Isnin, 26 Ogos 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Kempen WOW perkasa wanita

Posted:

Kempen WOW perkasa wanita

Kempen WOW perkasa wanita

DARI kiri: Maya Karin, Jay Menon, Goh Sa Ki, Christy Ng dan Alia Bastamam pada sesi dialog kempen Women of Worth anjuran Loreal Paris.


ARUS modenisasi mengajak wanita seluruh dunia agar terus menyemai keyakinan diri di samping menjaga harga diri dalam berdepan pelbagai rintangan kerjaya dan kehidupan seharian.

Walaupun berdepan dengan pelbagai stereotaip yang menyelubungi perjalanan hidup mereka, harga diri seharusnya tidak dipandang remeh kerana ia merupakan refleksi kepada maksud sebenar kebahagiaan dan kejayaan seseorang wanita.

Meneruskan momentum kempen Women of Worth (WOW) yang dilancarkan awal tahun ini, Loreal Paris menganjurkan sesi dialog bertajuk Menyerlahkan Kelebihan Diri yang membincangkan bagaimana wanita moden hari ini mengenali erti kehidupan, kebahagiaan dan menilai harga diri mereka.

Sesi dialog ini adalah satu aspek penting kempen WOW kerana tidak banyak usaha yang dilakukan dalam memperkasakan wanita selain memberi maklumat tentang kepentingan menjaga harga diri.

"Kami membawa empat orang panel wanita yang berbeza latar belakang. Mereka berkongsi cerita dan pandangan peribadi mengenai kepentingan harga diri dalam mendepani cabaran hidup.

"Mengharungi detik-detik sukar dan mencabar di samping memainkan pelbagai peranan, mereka sentiasa menghargai nilai diri. Ia membantu dalam membuat pilihan penting yang bakal merubah corak kehidupan mereka," kata Pengarah Pemasaran Loreal Paris Malaysia, Goh Sa Ki ketika melancarkan dialog tersebut.

Inspirasi

Antara selebriti yang menjadi panel perbincangan itu ialah pelakon, Maya Karin; pengacara televisyen, Jay Menon; pereka fesyen, Alia Bastamam dan pereka kasut, Christy Ng.

MELANCONG ke luar negara merupakan cara Maya Karin merehatkan diri daripada dunia glamor.


Sedar bahawa diri menjadi inspirasi kepada wanita, jurucakap Loreal Paris di Malaysia, Maya Karin, sentiasa menampilkan peribadi berkeyakinan di samping menjaga pesona diri agar tidak kelam dilambung ombak populariti.

Dunia seni padanya hanyalah satu cabang kerjaya yang dilakukan atas dasar kecintaan kepada bidang itu. Di luar set penggambaran, pelakon Ombak Rindu itu sama seperti wanita lain yang memerlukan ruang sendiri untuk merehatkan diri.

"Pada saya, setiap wanita perlu memahami kehendak diri dengan tidak terlalu bergantung kepada pandangan orang lain. Tidak perlu memaksa diri dalam memuaskan hati orang sekeliling kerana akhirnya, segala keputusan terletak kepada diri kita," ujarnya.

Bagi Maya, caranya menghargai diri ialah mengembara ke destinasi-destinasi pelancongan di luar negara. Dia merasakan aktiviti tersebut dapat merehatkan diri dan lari seketika daripada aura glamor yang menyelubungi hidupnya.

Bagi Jay, pengertian harga diri adalah sejauh mana seseorang merasakan hidupnya berhak untuk mengecapi kebahagiaan. Perubahan status sebagai seorang isteri dan bakal menjadi ibu membuatkan pengulas program sukan bola sepak itu menghargai setiap detik kehidupannya.

"Seseorang yang percaya bahawa dirinya begitu berharga akan sentiasa melangkah keluar dan melakukan yang terbaik. Sekalipun dalam keadaan getir, dia tahu bagaimana untuk menanganinya," ujarnya.

Kempen WOW diperkenalkan awal tahun ini sempena Hari Wanita Antarabangsa dengan kempen promosi dan pameran bergerak di Lembah Klang yang bermula bulan Mac lalu. – HAFIZ AHMAD

Berlari 3 km dengan berkain batik

Posted:

Berlari 3 km dengan berkain batik

Berlari 3 km dengan berkain batik


DARI kiri: Lenny Ooi, Key Ng, Chiun Wee, Mahani Idris, Carrie Lee dan Su Cheng pada majlis pelantikan duta Batik Sarong Charity Fun Run 2013 anjuran Yayasan CNI.


PERNAH KAH anda terfikir untuk berlari sejauh tiga kilometer (km) dengan berkain batik? Kedengaran menarik bukan? Bayangan itu boleh dijelmakan sekiranya anda menyertai maraton mini Plant A Tree, Plant A Hope - Batik Sarong Charity Fun Run 2013.

Program unik anjuran Yayasan CNI dengan kerjasama Persatuan Pencinta Alam Malaysia (MNS) itu bertujuan menyebarkan mesej kesedaran terhadap isu-isu alam sekitar kepada orang awam.

"Kami mahu menganjurkan aktiviti sukan dalam suasana santai. Selain memberi pengalaman baharu kepada para peserta, ia juga dapat mempromosikan keagungan batik negara yang merupakan sebahagian daripada budaya unik Malaysia.

"Peserta yang terlibat turut dibekalkan sebatang anak pokok sumbangan MNS dan perlu dibawa bersama ketika larian," ujar Presiden Yayasan CNI, Datin Angeline Koh yang turut memaklumkan bahawa acara itu juga diadakan bersempena ulang tahun ke-15 yayasan tersebut.

Sehubungan dengan larian amal yang akan berlangsung pada 15 September itu, Yayasan CNI turut melantik tujuh duta yang mewakili bidang masing-masing.

Mereka terdiri daripada Pengasas Yayasan Seni Berdaftar, Toh Puan Mahani Idris sebagai Ketua Panel Duta merangkap Duta Kesenian dan Alam Semula Jadi; Presiden Kelab Ferrari, Tan Su Cheng (Duta Perusahaan dan Alam Semula Jadi) dan Presiden Gerakan Belia Malaysia, Sim Chiun Wee (Duta Belia dan Alam Semula Jadi).


NG (kiri) mengikat batik sarung yang dipakai oleh Cheng sebagai simbolik larian amal pada 15 September ini.


Anak pokok

Turut dilantik ialah pereka fesyen, Key Ng (Duta Fesyen dan Alam Semula Jadi); penyampai televisyen, Owen Yap (Duta Gaya Hidup dan Alam Semula Jadi), bekas Ratu Cantik Chinese Cosmos, Carrie Lee (Duta Kecantikan dan Alam Semula Jadi) dan pemuzik dan pelakon, Lenny Ooi (Duta Kreativiti dan Alam Semula Jadi).

Acara tersebut akan berlangsung di sekitar Wisma CNI, Hicom Glenmarie, Shah Alam. Peserta yang mendaftar sebelum 6 September ini, layak mendapat tawaran yuran pendaftaran serendah RM40 seorang dan setiap 10 penyertaan berkumpulan, seorang daripada mereka tidak akan dikenakan bayaran.

Pendaftaran selepas tarikh tersebut akan dikenakan bayaran sebanyak RM50. Para peserta akan diberikan sehelai batik sarung bernilai RM70 sumbangan MyBatik dan sebatang anak pokok pemberian MNS. Selepas tamat larian, peserta boleh memilih untuk memulangkan semula anak pokok itu atau membawanya pulang mengikut terma-terma tertentu.

Sebanyak tiga hadiah disediakan bagi kategori lelaki, perempuan dan keluarga yang tampil dengan persalinan paling kreatif pada hari itu. Kumpulan terbesar dan peserta tertua pula masing-masing disediakan dengan satu ganjaran istimewa. Selain itu, tiga pemenang paling bersemangat akan menerima hadiah menarik yang disediakan pihak penganjur.

Hadiah-hadiah yang keseluruhannya mencecah RM30,000 menanti para pemenang. Antaranya ialah penginapan dua hari satu malam di pusat peranginan Royal Palm Villa, Golden Palm Tree Iconic Resort & Spa, Sepang untuk enam orang bernilai RM3,500, penginapan dua hari satu malam untuk empat orang di Canary Villa di pusat peranginan sama yang bernilai RM3,000; sebuah skuter Demak RINO S berharga RM5,000, baucar, hamper dan pelbagai hadiah menarik lain.

– ALIF ABU BAKAR

Herba dan sayuran tingkat imuniti badan

Posted:

Herba dan sayuran tingkat imuniti badan

Herba dan sayuran tingkat imuniti badan

SEJAK zaman dahulu penggunaan herba diterapkan dalam pemakanan dan perubatan.


SEJAK 6,000 tahun lalu, manusia menggunakan tumbuhan herba, daun hijau, buah-buahan mentah, akar dan kulit kayu untuk hidup sihat dan mengubati penyakit.

Nenek-moyang kita menjadikan amalan 'makanan sebagai ubat dan ubat sebagai makanan' dalam kehidupan seharian.

Seorang tabib perubatan India atau Siddha tempatan, Dr. M.S. Chelliah berkata, pada zaman awal, manusia sering menggunakan herba seperti halia, kunyit dan lada yang mempunyai nilai perubatan dalam penyediaan makanan mereka.

"Contohnya, kunyit boleh mencairkan kahak, manakala lada mampu melegakan sakit kerongkong dan jintan putih mengurangkan kepanasan perut. Sayuran daun hijau pula dapat mengurangkan pitam dan panas badan," katanya kepada Bernama.

Dr. Chelliah berkata, gaya pemakanan dan penyediaan makanan menggunakan herba, buah-buahan, sayur-sayuran dan ulam-ulaman boleh meningkatkan ketahanan tubuh badan manusia.

"Perlu diingatkan bahawa bahan makanan semulajadi yang dijadikan ubat secara tradisional selamat digunakan dan lebih berkualiti.

"Walaupun penggunaan tumbuhan herba ini agak lambat menampakkan kesan, namun ia memberi manfaat jangka panjang berbanding ubat-ubatan moden yang tidak menjamin kesihatan berterusan," ujarnya.

Ubatan moden

"Pengambilan ubat-ubatan moden mampu menghilangkan kesakitan dengan cepat, namun penyakit itu akan kembali. Berbeza dengan perubatan tradisional yang menghindar kesakitan semula," kata Dr. Chelliah yang melancarkan buku perubatan herba dalam bahasa Tamil di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Menurut beliau, perubatan tradisional berasaskan herba kurang mendapat sambutan di negara ini memandangkan kurang pengetahuan mengenai faedah tumbuhan tersebut terhadap kesihatan manusia.

"Dengan adanya ubat-ubatan moden di pasaran masa kini, orang ramai sudah tidak ingat dan mahu mengamalkan pengambilan ubat-ubatan tradisional ini," katanya.


DR. CHELLIAH (kanan) bersama Menteri Kesihatan, Datuk Seri S. Subramaniam membelek buku perubatan herba pertama di Malaysia dalam bahasa Tamil pada majlis pelancarannya di Kuala Lumpur baru-baru ini.


Sehubungan itu lelaki yang berpengalaman selama 15 tahun dalam perubatan Siddha ini menggesa agar pengamal perubatan tradisional memberi penerangan terperinci berhubung manfaat pemakanan sayuran hijau dan herba kepada masyarakat.

Ini bertujuan meningkatkan pengetahuan umum mengenai kepelbagaian manfaat kesihatan melalui pengambian makan-makanan semulajadi tertentu ini.

Keberkesanan

Ditanya mengenai keadaan herba tempatan, beliau berkata, herba di negara ini kurang berkesan jika dibandingkan dengan herba-herba dari India dan Indonesia.

"Terdapat pelbagai jenis tumbuhan herba di Malaysia tetapi ia mempunyai kandungan air yang lebih tinggi berikutan keadaan tanah yang tidak elok. Ini memberi kesan terhadap kemujaraban herba itu sendiri," jelasnya.

Oleh itu, Dr. Chelliah meminta kerajaan supaya melaksanakan inisiatif memperbanyakan tanaman organik di lokasi-lokasi strategik seluruh negara agar sumber herba tempatan dapat dipelihara, sekaligus membangunkan industri herba negara.

"Sungguhpun pada masa ini kerajaan sememangnya banyak memberi perhatian terhadap industri herba dengan penyediaan pelbagai insentif, namun jika boleh, saya ingin mencadangkan satu lokasi sesuai bagi penanaman herba organik yang mampu memberi manfaat besar pada tahap kesihatan rakyat," cadangnya.

Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani telah mengenalpasti industri herba sebagai sumber pertumbuhan ekonomi negara.

Inisiatif itu adalah salah satu daripada projek permulaan (EPP) di bawah Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) Pertanian dalam Program Transformasi Ekonomi (ETP).

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved