Khamis, 15 Ogos 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Perubatan alternatif yang murah

Posted:

Perubatan alternatif yang murah

Perubatan alternatif yang murah

SEBUT sahaja lebah pasti majoriti masyarakat negara ini terbayangkan pelbagai khasiat madunya.

Namun begitu, tidak ramai yang mengetahui bahawa sengatan lebah yang mempunyai kira-kira 20,000 spesies dan boleh didapati di setiap benua kecuali Antartika itu mampu merawat penyakit berbahaya.

Mengingati momen disengat lebah sahaja sudah menyakitkan, apatah lagi mendapatkan rawatan melalui sengatan lebah yang dilakukan di bahagian badan tertentu.

Lain pula ceritanya di China apabila orang ramai berduyun-duyun ke klinik akupuntur bagi mendapatkan rawatan sengatan lebah yang didakwa mampu merawat atau menghindari penyakit yang mengancam nyawa.

Menurut pakar akupuntur di Beijing, Wang Menglin, yang memperoleh sumber pendapatan hasil melakukan rawatan tersebut, lebih daripada 27,000 orang telah menjalani teknik rawatan menyakitkan itu dengan setiap sesi rawatan menggunakan berpuluh-puluh sengatan.

Selain daripada cuba mengelakkan reaksi alahan terhadap sengatan, tidak ada bukti perubatan ortodoks yang menyatakan bahawa bisa lebah berkesan bagi melawan penyakit.

Pada masa yang sama, laman web rasionalis Barat menggambarkan amalan yang dinamakan apiterapi iaitu penggunaan perubatan produk lebah madu termasuk madu, debunga, propolis, jeli raja dan bisa lebah itu sebagai cara rawatan palsu serta amalan perubatan yang meragukan.

"Kami memegang lebah dan meletakkannya di titik pada badan, memegang kepalanya dan picit sehingga jarum sengatan muncul," kata Menglin di kliniknya di pinggir ibu negara.

Hasil rawatan positif

Lebah yang digunakan olehnya adalah daripada jenis yang diimport dari Itali. Ia akan mati selepas menyengat.

"Kami telah merawat ramai pesakit yang menghidap pelbagai penyakit, daripada artritis hingga barah dan semuanya menunjukkan hasil yang positif.

"Sengat lebah boleh digunakan untuk merawat penyakit yang biasa berlaku di anggota bawah badan," ujarnya yang mendakwa rawatan tersebut juga berfungsi sebagai langkah pencegahan kehamilan.


SENGATAN lebah akan diletakkan pada bahagian badan yang sakit sama seperti lokasi tusukan jarum akupuntur.


Namun demikian, sebuah laman web di Amerika Syarikat, sciencebasedmedicine.org mengatakan bahawa dakwaan penyembuhan dan kemampuan mengubati penyakit selalunya tidak benar atau palsu.

"Tidak ada bukti saintifik yang menyokong penggunaannya," menurut laman web tersebut yang merujuk kepada apiterapi atau rawatan menggunakan produk lebah.

Salah seorang pesakit Menglin memberitahu, doktor memaklumkan dia hanya mempunyai masa lebih kurang setahun untuk hidup kerana menghidap barah otak dan paru-paru.

Hasil rawatan sengatan lebah, dia percaya telah berjaya memanjangkan jangka hayat hidupnya.

"Sejak tahun lalu hingga ke hari ini, saya semakin kuat dan sihat," kata pesakit tersebut kepada AFP.

Dalam pada itu, laman web Persatuan Kanser Amerika Syarikat menjelaskan: "Tiada kajian klinikal pada manusia yang menunjukkan bahawa bisa lebah atau produk lebah yang lain berkesan dalam mencegah atau merawat kanser.

"Bergantung kepada jenis rawatan ini sahaja dan mengelakkan atau melambatkan penjagaan perubatan konvensional untuk kanser mungkin mendatangkan kesan serius terhadap kesihatan pesakit."

Tambahnya, terdapat rujukan dalam al-Quran mengenai ciri-ciri perubatan cecair yang dihasilkan oleh lebah dan Maharaja Suci Rom pertama, Charlemagne (742-814) yang dikatakan telah dirawat dengan sengatan lebah.

Di negara Barat, sengat lebah juga digunakan oleh penghidap sklerosis berbilang iaitu penyakit yang melumpuhkan dan menyerang sistem saraf pusat.

Sungguhpun begitu, Persatuan Sklerosis Berbilang di Amerika Syarikat berkata pada laman webnya: "Di sebalik dakwaan bahawa ada kemungkinan bisa lebah mempunyai manfaat buat pesakit sklerosis berbilang, satu kajian rawak selama 24 minggu telah dilakukan.

"Hasil kajian tersebut tidak menunjukkan sebarang pengurangan terhadap penyakit, kehilangan upaya atau keletihan dan tiada peningkatan dalam kualiti hidup."


SEORANG pesakit menahan kesakitan daripada rawatan sengatan lebah yang dilaluinya.


Jejas koloni lebah

Penggunaan akupuntur lebah secara berleluasa boleh menyebabkan koloni serangga tersebut di seluruh dunia terjejas.

Para pencinta alam sekitar memberi amaran bahawa kemerosotan bilangan lebah yang membantu pendebungaan tanaman boleh memberi kesan serius ke atas pengeluaran pertanian.

Bisa lebah merupakan salah satu daripada perubatan tradisional China (TCM) yang berasal daripada haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Sebahagian daripadanya 'dipersalahkan' kerana membahayakan hidupan liar tertentu.

TCM adalah sebahagian besar daripada sistem penjagaan kesihatan China dan ia merupakan industri yang berkembang pesat yang menerima pelaburan dan sokongan kerajaan pusat.

Ramai orang di China tidak mampu untuk membeli ubat-ubatan ortodoks terbaharu berikutan insurans kesihatan negara yang terhad.

Orang tua yang lebih cenderung jatuh sakit juga lebih gemar mendapatkan perubatan tradisional kerana kepercayaan budaya yang mendalam terhadap kuasa alam semula jadi berbanding ubat-ubatan moden.

Kebanyakan hospital di China ada menyediakan rawatan perubatan tradisional.

Ia boleh menjadi satu bidang yang menguntungkan syarikat-syarikat mahupun pengamal perubatan.

Menurut Biro Perangkaan Negara, pada tahun 2012, industri TCM di China menghasilkan barangan bernilai 516 bilion yuan (RM275 bilion), lebih 30 peratus daripada jumlah pengeluaran perubatan di negara itu.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved