datuk Che Mat Jusoh yang memegang jawatan itu selama lebih 14 tahun.

Dalam perkembangan berkaitan, Ahmad mengalu-alukan pelantikan Setiausaha Politiknya itu sebagai Presiden PBSNT yang baharu dan berharap Wan Ahmad Nizam dapat membawa perubahan dalam persatuan tersebut.

"Kami (kerajaan negeri) berharap, di bawah kepimpinan baharu, dengan tenaga baharu dan idea-idea baharu nanti, kami dapat bekerjasama dalam persatuan (PBSNT), persatuan-persatuan (bola sepak) daerah dan sebagainya," katanya.

Kelantan perlu waspada

Posted:

Kelantan perlu waspada

Kelantan perlu waspada

Oleh KHAIRI MOHAMAD
khairi.mohamad@kosmo.com.my

KELANTAN bertekad untuk menewaskan Terengganu pada aksi kelima Kumpulan C kempen Piala Malaysia 2013 di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah malam ini.

Kemenangan sangat penting dalam usaha mencerahkan peluang untuk menempatkan diri ke kelompok lapan pasukan terbaik.

Bagaimanapun, pengendali skuad The Red Warriors, Bojan Hodak menyedari bahawa laluan yang terpaksa ditempuh pasukan itu bukan mudah kerana Terengganu juga mahukan kemenangan untuk membuka semula peluang selain memastikan maruah mereka tidak tercalar di laman sendiri.

Hodak berkata, pada hakikatnya perlawanan malam ini bukanlah misi hidup dan mati, namun kemenangan sudah pasti meningkatkan moral para pemain selain memberi sedikit kelegaan sebelum melayan kunjungan Pahang pada perlawanan terakhir peringkat kumpulan.

"Kami akan lakukan yang terbaik. Saya melihat tidak ada tekanan untuk kami beraksi di Kuala Terengganu kerana kami pernah bermain dua kali dan mencatat kemenangan musim ini. Cuma, saingannya sudah pasti akan sengit.

"Saya mengharapkan keputusan yang baik dan berpihak kepada kami, ia lebih menjamin tempat kami di suku akhir. Perlawanan terakhir menentang Pahang juga bukanlah suatu yang mudah, kami perlu mengambil kesempatan itu biarpun beraksi di tempat lawan," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Tambahnya, Terengganu merupakan sebuah pasukan yang hebat dengan dibarisi beberapa pemain yang cukup bagus iaitu trio penggempur mereka, Ashaari Samsudin, Manaf Mamat dan bintang import, Jean Emmanuel Effa Owona.

Katanya, mereka mampu untuk menumbangkan mana-mana pasukan lawan khususnya apabila beraksi di hadapan penyokong sendiri dan barisan pertahanan Kelantan perlu lebih peka serta bekerja lebih keras untuk mengekang asakan pemain lain.

"Saya tidak mahu apa yang berlaku pada saingan Piala FA lalu berulang, kami hampir tumbang biarpun ke sana (Kuala Terengganu) dengan bekalan selesa. Mereka mampu melakukannya. Jika kami memandang rendah kemampuan mereka, ini bermakna kami dalam bahaya.

"Dengan kepulangan dua pemain kami iaitu Shakir Shaari dan Ahmad Fakri Saarania daripada tugasan bersama Harimau Malaya, saya fikir kami punya cukup pemain untuk berdepan Terengganu. Khidmat kedua-dua mereka amat ditagih dan saya harap pemain-pemain lain juga turun dengan matlamat untuk mencari kemenangan," ujarnya.

Dalam pada itu, sedikit berita yang meresahkan peminat Kelantan apabila pertahanan kental, Nik Shahrul Azim Abdul Halim terpaksa disisihkan daripada kesebelasan utama apabila mengalami kecederaan ketika membantu Harimau Muda merangkul trofi Pestabola Merdeka 2013, Ahad lalu.

"Nik Shahrul mengalami kecederaan lutut dan mungkin terpaksa direhatkan dua atau tiga minggu. Situasi tersebut tidak begitu membimbangkan saya kerana kami masih ada pemain seperti Daudsu Jamaludin, Obinna Nwaneri dan Azizi Mat Rose untuk mengisi posisi tersebut.

"Saya juga gembira apabila Khairul Fahmi Che Mat kembali pulih, manakala Farisham Ismail kini dalam keadaan terbaik untuk diturunkan," jelasnya.

Sime Darby ketepi sentimen

Posted:

Sime Darby ketepi sentimen

Sime Darby ketepi sentimen

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


KARLO PRIMORAC (depan) menjadi taruhan Sime Darby pada aksi bertemu Johor di Stadium MP Pasir Gudang malam ini.


SIME DARBY semakin merasai bahang bertemu Johor menjelang aksi Kumpulan A kempen Piala Malaysia 2013 di Stadium Majlis Perbandaran (MP) Pasir Gudang malam ini.

Ketika ini, skuad kendalian Ismail Zakaria berkongsi tujuh mata dengan naib juara musim lalu, Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Peluang Johor mengintai peluang ke suku akhir juga masih cerah apabila mengutip lima mata, selain pernah mengecewakan Sime Darby dengan kemenangan tipis 2-1 di Stadium MP Selayang pada 24 Ogos lalu.

Ketika itu, aksi kedua-dua pasukan juga dicemari insiden tidak diingini apabila pengadil perlawanan, Suhaimi Mat Hassan diserang penyokong pelawat sebaik perlawanan tamat.

Justeru, Ismail enggan anak-anak buahnya dibuai sentimen luar padang serta kekal fokus memburu tiga mata berharga.

"Saya harap pemain telah melupakan kekecewaan ketika ditewaskan Johor tempoh hari.

"Inilah masa terbaik untuk kami memperbaiki pencapaian yang sekadar terkandas di peringkat kumpulan musim lalu, jadi kami perlu memberikan segala-galanya di atas padang," kata Ismail kepada Kosmo! baru-baru ini.

Pada masa sama, Ismail juga berharap skuad kendaliannya mampu muncul juara kumpulan supaya memiliki kelebihan di peringkat suku akhir kelak.

"Momentum pemain juga dipuji meskipun berehat panjang selepas aksi Piala Malaysia direhatkan seketika.

"Ia dapat dilihat selepas kami berjaya mengatasi Pahang 3-0 dalam satu aksi persahabatan baru-baru ini," katanya.

Selepas berdepan Johor, skuad The Giant Killer bakal membuat perhitungan dengan ATM dalam aksi terakhir kumpulan di Stadium MP Selayang, Sabtu ini.

Ketika aksi pertama kumpulan 20 Ogos lalu, Sime Darby berjaya mengecewakan ATM dengan kemenangan bergaya 4-3.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved