Ahad, 1 September 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Tanda aras Rusdi-Faezah

Posted:

Tanda aras Rusdi-Faezah

Tanda aras Rusdi-Faezah

SELEPAS memikul tanggungjawab sebagai pemegang watak penting dalam filem Tanda Putera, Rusdi Ramli dan Faezah Elai ternyata masih bugar dan tidak dicela.

Tiada sedikit pun kelopak keyakinan mereka gugur ekoran taufan kontroversi yang hampir-hampir membenamkan karya Datin Paduka Shuhaimi Baba itu.

Tanda Putera merupakan sebuah filem yang selama ini ditunggu-tunggu telah terhidang untuk diratah dengan amarah mahupun dihadam dalam santun. Ibarat sebuah makanan buat pencinta karya yang idealis, Tanda Putera hadir dalam wacana bukan sekadar sebuah filem yang biasa. Jika tidak, mengapa sejak pembikinannya seleasi dilakukan, filem berlatarkan era pasca merdeka itu ditunda selama beberapa kali untuk dijadikan tontonan umum.

Hari ini, debar Tanda Putera belum berpenghujung. Masuk hari keempat menerjah panggung seluruh tanah air, filem yang pernah digeruni kerana dianggap berisiko menggugat kesejahteraan kaum itu mampu menerbitkan rasa bangga jika ditonton tanpa curiga.

Tiada api sengketa yang hendak dikipas. Namun sesuatu yang nyata, pengisahan dua negarawan ulung, Perdana Menteri Malaysia Kedua, Tun Abdul Razak dan timbalannya, Tun Dr. Ismail yang menjadi intipati penceritaan dikecam bahkan ada juga tempias rasis terpercik ke muka pengarah dan pelakon terlibat. Namun bagi Rusdi dan Faezah, mereka positif walaupun banyak kekangan yang berlaku.

Dikecam rasis

"Dua kali ditunda dan sekarang barulah khalayak dapat menonton sendiri apa yang kontroversi sangatnya dengan filem Tanda Putera. Rasanya, sebelum ini pun ada filem yang ditunda tayangannya tapi statusnya tidak sama dengan Tanda Putera. Filem Tanda Putera ditunda tapi tiada janji atau tarikh bila ia boleh masuk panggung. Saya tidaklah tertekan sebagaimana yang dirasai oleh penerbit dan pengarah. Tapi, sebagai pelakon ada juga terfikir, kalaulah filem ini tidak dapat ditayangkan, bila lagi tawaran sebegini akan datang," luah Rusdi.

Bicaranya mengalir tenang, setenang keperibadiannya. Dia tersenyum sambil mengajak rakyat Malaysia untuk menilai sendiri secara rasional dengan menonton filem berkenaan.

"Bab dikecam atau digelar rasis, saya tahu. Tapi, tak layan sangat kerana saya bukan jenis yang suka melayari internet. Kalau ada yang masih dakwa kami ini buat filem rasis, itu salah. Isteri saya sendiri berketurunan Cina. Dia (Sharon Paul) juga terlibat sebagai komposer lagu tema filem berkenaan. Kami sama-sama faham dan tahu niat filem ini dibikin," jelas Rusdi yang memikul tugas besar dalam filem patriotik kedua lakonannya itu di bawah arahan Shuhaimi Baba selepas 1957: Hati Malaya.

Tidak merasa bijak atau menjadi arif mengenai sejarah, Faezah yang buat pertama kalinya muncul dalam filem Shuhaimi Baba itu pula merasakan apa yang disensasikan mengenai Tanda Putera mungkin ada hikmahnya.

SEBAGAI Tun Razak dan Tun Rahah, Rusdi dan Faezah berbesar hati tetapi dalam masa yang sama menunggu dengan penuh debaran penerimaan ramai terhadap keberkesanan lakonan mereka.


"Saya tak pernah putus harap untuk berkongsi filem ini dengan rakyat Malaysia. Rasanya, ia karya terbaik Shumi (panggilan untuk Shuhaimi Baba) setakat ini. Saya kata begitu bukan kerana saya salah seorang pelakon yang terbabit, tapi kerana filem itu sendiri yang bagus. Rugi jika ia tidak ditayangkan. Dalam masa yang sama, saya tahu Shumi tidak akan berhenti berjuang untuk filemnya.

"Saya sendiri tidak kesal dengan kontroversi yang timbul. Tapi, sedih dengan pemikiran segelintir pihak. Mungkin ada hikmahnya juga, apabila tiba waktu tayangan seperti sekarang, semua orang rasa mahu lihat apa yang sensasi sangat sebelum ini. Dalam Tanda Putera, kisah 13 Mei itu hanyalah latar masa dan fakta dalam sejarah. Ia dimasukkan untuk menggambarkan betapa sukarnya Tun Razak dan Tun Dr. Ismail bertindak memperbaiki situasi terburuk negara ketika itu," getus Faezah yang melakonkan watak Tun Rahah, isteri kepada Tun Razak.

Lebih mendebarkan Faezah, wanita bernama Tun Rahah bukan sekadar tokoh dalam sejarah bahkan ibu kepada Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Tuah suara

Merakamkan kisah kehidupan peribadi Tun Razak sehingga beliau digelar Bapa Pembangunan Malaysia ke dalam sebuah filem, kejayaan atau kegagalan filem itu bukannya kerja pengarah semata-mata.

"Dari segi pembikinan dan skrip, itu memang kerja pengarah tapi hasilnya, kerja lakonan yang akan difokuskan. Saya berbangga kerana diberi kepercayaan. Tapi, terbeban dengan amanah yang diberi.

PERJUANGAN terakhir Tanda Putera kini terserah untuk dinilai penonton.


"Sebagai pengarah, Shumi tidak akan jawab secara konkrit kenapa saya yang dipilih. Namun, sejak dahulu, dia selalu kata salah satu pemilihan pelakon diputuskan kerana nada suara. Saya letak seluruh kepercayaan kepada Shumi dan memberikan apa sahaja yang dia mahu termasuklah isu 13 Mei yang hangat diperkatakan.

"Saya yakin, ramai yang mahu lihat kisah itu dengan mata dan kepala sendiri. Jika tidak didedahkan, lama-kelamaan 13 Mei hanya akan jadi mitos dek bermacam-macam versi cerita yang didengar, sedangkan ia fakta. Secara peribadi, saya lebih tertarik kepada situasi negara yang sedang sakit dan dalam masa yang sama dipimpin oleh pemimpin yang sedang berjuang melawan penyakit. Tun Razak sakit leukimia manakala Tun Dr. Ismail pula sakit jantung.

"Jadi, sentimen perkauman tidak harus wujud kerana generasi sekarang sudah boleh berfikir. Semua orang bebas memilih ideologi politik tapi, berparang bukan cara yang sepatutnya," kata Rusdi yang kini berjinak-jinak dengan kerja pengarahan drama.

Enam bulan selepas melahirkan puteri sulung, Dealova Heyrinna, Faezah memanaskan enjin kariernya dengan penampilan pertama usai berpantang menerusi sebuah telemovie raya, Abah Tak Balik Malam Raya.

Lebih matang bersulam semangat hidup yang sedang bugar dalam dakapan, pelakon yang dikenali menerusi drama Asmara itu berganda debarannya. Bukan satu tetapi, dua filem termasuk naskhah pertama lakonannya masuk panggung secara serentak.

"Sekarang dua filem saya yang sama-sama memulakan tayangan bermula pada 29 Ogos, Tanda Putera dan KL Zombi. Ia dua buah filem yang berbeza genre," katanya yang tidak terjangka lakonannya akan disaksikan dalam dua judul filem sekali gus.

Bernostalgik kisah isteri yang tidak tahu penderitaan suami yang mengidap penyakit leukimia, wanita yang menjadi ibu tunggal pada umur 30-an dan mampu membesarkan anak-anak sehingga salah seorang daripadanya bergelar Perdana Menteri, tiada kata-kata yang dapat Faezah gambarkan untuk mendefinisikan wanita unggul itu.

"Ketika itu, saya belum berkahwin, masih tercari-cari bagaimana emosi isteri dan ibu. Apa yang terpapar dalam Tanda Putera adalah kerja terbaik yang pernah saya lakukan," katanya bercampur-campur antara terharu dan bangga.

Diletakkan di kerusi berdarjat, duduk, berjalan, ketawa dan menangis, semuanya harus terkawal dan dikawal, Tun Rahah serta Tanda Putera juga merupakan tanda aras yang sedang dicipta Faezah dan Rusdi bersama pelakon-pelakon lain dalam filem itu.

P. Ramlee the Musical berubah wajah

Posted:

P. Ramlee the Musical berubah wajah

P. Ramlee the Musical berubah wajah


NADIA AQILAH BAIDURI diberikan watak Junaidah dalam pementasan teater kali ini yang bertempat di Pusat Konvensyen Borneo.


KEHEBATAN produksi dan pembawa watak teater P. Ramlee The Musical yang dpentaskan di Panggung Sari, Istana Budaya, Kuala Lumpur masih utuh dalam ingatan.

Ia merupakan sebuah teater yang membawa ingatan khalayak kepada kisah hidup suka dan duka seorang insan seni yang martabatnya diangkat tinggi oleh masyarakat. Mata penonton melihat dan menyelusuri jalan hidup Tan Sri P. Ramlee, sewaktu dia bangun dan pernah rebah.

Kali ini, orang Sarawak berpeluang menyaksikan pementasan ketiga teater itu yang bakal berlangsung selama dua hari bermula pada 9 September ini bertempat di Pusat Persidangan Borneo, Kuching, Sarawak.

Teater yang berlangsung selama dua jam ini diadakan sempena sambutan Kemerdekaan ke-50 tahun Sarawak dalam Malaysia dan dianjurkan oleh pihak Enfiniti Events Sdn. Bhd.

Menariknya, semua para pelakon yang terlibat dalam teater ini merupakan 'wajah baharu' untuk karakter P. Ramlee, Saloma, Norizan dan Junaidah.

Jika sebelum ini tugas pembawa karakter P. Ramlee diberikan kepada Musly Ramlee dan Sean Ghazi, kepercayaan kali ini diberikan kepada aktor Tony Eusoff.


TIARA mengaku meminati perwatakan Norizan.


"Saya mencari rakaman belakang pentas P. Ramlee untuk mencari pesona dan cuma bertemu dengan satu video di laman YouTube. Saya terima watak ini kerana sukakan cabaran. Buat saya, P. Ramlee merupakan seorang artis dengan minda yang terbuka. Seorang seniman yang tulen dan mempunyai kasih sayang terhadap seni yang sangat tinggi," ujar Tony yang meminati filem Seniman Bujang Lapuk.

Buat Datin Seri Tiara Jacquelina, kali ini dia turun padang. Selain bertindak sebagai Penerbit Eksekutif untuk pementas di Pusat Konvensyen Borneo, dia turut membawakan watak Norizan, isteri kedua seniman P. Ramlee.

"Allahyarham Norizan merupakan isteri P. Ramlee yang paling saya minati. Saya menganggap wataknya mencabar kerana saya tidak pernah membawakan watak yang agresif. Jadi, saya tidak akan melepaskan peluang ini. Saya melihat ada persamaan antara saya dengan Norizan iaitu sikap mengawal," ujar Tiara yang pernah terlibat dalam satu drama bersama Norizan pada tahun 1992.

"Saya lupa tajuknya (drama itu) tetapi waktu itu, saya melihat Norizan mempunyai aura yang sangat besar. Walaupun hidup tidaklah senang tetapi dia tetap membawakan sisi elegan dalam dirinya," tambahnya yang melakukan kajian tentang Norizan.


BANYAK menonton filem-filem P. Ramlee, Tony yang diberi kepercayaan membawakan watak seniman tersebut menganggap ia sebagai cabaran baharu buat dirinya.


Merujuk kepada pertukaran wajah-wajah baharu dalam setiap karakter dalam teater ini, Tiara dengan senang hati melihat situasi itu sebagai satu yang segar untuk teater tersebut yang telah dipentaskan pada tahun 2007 dan 2008 dan ini.

Meminati Tony sebagai pelakon yang bagus, Tiara juga memberitahu tentang kesukaran untuk mereka mendapatkan seseorang yang bersuara lunak untuk membawakan watak Saloma.

"Akhirnya, Melissa Saila yang merupakan pengarah bersama teater ini mencadangkan Elly Mazlien. Sesuatu yang baru untuk para penonton," ujarnya yang berharap teater percuma ini akan mendapat sambutan daripada seluruh warga Borneo.

Selain teater yang dipentaskan pada 9 dan 10 September ini, sebuah konsert tribute P. Ramlee oleh pemain violin, Idris Sardi akan turut diadakan pada 12 dan 13 September di lokasi yang sama.

KL Gangster 2 tayang 3 Oktober

Posted:

KL Gangster 2 tayang 3 Oktober

KL Gangster 2 tayang 3 Oktober

YUSOF mahu pihak yang mensabotaj filem KL Gangster 2 dikenakan tindakan.


DUA tahun mengambil masa untuk proses suntingan dan belum pun sempat menemui penonton dengan penuh besar jiwa, filem KL Gangster 2 disambar dalang siber.

Pada Rabu lalu, kekecohan mula menular. Filem yang dijangka mengulangi sejarah kejayaan KL Gangster 1 yang mencatat kutipan hampir RM12 juta itu boleh ditonton hampir keseluruhan daripada durasi sebenar tanpa sebarang bayaran menerusi internet. Selaku pengarah, Syamsul Yusof sudah pun membuat laporan polis. Perkara itu sendiri mendapat perhatian Kementerian Komunikasi dan Multimedia.

Menterinya, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek turut mengusulkan kepada pihak Skop Production Sdn. Bhd. dan Grand Brilliance Sdn. Bhd. selaku produser untuk menayangkan KL Gangster 2 lebih awal.

"Saya telah diberikan kebenaran oleh Datuk Seri Shabeery Cheek untuk menayangkan KL Gangster 2 lebih awal, namun saya tidak sanggup berlaku tidak adil kepada rakan-rakan produser lain yang telah sekian menunggu tarikh lama tayangan filem mereka. Ia seolah-olah saya memijak kepala mereka demi kepentingan filem ini.

"Buat masa ini, beberapa petunjuk dan bukti sedang dikumpulkan dan kami menyerahkan hal ini kepada pihak berkuasa untuk membuat keputusan dan mengambil tindakan kepada pihak yang mensabotaj filem KL Gangster 2," tegas Datuk Yusof Haslam pada satu sidang media di Perbadanan Kemajuan Filem Nasional, pada Jumaat lalu.

Filem itu dijadualkan ditayangkan pada 3 Oktober depan. Ekoran tekanan teruk yang dihadapi Syamsul, dia yang sepatutnya hadir pada sidang media itu gagal menampilkan dirinya.

SYAMSUL YUSOF


Sebelum ini, Syamsul meluahkan kemarahannya terhadap perompak siber yang telah membocorkan filem arahannya yang berbaki sebulan lagi sebelum ia ditayangkan kepada umum.

Selaku penerbit sementelah pelakon yang turut terlibat dalam filem berkenaan, Rosyam Nor juga meluahkan kekesalannya berhubung perkara itu.

Menyifatkan pihak yang tidak bertanggungjawab membocorkan filem KL Gangster 2 ke laman YouTube sebagai penjenayah siber, Rosyam tidak sabar untuk melihat penjenayah itu ditangkap dan diheret ke muka pengadilan.

"Ini pertama kali dalam sejarah penerbitan filem, Malaysia berdepan jenayah seperti ini. Bukan sekadar footage, tetapi saya dimaklumkan seluruh filem berkenaan boleh ditonton secara haram sejak penyebarannya mula dikesan pada Rabu lepas.

"Saya merayu kepada seluruh pencinta filem tanah air, peminat yang menyayangi hasil kerja Syamsul begitu juga khalayak yang menghormati karya Yusof, inilah masanya kita semua memberikan sokongan kepada KL Gangster 2 dengan menolak cetak rompak.

"Saya juga percaya, peminat filem yang tegar tidak akan puas hanya sekadar menonton filem di YouTube, mereka sudah boleh berfikir dan tetap akan menggegarkan panggung apabila filem itu ditayangkan pada Oktober ini," katanya dengan bersungguh-sungguh ketika dihubungi Sensasi Bintang.

ROSYAM NOR


Mendakwa penyebaran filem KL Gangster 2 itu sebagai tindakan paling tidak bermaruah yang berlaku ke atas karyawan filem, ia juga seolah-olah dianggap satu penghinaan dan zalim yang dilakukan terhadap pembikinan filem di Malaysia.

"Khalayak kena faham dan lihat bagaimana kami sebagai karyawan sedang berusaha untuk memantapkan dan membangunkan kualiti filem tempatan. Saya cukup yakin, dalam situasi kemerosotan jumlah kutipan filem ketika ini, kehadiran KL Gangster 2 mampu mengubah lanskap pasaran lembap yang dilalui oleh filem tempatan," katanya yang turut hadir pada sidang media khas itu.

Sengaja menjentik emosi Rosyam, adakah berita penyebaran filem itu satu daripada strategi Skop Production untuk membiakkan bahang penayangan KL Gangster 2 yang bakal masuk panggung dalam tempoh lebih sebulan dari sekarang, Rosyam menolak dakwaan itu keras.

"Itu kerja gila. Kalaulah saya penerbitnya pun, mati hidup semula pun saya tak akan buat begitu. Yusof, Syamsul dan seluruh karyawan tidak akan sanggup berbuat begitu. Itu gila, bukan itu strateginya," tutup Rosyam yang berjanji akan bersatu hati bersama penerbit KL Gangster 2 untuk mempromosi filem itu secara agresif.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved