Sabtu, 27 Julai 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Kerja amal TESCO sempena Ramadan

Posted:

Kerja amal TESCO sempena Ramadan

Kerja amal TESCO sempena Ramadan

PERTUBUHAN Rahoma Darul Fakir Malaysia muncul juara dalam pertandingan Sahur Charity Sweep.


BULAN Ramadan amat sinonim dengan penganjuran pelbagai majlis amal oleh sektor korporat mahupun kerajaan bertujuan meraikan golongan insan kurang bernasib baik.

TESCO Stores (Malaysia) Sdn. Bhd. (TESCO) juga tidak ketinggalan mengadakan acara sedemikian melalui pelancaran program Kasih Ramadan baru-baru ini.

Program yang telah memasuki tahun ketiga penganjurannya itu berlangsung penuh meriah di TESCO Extra, Mutiara Damansara, Petaling Jaya, Selangor. Ia dimulakan dengan pelancaran Bubur Lambuk Bergerak oleh Ketua Pegawai Eksekutif TESCO Malaysia, Georg Fischer.

Menurut Fischer, sebanyak 55,000 paket bubur lambuk diagihkan sepanjang Ramadan bermula 9 Julai lalu menggunakan sebuah trak ke 22 cawangan TESCO termasuk balai polis, balai bomba dan pertubuhan kebajikan di seluruh negara.

"Acara ini adalah sebahagian daripada program Kasih Ramadan TESCO yang telah diadakan sejak tiga tahun lalu. Ia bermatlamat untuk menyumbang kembali kepada masyarakat yang telah banyak membantu dalam menjayakan perniagaan kami.

"Program ini juga merupakan salah satu tanggungjawab sosial korporat (CSR) TESCO dalam usaha meringankan beban golongan yang kurang berkemampuan," ujar Fischer.

Dalam semangat meraikan Ramadan, TESCO juga mengundang empat buah rumah kebajikan dari Yayasan Chow Kit,

Pertubuhan Rahoma Darul Fakir Malaysia, Pusat Jagaan Kanak-Kanak Yatim/Miskin Rukaiyah dan D'Raudhatul Ikhwan Asrama Pusat Kebajikan bagi menyertai cabaran Sahur Charity Sweep.


FISCHER sempat berbual dengan wakil rumah amal yang sedang mengumpulkan barangan di TESCO sempena pertandingan Sahur Charity Sweep.


Melalui cabaran tersebut, semua peserta dikehendaki membeli-belah barang keperluan yang boleh digunakan ketika bersahur mengikut nilai yang ditetapkan.

Pertandingan itu telah dimenangi oleh pasukan daripada Pertubuhan Rahoma Darul Fakir Malaysia. Secara keseluruhan, cabaran itu menyediakan hadiah bernilai RM20,000 berupa baucar pembelian TESCO.

Selain itu, bagi pasukan yang tewas, mereka tetap membawa pulang semua barang keperluan yang telah dipilih dalam cabaran berkenaan.

"Walaupun sekadar menduduki tempat kedua, kami tetap bersyukur kerana kesudian pihak TESCO mengundang rumah kebajikan kami dalam majlis ini.

"Ia sedikit sebanyak meringankan beban kami dalam menyambut Ramadan tahun ini. Terima kasih diucapkan kepada pihak TESCO kerana menyerikan sambutan Ramadan di rumah kebajikan kami," kata Pengetua D'Raudhatul Ikhwan Asrama Pusat Kebajikan, Faridah Abdul Latef.

Turut hadir pada majlis itu, Pengarah Bahagian Hal Ehwal Korporat dan Perhubungan Kerajaan TESCO Malaysia, Azlam Shah Alias. Majlis dimeriahkan dengan kehadiran selebriti tempatan, Sharifah Shahirah sebagai pengacara.

Majlis pada petang itu diakhiri dengan makan malam di Restoran Santai yang terletak di aras bawah TESCO Extra, Mutiara Damansara.

Tidak ketinggalan, hidangan makan malam turut dihantar kepada empat buah rumah kebajikan yang terlibat untuk anak-anak yang tidak berkesempatan menghadiri program berkenaan. - KHADIJAH MOHAMAD NOR

Menu khas nasi kebuli Indonesia

Posted:

Menu khas nasi kebuli Indonesia

Menu khas nasi kebuli Indonesia


CHEF Mohamad (kiri) dan Chef Mohd. Wazir menunjukkan menu nasi kebuli dan rendang tulang rusuk yang menyelerakan.


BERSEMPENA bulan Ramadan ini, Makan Kitchen, Hotel Doubletree By Hilton menyajikan hidangan bufet Ramadan bertemakan Selera Kampungku.

Lebih 100 juadah signatur negeri-negeri seluruh Malaysia dihidangkan termasuk ayam percik, ikan patin masak lemak tempoyak dan rendang tulang rusuk.

Hidangan nasi kebuli yang berasal dari Indonesia pula harus dicuba. Tesktur nasi yang lembut membuatkan rasanya lebih lemak jika dibandingkan dengan nasi minyak atau nasi beriani. Ia juga sesuai dihidangkan bersama rendang tulang rusuk dan dalca kambing.

Setiap hidangan dimasak sendiri oleh chef sos masakan Melayu hotel tersebut, Chef Mohamad Zulkarnaen bersama sembilan pembantunya.

Ruangan pencuci mulut juga menyediakan hidangan Melayu dan antarabangsa seperti pengat pisang, apam gula hangus, kuih pelita, puding mangga, karipap berinti kopi dan kek coklat.

Sambil menikmati juadah berbuka, pengunjung turut dihiburkan dengan persembahan kumpulan ghazal. Sebanyak 350 tempat duduk disediakan oleh pihak hotel.

Bagi 100 tempahan terawal atau berbelanja lebih RM600 untuk hidangan bufet Ramadan di Hotel Doubletree By Hilton, pelanggan akan mendapat sebuah buku masakan yang mengandungi 10 resipi hidangan Melayu yang dikumpulkan oleh pihak hotel.

Nasi Arab ala Yemen termurah

Posted:

Nasi Arab ala Yemen termurah

Nasi Arab ala Yemen termurah


ROZITA (kanan sekali) menunjukkan pelbagai pilihan hidangan nasi Arab yang boleh dinikmati di D'Arab Cafe.


D'ARAB Cafe menawarkan menu nasi Arab pada harga terendah iaitu RM30 untuk tiga orang berbuka puasa pada sepanjang bulan Ramadan ini. Hidangan tersebut disediakan daripada resipi istimewa ala Yemen kerana bertepatan dengan selera masyarakat tempatan.

Rasa nasi berlemak, tidak berminyak, ayam dan kambing yang diadun dengan rempah menambahkan rasa lazat pada lima pilihan menu yang ditawarkan kepada pengunjung.

Antara menu tersebut ialah set ayam kabsah, ayam panggang, ayam kabsah dengan kambing, ayam dengan kambing panggang dan kambing kabsah.

Minuman pula diberikan secara percuma untuk setiap set hidangan berkenaan. Setiap hidangan disediakan khas oleh seorang chef dari Yemen.

Bagi mereka yang berhajat untuk bersedekah sempena bulan penuh keberkatan ini boleh menyumbang sekurang-kurangnya RM40 untuk sedulang hidangan.

Pemilik D'Arab Cafe, Rozita Ismail berkata, setiap dulang hidangan tersebut akan disumbangkan ke Masjid Negeri, Shah Alam untuk majlis berbuka puasa bersama penduduk setempat.

"Program ini memberi kesempatan kepada orang awam untuk beramal sambil menambah pahala memandangkan bulan Ramadan hanya sekali setahun.

"Mereka yang berminat juga boleh bersedekah sebanyak RM20 untuk sekotak air mineral (24 botol) untuk diagihkan kepada jemaah masjid," ujarnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved