Jumaat, 27 September 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


'Kami memang gila berlari'

Posted:

'Kami memang gila berlari'

'Kami memang gila berlari'

FAZLIANA HANIM AB. HAMID, 35, mahu sentiasa kelihatan awet muda manakala Aznita Ariffin, 31, mahu menguruskan badan selepas melahirkan anak keempat.

Sementara itu, Marlina Ibrahim, 38, dan Wan Qobatian Wan Johan, 34, pula mencari aktiviti yang membolehkan mereka kekal sihat, cergas dan bertenaga dan pada masa yang sama mampu mengeratkan hubungan kekeluargaan.

Menariknya, mempunyai objektif dan keinginan berbeza namun mereka satu persamaan iaitu obses terhadap acara larian jarak jauh seperti maraton.

Di bawah nama Krazirunners, sebuah komuniti sosial yang dibentuk sejak setahun lalu, mereka sanggup menjelajah ke seluruh pelosok negara semata-mata memenuhi keghairahan untuk berlari.

Dianggotai 12 ahli yang terdiri daripada golongan wanita profesional tempatan, Krazirunners menggabungkan elemen riadah dan sukan sebagai teras utamanya.

Di bawah platform itu, setiap ahlinya tidak sekadar berkongsi minat dan idea mengenai acara kegemaran mereka itu malah berpeluang mempromosikannya kepada masyarakat melalui pelbagai aktiviti yang diadakan.

Fazliana yang juga merupakan salah seorang pengasas Krazirunners berkata, idea membentuk komuniti sosial itu timbul selepas mereka sering bertemu dalam beberapa acara larian yang dianjurkan pelbagai pihak.

"Biarpun sering bertemu, namun hubungan kami tidak rapat. Disebabkan itu saya dan adik, Farhana Noor, 32, mengasaskan komuniti ini dengan tujuan mencari kenalan baharu yang mempunyai minat yang sama.

"Secara tidak langsung, kami berpeluang bertukar-tukar pengalaman di samping kerap berjumpa untuk menjalani latihan bersama," katanya yang menetap di Putra Heights, Subang Jaya, Selangor.

BETTY terpaksa melupakan hasrat menyertai SCKLM 2013 kerana sedang mengandung empat bulan.


Tambah Fazliana, seperti dirinya, kesemua ahli komuniti itu sememangnya aktif dalam acara larian jarak jauh sebelum ini.

"Kami semua memang 'gila' berlari. Tidak kira daripada kategori larian biasa seperti lima kilometer (km), 10 km, 15 km sehingga separuh maraton (21 km) dan maraton (41 km) masing-masing pernah melaluinya," ujarwanita yang bertugas sebagai juruaudit dalaman di sebuah syarikat swasta di ibu negara.

Jelas ibu kepada dua cahaya mata itu, dia tidak menyangka penyertaan pertamanya dalam satu acara larian di Sepang kira-kira tiga tahun lalu berjaya menyerlahkan potensinya dalam sukan tersebut.

Katanya, biarpun terikat dengan komitmen sebagai isteri, ibu dan pekerja, namun dia sering mencari masa yang sesuai bagi menjalani latihan.

"Saya bukannya mengejar kemenangan atau pingat, sebaliknya sekadar kepuasan peribadi terutamanya setiap kali berjaya memperbaiki catatan masa yang pernah dilakukan sebelum itu.

"Lagipun sukan ini baik untuk kesihatan mental dan fizikal, meningkatkan kecergasan dan stamina," katanya.

Menurut Fazliana, tumpuannya dan rakan-rakan Krazirunners lain kini adalah bagi acara Standard Chartered KL Marathon 2013 (SCKLM 2013) yang akan berlangsung esok di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.

"Saya tidak sabar untuk bersaing biarpun pernah dua kali menyertainya sebelum ini.

"Melalui latihan intensif yang dilakukan sejak dua minggu lalu, saya yakin mampu mencatatkan masa terbaik," katanya yang bakal menyertai acara separuh maraton itu.

Bagi Aznita, biarpun masih baharu dalam Krazirunners, namun dia berasa seronok kerana dikelilingi rakan-rakan yang sentiasa memahami dan tidak lokek berkongsi ilmu.

"Apabila berlari dalam satu kumpulan begini secara tidak langsung kami berpeluang bersaing sesama sendiri dan memperbaiki catatan peribadi masing-masing.

KEHADIRAN Huzaini (kiri) dan Muhammad Raime di sisi setiap kali acara larian yang disertai menjadi pembakar semangat Marlina.


"Pada masa sama acara larian seperti ini semakin popular dan sering mendapat sambutan menggalakkan daripada masyarakat," ujarnya yang bekerja sebagai jurutera komputer.

Jelas Aznita, dia memilih larian sebagai rejim harian untuk membentuk personaliti yang positif di samping mengekalkan bentuk badan.

Katanya, pengalaman berhadapan masalah pertambahan berat badan selepas melahirkan anak keempat sebelum ini menjadi pengajaran berharga buat dirinya.

"Bayangkan ketika itu berat mencecah sehingga 62 kilogram (kg) berbanding berat asal 50 kg.

"Tidak seperti ketika melahirkan anak pertama hingga ketiga, berat badan saya sukar untuk turun menyebabkan saya mula melakukan aktiviti joging dan berdiet," ceritanya.

Jelas Aznita, kerana terdesak mahu mendapatkan bentuk tubuh seperti sebelum itu, dia mula berjinak-jinak dalam acara larian jarak jauh selepas dipelawa seorang rakan.

"Keseronokan berlari dan menyertai pelbagai acara larian di sana sini menyebabkan saya terlupa menimbang berat badan. Sedar tak sedar dalam tempoh lapan bulan, berat badan sudah turun sehingga 14 kg," ujarnya.

Katanya, bagi mengekalkan stamina, dia sentiasa menitikberatkan aspek latihan dan pemakanan.

"Saya gemar berlatih pada waktu pagi di sekitar taman rekreasi kawasan kediaman saya selepas menghantar anak-anak ke sekolah.

"Jika berkempatan, saya akan turut serta menjalani latihan bersama rakan-rakan Krazirunners di lokasi yang ditetapkan," katanya.

Sementara itu, Marlina memberitahu, dia memilih larian kerana ia murah dan paling berkesan untuk mengekalkan tahap kesihatan dan kecergasan tubuh badan.

Katanya, sebelum berjinak-jinak dalam sukan itu tiga tahun lalu, dia sering ke gimnasium bagi tujuan yang sama.

Namun, sering terbeban dengan kadar yuran tinggi setiap bulan di samping dihimpit kesuntukan masa untuk bersenam di sana.

"Daripada membazir begitu sahaja, lebih baik saya berhenti menjadi ahli. Lagipun berlari tidak memerlukan belanja besar kecuali untuk membeli kasut sukan yang mungkin mencecah harga antara RM200 sehingga RM300 sepasang," ujarnya.

Bekerja sebagai pegawai tadbir, Marlina berkata, minatnya dalam acara larian turut dikongsi bersama suami, Huzaini Zainal, 37 dan anak lelaki mereka, Muhammad Raimie, 11.

"Mereka merupakan penyokong kuat saya dan sentiasa memberi sokongan sama ada ketika menjalani latihan atau menyertai acara.

"Adakalanya, suami dan anak juga turut serta dalam acara larian yang saya sertai. Secara tidak langsung, aktiviti ini dapat mengeratkan hubungan kekeluargaan antara kami," ujarnya yang menjadikan pelari maraton wanita dari Norway, Grete Waitz sebagai idolanya.

Berasal dari Raub, Pahang, Marlina berkata, usia tidak pernah menjadi penghalang untuknya terus melibatkan diri dalam aktiviti kegemarannya itu.


AZNITA kini boleh berbangga dengan berat badan ideal yang dimiliki selepas tiga tahun bergelar pelari maraton.


"Apa yang penting, kehidupan kini telah berubah sebanyak 360 darjah. Dahulu saya tidak peka mengenai kepentingan makanan berkhasiat namun sejak melibatkan diri dalam sukan ini, saya lebih berhati-hati dalam memilih makanan.

"Pergaulan dengan peserta-peserta lain juga membantu menajamkan corak latihan saya. Ini sekali gus memperbaiki catatan masa yang pernah dicapai sebelum ini," katanya.

Bagi Wan Qobatian, dia terpaksa melupakan hasrat menyertai SCKLM 2013 kerana sedang mengandung empat bulan.

Ujarnya, dia hanya mengetahui perkara itu kira-kira dua bulan lalu biarpun telah mendaftar bagi kategori separuh maraton.

"Sebelum itu saya sempat bertanding dalam Mizuno Wave Run 2013 di Putrajaya sejauh 16 km, ketika itu saya tidak tahu kandungan sudah berusia dua bulan.

"Kali ini, saya tidak mahu mengambil risiko. Apa yang saya mampu lakukan hanyalah mendoakan kejayaan rakan-rakan Krazirunners," katanya sedikit kecewa.

Lebih mesra dengan panggilan Betty, ibu kepada dua cahaya mata itu memberitahu dia tidak kekok menyertai aktiviti larian walaupun dalam keadaan berhijab.

"Biarpun aktif bersukan, aurat tetap perlu dijaga. Lagipun terdapat banyak tudung dan pakaian muslimah yang sesuai untuk atlet di pasaran," katanya.

Keunikan pologajah di Thailand

Posted:

Keunikan pologajah di Thailand

Keunikan pologajah di Thailand


DUA peserta bersaing bagi merebut dan memukul bola.


THAILAND memang kaya dengan tradisi dan keunikannya yang tersendiri dalam menyemarakkan sesuatu perayaan mahupun pertandingan.

Negara yang terkenal dengan jolokan negara gajah putih sekali lagi mempamerkan kelainan dalam pertandingan polo yang biasa menggunakan kuda di kebanyakan negara.

Sekawan gajah dipertandingkan dalam Kejohanan Gajah Polo Piala Raja yang dinaiki oleh penunggang untuk mengejar bola kecil berwarna putih walaupun dalam keadaan cuaca panas terik.

Sebanyak 12 pasukan dari seluruh dunia termasuk bekas pasukan ragbi All Blacks dari New Zealand bersaing dalam kejohanan tersebut di resort pinggir laut berdekatan Hua Hin di selatan Bangkok, Thailand.

Kejohanan unik yang disambut secara tahunan tersebut turut disertai oleh peserta polo profesional yang berpandangan polo gajah adalah jauh lebih sukar berbanding pertandingan yang biasa disertai mereka sebelum ini.

"Kuda bergerak lebih pantas dan gajah tidak berlari. Itu sesuatu yang memeranjatkan kerana kami fikir gajah mungkin boleh berlari sedikit tetapi haiwan tersebut hanya berjalan dengan pantas.

"Pergerakan pantas itu membuatkan gajah sedikit tidak stabil. Jadi, kedudukan tangan ke mata peserta agak terjejas dan kedudukan yang lebih tinggi menyukarkan mereka untuk mendapatkan bola," kata pemilik Akademi Polo di Dubai, Steve Thompson.


GAJAH-GAJAH diberi makan buah-buahan ketika pertandingan itu berhenti rehat.


Bagaimanapun, kejohanan tersebut mendapat kritikan hebat daripada aktivis hak haiwan yang beranggapan gajah sering disalahgunakan.

Piala Raja tersebut yang berlangsung selama seminggu hingga Sabtu lalu diadakan bagi mengutip dana untuk projek gajah merentasi Thailand.– AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved