Sabtu, 14 September 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Pakej pemindahan mampu milik Myrelo

Posted:

Pakej pemindahan mampu milik Myrelo

Pakej pemindahan mampu milik Myrelo

PENGALAMAN ketika berpindah rumah dari USJ Subang Jaya ke Bukit Jelutong, Shah Alam pada tahun 2005 bukanlah pengalaman yang menyeronokkan buat Noor Isma Ismail-Dasiuk.

Mendapatkan perkhidmatan lori sewa yang diiklankan di tepi jalan bukanlah pilihan yang bijak ketika itu kerana terdapat barangan dan perabot miliknya menjadi rosak dan calar disebabkan kelalaian para pekerja.

"Ada rakan yang mencadangkan kami untuk mengupah syarikat yang menyediakan perkhidmatan pemindahan bagi memudahkan proses perpindahan ke rumah baharu.

"Namun, disebabkan bayaran terlalu mahal yang dikenakan, kami mengambil keputusan untuk menggunakan perkhidmatan lori sewa. Tetapi, hasilnya sangat mengecewakan apabila kebanyakan barangan dan perabot kami rosak.

"Kami pula terpaksa menanggung kos kerugian kerana tiada insurans yang ditawarkan. Bermula dari situlah, tercetusnya idea untuk menjalankan perniagaan perkhidmatan pemindahan pada harga yang berpatutan," ujar ibu kepada tiga orang anak ini yang kini menjadi Pengarah Urusan Myrelo.

Menurutnya, Myrelo yang ditubuhkan pada tahun 2006 itu menawarkan perkhidmatan sama seperti yang dilakukan oleh syarikat pemindahan lain dan selepas membuat penyelidikan, Isma mendapati bukan dia sahaja yang mempunyai pengalaman untuk memindahkan barang-barang.

"Bukan kami sahaja yang berdepan dengan situasi barang hilang dan rosak ketika proses pemindahan dilakukan tetapi, ada juga rakan dan saudara-mara yang berdepan masalah yang sama.

"Sebenarnya, cabang perniagaan itu mempunyai pasarannya yang tersendiri. Namun, disebabkan kos yang dikenakan adalah mahal menyebabkan sesetengah individu tidak mampu untuk mendapatkan perkhidmatan pemindahan barang.


NOOR ISMA dan suami sangat tegas dalam hal berkaitan disiplin dan kejujuran para kakitangannya.


"Harga yang dikenakan kami berdasarkan kepada kapasiti barangan dan kita menawarkan pakej mampu milik serendah RM950," tambahnya yang pernah menjawat jawatan sebagai pengurus di sebuah institusi perbankan sebelum membuka syarikat Myrelo.

Skop kerja

Noor Isma berkata, pada permulaan penubuhan syarikatnya itu, dia dan suami, Craig Dasiuk, 41, sanggup menjual rumah bagi mendapatkan modal perniagaan.

Katanya, perkhidmatan pemindahan barang mempunyai musim-musim tertentu.

Pada kebiasaannya, kata Isma, ramai orang yang berpindah pada musim cuti persekolahan.

Persaingan daripada syarikat pemindahan antarabangsa yang sudah mempunyai nama dan lama bertapak di dalam industri ini merupakan cabaran yang dihadapi wanita itu.

"Saya juga pernah berdepan dengan masalah para pelanggan tidak membayar hutang selepas menggunakan gudang kami untuk menyimpan barangannya yang kebanyakannya perabot.

"Hampir dua tahun pelanggan tersebut menyimpan barang-barangnya di gudang kami. Pelanggan itu kerap lewat membayar kos penyimpanan. Adakalanya menjangkau sehingga tujuh bulan," ujarnya yang turut menyediakan Unit Pengendalian Aduan bagi memudahkan para pelanggannya membuat aduan sekiranya barangan mereka rosak ketika proses pemindahan dilakukan.


IDEA menubuhkan Myrelo diperoleh Noor Isma dan suaminya, Craig Dasiuk ketika berdepan masalah untuk berpindah rumah.


Justeru, dia dan suaminya kini lebih berhati-hati semasa meneliti latar belakang para pelanggan yang mahu menggunakan gudangnya.

Noor Isma memberitahu, situasi pelanggan cerewet menjadi lumrah dalam bidang perniagaan.

"Berdepan dengan para pelanggan yang cerewet sememangnya menjadi lumrah di dalam perniagaan. Tetapi, jika dilayan dengan baik, mereka boleh bertukar menjadi pelanggan tetap," katanya.

Menurut wanita tersebut, para pelanggan itu juga akan mempromosikan perkhidmatan pemindahan kepada kenalan mereka yang ingin berpindah.

"Kita menyasarkan pelanggan daripada golongan yang berpendapatan sederhana ke atas bagi menyediakan perkhidmatan pemindahan profesional ini," jelasnya yang dalam proses untuk membeli gudang di Bukit Jelutong, Shah Alam, Selangor dengan bantuan pinjaman daripada Perbadanan Usahawan Nasional Berhad.

Katanya, skop kerja yang ditawarkan Myrelo termasuklah memasukkan buku, baju dan pinggan mangkuk ke dalam kotak, melabel, membuka katil, almari baju serta memasangkannya kembali.

Noor Isma berkata, pihaknya juga menyediakan perkhidmatan pemindahan penyaman udara, piano, Astro, peti besi, lukisan dan pembersihan rumah.

"Perkhidmatan yang ditawarkan itu adalah bagi memberi kemudahan kepada para pelanggan apabila mereka mahu berpindah.

"Stres ketika berpindah amatlah tinggi. Justeru, kakitangan kita dilatih untuk menjadi lebih prihatin dan sentiasa tenang apabila berdepan dengan pelanggan.

"Bermacam-macam perkara boleh berlaku ketika proses pemindahan. Kadangkala apa yang dirancang, tidak semestinya berlaku seperti yang dikehendaki.

"Saya mengamalkan sikap terbuka tetapi sangat tegas berkenaan disiplin dan kejujuran kerana berada di dalam industri ini, kepercayaan pelanggan merupakan tonggak perniagaan," katanya yang mempunyai seramai 20 orang kakitangan.

MYRELO pernah menerima Anugerah Inovatif pada tahun 2009.


Noor Isma berkata, dia kerap turun padang bagi memantau operasi pemindahan dan penempatan yang dilaksanakan oleh para kakitangannya.

Perkhidmatan luar negara

Menurutnya, pemantauan terhadap operasi yang dilakukannya itu perlu bagi mengekalkan mutu dan kualiti perkhidmatan yang ditawarkan kepada para pelanggan.

"Myrelo pernah menerima Anugerah Inovatif pada tahun 2009 disebabkan pendekatan dan cara pemikiran saya dan suami yang berbeza dengan orang lain.

"Ia adalah disebabkan saya sendiri mempunyai latar belakang dalam bidang perbankan dan ia banyak mempengaruhi hala tuju syarikat saya.

"Kemudahan pembayaran perkhidmatan melalui kad kredit di Myrelo ditawarkan ekoran hasil pengalaman saya ketika berada dalam industri perbankan," ujarnya yang menyediakan perkhidmatan pemindahan di seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

Jelasnya, selain menyediakan perkhidmatan di peringkat nasional, Myrelo juga mempunyai pelanggan dari luar negara seperti Australia, Singapura, Dubai dan Bhutan.

"Kita turut menawarkan perkhidmatan di peringkat antarabangsa sama ada individu tersebut mahu berpindah ke luar negara atau pun berpindah dari luar negara ke sini.

"Kita akan menguruskan semuanya termasuklah mencari rumah, penempatan sementara, permit kerja dan visa serta proses perpindahan," tambahnya.

Ujarnya, sebagai perancangan masa depan, dia mahu membuka sebuah cawangan di Johor Bahru.

"Kita sudah mempunyai cawangan di Pulau Pinang dan kita juga bercita-cita mahu membuka sebuah cawangan antarabangsa di Australia.

"Selain itu, saya juga mahu membeli lori 10 tan bagi memudahkan pemindahan barang berkapasiti besar dilakukan," kata wanita kelahiran Pulau Pinang ini.

Kuruskan badan kerana takut mati

Posted:

Kuruskan badan kerana takut mati

Kuruskan badan kerana takut mati


FIZIKAL Wilkinson sebelum dia melakukan rejim diet yang ketat.


PELBAGAI cara digunakan oleh sebahagian wanita untuk menguruskan badan seperti bersenam dan berdiet.

Namun, seorang wanita, Charmaine Wilkinson yang berasal dari Cambridge, England dapatmengurangkan berat badan sebanyak 114.30 kilogram (kg) dalam tempoh 12 bulan.

Wilkinson yang berusia 34 tahun sanggup menguruskan badannya kerana doktor memberitahunya, jangka hayatnya hanya selama lima tahun lagi.

Jika tidak menguruskan badanya, dia akan meninggal dunia semasa umurnya belum mencecah 40 tahun.

Doktor memberikannya nasihat itu semasa beratnya mencecah 215.91kg.

Amaran kematian itu menyebabkan wanita itu berusaha keras untuk menguruskan berat badannya.

Wilkinson turut menghadapi masalah kesukaran untuk bernafas selain penyakit asma semasa dia tidak menguruskan badannya.


WILKINSON (tengah) bergambar bersama dua orang anaknya.


Menurutnya, doktor memberitahu, tulang-tulangnya akan hancur sekiranya berat badannya terus meningkat.

Dia kemudian menjalani pembedahan pemintasan perut.

Selepas pembedahan itu, berat badannya berkurangan kepada 101.605kg dalam tempoh 12 bulan.

Dia juga mengambil makanan berkhasiat dalam jumlah yang kecil dan melakukan senaman selepas pembedahan itu bagi menguruskan badannya.

Menurutnya, berat badannya meningkat dengan mendadak selepas dia melahirkan dua orang anaknya.

WILKINSON kini tampil lebih kurus dan jelita.


Pertambahan berat badannya itu, kata Wilkinson, adalah disebabkan dia gemar makan larut malam selain mengambil makanan segera dan minuman manis.

Ekoran berat badannya yang semakin berkurangan itu, dia berhasrat akan berkahwin dengan tunangnya, Mike Faulkner.

"Saya pernah terfikir tidak dapat berkahwin dan melihat anak membesar jika mati," katanya seperti dilaporkan akhbar Daily Mail baru-baru ini.

"Saya dan tunang kini akan menetapkan tarikh perkahwinan. Saya kini seperti seorang wanita baharu. Saya tidak sabar untuk memakai pakaian pengantin," kata Wilkinson yang setinggi 1.82 meter.

Dia juga kini lebih bergaya selain memiliki rupa parasnya yang lebih menggoda.

Tindakan Bashar untungkan Israel

Posted:

Tindakan Bashar untungkan Israel

Tindakan Bashar untungkan Israel


SEJUMLAH askar rejim Bashar berhimpun di sebatang jalan raya di bandar Maalula, 56 kilometer dari timur laut Damsyik, Syria pada 11 September lalu.


PRESIDEN Amerika Syarikat (AS), Barack Obama akhirnya memilih jalan diplomatik terlebih dulu bagi menyelesaikan isu senjata kimia di Syria.

Sebelum ini, Obama bersungguh-sungguh mahu melakukan serangan selepas lebih 1,400 orang terbunuh termasuk 426 kanak-kanak di Ghouta, Syria pada Ogos lalu.

Rejim Presiden Bashar Al-Assad dipersalahkan kerana AS mendakwa senjata kimia digunakan dalam serangan tersebut.

Hasrat Obama mahu melancarkan serangan secara terhad ke atas Syria itu akhirnya dihentikan selepas Rusia mengemukakan cadangan tentang senjata kimia tersebut.

Rusia yang merupakan penyokong Bashar mencadangkan supaya senjata kimia milik Syria dikawal oleh badan antarabangsa.

Justeru, AS semalam bersetuju dengan cadangan Rusia itu sebagai salah satu cara untuk mengelak Syria diserang.

Setiausaha Negara AS, John Kerry dan Menteri Luar Rusia, Sergei Lavorv mengumumkan persetujuan itu selepas hampir tiga hari melakukan perbincangan di Geneva, Switzerland.

Setakat ini, persetujuan untuk meletakkan senjata kimia tersebut di bawah seliaan badan antarabangsa itu akan menguntungkan Israel.

Israel sebelum ini pernah melancarkan serangan ke atas Syria bagi menghalang penghantaran senjata kimia milik rejim Bashar itu daripada jatuh ke tangan pergerakan Hezbollah di Lebanon.

Hezbollah merupakan penyokong kuat rejim Bashar yang kini berdepan dengan serangan daripada para penentang Presiden itu sejak Mac 2011.

Kira-kira lima juta penduduk Israel telah dilaporkan mempunyai topeng muka bagi menghadapi serangan kimia yang mungkin dilancarkan rejim Bashar jika AS menyerang negara Syria.


BEBERAPA askar rejim Zionis memakai pakaian perlindungan bagi mengelak serangan senjata kimia dalam satu latihan ketenteraan di bandar Ashkelon, selatan Israel pada Rabu lalu.


Menurut agensi berita AFP semalam, seorang pegawai AS percaya, sebanyak 45 lokasi yang dikaitkan dengan program senjata kimia milik rejim Bashar terdapat di Syria.

Jika Syria benar-benar menyerahkan senjata kimia itu, ia juga menghapuskan ancaman yang selama ini ditakuti oleh Israel terhadap rakyatnya.

Pada Rabu lalu, Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu turut mendesak supaya rejim Bashar menyerahkan kawalan senjata itu kepada badan antarabangsa.

Satu laporan perisikan Perancis yang pernah didedahkan pada 2 September lalu mendakwa Syria mempunyai simpanan senjata kimia yang amat besar.

Laporan itu turut menyatakan, Syria mempunyai lebih 1,000 tan gas sarin dan mustard serta bahan beracun neurotoksik.

Kumpulan penentang Bashar yang bertempur dengan tentera Syria tidak menyokong persetujuan yang dicapai antara Rusia dan AS itu kerana senjata kimia tersebut hanya akan dimusnahkan pada pertengahan 2014.

Para penentang Bashar itu berikrar akan terus berjuang bagi menggulingkan Presiden itu.

Kenyataan itu dibuat oleh Jeneral Selim Idriss yang merupakan pegawai tentera berpangkat Jeneral dengan Tentera Pembebasan Syria selepas AS dan Rusia mencapai persetujuan berhubung penyerahan senjata kimia milik rejim Bashar itu.

Bagaimanapun, usaha keras Obama bagi menyelesaikan isu senjata kimia itu tidak pernah ditunjukkan semasa Palestin diserang Israel dalam Perang Gaza yang berlaku pada tahun 2009.

Dalam perang itu, sebanyak 1,417 orang dilaporkan terbunuh.

Tentera Israel dilaporkan menggunakan bom fosforus dan senjata-senjata yang dilarang ke atas penduduk awam Palestin.

Pertubuhan hak asasi, Human Rights Watch turut mengesahkan penggunaan senjata fosforus yang boleh menyebabkan badan manusia boleh melecur.

Sepatutnya, Israel juga perlu dituntut untuk menyerahkan senjata-senjata berbahaya yang menjadi simpanannya supaya ia tidak digunakan ke atas penduduk Palestin.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved