Sabtu, 17 Ogos 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Ziarah raya Shah Iskandar, Elfaeza

Posted:

Ziarah raya Shah Iskandar, Elfaeza

Ziarah raya Shah Iskandar, Elfaeza

MUDAH benar perjalanan sesi fotografi bersama dua anak seni yang namanya mula meniti di bibir peminat ini.

Biarpun dihala bidikan lensa kamera di bawah terik matahari Ramadan beberapa hari sebelum tanggal 1 Syawal lalu, pelakon Shah Iskandar dan Elfaeza Ul Haq, kekal mengukir senyuman.

Suasana tengah hari di laman ala kampung Melayu sekitar Kompleks Kraf, Jalan Conlay, di tengah-tengah bandar raya Kuala Lumpur itu tidak terasa dek hiburan sampingan daripada canda gurau dua sahabat 'sekampung' itu.

Sengaja diaturkan sesi fotografi tersebut di lokasi berlandskap tradisional itu agar kedua-dua mereka berpeluang merasai pengalaman beraya dalam suasana perkampungan Melayu.

"Kalau di Malaysia suasana kampung seperti ini masih dapat dirasai apabila mereka pulang beraya. Tetapi di Singapura yang ada hanyalah taman warisan yang rupanya hampir begini.

"Namun, sudah menjadi kebiasaan kami beraya dalam bandar," ujar Shah Iskandar mengungkap rasa hati.

Shah Iskandar dan Elfaeza merupakan anak seni kelahiran Singapura yang merantau jauh meninggalkan kampung halaman demi meneruskan cita-cita di Kuala Lumpur.

Biarpun ini merupakan kali keempat menyambut Ramadan dan Syawal sebagai pelakon di Malaysia buat jejaka yang mesra disapa Shah dan tahun kedua buat Elfaeza, rasa rindu pada tanah kelahiran mereka kekal menebal.

Bahkan, ketiadaan ruang untuk bersama-sama rakan perantau yang lain menambah lagi hiba Ramadan mereka di Kuala Lumpur.

"Jika tahun lalu kami sempat bersahur atau berbuka bersama, namun pada tahun ini kami tiada masa langsung untuk berjumpa.

"Bahkan sesi fotografi hari ini adalah kali pertama kami bertemu pada Ramadan ini," ujar Elfaeza.

Walaupun sayu dan kesunyian menjadi peneman sepanjang berpuasa di perantauan, saat membuka cerita soal hari raya, rasa teruja mula menghambat dua jiwa itu.

SAMBUTAN hari raya keluarga Shah akan meriah pada minggu kedua dan ketiga Syawal.


Sementelah, masing-masing ada cerita manis yang mahu dikongsikan.

Shah beraya di Johor

Sebagai seorang lelaki bujang, Shah atau nama sebenarnya Shah Iskandar Mahfuz tidak cerewet dalam soal persiapan hari raya. Tidak banyak yang dilakukan, sebaliknya Shah menumpukan perhatian kepada kerjanya sepanjang Ramadan.

"Untuk bulan puasa sahaja, saya terlibat dengan lima buah telemovie. Persiapan hari raya hanya dilakukan selepas balik ke Singapura kira-kira lima hari sebelum hari raya.

"Selalunya kami sekeluarga akan membeli-belah persiapan hari raya di Plaza Angsana, Johor Bahru kerana di situ pelbagai kelengkapan hari raya ada dijual," katanya yang bercuti hingga hari raya kelima.

Tambah Shah, dia akan mengunjungi sanak saudara pada hari pertama lebaran.

Tiada sebarang persiapan besar yang dilakukan di rumahnya kerana mereka sekeluarga akan menjamah hidangan di rumah yang dikunjungi.

"Selepas sembahyang raya kami akan mengunjungi kaum keluarga di Malaysia dahulu seperti melawat datuk dan nenek serta saudara-mara di Pontian dan Kampung Melayu, Johor Bahru," katanya.

Bagaimanapun, persiapan di rumah keluarganya akan lebih meriah pada minggu kedua atau ketiga raya apabila giliran saudara-mara berkunjung ke rumahnya di Woodlands.

SETIAP kali tiba Aidilfitri, Elfa akan menyenaraikan rumah dan lokasi yang ingin dikunjungi.


"Pada minggu-minggu berikutnya barulah mereka bertandang ke rumah kami pula kerana kebanyakan mereka adalah saudara-mara yang lebih tua dan lebih dihormati," ujar jejaka berusia 31 tahun itu.

Elfa beraya naik trak pikap

Berjauhan dengan keluarga tercinta pada bulan Ramdan sedikit sebanyak mengganggu emosi si gadis pemilik nama penuh Siti Elfaeza Mohmed Ehsan Ul Haq itu.

"Walaupun ini kali kedua saya berpuasa di sini, saya tetap sedih kerana bersendirian.

"Tetapi jika tiada penggambaran saya akan balik ke Singapura untuk berpuasa bersama mereka.

"Untuk tahun ini, separuh daripada tempoh bulan puasa saya habiskan bersama keluarga dengan cara berulang alik ke sana," kata Elfaeza, 28.

Saat diajak berbual tentang hari raya pula, pelbagai kisah gembira hari raya mahu diceritakan oleh gadis berdarah campuran Melayu-Pakistan itu.

Suasana meriah pada malam raya antara saat yang ditunggu Elfaeza apabila seluruh keluarganya akan sama-sama membuat persiapan saat akhir.

"Macam menjadi kebiasaan kami apabila persiapan hari raya dilakukan pada malam raya. Pelbagai perkara mahu disiapkan termasuklah memasak, mengemas rumah dan menukar langsir.

"Selalunya kami akan tidur selepas waktu subuh dan bangkit semula pada pukul 9 pagi.

"Walaupun mata bengkak kerana tidak cukup tidur, kami akan keluar beraya juga selepas itu," katanya teruja.

Jelas Elfaeza, dia akan menyenaraikan lokasi yang harus dikunjungi sepanjang hari raya. Dari rumahnya yang terletak di Jurong, Elfaeza sekeluarga akan berkunjung ke lokasi mengikut turutan bagi menjimatkan masa.

"Sekurang-kurangnya sepuluh buah rumah saudara-mara akan dikunjungi dalam masa sehari yang akan dimulakan dengan rumah nenek di Chua Chu Kang.

"Selepas habis sesi kunjung-mengunjung, saudara-mara akan berkonvoi ke tempat rekreasi atau tepi pantai untuk berkumpul," katanya yang menyediakan sepasang baju raya pada tahun ini.

Saat mengenang zaman lalu, Elfaeza mendedahkan pelbagai kisah manis pada zaman kanak-kanak dan remajanya.

"Suatu ketika dahulu hari raya meriah kerana kami akan berkunjungan dengan menaiki trak pikap. Selalunya kanak-kanak akan duduk di belakang.

"Selain itu, semasa bersekolah kami suka ziarah-menziarah secara berkumpulan dengan menaiki MRT (transit aliran massa).

"Apabila bertembung dengan kumpulan lain kami akan saling bertegur sapa dan melambai-lambai walaupun tidak mengenali antara satu sama lain," ujar Elfaeza yang menggemari juadah sambal udang pada hari raya.

Hans berhenti terbitkan filem

Posted:

Hans berhenti terbitkan filem

Hans berhenti terbitkan filem

Oleh RONI HIDAYAT RIDWAN
roni.ridwan@kosmo.com.my

FILEM Lemak Kampung Santan menggandingkan Hans Isaac bersama Neelofa gagal menarik perhatian penonton untuk menonton filem tersebut.


KETIKA mengadakan sesi fotografi raya bersama Kosmo! pada bulan puasa lalu, penerbit, pengarah dan pelakon Hans Isaac ada memberitahu bahawa dia akan berhenti menghasilkan filem sekiranya produksi Lemak Kampung Santan gagal meraih sambutan.

Terbaharu, Hans seperti mengotakan kata-katanya itu lantaran filem yang menampilkan dirinya dan Neelofa sebagai pelakon utama itu sekadar mengumpul kutipan sebanyak RM100,000 berbanding kos penerbitannya RM1.7 juta.

Menerusi laman Twitter miliknya baru-baru ini, Hans meluahkan hasratnya untuk tidak lagi terbabit dalam industri perfileman tempatan sebaliknya mahu memberi fokus kepada pementasan teater pula.

Mendapat pelbagai maklum balas yang positif dan negatif terhadap keputusannya itu, Pengarah Urusan Tall Order Productions Sdn. Bhd. itu lantas memberikan penjelasan lanjut apabila dihubungi Kosmo! kelmarin.

Kosmo!: Berdasarkan kenyataan yang dibuat menerusi Twitter, anda seperti tidak mahu lagi terbabit dalam bidang perfileman. Boleh jelaskan dengan lebih lanjut?

HANS: Apa yang dimaksudkan ialah saya tidak mahu lagi melabur dalam penerbitan filem, tetapi saya masih lagi mengarah dan berlakon filem sekiranya ada tawaran.

Sebagai seorang penerbit, buat apa lagi saya melabur dalam perniagaan yang mendatangkan kerugian. Lebih baik pelaburan dibuat ke dalam perniagaan yang memberikan keuntungan seperti penerbitan teater.

Anda meletakkan harapan yang cukup tinggi terhadap Lemak Kampung Santan. Apa hebatnya filem itu sehingga orang ramai perlu menontonnya?

Saya pernah mengeluarkan kenyataan bahawa filem ini menjadi penanda aras untuk saya terus menghasilkan filem atau sebaliknya. Ternyata, dengan sambutan yang diterima membuatkan saya terpaksa mengambil keputusan sebegini.

Untuk filem ini pula, kekuatannya terletak kepada kualiti ketika dihasilkan. Saya mengambil berat mengenainya kerana saya mahu memberikan sebuah bentuk hiburan yang berkualiti kepada penonton supaya mereka tidak memandang rendah kepada filem tempatan lagi.

HANS bakal menerbitkan teater berjudul Supermokh The Musical yang dijangka menelan kos mencecah RM3 juta.


Adakah anda terkilan apabila Lemak Kampung Santan tidak menjadi pilihan penonton?

Saya tidak boleh salahkan penonton kalau mereka tidak mahu menonton filem saya. Masing-masing ada hak untuk menonton filem kegemaran mereka. Saya lebih kecewa dengan perniagaan dalam industri perfileman tempatan sekarang.

Perkara utama yang membuatkan saya lebih berasa terkilan apabila tiadanya perubahan yang berlaku dalam industri hiburan sejak 10 tahun lalu.

Begitu juga dengan layanan yang diberikan oleh pawagam terhadap filem tempatan yang mengecewakan berbanding filem antarabangsa.

Saya juga mendapat tahu bahawa selepas seminggu Lemak Kampung Santan ditayangkan, sudah banyak pawagam yang menarik balik tayangannya. Daripada 60 buah pawagam ketika hari pertama tayangan, kini tinggal 20 pawagam yang menayangkannya. Itu pun pada waktu yang tidak fleksibel.

Bagaimanakah maklum balas yang diterima selepas anda membuat kenyataan menerusi Twitter baru-baru ini?

Saya baca setiap komen peminat, namun tidak dapat membalas semuanya. Memang ramai yang cakap saya merajuk disebabkan filem tidak laku.

Namun begitu, saya tidak menyalahkan pihak yang membuat komen kerana mereka tidak berada di tempat saya. Kalau mereka berada dalam situasi saya sekarang, barulah mereka akan faham.

Selepas tidak mahu melabur lagi dalam pembikinan filem, anda menyatakan mahu fokus kepada penerbitan teater pula. Adakah teater mampu memberi pulangan yang besar?

Sepanjang saya menerbitkan teater, pulangan yang diperoleh memang tidak mengecewakan, malah untuk mendapatkan penajaan juga tidak sukar.

Saya pernah mendapat tajaan daripada 10 syarikat ketika menerbitkan sebuah teater dahulu.

Berbanding dengan menerbitkan filem pula, untuk mendapatkan satu tajaan pun memang sangat sukar. Sehinggakan saya terpaksa mengeluarkan 100 peratus modal sendiri semasa menerbitkan sesebuah filem.

Apakah projek terbaharu Tall Order Productions Sdn. Bhd. sekarang?

Pada bulan Oktober ini kami akan membuat pementasan Lawak Ke Der 3. Kemudian diikuti pula dengan teater Supermokh The Musical yang bakal dipentaskan pada bulan November dan dijangka menelan belanja sebanyak RM3 juta.

Teater berkenaan mengisahkan tentang bintang legenda bola sepak negara, Allahyarham Datuk Mokhtar Dahari. Sejak dahulu lagi saya begitu mengagumi beliau kerana kesungguhannya mengharumkan nama negara serta tidak mementingkan wang ringgit.

Krisdayanti cuci baju pada hari raya

Posted:

Krisdayanti cuci baju pada hari raya

Krisdayanti cuci baju pada hari raya


KRISDAYANTI (kanan) dan kakaknya, Yuni Shara meraikan Aidilfitri tahun ini di Seoul, Korea Selatan.


BINTANG tersohor Indonesia, Krisdayanti bersama kakaknya, Yuni Shara dan keluarga mereka memilih untuk menyambut lebaran di Korea Selatan.

Mereka bertolak ke ibu kota negara itu, Seoul pada Rabu lalu. Sepanjang meraikan Aidilfitri di Seoul, Krisdayanti terpaksa mencuci bajunya sendiri. Ini kerana mantan isteri Anang Hermansyah itu tidak membawa pembantunya bersama.

Selepas menyelesaikan urusan tersebut, barulah pelantun lagu Menghitung Hari itu mengunjungi tempat-tempat pelancongan di sana. Peluang yang diraihnya itu tidak disia-siakannya, malah dia menghabiskan masa sehari suntuk dengan membeli-belah.

"Kami menghabiskan masa membeli-belah di Myong Dong dan Bon Daemo sampai pagi. Tempat itu terkenal dengan barangannya yang murah dan berkualiti," ungkap Krisdayanti kepada KapanLagi.com.

Meskipun di negara orang, Krisdayanti dan keluarganya tetap berusaha menghidangkan masakan yang selalu disajikan semasa hari raya.

"Kami tetap menghidangkan makanan hari raya seperti lontong, opor, rendang dan beberapa menu raya lagi," ungkapnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved