Isnin, 2 September 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Obama tunggu lampu hijau kongres serang Syria

Posted:

Obama tunggu lampu hijau kongres serang Syria

Obama tunggu lampu hijau kongres serang Syria

SEBUAH pesawat tentera Amerika Syarikat berlepas dari pangkalan Incirlik, Turki semalam. Presiden AS, Barack Obama menyatakan beliau akan mendapatkan kelulusan Kongres sebelum menyerang Syria.


WASHINGTON - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama (gambar kecil) menangguhkan tindakan ketenteraan ke atas Syria kelmarin kerana percaya beliau mampu memperoleh lebih banyak sokongan untuk menghukum rejim Presiden Bashar Al-Assad.

Keputusan itu diputuskan Obama lewat kelmarin kerana beliau mahu anggota-anggota Kongres mempertimbangkan penggunaan kuasa ketenteraan terhadap Syria yang didakwa menggunakan senjata kimia dalam serangan pada 21 Ogos lalu.

Perbincangan mengenai tindakan tersebut akan diputuskan selepas Kongres kembali bersidang pada 9 September ini.

Namun, Obama turut menegaskan bahawa beliau tetap mempunyai kuasa ketenteraan untuk menyerang Syria tanpa kebenaran Kongres.

Menurut pegawai di White House, penangguhan tersebut juga dilihat memberi peluang kepada Obama meraih sokongan antarabangsa.

Obama dilapor akan menyertai persidangan G20 pada minggu ini di Rusia yang bakal dibayangi krisis di Syria.

Namun, kredibiliti Obama mungkin tercabar jika Kongres tidak menyokong rancangan menyerang Syria seperti dialami sekutunya, Perdana Menteri Britain, David Cameron yang gagal dalam undian Parlimen berhubung usul sama.

"Pengerusi bersama ketua-ketua tentera telah memaklumkan kepada saya bahawa kita akan melancarkan serangan pada bila-bila masa.

"Tambahan pula, pengerusi telah memberitahu saya bahawa keupayaan kita untuk melaksanakan misi ini bukan pada masa sensitif. Ia akan berkuatkuasa sama ada esok, minggu depan atau sebulan dari sekarang," tegas Obama ketika berucap di laman Rose Garden di White House.

Sekurang-kurangnya lima kapal perang AS dengan puluhan peluru berpandu Tomahawk telah tertumpu di timur Mediterranean untuk melancarkan serangan ke atas rejim Bashar.

Terdahulu, Perancis yang juga sekutu AS menyatakan kesediaannya untuk mengerahkan tentera dalam operasi di Syria.

Dalam perkembangan berkaitan, kumpulan penyiasat senjata kimia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) meninggalkan Syria kelmarin selepas melakukan siasatan selama empat hari berhubung dakwaan serangan kimia di pinggir bandar Damsyik.

Pertubuhan Larangan Senjata Kimia yang dianggotai 13 penyiasat menyatakan bahawa keputusan analisis sampel yang diambil di lokasi kejadian mengambil masa hingga tiga minggu.

Jurucakap PBB juga berjanji pihaknya akan memberikan laporan adil selepas menjalani beberapa ujian makmal.

Sebuah pesawat milik Jerman membawa kumpulan penyiasat PBB berlepas ke Rotterdam, Belanda pada pagi kelmarin sebelum mereka dibawa ke The Hague.

Namun, Washington dan sekutu-sekutunya berkeras menyatakan mereka sudah mengetahui perkara yang perlu diketahui.

Menurut pentadbiran Obama, hasil maklumat perisikan yang boleh dipercayai mendakwa rejim Bashar melancarkan serangan kimia yang meragut 1,429 nyawa termasuk sekurang-kurangnya 426 kanak-kanak.

Syria menafikan bertanggungjawab terhadap dakwaan itu dan menuding kesalahan itu ke arah kumpulan penentang.

Lebih 100,000 orang terkorban sejak konflik di Syria meletus pada Mac 2011 dan kira-kira dua juta rakyat negara itu menjadi pelarian. - AFP

Mandela dibenar keluar hospital

Posted:

Mandela dibenar keluar hospital

Mandela dibenar keluar hospital


SEBUAH ambulans yang didakwa membawa Mandela dilihat berada di luar rumah tokoh tersebut di Houghton, Johannesburg semalam.


JOHANNESBURG - Ikon anti-aparteid, Nelson Mandela (gambar kecil) dibenarkan keluar daripada hospital semalam dan dibawa pulang ke rumahnya di sini ketika beliau masih dalam keadaan kritikal, kata pejabat presiden Afrika Selatan.

Bekas Presiden Afrika Selatan itu sebelum ini dimasukkan ke hospital di Pretoria sejak 8 Jun lalu ekoran jangkitan paru-paru berulang.

Presiden Jacob Zuma dalam satu kenyataan berkata, Mandela berada dalam keadaan tidak stabil pada masa ini.

"Rumahnya telah diubah suai bagi membolehkan beliau menerima rawatan rapi di sana.

"Jururawat yang bertanggungjawab terhadap kesihatan Mandela adalah sama seperti diterimanya di hospital," kata kenyataan itu.

Pemenang Hadiah Nobel Keamanan berusia 95 tahun itu diraikan di seluruh dunia sebagai tokoh yang menjulang tinggi perdamaian.

Beliau pernah dipenjarakan selama 27 tahun kerana menentang pemerintahan minoriti kulit putih di Afrika Selatan.

Namun, selepas dibebaskan pada 1990, Mandela melakukan rundingan yang menamatkan pemerintahan aparteid di negara itu.

Beliau yang mesra dipanggil Madiba memenangi pilihan raya pertama di negara itu yang diadakan melalui proses demokrasi sepenuhnya pada tahun 1994. - AP

Radiasi tinggi dikesan pada tangki loji nuklear Fukushima

Posted:

Radiasi tinggi dikesan pada tangki loji nuklear Fukushima

Radiasi tinggi dikesan pada tangki loji nuklear Fukushima


FOTO yang disediakan oleh Tokyo Electric Power Co (TEPCO) menunjukkan Menteri Ekonomi, Perdagangan dan Industri Jepun, Toshimitsu Motegi (topi merah) melawat loji nuklear Fukushima Dai-ichi di bandar Okuma pada 26 Ogos lalu.


TOKYO - Pengendali loji nuklear Fukushima Dai-ichi, Tokyo Electric Power Co (TEPCO) kelmarin menyatakan pihaknya mengesan lokasi beradiasi tinggi pada tangki-tangki yang menempatkan air bertoksik.

Salah satu lokasi menunjukkan bacaan mencecah 1,800 millisievert bagi setiap jam, tahap radiasi yang boleh membawa maut.

TEPCO mengesan radiasi tinggi tersebut di empat lokasi berhampiran tangki. Tangki-tangki itu bagaimanapun tidak menunjukkan kadar airnya surut dengan ketara.

Situasi itu diketahui ketika pemeriksaan harian dilakukan ke atas tiga buah tangki dan satu paip yang menyambungkan bekas-bekas berisi air di loji terbabit, lapor agensi berita Kyodo.

Minggu lalu, TEPCO mengaku sebanyak 300 tan air bertoksik bocor daripada tangki-tangki tanpa disedari.

Kebocoran itu mencetuskan kebimbangan bahawa air tercemar telah masuk ke dalam laut berhampiran.

Walaupun masih belum jelas sama ada insiden itu membuktikan wujud kebocoran baharu, namun air dengan bacaan 230 millisievert pada setiap jam dikesan di bawah paip tersebut. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved