Rabu, 21 Ogos 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Saluran TV khusus untuk karya Tamil

Posted:

Saluran TV khusus untuk karya Tamil

Saluran TV khusus untuk karya Tamil


FILEM Tamil dari India mempunyai peminat yang ramai di Malaysia.


PEMBIKIN kandungan hiburan Tamil di Malaysia berhadapan dengan dilema mendapatkan slot tayangan di saluran televisyen tempatan dan pawagam.

Jurucakap Majlis Kandungan Kreatif India Malaysia (MICCC), Shanjey Kumar Perumal, 33, berkata, beberapa isu menjadi agenda organisasi itu sejak ditubuhkan dua tahun lalu.

MICCC ditubuhkan untuk mencari ruang supaya drama Tamil dapat ditayangkan di saluran televisyen.

"Ramai orang fikir syarikat televisyen berbayar Astro yang memiliki 10 saluran untuk penonton Tamil sudah memadai. Tetapi mereka tidak sedar, tidak ada satu pun daripada saluran itu dikhususkan sepenuhnya untuk menayangkan cerita Tamil dari Malaysia," tegas Shanjey.

Keadaan itu katanya, menyebabkan penonton di Malaysia lebih arif tentang perkara yang berlaku di Tamil Nadu, India berbanding di negara sendiri.

"Suri rumah yang sudah ketagih dengan saluran dari India lebih mengenali ahli politik dan berita semasa India berbanding tempatan," kata lelaki yang pernah memenangi pertandingan filem pendek BMW Shorties pada tahun 2009 itu.

MICCC juga berharap Radio Televisyen Malaysia (RTM) dapat menyediakan saluran digital Tamil sepenuhnya untuk memberi keutamaan kepada produk tempatan.

Lebih membimbangkan Shanjey ialah apabila ramai pembikin filem dari India menghasilkan filem di Malaysia. Pada masa yang sama, mereka mendapat semua dana yang sepatutnya disalurkan kepada pembikin rakyat Malaysia.

Penerbit dan pengarah filem Tamil Malaysia juga berdepan dengan cabaran untuk menayangkan filem di pawagam.

Pengarah dan penerbit filem Tamil, Subash Mannan Abdullah berkata, peluang untuk filem ditayangkan di bawah Skim Wajib Tayang (SKM) merupakan satu tawaran yang dinanti-nantikan oleh setiap pengarah.

"Jika bukan SKM, pawagam enggan menayangkan filem yang tiada pulangan. Sebelum ini, jika ditayangkan sekalipun, kami terpaksa menempah slot dengan bayaran RM2,000 setiap tayangan," kata Subash.

Filem Vajram oleh Subash ialah filem Tamil pertama yang mendapat status SKM. Katanya, selain ditayangkan di pawagam tanpa bayaran tempahan, penerbit juga akan mendapat insentif daripada Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) sebanyak RM140,000.

Selepas filem itu, beberapa filem lain turut diberi hak SKM seperti Adutta Kattam, Ops Kosa Dappa, Kaliyuga, Oli dan Dhusrajanam yang bakal ditayangkan September ini.


M.SUBASH kesal dengan kerenah pemilik pawagan yang tidak menyokong filem tempatan.


Jumlah kutipan

Pengarah dan penerbit, S. Tanabalan yang lebih dikenali sebagai S. T Bala pula berterima kasih kepada kerajaan kerana memberi peluang filem Tamil diletakkan di bawah SKM.

"Memandangkan penyelia pawagam tempatan terutama yang dimiliki kaum India kurang memberi sokongan, SKM telah memberi harapan baharu kepada kami selaku penerbit.

"Filem kami wajib ditayangkan selama dua minggu dan itu satu peluang keemasan untuk kami menemui penonton," kata Bala yang baru sahaja menayangkan filem Kaliyugha.

Beliau turut mengakui, kutipan filem Tamil tempatan masih di peringkat yang mendukacitakan, namun tidak adil untuk menyalahkan penonton.

"Apabila mereka memberi sokongan, kita harus memastikan filem yang dihasilkan berkualiti. Apabila mereka kecewa dengan sesebuah filem, filem seterusnya sukar mendapat kepercayaan penonton," ujar Bala.

Dalam pada itu, Pengarah Media Digital Interaktif RTM, Mohammad Lukman Kamari, ketika dihubungi berkata, semua saluran digital yang baharu masih dalam perancangan dan buat masa ini tiada keputusan untuk memberi nama kepada saluran yang terlibat mahupun kandungannya.

"Ia mungkin beroperasi tahun hadapan tetapi setakat ini belum ada sebarang perkembangan," katanya. - NIZHA PERIASWAMY

Pertaruh nyawa demi misai

Posted:

Pertaruh nyawa demi misai

Pertaruh nyawa demi misai


MALIK bercita-cita untuk memecahkan rekod misai terpanjang di dunia yang kini dipegang oleh seorang lelaki dari India.


SETIAP hari, Malik Amir Mohammad Khan Afridi, 48, pasti memperuntukkan masa selama 30 minit untuk membasuh, menyikat, meletakkan minyak dan memintal misai sepanjang 76 sentimeter yang mencecah dahinya itu kepada dua bahagian.

Disebabkan misai yang unik itu, ahli perniagaan Pakistan itu pernah diculik, diugut bunuh dan dipindah secara paksa supaya hidup berjauhan daripada keluarganya.

"Masyarakat amat menghormati saya. Misai ini merupakan identiti saya," ujarnya ketika ditanya mengenai persediaan untuk menghadapi risiko yang berkaitan dengan misai kesayangannya itu.

"Saya gembira. Apabila sesuatu perkara itu menjadi kebiasaan, tiada sesiapa pun yang memberi perhatian. Saya suka menjadi perhatian orang ramai," jelas datuk kepada beberapa orang cucu yang kini menetap di barat laut bandar Peshawar.

Sejak beberapa abad lalu, misai yang dijaga rapi menjadi lambang kepada kelelakian dan kekuasaan di India.

Di Pakistan, pejuang Islam cuba menguatkuasakan undang-undang supaya misai perlu dipotong atau dicukur.

Daripada seorang yang terkenal, Malik bertukar menjadi banduan di Lashkar-e-Islam yang menjadi sekutu kepada Taliban dalam kalangan puak Khyber di sempadan Afghanistan.

Kumpulan tersebut meminta wang perlindungan sebanyak RM1,638 sebulan. Apabila dia enggan membayar wang tersebut, empat orang bersenjata menyerang rumahnya empat tahun lalu.

Menurutnya, dia dipenjarakan selama sebulan di dalam gua dan hanya dilepaskan setelah memotong misainya itu.


HIDUP Malik sentiasa dibayangi oleh puak ekstremis yang mahukan misainya dipotong.


"Saya takut sekiranya dibunuh oleh mereka. Jadi, Saya terpaksa mengorbankan misai kesayangan dengan memotongnya," ujarnya.

Dia telah melarikan diri ke rumah saudaranya di Peshawar sebagai langkah keselamatan. Selepas itu, dia menyimpan semula misainya dan kembali menerima ugutan untuk menyembelihnya menerusi panggilan telefon pada tahun lalu.

Melarikan diri

Ekoran ugutan itu, dia melarikan diri sekali lagi ke sebuah bandar Punjabi, Faisalabad dan hanya kembali ke Peshawar sekali atau dua kali sebulan untuk melawat keluarganya.

"Saya masih takut. Sepanjang bulan Ramadan lalu, saya berada di Peshawar bersama keluarga. Tetapi hanya menghabiskan masa di rumah dan memberitahu orang ramai bahawa saya berada di Faisalabad jika mereka mahu berjumpa," ujarnya.

Misai yang panjang itu sedikit pun tidak mengganggunya mengambil wuduk untuk menunaikan solat setiap hari. Dia akan menyelitkan misai itu di belakang telinganya.

Kos sebanyak RM492 sebulan diperuntukkan bagi menjaga dan mengekalkan misai itu. Jumlah tersebut merupakan pendapatan bulanan yang diterima oleh seorang guru di Pakistan. Walaupun dia mendapat peruntukan sebanyak RM164 daripada pihak berkuasa di kawasan tersebut bagi menjaga misainya, dia tetap memilih untuk melarikan diri.

Pihak pentadbiran Khyber akan membayar wang berjumlah RM32 hingga RM197 sebulan kepada lelaki bermisai yang berjaya menarik perhatian sebagai simbolik penghargaan kepada keberanian dan sifat kelelakian mereka.

Malik menggunakan pengering rambut, sabun buku, syampu, minyak Jerman dari Dubai yang telah dibuang label kandungannya, cermin dan sebotol minyak kelapa buatan sendiri sebagai kelengkapan untuk merapi misainya.


PERNIAGAAN kain fabrik di Pakistan merupakan punca pendapatan utama Malik bagi menyara isteri dan 10 anaknya.


Merapi misai

Dia melumurkan minyak Jerman kemudian memintal-mintal dan mengeringkan misainya itu di hadapan cermin sebelum keluar ke pusat beli-belah. Kemunculannya di kawasan tumpuan itu ternyata menarik perhatian khalayak ramai.

Dalam pada itu, isteri Malik dan 10 orang anaknya kurang bersetuju dengan tindakan Malik menyimpan misai yang panjang.

"Keluarga menyuruh saya memotong misai kerana mereka mahu saya terus bersama mereka. Saya boleh meninggalkan Pakistan tetapi tidak akan sekali-kali memotong misai saya," ujar Malik.

Sekiranya dia mempunyai visa, impiannya untuk mencari perlindungan politik atau mewakili negara pada peringkat antarabangsa pasti tercapai.

Bagi mencapai cita-citanya itu, dia perlu memecahkan rekod misai sepanjang 4.29 meter sekali gus merupakan misai terpanjang di dunia yang dipegang oleh lelaki dari India. -AFP

Bajet rendah sekat kreativiti pengarah

Posted:

Bajet rendah sekat kreativiti pengarah

Bajet rendah sekat kreativiti pengarah

PENGARAH filem berketurunan India, BH Rajhans bukan satu nama asing di negara ini. Beliau merupakan pembikin filem Melayu pertama pada tahun 1933 bertajuk Laila Majnum.

Selepas itu, industri perfileman Melayu terus berkembang hasil kreativiti beberapa pengarah berketurunan India lain seperti L. Krishnan, B. N. Rao, Phani Majumdar sehinggalah kepada Pansha Nalliah dan terbaharu, M. Subash Mannan.

Bagaimanapun, industri perfileman Tamil tempatan masih kabur dalam mengatur jenamanya.

Saravanan Sivan, 43, seorang wartawan hiburan akhbar Tamil berkata, pengalaman dan pengamatannya terhadap industri perfileman Tamil tempatan mendedahkan pelbagai perkara yang kurang disenangi.

"Walaupun saya masih baru dalam bidang kewartawanan hiburan tetapi saya didedahkan dengan selok-belok industri filem Tamil tempatan," katanya yang kini bertugas di akhbar Nam Naadu.

Menurutnya, masalah utama industri perfileman Tamil Malaysia bermula daripada pengarah filem.

"Mereka syok sendiri dan menghasilkan filem mengikut cita rasa dan idea sendiri. Tiada perbincangan, tiada pandangan orang luar dan tidak menerima respons serta kritikan, termasuk rakan pengarah yang lain," katanya.

Walaupun kenyataan itu keras, Saravanan mahu pandangan itu diterima dengan hati terbuka. Ekoran sikap tersebut, hasil kerja pengarah Tamil tempatan kurang berkualiti dan tidak diterima oleh penonton.

Sejak bergelar wartawan hiburan, Saravanan sering dipanggil untuk menonton dan membuat ulasan tentang filem-filem Tamil tempatan dan dari negara India.

Berbekalkan pendedahan tersebut, Saravanan amat memahami perjalanan seni filem Tamil di negara ini.


MAJLIS pelancaran audio Vetti Pasanga yang dihadiri oleh Senator Datuk Maglin Dennis D' Cruz (kanan sekali) di Finas, Kuala Lumpur baru-baru ini.


Kekangan kewangan

Bagaimanapun, dia tidak menafikan kewujudan pengarah atau kru yang benar-benar berkaliber dalam dunia perfileman Tamil Malaysia.

Meskipun begitu katanya, pengarah atau pembikin filem tersebut berdepan masalah kewangan.

Walaupun berdepan dengan kemampuan kewangan yang terhad, pembikin-pembikin filem tersebut tidak berputus asa dan mula mengorak langkah dengan menghasilkan filem-filem baharu yang lebih segar dan menarik.

"Sejak kebelakangan ini, kita dapat lihat usaha yang konsisten dalam menghasilkan banyak filem," kata penerbit dan pengarah filem Tamil tempatan, Vimala Perumal, 31.

Beliau ditemui pada majlis pelancaran audio filem terbitan dan arahan beliau, Vetti Passangge yang bakal ditayangkan di pawagam pada September ini. Filem terbaharu ini antara buah tangan Vimala selaku penerbit dan pengarah termasuk filem-filem lain seperti Vilayadhu Pasangge, Chemman Chalai dan Salangai.

Vimala memberitahu, industri filem tempatan Tamil berdepan dengan pelbagai cabaran baik di peringkat pembikinan mahupun sokongan penonton.

"Saya percaya hampir semua pengarah pernah berdepan dengan masalah mendapatkan penganjur atau dana," kata Vimala yang juga seorang pensyarah di Universiti Multimedia di Cyberjaya.

Vimala mengakui, jumlah penonton yang kecil merupakan punca utama pihak penganjur enggan bekerjasama.

Jika ada pun pihak yang sanggup, pengkarya terpaksa berkompromi dengan permintaan penerbit. Lazimnya, penerbit yang melaburkan wang mempunyai alasan tertentu menerbitkan filem tersebut.

Secara tidak langsung, isu tersebut mengganggu kreativiti pengarah dan kru.

Namun, wanita ini tidak pernah berkompromi dengan isu tersebut kerana filemnya diterbitkan oleh syarikat produksinya, Veedu Production.

Bebas berkarya

Syarikat itu dimiliki bersama suaminya, Denes Kumar iaitu seorang pelakon dan pengacara tempatan terkenal.

Kru teknikal, khususnya pengarah fotografi produksi itu, Shanmugam Karuppannan turut diberi kebebasan berkarya.


PUBLISITI sangat penting dalam memastikan sesebuah filem itu sampai kepada penonton. – Gambar hiasan


Shanmugam atau lebih mesra dipanggil Shan ialah bekas pelajar Akademi Filem Malaysia. Beliau pernah bekerja sebagai juruteknik kamera dan berpengalaman mengendalikan pelbagai jenis kamera. Shan bersetuju bahawa kekangan kewangan merupakan halangan untuk industri filem Tamil tempatan berkembang.

Menurut Shan, populariti filem Tamil tempatan serta sikap penonton yang gemar membandingkan kualiti filem Tamil tempatan dengan filem Tamil dari India memburukkan lagi keadaan.

"Daripada 10 filem Tamil tempatan, lebih daripada separuh tidak diketahui kewujudannya oleh orang ramai manakala yang selebihnya berhadapan masalah kekurangan penonton. Penonton merasakan lebih berbaloi menonton filem Tamil dari India kerana bajetnya besar, menampilkan hero dan heroin terkenal serta lokasi luar negara," katanya.

Selepas filem Tamil pertama Shan, Sweet Dreams dikeluarkan dalam bentuk cakera padat, beliau berhenti mengarah filem kerana kekangan kewangan.

Namun, kekangan itu sedikit pun tidak melunturkan semangat golongan muda untuk menghasilkan filem pendek.

Sementara itu, dua orang pelakon yang ditemui Kosmo!, Jasmine Michael dan pelakon baharu, Bala Ganapathi William atau Bala meluahkan rasa kecewa masing-masing.

"Filem Tamil tempatan berdepan dengan kurangnya sokongan pemasaran, pengiklanan dan promosi daripada syarikat produksi.

"Ia merupakan satu kelemahan sekali gus menyebabkan sesebuah filem tidak popular atau tidak sampai kepada penonton," kata Bala.

Tambahnya: "Kebanyakan syarikat produksi tidak mengatur bajet yang sesuai untuk pemasaran.


PERAKAS salah seorang pengarah baharu yang sedang menempa nama dalam pembikinan filem Tamil di Malaysia.


Publisiti

"Paparan dalam laman sosial, papan iklan serta iklan di televisyen dan akhbar kurang diberi perhatian berbanding filem Melayu atau Cina."

Pernah mengacara beberapa program mega berbahasa Tamil, Bala kini berlakon dalam filem Tamil pertamanya, Vivagarathu yang diarah oleh penyampai radio THR, Revathy. Ia merupakan filem pertama wanita tersebut.

Menurut Bala, Revathy seorang yang memahami dan tidak lokek memberi tunjuk ajar.

"Saya berharap filem ini dan lakonan saya mendapat perhatian penonton selain memperoleh publisiti yang sewajarnya," luah Bala.

Bagaimanapun, di sebalik semua halangan itu, industri perfileman Tamil tempatan tetap berkembang dengan penglibatan wajah-wajah baharu.

"Dulu, kita tiada pilihan pelakon tetapi kini ramai golongan muda yang tampil untuk menjadi pelakon," kata Jasmine yang sudah hampir sedekad menceburkan diri dalam dunia seni.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved