Selasa, 6 Ogos 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Bos sindiket palsu dokumen ditahan

Posted:

Bos sindiket palsu dokumen ditahan

Bos sindiket palsu dokumen ditahan

Oleh ATIKAH DALI
atikah.mohddali@kosmo.com.my

SEYED (kiri) yang ditahan di hadapan bangunan Perkeso, Jalan Ampang di ibu negara pada Sabtu lalu.


KUALA LUMPUR – Seorang lelaki Iran yang merupakan ketua sindiket pemalsuan dokumen terbesar bagi tujuan penyeludupan rakyat Iran ke Asia Tenggara dan negara-negara Eropah ditahan pihak berkuasa negara ini pada Sabtu lalu.

Seyed Ramin Miraziz Paknejad, 45, ditahan pada pukul 4.45 petang di hadapan bangunan Perkeso, Jalan Ampang di sini pada 3 Ogos lalu. Turut ditahan ialah isteri Seyed, seorang wanita berusia 41 tahun. Pasangan itu sudah setahun bersembunyi di negara ini.

Ketika ditahan, pasangan yang menaiki kereta BMW itu terperangkap dalam kesesakan lalu lintas di kawasan berkenaan.

Pengarah Jabatan Pasukan Petugas Khas (Operasi) Bukit Aman, Datuk Seri Mohamad Fuzi Harun berkata, pasangan itu disyaki terlibat dalam membuat dan menjual dokumen palsu kepada sindiket penyeludupan manusia termasuk kepada pengganas.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Koperal sembunyi maklumat pengganas dijel 7 tahun

Posted:

Koperal sembunyi maklumat pengganas dijel 7 tahun

Koperal sembunyi maklumat pengganas dijel 7 tahun

Oleh MUSTAPA LAKAWA
mustapa.lakawa@kosmo.com.my


GAMBAR FAIL... Hassan (kiri) dibawa keluar dari Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu selepas dijatuhi hukuman semalam.


KOTA KINABALU – Seorang anggota polis dijatuhi hukuman penjara tujuh tahun oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam atas kesalahan menyembunyikan maklumat mengenai kegiatan pengganas di Sabah pada Februari lalu.

Hakim P. Ravinthran menjatuhkan hukuman itu ke atas Koperal Hassan Ali Basari selepas pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah.

Dalam prosiding semalam, mahkamah turut memerintahkan tertuduh yang berusia 61 tahun menjalani hukuman itu dari tarikh dia ditahan iaitu pada 3 Mac lalu.

Mengikut pertuduhan, Hassan yang bertugas di Cawangan Khas Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Lahad Datu dan berasal dari Semporna, Sabah didakwa melakukan kesalahan tersebut di Pejabat Ketua Cawangan Khas IPD berkenaan antara Januari hingga 3 Mac 2013.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Peniaga ayam maut digilis penyamun

Posted:

Peniaga ayam maut digilis penyamun

Peniaga ayam maut digilis penyamun

Oleh NUR AISHAH AMIN
nuraishah.amin@kosmo.com.my


PASAR MALAM, lokasi Rohani berniaga ayam sebelum dia maut digilis penjenayah di Taman Serdang Raya, Selangor kelmarin.


SERDANG – Seorang peniaga ayam menemui ajal dalam keadaan menyayat hati apabila dia digilis oleh sekumpulan lelaki yang melarikan lorinya di Jalan Serdang Raya 6/3, Taman Serdang Raya di sini kelmarin.

Dalam kejadian pada pukul 10 malam, dua hari sebelum umat Islam menyambut Hari Raya Aidilfitri, Rohani Harun, 50, meninggal dunia akibat cedera parah di dada selepas lebih sejam menerima rawatan di Hospital Serdang di sini.

Kejadian malang itu berlaku selepas Rohani yang merupakan ibu kepada enam anak baru sahaja selesai berniaga di pasar malam Jalan Serdang Raya, kira-kira 500 meter dari tempat kejadian.

Ketika kejadian, mangsa memandu lori seorang diri manakala suaminya, Yahaya Ishak, (gambar kecil) 62, dan anak lelaki mereka, Mohd. Haikal Hafiz, 8, menaiki kereta berasingan untuk pulang ke rumah di Taman Serdang Jaya di sini.

Ketua Polis Daerah Serdang, Asisten Komisioner Abdul Razak Elias berkata, mangsa memberhentikan kenderaannya selepas tiga lelaki berparang memintas lori itu sebelum menarik mangsa keluar.

"Mangsa cuba menahan lorinya yang dirampas suspek namun penjenayah itu bertindak kejam merempuh dan menyeret wanita tersebut sebelum meninggalnya beberapa meter dari lokasi kejadian.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved