Selasa, 3 September 2013

Kosmo Online - Infiniti


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Infiniti


MyKifayah urus jenazah tanpa tunai

Posted:

MyKifayah urus jenazah tanpa tunai

MyKifayah urus jenazah tanpa tunai

Oleh SUHANA VERU
suhana.veru@kosmo.com.my

SEBAGAI anak tunggal, Muhammad Azlan Nasir Ali, 38, menggalas tanggungjawab besar terhadap kedua-dua ibu bapanya. Dua tahun lalu, bapanya meninggal dunia akibat serangan jantung.

"Ketika itu, saya rasa tertekan kerana tidak tahu bagaimana untuk menguruskan jenazah. Tambahan pula, arwah meninggal dunia di rumah.

"Saya dan ibu tidak tahu di mana untuk membeli kelengkapan dan cara-cara menguruskan jenazah," katanya ketika ditemui di Putra Heights, Subang Jaya, Selangor baru-baru ini.

Menurut anak jati Ipoh, Perak itu mujurlah jiran-jiran yang dihubunginya banyak membantu menguruskan jenazah arwah bapanya.

Bertitik tolak daripada episod hitam itu, kakitangan swasta berkenaan mula mencari maklumat mengenai perkhidmatan pengurusan jenazah.

"Saya dapati banyak maklumat mengenai pengurusan jenazah tetapi saya tertarik dengan tawaran syarikat telekomunikasi, Clixster Mobile Sdn. Bhd. (Clixster) melalui pakej MyKifayah.

"Dengan potongan kredit RM2.50 sebulan, apabila meninggal kelak, saya tidak bimbang kerana segala urusan pengurusan jenazah akan diuruskan oleh Clixster," katanya yang sanggup menukar talian telefonnya kepada Cilxster.

MyKifayah merupakan pakej perkhidmatan pengurusan jenazah bersepadu tanpa tunai pertama di dunia. Ia bukan sahaja terbuka kepada umat Islam malah membabitkan semua kaum.

Pengerusi Eksekutif Clixster, Datuk Megat Radzman Megat Khairuddin berkata, orang ramai yang berminat dengan perkhidmatan itu hanya perlu membeli kad SIM berharga RM8.90.


MENGURUSKAN jenazah adalah satu perkara yang tidak boleh dielakkan, malah ia merupakan fardu kifayah kepada umat Islam. - Gambar hiasan


"Selepas itu, langgan perkhidmatan MyKifayah dengan menaip ON MYK dan hantar ke nombor 7766. Pengguna akan mendapat mesej Saya dengan ini bersetuju menyertai program MyKifayah yang ditawarkan mengikut terma dan syarat. Taip YA dan hantar ke 7766," katanya selepas melancarkan pakej MyKifayah di ibu negara baru-baru ini.

Jelasnya, jika berjaya melanggan perkhidmatan itu, pengguna perlu menaip MYK WARIS

"Buat langganan pertama, kredit akan ditolak sebanyak RM3.50 tetapi pada setiap bulan, hanya RM2.50 akan dipotong," jelasnya lagi.

Clixster merupakan jenama talian telefon mudah alih 3G dan 4G terbaharu di Malaysia yang berada di pasaran sejak Julai 2012.

Kembangkan operasi

Syarikat telekomunikasi itu turut menjalin kerjasama dengan Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia (Angkasa) manakala bagi pakej MyKifayah, ia mendapat sokongan daripada Islamic Risk Holdings Sdn. Bhd.

Menurut Megat Radzman lagi, sejak diperkenalkan, seramai 20,000 pelanggan berminat untuk menyertai pakej tersebut.

Ekoran sambutan yang menggalakkan, pihaknya bakal menggembangkan operasi ke luar negara seperti United Kingdom pada hujung tahun ini dan Indonesia pada suku kedua tahun depan.

Menurut Pengasas MyKifayah, Mohd. Yusni Ismail, pihaknya turut menawarkan perkhidmatan pengangkutan jenazah dari hospital, surau, rumah dan tanah perkuburan.

Jasri (kanan) mengusahakan perniagaan pengurusan jenazah.


"Kami mempunyai van jenazah yang beroperasi 24 jam sehari untuk menghantar jenazah, namun ia hanya untuk Semenanjung Malaysia," katanya.

Lain-lain perkhidmatan termasuk memandi dan mengkafankan jenayah yang diurus oleh golongan profesional, namun ahli keluarga digalakkan untuk memandikan serta mengkafankan waris mereka.

Turut disediakan perkhidmatan imam bagi menunaikan solat jenazah dan pembayaran lot tanah perkuburan termasuk upah menggali kubur.

"Pihak pengurusan juga membantu pihak waris untuk mendapatkan sijil kematian daripada Jabatan Pendaftaran Negara selain bacaan talkin dan bacaan 30 juzuk al-Quran ke atas nama si mati.

"Khidmat pengurusan jenazah ini berlandaskan syariah Islam dan dilakukan lebih 3,000 ahli masjid yang bertauliah di seluruh negara," katanya.

Bagi bukan Islam, pihaknya tidak melakukan pengurusan kematian namun diganti dengan bayaran saguhati.

Mohd. Yusni berkata, pihaknya juga turut menawarkan perkhidmatan mengeksport jenazah melalui kargo udara ke Sabah dan Sarawak. Bagaimanapun, pengguna perlu membuat pembayaran tambahan untuk menampung tambang kargo.

Malah, MyKifayah juga menyediakan pembinaan batu nisan mengikut hukum syarak.

Sistematik

"Kami juga menjalankan ibadah badal bagi jenazah yang belum sempat melaksanakan rukun haji. Namun demikian, waris yang berminat akan dikenakan bayaran tambahan," ujarnya.

Urusan ibadah badal itu dilaksanakan oleh ejen yang dilantik pihak Tabung Haji.

Sehubungan itu, orang ramai yang ingin mendapatkan maklumat lanjut, layari laman web MyKifayah di www.clixster.net/mykifayah.

Sementara itu, Pengurus Besar Dunia Kifayah, Jasri Jamil, berkata, pihaknya membangunkan kit lengkap pengurusan jenazah untuk memudahkan umat Islam menguruskan jenazah dengan sistematik.

"Kit ini mengandungi kira-kira 22 peralatan yang mengandungi bahan asas seperti kain kapan, kain kemban, tudung, baju, sarung bantal, tali, kapas, air mawar, akar sintok, putik kapas dan kapur barus.

"Selain itu, terdapat juga minyak atar, sabun, serbuk cendana, apron plastik, plastik sampah, sarung tangan getah dan topeng muka," katanya ia dijual antara RM150 hingga RM170.

Tambahnya, dengan adanya kit tersebut, ia membantu sesiapa sahaja untuk menguruskan jenazah di mana saja mereka berada.

Syarikat Dunia Kifayah ditubuhkan pada September 2009. Syarikat berkenaan membangunkan produk kit jenazah yang mengandungi kesemua bahan dan peralatan untuk menguruskan jenazah. Sehubungan itu, bagi yang berminat untuk membeli kit berkenaan boleh menghubungi Jasri di 013-720 4050

Kamera kompak langsing

Posted:

Kamera kompak langsing

Kamera kompak langsing


KAMERA NX2000 mampu menghasilkan gambar setanding rakaman yang dilakukan jurugambar profesional.


SAMSUNG memperkenalkan kamera terbaharunya, NX2000, yang dilengkapi dengan teknologi kamera pintar terkini.

Model yang direka langsing itu turut memiliki penderia 20.3MP APS-C CMOS binaan dalam yang mampu menghasilkan imej terang serta lebih jelas pada tahap tinggi.

Bukan itu sahaja, ia juga mempunyai kebolehan merakam lapan rangka sesaat (fps) sekali gus memastikan pengguna tidak terlepas saat-saat penting.

Selain itu, kamera kompak itu turut dimuatkan dengan kebolehan merakam video serta imej tiga dimensi (3D) yang perlu digandingkan bersama lensa Samsung 45 milimeter (mm).

Ciri Mod SMART pula menyediakan 14 mod rakaman yang memudahkan pengguna merakamkan gambar-gambar menarik.

Kamera terbaharu itu kini boleh didapati di semua pengedar sah Samsung di seluruh negara.

Fungsi pintar televisyen android

Posted:

Fungsi pintar televisyen android

Fungsi pintar televisyen android

Oleh KHAIRUL ANUAR ABDUL RAHMAN


TELEVISYEN generasi kini sudah boleh digunakan untuk melayari internet.


PERKEMBANGAN internet pada hari ini membolehkan jalinan komunikasi dilakukan dengan lebih berkesan. Jika dahulu, internet hanya digunakan menerusi komputer, hari ini ia boleh disambungkan dengan mana-mana gajet.

Antaranya adalah tablet, telefon pintar, rakaman televisyen litar tertutup (CCTV), televisyen dan terbaharu, televisyen pintar.

Televisyen pintar mempunyai capaian internet dan dilengkapi pelbagai aplikasi termasuk hiburan, berita dan pendidikan.

Lazimnya, ia mempunyai perkhidmatan jalur lebar tanpa wayar WiFi atau sekurang-kurangnya Local Area Network (LAN) untuk disambungkan kepada internet.

Bagaimanapun, terdapat sesetengah model yang menawarkan ciri tambahan seperti kamera web yang membolehkan pengguna membuat panggilan video menerusi aplikasi seperti Skype.

Aplikasi pada televisyen pintar juga membolehkan pengguna menonton siaran tambahan menerusi teknologi streaming yang mungkin tidak terdapat pada siaran televisyen percuma.

Antara siaran yang boleh ditonton secara streaming ialah program berita agensi berita antarabangsa, dokumentari dan drama bersiri.


PENGGUNAAN internet dan gajet pintar membolehkan bahan dicapai pada apa sahaja peralatan.


Walau bagaimanapun, bagi yang mempunyai bajet yang terhad, kini terdapat alternatif gajet yang mempunyai ciri-ciri televisyen pintar.

Ia merupakan televisyen android atau lebih dikenali sebagai kotak televisyen android. Produk itu dilihat menjadi pilihan buat pengguna yang mempunyai TV tanpa ciri pintar.

Ia hanya perlu disambungkan kepada kotak televisyen android menggunakan sambungan Antaramuka Multimedia Definisi Tinggi (HDMI) manakala akses internetnya sama ada melalui sambungan WiFi atau kabel LAN.

Satu lagi ciri tambahan ialah ia menyokong modem USB 3G yang membolehkan akses internet secara terus tanpa memerlukan WiFi atau sambungan rangkaian kawasan setempat.

Jenama android

Geniatech merupakan salah satu jenama kotak televisyen android yang mendapat perhatian pengguna di seluruh dunia pada masa kini.


JIKA tidak berpuas hati dengan melayari internet pada skrin telefon pintar yang kecil, kini terdapat pilihan untuk mendapatkan skrin yang lebih lebar.


Ia dilengkapi dengan unit pemproses termaju ARM Cortex A9 dengan kombinasi unit pemproses grafik Open GL 3D dan digandingkan dengan RAM DDR3 berkapisiti 1GB (gigabit) sekali gus menjanjikan tontonan yang lancar.

Malah, ia juga dilengkapi dengan unit kawalan jauh QWERTY. Set Android TV ini dilengkapi dengan capaian WiFi dan juga RJ45 untuk sambungan ke modem internet.

Selain itu, ia juga menyokong cakera keras mudah alih atau thumbdrive disambungkan pada sambungan USB bagi memainkan fail media seperti video dan muzik. Lebih menarik, ia turut mempunyai slot untuk cakera keras SATA yang boleh dipasangkan secara terus.

Ciri-ciri lain ialah sokongan Adobe Flash, HTML5, aplikasi Digital Living Network Alliance (DLNA) serta perkongsian fail melalui aplikasi.

Ia khusus bagi membolehkan perkongsian fail media dengan telefon pintar, komputer tablet dan gajet yang bersambung pada rangkaian kawasan setempat.

Berharga dalam lingkungan antara RM200 hingga RM400 bagi satu set, televisyen android merupakan alternatif terbaik bagi mereka yang inginkan fungsi pintar pada televisyen dengan pelaburan minimum.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved