Ahad, 22 September 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Banjir, tanah runtuh ragut lebih 100 nyawa di Mexico

Posted:

Banjir, tanah runtuh ragut lebih 100 nyawa di Mexico

Banjir, tanah runtuh ragut lebih 100 nyawa di Mexico

PEMANDANGAN dari udara menunjukkan sebuah jambatan di Acapulco runtuh pada Khamis lalu.


ACAPULCO - Lebih 100 orang terbunuh dan berpuluh-puluh yang lain hilang dalam kejadian tanah runtuh dan banjir akibat hujan lebat di Mexico.

Menteri Dalam Negeri, Miguel Angel Osorio Chong berkata, angka korban bencana tersebut setakat ini seramai 101 orang.

Sejumlah 68 lagi mangsa hilang selepas banjir lumpur melanda kampung La Pintada, dekat sini, dalam negeri Guerrero.

Presiden Mexico, Enrique Pena Nieto turut berada di kawasan bencana di sini.

Negara Amerika Tengah itu dibadai ribut tropika Ingrid dan Manuel yang merosakkan berpuluh-puluh ribu kediaman dan menyebabkan banjir di sejumlah buah bandar.

Lebih 40,000 pelancong dengan kebanyakannya rakyat Mexico terkandas di bandar peranginan di sini selepas dilanda ribu berkembar itu selama lima hari.

Dalam pada itu, ribut tropika Manuel bertukar menjadi taufan dan membadai negeri Sinaloa, barat laut Mexico pada Khamis lalu yang menyebabkan lebih 100,000 orang terjejas.

Sebanyak tiga orang terbunuh dalam bencana itu.

Negeri Guerrero paling teruk terjejas dengan sekurang-kurangnya 65 kematian dicatatkan.

Dalam perkembangan berkaitan, banjir lumpur melanda kampung La Pintada yang dihuni 400 orang semasa penduduk menyambut hari kemerdekaan pada Isnin lalu.

Bencana itu menenggelamkan sebahagian rumah, sebuah sekolah dan gereja sebelum aliran lumpur itu mengalir ke sungai. - AFP

Taufan Usagi membadai Filipina, Taiwan

Posted:

Taufan Usagi membadai Filipina, Taiwan

Taufan Usagi membadai Filipina, Taiwan


SEBUAH motosikal tiga roda di bandar Hengtsun, Taiwan terbalik akibat ditiup angin kencang yang dibawa Taufan Usagi.


MANILA - Taufan Usagi membawa hujan lebat dan angin kencang ke Filipina dan Taiwan semalam dengan menumbangkan pokok, mencetuskan ombak gergasi dan memutuskan bekalan elektrik.

Taufan berkenaan merupakan ribut paling kuat pernah melanda rantau Asia sepanjang tahun ini.

Usagi membadai Kepulauan Batanes di utara Filipina selama semalaman sebelum menyebabkan banjir di sebuah kampung di Taiwan dan memaksa penerbangan Hong Kong, Cathay Pasific membatalkan semua penerbangannya.

"Ini merupakan taufan paling kuat yang melanda Kepulauan Batanes dalam tempoh 25 tahun," kata seorang pegawai tempatan, Dina Abad.

"Deruan angin melanda pada tengah malam dan menyebabkan ombak setinggi 8 meter yang menenggelamkan bot-bot nelayan," tambahnya.

Menurut pegawai berkenaan, banyak pokok kelapa patah atau tumbang ditiup angin manakala menara kawalan lapangan terbang di kepulauan tersebut rosak teruk.

Setakat pukul 5 petang semalam, Usagi berada 160 kilometer ke barat Batanes dengan membawa tiupan angin selaju 210 kilometer sejam.

Menurut biro kaji cuaca di sini, taufan berkenaan bergerak menuju ke selatan China.

Di daerah Pintung, Taiwan, ribut itu menyebabkan banjir di sebuah kampung di pulau itu sekali gus memaksa pihak tentera memindahkan berpuluh-puluh penduduk.

Pusat Operasi Kecemasan di Taiwan menyatakan, enam orang cedera di Pulau Kinmen akibat ditimpa pokok-pokok tumbang.

Taufan itu turut menyebabkan 45,000 kediaman terputus bekalan elektrik manakala bekalan air ke 5,000 isi rumah juga tergendala.

Usagi dijangka melanda kawasan pantai di wilayah Guangdong, Zhejiang dan Fujian di China hari ini.

Terdahulu, hampir 23,000 bot nelayan berlindung di wilayah Fujian menjelang ketibaan ribut dahsyat itu.

Pihak berkuasa turut memindahkan lebih 4,000 orang yang tinggal di kawasan pesisir pantai berkenaan. - AFP

Kecoh orang ramai berebut iPhone

Posted:

Kecoh orang ramai berebut iPhone

Kecoh orang ramai berebut iPhone


SEORANG anggota polis berkawal di hadapan sebuah kedai Apple di Pasadena, California kelmarin.


PASADENA, California - Suasana perkhemahan terbuka di luar sebuah Kedai Apple di sini bertukar kecoh kelmarin apabila dua lelaki ditangkap kerana bergaduh manakala taktik seorang lelaki mengupah beberapa gelandangan untuk beratur bagi mendapatkan telefon pintar baharu iPhone memakan diri, kata pihak berkuasa.

Orang ramai berkhemah di luar Kedai Apple sejak malam kelmarin sementara menunggu premis berkenaan dibuka pada keesokan harinya,

Seorang pegawai polis tempatan, Leftenan Jason Clawson berkata, berpuluh-puluh penghuni sebuah rumah amal yang diupah untuk membeli iPhone tidak dibayar oleh seorang lelaki yang mengupah mereka.

"Mereka kemudian mengasak lelaki berkenaan," kata Clawson.

Seorang lelaki gelandangan berkenaan ditahan selama 72 jam selepas dia berlari ke jalan raya dalam keadaan marah, kata Clawson.

Rakaman berita televisyen menunjukkan polis meleraikan beberapa pergaduhan kecil dan cuba menenangkan pelanggan yang marah.

Dominoe Moody, 43, memberitahu akhbar Los Angeles Times bahawa dia dibawa menaiki sebuah van sejauh 10 kilometer dari Los Angeles ke sini bersama beberapa gelandangan lain oleh seorang lelaki.

Mereka diminta beratur selama semalaman untuk menunggu kedai itu dibuka.

Moody dijanjikan upah AS$40 (RM131) tetapi menyatakan, dia tidak dibayar kerana lelaki itu ditahan polis selepas dia menyerahkan iPhone yang dibelinya kepada individu tersebut.

Kekecohan itu berlaku selepas orang ramai membuat aduan kerana berang melihat taktik lelaki itu.

"Ini tidak adil. Saya berdiri di luar kedai ini sepanjang malam," kata Moody kepada akhbar itu sambil menambah, dia tiada pengangkutan untuk kembali ke Los Angeles.

Lelaki berkenaan yang memegang sebuah beg sarat berisi iPhone baharu versi 5S dan 5C, diusir oleh polis pada pukul 9.30 pagi kelmarin.

"Kami tidak menahannya kerana dia tidak melakukan sebarang jenayah," kata Clawson.

Dalam kejadian berasingan beberapa jam lebih awal di kedai sama , dua lelaki ditahan kerana bertumbuk ketika beratur untuk membeli iPhone.

Tidak ada kecederaan serius dilaporkan. Polis menganggarkan sekurang-kurangnya 200 orang berada di kaki lima di luar kedai itu sejak malam kelmarin.

Menurut Clawson, pihak pengurusan kedai itu mengupah dua anggota polis bandar ini untuk mengawal orang ramai.

Model iPhone baharu 5S dan 5C berada dalam pasaran seluruh dunia sejak kelmarin. - AP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved