Jumaat, 23 Ogos 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Menu utama majlis kenduri kendara

Posted:

Menu utama majlis kenduri kendara

Menu utama majlis kenduri kendara

BENARLAH kata orang, tak kenal maka tak cinta atau belum cuba belum tahu. Begitulah apa yang dirasakan oleh pesara tentera, Mhd. Nasir Ismail, 54, tatkala pertama kali mencuba juadah tradisi Pahang iaitu sambal hitam belimbing buluh.

Sewaktu mula-mula melihat sambal yang dihidangkan kepadanya ketika berhijrah ke Merapoh, Kuala Lipis, Pahang terbit rasa kurang selesa di benak fikirannya.

Sambal tersebut kelihatan kotor di mata Mhd. Nasir kerana warnanya yang hitam dan tidak secantik hidangan lain yang pernah dinikmati sebelum ini.

Namun, sebaik menjamah masakan tradisional yang cukup terkenal di negeri kelahiran penyanyi tersohor, Datuk Siti Nurhaliza Taruddin itu, Mhd. Nasir menarik balik kata-katanya.

"Rasa sambal hitam belimbing buluh ini memang terbaik kerana membuka selera dengan rasanya yang pedas dan masam.

"Sudah cukup syarat bagi saya jika lauk pada hari itu cuma sekadar sepinggan nasi dan sambal hitam belimbing buluh," ujar lelaki yang berasal dari Sik, Kedah dan berpindah ke Merapoh pada tahun 1999.

Tambahnya, sambal tersebut sukar dicari di negeri-negeri lain dan sekiranya dia mempunyai urusan di luar kawasan, perkara pertama yang akan dicarinya dahulu sekembali ke Merapoh ialah sambal berkenaan.

SAMBAL hitam belimbing buluh sudah mencukupi untuk menjadi pelengkap selera walaupun dimakan dengan nasi. sahaja.


Masakan tradisi

Belia Kampung Merapoh, Mohd. Faizal Mohd. Zin, 30, berkata, tidak ramai generasi muda di kampungnya yang mengetahui cara penyediaan sambal tersebut. Antaranya mungkin disebabkan kurang pendedahan terhadap masakan tradisi itu.

"Saya mula mengenali sambal hitam belimbing buluh ketika menginjak remaja dan terus menyukainya.

"Rupa-rupanya sambal tersebut menjadi hidangan wajib orang di sini setiap kali ada majlis kenduri kendara, doa selamat dan hari raya," katanya yang mengakui tidak mengetahui tentang cara memasak sambal kegemaran penduduk setempat itu.

Kadangkala, Mohd. Faizal yang gemar melakukan aktiviti lasak pasti akan membawa sambal berkenaan sebagai bekalan makanan dan pembuka selera ketika masuk ke hutan atau mendaki Gunung Tahan di Kuala Lipis.

Penduduk asal Kampung Merapoh, Maznah Abdullah, 56, sempat mempelajari masakan tradisi itu daripada orang-orang lama sewaktu membantu kerja-kerja memasak di majlis kenduri.

BELIMBING buluh berubah warna menjadi kehitaman setelah dipanaskan tanpa air selama berjam-jam.


"Kami selalu bergotong-royong membuat sambal hitam belimbing buluh apabila ada sebarang majlis keramaian di kampung ini. Di situlah saya belajar cara-cara hendak memasaknya.

"Cara penyediaannya mudah tetapi agak leceh kerana tempoh memasak sambal ini agak panjang. Ia disebabkan belimbing buluh terpaksa direbus tanpa air sehingga warnanya bertukar hitam iaitu kira-kira selama lima jam," katanya ketika ditemui Kosmo!.

Difahamkan, sambal hitam belimbing buluh boleh tahan selama berbulan-bulan jika dimasak dengan betul dan disimpan di dalam peti sejuk.

Bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti belimbing buluh, ikan bilis, lada api, garam, bawang putih, bawang merah dan bawang besar.

Belimbing buluh dan garam hendaklah dimasukkan ke dalam periuk dan direbus dengan api sederhana. Rebusan tersebut mengambil masa selama beberapa jam bergantung kepada kuantiti belimbing yang digunakan.

Kemudian, air belimbing yang terhasil ditoskan dan belimbing itu diasingkan sebelum ditumbuk dengan lesung. Ikan bilis yang siap dibersihkan turut ditumbuk sederhana halus untuk digaul bersama belimbing.

Seterusnya, bahan-bahan seperti bawang putih, bawang merah, bawang besar dan cili dikisar halus. Akhirnya, kesemua bahan kisaran, belimbing dan ikan bilis yang siap ditumbuk perlu digaul sebati dan digoreng garing.

Ikan bilis yang disyorkan mestilah bukan daripada jenis yang terlalu kasar atau terlalu halus bagi mendapatkan tekstur sambal yang kering dan berderai.

Resipi tradisi tersebut berpotensi untuk dikomersilkan sebagai produk industri kecil sederhana kerana bahan-bahan asasnya mudah didapati dan boleh disimpan untuk satu jangka masa lama.

Kerabu bronok identiti Langkawi

Posted:

Kerabu bronok identiti Langkawi

Kerabu bronok identiti Langkawi


BRONOK perlu dihiris nipis-nipis untuk dijadikan kerabu.


PULAU Langkawi yang terkenal sebagai destinasi pelancongansebenarnya menyimpan rahsia di sebalik hidupan lautnya. Hidupan laut yang dikenali sebagai bronok diolah menjadi makanan eksotik iaitu kerabu.

Bronok merupakan spesies hidupan laut seakan-akan gamat atau timun laut. Ia hidup di kawasan pantai yang berselut seperti Langkawi. Teksturnya licin seperti sotong. Ia juga mempunyai beberapa warna seperti coklat kehitaman atau merah jambu. Bersifat kenyal dan rasanya agak masin seperti air laut.

Bronok agak unik kerana sifatnya yang alah kepada haba. Ia akan cair menjadi air masin jika dipanaskan. Mungkin ada yang tidak berselera menikmati bronok selepas melihat fizikal sebenarnya yang seakan-akan lintah gergasi.

Namun, bagi sesetengah orang, kerabu bronok merupakan hidangan yang cukup menyelerakan.

Bagi penduduk setempat pulau legenda itu, kerabu bronok menjadi hidangan wajib pada majlis kenduri-kendara.

Kerabu tersebut cukup enak dimakan bersama nasi putih yang panas berserta lauk-pauk.

Bahan asas

Menurut pembuat kerabu bronok, Jah Ahmad, 84, untuk menyediakan kerabu tersebut, pangkal kepala dan ekor bronok perlu dipotong untuk membuang isi perutnya sebelum dihiris nipis.


ANTARA bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan kerabu bronok.


"Sebaik-baiknya gunakan pisau tajam untuk menghirisnya nipis-nipis," katanya untuk menghasilkan kerabu bronok memerlukan ketelitian dan kesabaran yang tinggi.

Menurut Jah, selepas dihiris nipis, bronok perlu dibersihkan beberapa kali sebelum ditapis.

Bahan asas yang digunakan untuk menghasilkan kerabu bronok menggunakan bahan yang sama seperti membuat kerabu lain. Antaranya termasuklah sambal kelapa, bawang, cili, lengkuas, kerisik dan daun gajus yang diracik halus. Bahan-bahan tersebut digaul dengan bronok yang sudah dibersihkan.

Jah yang berpengalaman lebih enam dekad menyediakan kerabu itu menjelaskan, penyediaan kerabu bronok boleh dipelbagaikan mengikut selera dan kreativiti masing-masing.

Seorang nelayan yang hanya mahu dikenali sebagai Li berkata, bronok boleh didapati dalam dua cara. Pertama, mengutipnya sendiri di tepi pantai dengan kaedah menyelam, kedua, menaiki bot atau sampan hingga ke tengah laut.

Li, anak jati Pulau Langkawi memberitahu, kebanyakan nelayan lebih gemarkan kaedah kedua kerana mereka menggunakan jaring panjang yang boleh sampai ke dasar laut.

"Cara ini juga sangat mudah dan menjimatkan masa. Dalam masa beberapa minit, kita boleh memperoleh banyak hasil tangkapan,"katanya bronok hanya boleh didapati pada musim tertentu sahaja.

Bronok kini menjadi sumber pendapatan Li dan hasil tangkapannya dijual di pasar.

Menurut seorang penggemar tegar kerabu bronok, Ashah Itam, 59, kerabu merupakan makanan yang sinonim kepada masyarakat Langkawi.


ANTARA bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan kerabu bronok.


Namun, tidak ramai pelancong yang mengetahui kewujudannya kecuali mereka yang pernah tinggal dalam komuniti Langkawi. "Kerabu bronok merupakan hidangan yang menyelerakan, sama ada dimakan bersama nasi putih atau diratah begitu sahaja. Bronok lebih enak dijadikan kerabu berbanding memakannya secara mentah," katanya.

Ashah yang berasal dari Langkawi, berkata, dia gemar menyediakan sendiri kerabu bronok berbanding membelinya di kedai makan ataupun restoran. Dia turut mencadangkan para pelancong yang datang ke Langkawi supaya tidak melepaskan peluang mencuba makanan tersebut. Kini, kerabu bronok boleh didapati di kebanyakan kedai makan atau restoran di sekitar Langkawi.

Menurut seorang pelajar dari Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) yang terlibat dalam pembikinan dokumentari Bronok, Suliza Kasno, 23, pengalaman mencari bronok sukar dilupakan kerana ini adalah kali pertama dia mengenali lebih dekat dengan hidupan laut yang unik ini.

"Walaupun bronok agak menggelikan jika disentuh, tetapi ia cukup enak apabila disajikan sebagai kerabu walaupun rasanya agak masin dan kenyal. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved