Rabu, 21 Ogos 2013

Kosmo Online - Horizon


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Horizon


Percutian impian di Balung

Posted:

Percutian impian di Balung

Percutian impian di Balung

Oleh SITI NOR AZIZAH TALATA

BAGI yang menggemari keindahan alam semula jadi, pastinya mengimpikan suasana percutian yang menghijau dan mendamaikan.

Bukan setakat percutian, kedamaian yang dicari itu lebih kepada sebuah pengalaman yang mungkin akan dikenang sampai akhir hayat.

Salah satu lokasi tersebut ialah Balung River Eco Resort yang terletak dalam daerah Tawau di Sabah.

Hakikatnya, sebelum ini Balung bukanlah nama yang terkenal. Ia sekadar dipenuhi hutan tebal selain ladang koko dan kelapa sawit.

Bagaimanapun, selepas sebuah resort pelancongan iaitu Balung River Eco Resort didirikan pada tahun 1996, ia bertukar menjadi meriah.

Dibina di tengah kawasan ladang seluas lima hektar, resort itu menjadi destinasi percutian menarik untuk menghilangkan penat lelah dan menjauhkan diri daripada kesibukan kota.

Terdapat dua cara untuk sampai ke resort tersebut iaitu yang pertama menggunakan pengangkutan udara.

Dari Lapangan Terbang Tawau, pelancong perlu menempuh perjalanan sejauh 28 kilometer yang mengambil masa selama setengah jam.


SURAU yang diperbuat daripada batu merupakan salah satu tarikan di Balung River Eco Resort.


Dikelilingi hutan

Pilihan kedua merupakan pengangkutan darat yang menjadi kegemaran pengunjung tempatan.

Sepanjang perjalanan, pelancong dapat menikmati keindahan flora dan fauna.

Meskipun menempuh perjalanan sejauh 33 kilometer dari bandar Tawau, keletihan pasti terubat dan hilang sekelip mata sebaik sahaja menjejakkan kaki ke resort itu yang serba menyamankan.

Bagi yang gemarkan suasana alam semula jadi pula pasti tertawan dengan pemandangan resort berkenaan yang dikelilingi hutan.

Di situ, pengunjung boleh membuat pilihan sama ada untuk mandi-manda di kolam yang disediakan atau di Sungai Balung yang terletak tidak sampai 50 meter dari resort berkenaan.

Menariknya, Balung River Eco Resort menjadi pusat percutian pertama di negara ini yang mengusahakan perladangan dan tanaman pertanian di kawasan seluas 1,295 hektar.

Pengunjung juga mempunyai pilihan untuk menyertai aktiviti yang disediakan oleh pihak resort iaitu pakej lawatan ke ladang-ladang di resort tersebut.

Pengunjung akan dibawa melawat kilang memproses hasil produk dari ladang seperti jus mengkudu, herba misai kucing dan gula kabong.

Pelbagai jenis tanaman

Pengurus Pemasaran dan Jualan Balung River Eco Resort, Julita Reuben Osman berkata, selain itu pihaknya turut mengusahakan beberapa jenis tanaman lain.

Antaranya, kelapa sawit, koko, kopi, kayu jati, serai, pandan, gaharu, sayur ginseng, pelbagai jenis ulam dan buah-buahan seperti buah naga, ciku, manggis, limau serta lada.

Menurutnya, sebahagian besar tanaman seperti kelapa sawit, jus mengkudu, herba misai kucing, gula kabong, buah naga dan salak dikomersialkan di pasaran tempatan dan luar negara.

"Sambutan produk dari resort ini sangat menggalakkan dan kita telah menembusi pasaran Jepun selain untuk kegunaan sendiri," katanya.


RUANG tamu memudahkan tetamu beristirehat dan membaca.


Dalam pada itu, beliau berkata, idea mewujudkan resort berkonsepkan ladang itu diilhamkan oleh bekas Ketua Menteri Sabah, Datuk Harris Mohd. Salleh.

Kemudahan lain termasuk bilik penginapan yang selesa, gelanggang badminton, padang bola sepak, tapak perkhemahan, kolam renang, tasik untuk memancing, restoran, karaoke dan surau.

Seorang pengunjung, Sharifah Nor Sadi, 27, mengakui mengunjungi Balung River Eco Resort memberi pengalaman berharga kepadanya.

"Tiada siapa menyangka di sebalik hutan tebal ini wujud sebuah pusat peranginan yang cukup sempurna yang sangat berbeza daripada resort lain di Malaysia.

"Balung River Eco Resort menawarkan sebuah percutian yang lengkap dan sangat sesuai buat mereka yang cintakan kedamaian.

"Pelbagai aktiviti yang disediakan juga membuatkan pengunjung tidak bosan malah kunjungan ke ladang-ladang membuatkan mata rambang memilih buah-buahan yang lazat," jelasnya.

Percutian ideal di Redang Island Resort

Posted:

Percutian ideal di Redang Island Resort

Percutian ideal di Redang Island Resort

Oleh NIK JASNI CHE JAAFAR


KEUNIKAN seni bina tradisional di Redang Island Resort menjadi pelengkap kepada pemandangan mengasyikkan di Pulau Redang.


KEDUDUKANNYA di atas bukit, dikelilingi pemandangan laut membiru dan hutan menghijau, Redang Island Resort (RIR) menjanjikan pemandangan dan percutian yang mengujakan.

Resort bertaraf tiga bintang terletak di Teluk Siang, bahagian selatan Pulau Redang, Setiu, Terengganu itu merupakan penginapan paling hampir dengan lokasi menyelam skuba dan snorkeling iaitu pesisiran pantai Taman Laut Pulau Redang. Ia mengambil masa kira-kira 10 hingga 15 minit menaiki bot dari jeti Pulau Redang.

Resort dilengkapi 80 buah bilik itu menawarkan dua pilihan penginapan iaitu Calet Seaview dan Rainforest. Menerusi jendela kedua calet pilihan itu pengunjung dapat menyaksikan flora dan fauna serta lautan terbentang luas.

Bagi memudahkan para tetamu bersantai setiap bilik di calet tersebut disediakan anjung peribadi sekali gus memudahkan anda menikmati cahaya mentari pagi sambil mendengar kicauan burung di kawasan hutan berhampiran.


PEMANDANGAN Teluk Redang dan jeti dari ruang meninjau berhadapan bangunan utama Redang Island Resort.


RIR turut menyediakan kemudahan gim dan kolam renang di bangunan utama malah merupakan salah satu daripada dua penyedia penginapan di pulau tersebut yang mempunyai bilik mesyuarat.

Aktiviti seperti barbeku juga boleh dilakukan di kawasan ruang terbuka yang disediakan bersebelahan kafe berdekatan bangunan utama.

Pelbagai aktiviti

Bagi pengunjung yang menggemari aktiviti luar selain selam skuba atau snorkeling, kemudahan basikal atau motosikal sewa ditawarkan pada harga berpatutan.

Jadi, bolehlah melawat kawasan perkampungan yang terletak tidak jauh dari resort tersebut atau meredah hutan.

Bagaimanapun, RIR turut menyediakan dua perjalanan percuma pada waktu petang untuk melawat kawasan kampung dan sebelah malam untuk menyaksikan pemandangan jeti.

Sementara itu, bagi pengunjung yang mabuk laut atau mahu menjimatkan masa perjalanan, mereka boleh memilih untuk menggunakan perkhidmatan udara Berjaya Air memandangkan terdapat kemudahan helipad berdekatan RIR.

Perjalanan ke pulau ini mengambil masa sekitar 90 minit dari jeti Shahbandar, Kuala Terengganu manakala sejam dari jeti Merang.

PARA pelanggan dapat menyaksikan keindahan laut menerusi beranda bilik.


Itu tidak termasuk perjalanan menggunakan kenderaan sendiri atau menaiki bas dari bandar raya Kuala Terengganu ke Merang yang memakan masa kira-kira satu jam.

Bagi mereka yang menaiki kenderaan sendiri, tidak perlu risau tentang lokasi untuk meninggalkan kenderaan kerana terdapat beberapa penyedia perkhidmatan tempat letak kenderaan.

Pembantu Pengurus Eksekutif, Rizal Yaacob berkata, RIR ketika ini menawarkan tiga pakej penginapan menekankan keseimbangan antara aktiviti luar dan tuntutan untuk percutian yang tenang serta penuh privasi.

"Di RIR, semua kemudahan terdapat di bangunan utama. Ini membolehkan pengunjung memperoleh waktu peribadi mereka dengan tenang di calet masing-masing tanpa gangguan atau bunyi bising," katanya.

Panorama sungai glasier

Posted:

Panorama sungai glasier

Panorama sungai glasier


PARA pelancong perlu berhati-hati ketika melalui kawasan pendakian kerana tiada pagar keselamatan dipasang.


KETINGGIAN puncak batu mimbar di Preikestolen iaitu 604 meter dari paras laut memberi pemandangan sungai air batu atau glasier di Lysefjord, Norway yang menarik untuk tatapan pelancong.

Puncak itu terletak di Ryfylke iaitu sebuah daerah tradisional di negara tersebut.

Di puncak Preikestolen yang bermaksud batu mimbar, terdapat dataran yang berkeluasan 600 meter persegi yang menjadi destinasi tumpuan pelancong untuk melihat pemandangan sungai glasier itu. Kawasan itu juga menjadi salah satu persinggahan bagi pelancong yang gemarkan aktiviti perkhemahan di kawasan berbukit.

Dataran Hyvlatanna yang bermaksud gigi yang dirancang (planned tooth) itu dipercayai terbentuk daripada ais yang melebur di kawasan tersebut kira-kira 10,000 tahun lalu.

Sekiranya melihat dari sudut pandangan kanan kawasan berbukit batu itu, kelihatan puncaknya seperti telah dihiris dengan sebilah pisau. Selain itu, pengunjung juga dapat melihat keadaan blok-blok batu mimbar yang jatuh ke dasar sungai glasier Lysefjord.

Apabila sungai glasier Lysefjord melebur dan mencair 10,000 tahun lalu, ais tersebut memberi tekanan kepada kawasan berbatu di sekitarnya sehingga menyebabkan ia retak.

Dari puncak dataran Hyvlatanna, pengunjung dapat melihat dengan jelas kesan rekahan dan retakan ais dan batu-batuan yang terdapat di sekitar kawasan tersebut.

Ia merupakan pengalaman menarik yang tidak mungkin dilepaskan oleh pengunjung walaupun perlu menempuh pendakian sejauh 6.5 kilometer yang mengambil masa selama dua jam dari kawasan permulaan iaitu Preikestolhytta.

Setiap tahun, kawasan berbukit itu berjaya menarik kedatangan kira-kira 150,000 pelancong dari dalam dan luar negara.

KEPENATAN mendaki terbalas apabila menikmati panorama sungai glasier di dataran puncak Preikestolen.


Kebanyakan pelancong terdiri daripada mereka yang gemarkan aktiviti mendaki dan mencuba pengalaman belayar di sungai glasier Lysefjord.

Tiada pagar keselamatan

Bagi pelancong dari pusat bandar Norway iaitu Oslo, mereka perlu mengharungi perjalanan menaiki kereta atau bas selama tujuh jam untuk ke Preikestolen. Perkhidmatan tempat letak kenderaan berbayar turut disediakan.

Pelancong perlu berhati-hati sepanjang pendakian kerana tiada pagar keselamatan dibina di tebing bukit sebagai langkah keselamatan.

Batu mimbar itu terletak berdekatan dengan jalan utama dari arah selatan bandar Jorpeland dan pelancong boleh ke kawasan tersebut dengan menaiki kereta.

Dari situ, pelancong boleh mendaki setinggi 350 meter untuk ke batu mimbar. Sepanjang laluan pendakian itu, terdapat kawasan perkelahan yang sesuai untuk aktiviti mandi-manda.

Selain itu, laluan ke dataran batu mimbar itu terdapat beberapa kawasan persinggahan yang menyediakan pelbagai kemudahan termasuk gerai jualan makanan.

Bagi kemudahan penginapan di kawasan itu, pelancong boleh menginap di Preikestolen Fjellstue.

Namun, kebanyakan yang mendaki di kawasan tersebut memilih untuk berkhemah melalui pakej yang disediakan di Stavanger sambil menunggu perjalanan bot merentasi sungai glasier Lysefjord.

Lysebotn Camping, Lysefjorden Tourist Cabin dan Hauane Bed & Breakfast merupakan antara syarikat yang menawarkan pakej perkhemahan di kawasan tersebut.

Bagi pelancong yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang tempat-tempat menarik sekitar batu mimbar di Preikestolen, aplikasi Ryfylke Multiguide pada telefon pintar menyediakan informasi lengkap mengenainya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved