Sabtu, 17 Ogos 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Mesir gagal kekang demonstrasi jalanan

Posted:

Mesir gagal kekang demonstrasi jalanan

Mesir gagal kekang demonstrasi jalanan

RAKYAT Mesir menangisi kematian saudara-mara mereka di Masjid Al-Fatah di Kaherah semalam.


KAHERAH - Sekurang-kurangnya 12 orang terbunuh di seluruh negara dalam pertempuran antara pasukan keselamatan dengan penyokong Presiden yang digulingkan, Mohamed Morsi di Mesir semalam, kata Kementerian Kesihatan.

Dalam pada itu, pergerakan Islam terbesar di Mesir, Ikhwanul Muslimin menyatakan, sebanyak 25 orang dibunuh di satu lokasi protes iaitu di Dataran Ramses di sini.

Kementerian Kesihatan menyatakan, empat orang mati dalam keganasan di bandar Ismailiya dekat Terusan Suez manakala lapan lagi maut di bandar Damietta, utara Mesir.

Sumber keselamatan pula memberitahu agensi berita AFP bahawa lima penunjuk perasaan terkorban dalam pertempuran dengan pasukan keselamatan di Ismailiya.

Sumber sama memberitahu, seorang anggota polis mati apabila sekumpulan lelaki bersenjata menyerang sebuah pos kawalan di ibu kota Mesir di sini.

Keganasan semalam berlaku apabila penyokong Morsi berarak di beberapa buah bandar raya di Mesir dalam bantahan yang digelar (Kemarahan Jumaat).

Demonstrasi itu diadakan kerana membantah pembunuhan beratus-ratus penyokong setia Morsi dalam operasi pembersihan oleh pasukan keselamatan pada Rabu lalu.

Tunjuk perasaan itu diadakan di bandar raya ini, Iskandariah, Beni Sueif, Fayoum dan di Hurghada serta beberapa tempat lain.

Dalam perkembangan berkaitan, kementerian dalam negeri menyatakan, pihaknya akan mengambil tindakan tegas termasuk menggunakan peluru hidup jika penunjuk perasaan bertindak menyerang bangunan kerajaan. - AFP

Polis siasat letupan festival bunga api

Posted:

Polis siasat letupan festival bunga api

Polis siasat letupan festival bunga api


BEBERAPA anggota polis memeriksa lokasi letupan di festival bunga api di bandar Fukuchiyama dalam wilayah Kyoto kelmarin.


TOKYO - Polis Jepun semalam menyiasat punca letupan di sebuah festival bunga api yang menyebabkan lebih 59 orang cedera.

Beberapa mangsa teruk melecur dalam letupan di pesta tersebut yang sarat dengan pengunjung.

Saksi-saksi berkata, ramai mangsa termasuk kanak-kanak menjerit dan berguling di tanah untuk cuba memadamkan api yang menyambar badan mereka.

Terdahulu, beribu-ribu orang berkumpul untuk menyaksikan pesta bunga api itu kelmarin.

Letupan dipercayai berlaku di tebing sebuah sungai semasa beratus-ratus orang sedang menonton pesta tahunan musim panas itu di bandar Fukuchiyama, dalam wilayah Kyoto.

Festival itu menarik kehadiran sekitar 100,000 orang.

Api yang menyambar turut membakar gerai-gerai minuman dan makanan ringan sebelum satu letupan lebih besar berlaku.

Menurut beberapa keterangan awal, insiden itu dipercayai berpunca daripada sebuah tong gas.

Namun, agensi berita jiji Press melaporkan polis mengesyaki kebakaran bermula apabila seorang pemilik gerai menambah minyak tanah ke dalam generator yang dihidupkan.

Menurut polis, daripada 59 mangsa yang cedera sekurang-kurangnya 19 orang parah akibat melecur dengan seorang kanak-kanak ditempatkan di unit rawatan rapi.

Festival bunga api tersebut dibatalkan selepas kejadian itu. - AFP

Aktres bermasalah meninggal dunia

Posted:

Aktres bermasalah meninggal dunia

Aktres bermasalah meninggal dunia


LISA ROBIN KELLY


LOS ANGELES - Aktres yang membintangi siri komedi popular That 70's Show, Lisa Robin Kelly meninggal dunia kelmarin, lapor portal hiburan TMZ.

Pelakon berusia 43 tahun itu meninggal dunia ketika sedang tidur di sebuah pusat pemulihan di sini.

Jurucakap Kelly memberitahu TMZ bahawa aktres itu mendaftarkan diri secara sukarela di pusat tersebut beberapa minggu bagi merawat masalah ketagihan alkohol.

"Dia melawan kejahatan dalam dirinya untuk seketika tetapi tewas dalam perjuangan tersebut," kata jurucakap berkenaan.

Menurut satu sumber dalaman, suami Kelly telah memukulnya pada May lalu untuk mendapatkan wang hasil lakonan aktres itu.

Lelaki berkenaan, Robert Gilliam telah disabitkan kesalahan oleh sebuah mahkamah di sini kerana mendatangkan kecederaan dan melakukan jenayah domestik.

Gilliam dijatuhkan hukuman penjara 35 hari di samping berada di bawah pengawasan polis selama tiga tahun kerana kesalahan tersebut.

Dalam pada itu, Kelly turut memfailkan perceraian terhadap Gilliam pada Julai lalu.

Aktres yang pernah membintangi filem seram Amityville Dollhouse itu pernah ditangkap sekurang-kurangnya empat kali sejak tiga tahun yang lalu kerana memandu di bawah pengaruh alkohol dan melakukan serangan ke atas orang lain. - Agensi.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved