Selasa, 17 September 2013

Kosmo Online - Infiniti


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Infiniti


Beli produk istimewa dengan satu sentuhan

Posted:

Beli produk istimewa dengan satu sentuhan

Beli produk istimewa dengan satu sentuhan

KETIKA diberitahu seorang rakan mengenai kewujudan portal The Cresent baru-baru ini, Saidatul Amira Ghazali, 26, bersikap skeptikal. Baginya portal itu tidak lebih daripada portal biasa yang menjual pelbagai produk dan busana Muslimah seperti yang pernah dilayarinya di internet sebelum ini.

Bagaimanapun, sebaik sahaja melayari portal berkenaan buat kali pertama, gadis yang mesra dengan panggilan Amira itu agak teruja.

Ia bukan sekadar portal perniagaan biasa sebaliknya turut memaparkan beberapa panduan mengenai fesyen dan gaya hidup seorang Muslimah.

Mengakui seorang yang menggemari dunia fesyen, Amira berkata, dia berpuas hati melayari The Crescent kerana ia menawarkan pelbagai produk dan busana Muslimah terkini di pasaran.

"Kesedaran masyarakat terhadap pemakaian yang mematuhi syarak semakin meningkat. Justeru, kewujudan portal ini dilihat tepat pada masanya.

"Selain menawarkan pelbagai produk fesyen Muslimah dengan rekaan terkini, harga yang ditawarkan juga jauh lebih rendah berbanding di pasaran," katanya yang menetap di Skudai, Johor Bahru.

Sebagai seorang ahli fisioterapi, Amira mengakui jadual kerjanya sentiasa padat dan tidak menentu menyebabkan masa untuk membeli-belah agak terhad.

Disebabkan itu, tidak hairanlah anak kedua daripada empat beradik itu lebih gemar mendapatkan pelbagai barangan termasuk busana Muslimah kegemarannya seperti tudung dan selendang di laman-laman web atau laman sosial.

Bagaimanapun, katanya, risiko berurus niaga di internet amat tinggi kerana dia sendiri pernah menjadi mangsa penipuan beberapa peniaga tidak bertanggungjawab.

"Pernah barangan yang saya ditempah tidak sampai biarpun telah membuat pembayaran. Lebih menyakitkan hati apabila produk yang ditempah tidak sama seperti yang dipamerkan di laman web," ceritanya.

Bagaimanapun, sebaik sahaja melayari portal The Crescent, kebimbangan itu tidak lagi wujud apatah lagi selepas dia mengetahui portal itu diuruskan oleh salah sebuah syarikat telekomunikasi gergasi di negara ini, Celcom Axiata Bhd. (Celcom).


PORTAL The Crescent memberi pelbagai maklumat mengenai fesyen terkini dan gaya hidup Muslimah.


"Melalui portal ini pelanggan perlu mendaftar terlebih dahulu sebelum membuat pembelian. Ia juga menggunakan pembayaran melalui kad kredit atau sistem pembayaran elektronik yang mana mempunyai prosedur keselamatan yang lebih ketat.

"Lebih menggembirakan, barangan saya dihantar mengikut tempoh yang ditetapkan iaitu tiga hari," katanya yang telah membuat pembelian melalui portal tersebut baru-baru ini.

Amira berkata, satu lagi perkara menarik yang menyebabkan dia menyukai portal itu adalah pengisian lain yang ditawarkan seperti panduan mengenai pelbagai aspek kehidupan yang meliputi bidang sosial, kesihatan dan agama. Ini baginya secara tidak langsung memberi nilai tambah yang boleh dimanfaatkan pengguna.

The Cresent yang menyediakan ruang perniagaan kepada produk berkaitan Islam seperti fesyen dan gaya hidup merupakan salah satu daripada tiga portal terbaharu yang dilancarkan Celcom dalam usaha meneroka pasaran ekonomi digital yang dilihat pesat berkembang di negara ini.

Selain The Cresent, syarikat itu turut melancarkan portal Bachabooku dan Buzzaar yang telah beroperasi sejak 1 September lalu.

Ketua Perkhidmatan Digital Celcom, Afizulazha Abdullah berkata, kehadiran ketiga-tiga portal merupakan usaha syarikat itu untuk meluaskan sumber pendapatan menerusi penyediaan perkhidmatan digital atau aplikasi, berbanding hanya tertumpu kepada khidmat suara dan data .

Katanya, internet tidak lagi dilihat sebagai cabang komunikasi yang memudahkan urusan kerja dan satu medan pencarian maklumat. Sebaliknya ia turut memainkan peranan penting dalam menggerakkan dunia perniagaan.

"Hari ini penggunaan jalur lebar semakin meluas termasuk di luar bandar. Masyarakat tanpa mengira peringkat usia sentiasa berhubung melalui pelbagai peranti pintar seperti tablet dan telefon pada setiap masa dan lokasi.

"Jadi, kami merasakan sudah tiba masanya untuk meluaskan skop perniagaan sedia ada kepada perkhidmatan portal seperti ini yang mana bukan sahaja memberi manfaat kepada lebih 13 juta pelanggan Celcom tetapi juga rakyat secara keseluruhan," katanya kepada Kosmo! semasa majlis pelancaran ketiga-tiga portal berkenaan di ibu negara baru-baru ini.

Menurut Afizulazha, portal-portal itu dibangunkan untuk memberi peluang kepada pengguna internet menikmati pengalaman membeli-belah dengan dalam suasana lebih selesa dan menjimatkan masa.

Selain hanya menjual produk buatan Malaysia, katanya, ia juga menawarkan variasi produk berkualiti dengan harga yang jauh lebih rendah berbanding harga pasaran.

Portal Bachabooku misalnya, menawarkan lebih 700 penerbitan elektronik, termasuk buku dan majalah daripada pengarang dan penerbit tempatan manakala Buzzaar menawarkan pelbagai produk istimewa seperti makanan dan kraftangan dari setiap negeri.


AFIZULAZHA (empat dari kanan) melancarkan tiga portal terbaharu Celcom yang beroperasi sepenuhnya pada 1 September lalu.


"Sebagai contoh, jika seseorang itu mahu membeli telur ikan terubuk Sarawak, mereka hanya perlu melayari portal Buzzaar dan membuat tempahan. Pembelian boleh disempurnakan melalui pembayaran menggunakan kad kredit ataupun sistem pembayaran elektronik sebelum ia dihantar mengikut tempoh yang ditetapkan.

"Apa yang penting, pengguna tidak perlu bimbang melakukan urus niaga kerana portal ini dilengkapi ciri-ciri keselamatan terkini bagi menghindari sebarang penipuan," ujarnya yang memberitahu portal itu terbuka bagi semua pengguna dan tidak terhad kepada pelanggan Celcom sahaja.

Jelas Afizulazha, pihaknya sedang giat melakukan pelbagai promosi untuk menarik pengguna termasuk dalam kalangan usahawan tempatan yang berminat untuk mempromosikan produk mereka pada platform yang disediakan.

Ujarnya, ketika ini terdapat lebih 50 usahawan tempatan yang menawarkan lebih 100 barangan dalam Buzzaar dan menjangka bilangan itu akan meningkat dari semasa ke semasa.

"Kami sentiasa mencari usahawan yang mampu memberi perkhidmatan dan produk terbaik kepada pelanggan untuk dipaparkan di portal-portal ini," kata beliau yang menyasarkan sehingga satu juta pelanggan berdaftar yang akan menggunakan portal tersebut menjelang hujung tahun hadapan.

Salim Abdullah, 52, pula tertarik dengan kandungan portal Buzzaar yang menawarkan pelbagai jenis makanan, produk kraftangan dan aksesori tempatan.

Berasal dari Kapar, Klang, dia berkata, melalui portal itu orang ramai boleh membeli pelbagai produk tempatan tanpa perlu bersesak-sesak di luar rumah.

"Lagipun harga petrol sudah meningkat, melalui portal ini kita berpeluang mendapat apa yang diinginkan hanya melalui satu sentuhan," ujarnya.

Salim berharap lebih banyak produk tempatan dapat diketengahkan melalui portal berkenaan pada masa hadapan.

"Ketika ini terdapat dua produk dari dua negeri iaitu Sarawak dan Lembah Klang, mungkin selepas ini ia akan diperluaskan ke negeri-negeri lain yang turut mempunyai keistimewaan tersendiri," katanya.

Gotong-royong bersihkan Seberang Takir

Posted:

Gotong-royong bersihkan Seberang Takir

Gotong-royong bersihkan Seberang Takir

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM


Sukarelawan TM dan penduduk kampung menyertai aktiviti gotong-royong di Kampung Seberang Takir.


SEAWAL pukul 7 pagi, penduduk Kampung Seberang Takir, Kuala Terengganu sudah bersiap sedia untuk menyertai Program Gotong-Royong 1TM anjuran Telekom Malaysia Berhad (TM).

Tidak kira dewasa mahupun kanak-kanak, riak wajah mereka menunjukkan semangat jati diri yang tinggi dalam mencurah tenaga membersihkan kawasan kampung tersebut.

Program Gotong-Royong 1TM merupakan salah satu cabang program tanggungjawab sosial korporat (CSR) TM yang diberi nama Kempen TM Bumiku.

Ia diadakan di seluruh negara dengan warga Kampung Seberang Takir berbesar hati menjadi tuan rumah dalam perasmian Program Gotong-Royong 1TM yang bermula tahun lalu.

Pengerusi TM, Datuk Seri Dr. Halim Shafie berkata, program berkenaan diadakan secara serentak di seluruh negara untuk bekerjasama bersama masyarakat memulihara alam sekitar.

"Sebanyak 1,600 pekerja TM telah mengambil bahagian dalam program kali ini di seluruh negara.

"Di Kampung Seberang Takir pula, kita berjaya mengumpul 100 pekerja TM dan 200 penduduk menjayakan program ini," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Dalam program berkenaan, pelbagai acara diatur termasuk senamrobik, pertandingan lukisan, sukaneka, memasak dan lain-lain lagi.

Hadir sama merasmikan program berkenaan ialah Pengerusi Jawatankuasa Sains dan Teknologi, Alam Sekitar, Teknologi Hijau dan Air Terengganu, Datuk Ahmad Razif Abd. Rahman. Turut bersama ialah Pengurus Besar TM Terengganu, Hamidun Ismail.

Halim turut membersihkan pantai, mengecat bot, membaiki jeti malah menjemur dan mengasingkan ikan bilis bersama penduduk setempat.

Beliau menambah, sumbangan kecil yang diberikan TM itu diharap mampu mengurangkan beban penduduk setempat dalam menjalankan aktiviti seharian mereka.

Pengalaman baharu

Katanya, pemilihan Kampung Seberang Takir agak istimewa kerana ia bukan sahaja terletak berhampiran pantai tetapi dapat menjalankan aktiviti seperti mengecat bot, membaiki jeti, mengecat masjid malah menjemur serta mengasingkan ikan bilis.

"Ia tentu sekali akan memberi pengalaman baharu kepada para sukarelawan TM yang menjayakan program di kampung ini," ujarnya.


PESERTA bersama penduduk membaiki jeti nelayan.


TM turut melancarkan pasukan sukarelawan TM yang dikenali dengan nama TM ROVers yang membawa singkatan TM Reaching Out Volunteers.

Halim memberitahu, penubuhan pasukan itu bertepatan dengan usaha TM menyemarakkan amalan kesukarelawan dalam kalangan pekerja.

Bahkan, beliau memberitahu, setakat ini, TM mempunyai kira-kira 12,000 sukarelawan di bawah kelab-kelab dan persatuan di dalam TM.

"Justeru, dengan penubuhan TM ROVers, kita berharap dapat menyeragamkan segala aktiviti sukarelawan di bawah satu bumbung dan nama," ujarnya.

Sementara itu, Ahmad Razif yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Seberang Takir berbangga kerana TM telah memilih Kampung Seberang Takir untuk mengadakan program CSR mereka.

"Ia sejajar dengan hasrat kerajaan negeri dalam mendekatkan masyarakat dengan teknologi. TM merupakan sebuah syarikat besar malah melalui program ini penduduk dapat mengetahui teknologi terkini yang ditawarkan TM.

"Dengan kerjasama tersebut, ia memberi pendedahan mengenai kes kecurian kabel yang kerap berlaku kebelakangan ini," katanya.

Beliau menambah, internet memainkan peranan penting dalam kehidupan masyarakat hari ini termasuk penduduk di Terengganu.

Justeru katanya, kepentingan menjaga kabel amat penting bagi memastikan capaian internet sentiasa dapat dinikmati penduduk.

Dalam pada itu, seorang peserta, M. Hafizudin Mazlan berasa terharu dapat bersama rakan-rakannya membersihkan kawasan pantai.

"Ini kali pertama saya menyertai program gotong-royong. Saya seronok kerana dapat bersama-sama menjaga alam sekitar terutama kawasan pantai yang menjadi tarikan pelancong di negeri ini.

"Saya berharap dapat mencurahkan lagi tenaga dalam program sebegini pada masa hadapan," ujarnya.

Masyitah Yunus pula berbesar hati kerana TM memilih Kampung Seberang Takir sebagai tuan rumah program gotong-royong berkenaan.

"Ia memberi peluang kepada penduduk setempat seperti saya untuk mengenali kakitangan TM dengan lebih dekat lagi selain bersama-sama menjaga alam sekitar," katanya.

Apple perkenal iPhone 5S dan iPhone 5C

Posted:

Apple perkenal iPhone 5S dan iPhone 5C

Apple perkenal iPhone 5S dan iPhone 5C

Oleh KHAIRUL ANUAR ABDUL RAHMAN


APPLE mengambil strategi pemasaran berbeza apabila melancarkan model telefon pintar iPhone 5S dan iPhone 5C secara serentak.


SETELAH hampir setahun iPhone 5 diperkenalkan kepada dunia gajet digital, Apple Inc.. (Apple) kembali dengan menampilkan dua model telefon pintar terbaharu secara serentak iaitu iPhone 5S dan iPhone 5C.

Syarikat legasi Steve Jobs itu melancarkan strategi pemasaran yang agak berbeza berbanding sebelumnya. Jika sebelum ini Apple hanya memperkenalkan satu model telefon pada satu-satu masa, kali ini ia memasarkan model dengan dua spesifikasi berbeza serentak.

Secara perbandingannya, kedua-dua model ini memasarkan sistem operasi terkini iOS 7, berbanding iOS 6 yang terdapat pada iPhone 5.

Namun begitu, Apple mengekalkan paparan LCD IPS berukuran 4-inci (10 sentimeter) dengan 1,136 x 640 piksel berserta dengan 326 piksel per inci (ppi) iaitu paparan yang sama digunakan pada iPhone 5.

Dari sudut sokongan rangkaian 4G LTE pula, kedua-dua model ini menyokong teknologi terkini rangkaian mudah alih yang turut ditawarkan pada model iPhone 5.

Jika kamera menjadi kayu pengukur spesifikasi, iPhone 5S mendahului model-model sebelum ini dengan sedikit peningkatan pada kamera bahagian hadapannya. Ia dilengkapi kamera 8 megapiksel pada bahagian belakang dan kamera hadapan dengan 1080p membolehkan video berdefinisi tinggi (HD) dirakamkan.

iPhone 5C masih berkongsi kamera yang sama dengan iPhone 5 tetapi mempunyai keupayaan rakaman video HD. Ia turut menggunakan unit pemproses yang sama dengan iPhone 5 iaitu A6 32 bit, manakala iPhone 5S menggunakan unit pemproses terkini A7 dengan keupayaan pemprosesan 64 bit.

iPhone 5S dibekalkan dengan kuasa yang lebih berbanding iPhone 5 dan iPhone 5C. Ia menawarkan masa bercakap tambahan dua jam, menjadikan jumlah masa bercakap dengan capaian 3G sehingga 10 jam menggunakan bateri dengan kapasiti 1570 miliampere-jam (mAh), berbanding hanya lapan jam masa bercakap pada iPhone 5 dan iPhone 5C.

Ini mungkin agak mengecewakan bagi mereka yang mengharapkan masa bercakap yang lebih panjang pada iPhone 5C memandangkan ia dibekalkan dengan bateri berkapasiti 1507mAh berbanding hanya 1440mAh untuk model iPhone 5.


KEPUTUSAN Apple memperkenalkan model dengan spesifikasi yang lebih rendah mewujudkan dua kategori pengguna iPhone yang selama ini dianggap sebagai golongan yang agak 'istimewa'.


Keputusan Apple untuk tidak menawarkan teknologi NFC pada kedua-dua model iPhone ini agak mengecewakan sesetengah peminat iPhone yang mengharapkan teknologi yang ditawarkan pada sesetengah model keluaran pesaing terdekatnya, Samsung Electronics Co. Ltd. (Samsung).

Sebagai ganti, Apple menawarkan ciri imbasan cap jari pada model iPhone 5S yang bertindak sebagai satu sekuriti tambahan. Namun begitu, teknologi imbasan cap jari pada peranti digital bukanlah sesuatu yang baharu di pasaran.

Kira-kira dua tahun lalu, Motorola telah memperkenalkan ciri itu pada model telefon pintar Atrix 4G keluaran mereka. Teknologi ini juga telah terdapat pada beberapa model komputer riba yang dikeluarkan pada sekitar tahun 2006.

Ciri-ciri lain yang terdapat pada iPhone 5S dan iPhone 5C adalah sistem kedudukan global (GPS), kompas digital dan sambungan WiFi.

Apa yang dapat disimpulkan menerusi perbandingan-perbandingan ini adalah Apple seolah-olah hilang sentuhannya dalam memperkenalkan inovasi terkini dalam produk berbanding ketika era pengasasnya, Jobs.

Ramai penganalisis teknologi berpendapat keputusan memperkenalkan model dengan spesifikasi yang lebih rendah seolah-olah mewujudkan dua kategori baharu pengguna iPhone yang selama ini dianggap sebagai golongan yang agak istimewa.

Selain itu, langkah memperkenalkan teknologi yang agak terkebelakang berbanding pesaingnya mungkin menyebabkan sesetengah peminat iPhone mengambil keputusan beralih kepada pesaingnya ataupun menunggu sehingga model seterusnya (mungkin iPhone 6?) dilancarkan sebelum membuat keputusan menggantikan model iPhone milik mereka.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved