Selasa, 16 Julai 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Tekad Tasha, Shamin

Posted:

Tekad Tasha, Shamin

Tekad Tasha, Shamin

PENYANYI kacak yang juga bekas vokalis kumpulan Umbrella, Zarul atau nama penuhnya Zarul Husin menerusi sebuah artikel dalam blognya melabelkan pendatang baharu industri hiburan tempatan, Tasha Manshahar dan Syed Shamim sebagai Uji Rashid dan Hail Amir versi 2013.

Menambahkan hujah terhadap label yang diberikannya itu, ujar Zarul, biarpun imej yang ditampilkan Tasha menyamai konsep Yuna, Najwa Latif dan Ainan Tasnim, namun kelainan dan barangkali kelebihan sudah tentu adalah kerana dia tampil berkolaborasi secara duo bersama Shamim.

Tasha dan Shamim memperkenalkan diri mereka sekitar setahun yang lalu di laman YouTube menerusi lagu pengenalan mereka, Mr Saxobeat iaitu lagu solo dendangan penyanyi dan model Romania, Alexandra Stan yang dinyanyikan semula oleh mereka secara berduet.

Kian mendapat tempat di hati peminat muda dan pelayar laman sosial YouTube, Tasha dan Shamim mengakui terkejut kerana tidak pernah sesekali menyangka mereka akhirnya bergelar artis rakaman.

Ini kerana hasil pendedahkan di YouTube tersebut, mereka dilamar menjadi artis rakaman FMC Music Sdn. Bhd. Ia sesuatu yang boleh dibanggakan memandangkan sekarang ini, syarikat-syarikat rakaman tempatan jarang menerbitkan album baharu.

"Sejujurnya saya agak terkejut pada mulanya tapi lama-kelamaan sudah dapat membiasakan diri. Tidak terduga sebenarnya untuk menjadi artis secara serius kerana lagu-lagu yang kami nyanyikan semula hanya untuk suka-suka.

"Sehinggalah pihak FMC Music Sdn. Bhd. melamar kami untuk menandatangani kontrak menjadi artis rakaman mereka. Alhamdulillah, di sinilah kami sekarang," kata Tasha yang ditemui ketika sidang akhbar pelancaran single Be Mine dan Cuba Teka di Hard Rock Cafe, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Tidak sengaja

Mengulas lanjut perjalanan mereka menjadi artis, kata Tasha atau nama sebenarnya Nur Nadia Natasha Mohd. Manshahar, 21, yang masih menuntut di Institut Perguruan Kampus Ilmu Khas Cheras, Kuala Lumpur, minat dalam muzik telah menyatukan dia dan Shamim.

"Kami berjumpa di universiti dan saya senior Shamim lebih setahun. Dari sekolah lagi saya selalu bermain instrumen muzik seperti gitar dan keyboard, apabila dapat tahu dia (Shamim) mahir dalam bidang muzik kami mula berkenalan.


TASHA dan Shamim akui terkejut mereka kini bergelar artis rakaman.


"Selepas itu, kami selesa dan sering merakamkan lagu bersama-sama. Malah, video pertama kami pun hanya dirakamkan menggunakan telefon bimbit dan dimuat naik dalam YouTube sekadar main-main.

"Tidak sangka pula ramai yang memberikan perhatian dan reaksi positif terhadap persembahan kami. Mulai dari situ, kami mula merakamkan video lain dan sekarang sudah ada lebih 30 buah video nyanyian semula dan single pertama kami, Be Mine berada di laman YouTube," ujarnya.

Diusik soalan nakal adakah kolaborasi duo Tasha dan Shamim atau nama sebenarnya Syed Shamim Syed Abdul Kadir, 20, bukan sekadar minat sama tetapi mungkin kerana bercinta, mereka tertawa kecil.

Sambil tersipu-sipu malu, Shamim menjawab: "Memang kami bercinta. Tapi bercinta dalam lagu."

Kolaborasi

Barangkali artis kelahiran YouTube solo telah dibuktikan kejayaannya menerusi Yuna atau paling tidak pun Najwa Latif, namun sejauh manakah cabaran dan hala tuju artis Youtube yang bergerak secara duo?

Empat fakta yang dibimbangkan Tasha dan Shamim sepanjang bergerak sebagai artis duo! Kata mereka, ketidakserasian, gosip-gosip liar, aliran muzik yang sukar diterima dan tidak mampu menyanyi lagi antara faktor yang mungkin sedikit sebanyak menjejaskan mereka.

Jelas Shamim dia tidak takut akan dugaan hari mendatang sebagai artis duo YouTube kerana sementelahan dia atau Tasha, masing-masing mampu menyanyi solo.

"Sebelum ini kami pernah memuat naik video kami menyanyi solo tapi kebanyakan maklum balas diterima peminat mahukan kami berduet.

"Lagipun, konsep duo berbeza dengan artis-artis sebelum ini. Insya-Allah selagi diterima kami akan menyanyi bersama sampai bila-bila, sekarang pun kami masih dalam peringkat percubaan untuk tampil berdua.


PASANGAN duet ini muncul dengan dua single yang masing-masing berjudul Be Mine dan Cuba Teka.


"Buat masa sekarang, belum ada sebarang perancangan untuk bergerak solo tapi ada merancang untuk mengeluarkan lagu secara solo," jelas anak kelahiran Negeri Sembilan itu.

Sementara itu, untuk kekal relevan dalam industri hiburan ujar Tasha dia berpegang pada fakta 'perlu pandai membawa diri'.

"Daripada mana datang seseorang artis itu tidak menjadi hal tapi bagaimana cara membawa diri dan sanggup bekerja keras adalah pokok cerita.

"Disiplin, kesanggupan dikritik dan berjiwa kental juga perlu untuk berkekalan," tambah penyanyi kelahiran Sandakan, Sabah itu.

Batasan waktu

Kedua-duanya mengakui jadual pembelajaran yang padat sebagai penuntut di sebuah institusi pengajian tinggi sedikit sebanyak membataskan peluang mereka untuk tampil lebih ke hadapan.

"Pelajaran dan nyanyian berjalan seiring. Keluarga saya telah tetapkan syarat untuk saya tamatkan pelajaran terlebih dahulu sebelum fokus menyanyi.

"Kerana belajar juga waktu kami terhad. Waktu malam dan hari minggu saja peluang untuk kami menumpukan perhatian kepada bidang muzik, selebihnya adalah bersama buku.

"Faktor masa juga menyebabkan single Be Mine yang terlebih awal dikeluarkan terpaksa dilancarkan serentak secara rasmi bersama single kedua, Cuba Teka.

"Untuk bercakap hala tuju saya sebagai seorang penyanyi dan bakal guru, ia bergantung pada penerimaan orang ramai. Selagi saya diperlukan saya akan terus menyanyi.

"Tapi kalau saya tidak boleh menyanyi kelak saya masih boleh menjadi guru," ujar Tasha yang mengakui popularitinya membantu pengajaran dalam bilik darjah sepanjang praktikal.

Ranbir, Katrina sah bercinta

Posted:

Ranbir, Katrina sah bercinta

Ranbir, Katrina sah bercinta


RANBIR dan Katrina dirakam penuh intim di Ibiza (foto kiri) dan ketika tiba berdua-duaan di lapangan terbang Dubai (foto kanan).


AKHIRNYA bukti bergambar mengesahkan hubungan cinta antara dua pelakon muda popular Bollywood, Ranbir Kapoor dan Katrina Kaif. Kebenaran tentang jalinan cinta Ranbir dan Katrina akhirnya terdedah menerusi foto-foto yang dirakam oleh paparazi baru-baru ini.

Salah satu foto menampilkan Ranbir dan Katrina berpelukan mesra di kepulauan Ibiza, Sepanyol yang mana mereka ketika itu bercuti di sana bersama pengarah Ayan Mukherji. Foto-foto yang memaparkan momen keintiman pasangan tersebut juga turut dirakam di Dubai.

Sebelum ini, Ranbir dan Katrina yang sejak tiga bulan lalu digosip bercinta tidak pernah membuat ulasan tentang perkara tersebut. Malah sebelum ini juga, biarpun muncul dalam majlis rasmi bersama-sama, mereka mengelak untuk dirakam pihak media.

"Namun, mungkin impak daripada lakonan penuh serasi Ranbir dan bekas kekasihnya, Deepika Padukone dalam filem, Yeh Jawaani Hai Deewani membuatkan Katrina berasa terancam dan kini mahu umum mengetahui tentang hubungan cinta antaranya dengan Ranbir," ujar sumber kepada IANS.

Datuk Shake cari penajaan konsertnya

Posted:

Datuk Shake cari penajaan konsertnya

Datuk Shake cari penajaan konsertnya

Oleh RONI HIDAYAT RIDWAN
roni.ridwan@kosmo.com.my

DATUK SHAKE memerlukan penaja untuk menjadikan konsert jelajahnya satu realiti.


SETIAP kali pulang ke Malaysia, penyanyi Datuk Sheikh Abdullah Ahmad Bakhbereh atau lebih sinonim dengan panggilan Datuk Shake sering diajukan pertanyaan mengenai konsert yang akan dianjurkan.

Ini kerana Shake yang sudah berkelana di luar negara dan menggembangkan karier nyanyian di Perancis dan Amerika Syarikat selama 37 tahun jarang membuat persembahan di Malaysia.

Penyanyi tersebut yang ditemui semasa rakaman program nyanyian Pulanglah Hari Raya Bersama Dato Shake terbitan Astro baru-baru ini mengakui kali terakhir dia mengadakan konsert di negara ini sekitar tahun 1986.

"Kalau mengikut perancangan, saya memang bakal mengadakan siri jelajah konsert di seluruh Malaysia pada pertengahan tahun ini, tetapi saya terpaksa menangguhkannya dahulu.

"Puncanya disebabkan agak sukar untuk mendapatkan penaja memandangkan berlakunya Pilihanraya Umum ke-13 (PRU 13) pada Mei lalu. Jadi, konsert saya itu tidak dapat direalisasikan," jelasnya.

Meskipun perancangan untuk penganjuran konsertnya itu tertangguh, Shake menyatakan bahawa dia tetap mahu mengadakannya pada tahun ini dan mensasarkan pada bulan Disember sebagai permulaan siri jelajah konsertnya.

Jelasnya, selepas Hari Raya Aidilfitri nanti dia akan mula sibuk merangka dan menghasilkan kertas kerja untuk konsertnya dalam usaha untuk mendapatkan penaja.

"Dalam siri jelajah konsert ini saya sasar untuk mengadakannya di tujuh buah lokasi, termasuk satu konsert di Sabah memandangkan permintaan yang ramai di negeri tersebut.

"Sudah tentu saya cukup teruja kerana sudah agak lama tidak menghiburkan para peminat di Malaysia. Saya harap konsert tersebut mampu mengubat rindu buat mereka," jelas penyanyi yang popular menerusi lagu Anugerah Dari Kegagalan itu.

Memandangkan penganjuran sesebuah konsert itu memerlukan kos yang agak besar, Shake menyatakan sudah tentu dia memerlukan sokongan pihak penaja untuk menjayakannya.

DATUK SHAKE bakal muncul dengan program Pulanglah Hari Raya Bersama Dato Shake yang akan disiarkandi saluran Astro Prima pada hari raya pertama.


Ujar Shake, dia seboleh-bolehnya tidak mahu meletakkan harga tiket yang terlalu mahal kerana mahu seluruh lapisan masyarakat tanpa mengira status dan menyaksikannya.

"Tidak guna kalau saya letakkan harga tiket dengan harga yang mahal, tetapi hanya sedikit yang datang. Saya lebih suka membuat konsert dengan kehadiran penonton yang ramai," ujarnya.

Sementara itu, penyanyi tersebut memberitahu para peminat boleh menyaksikan persembahannya yang terkini menerusi program nyanyian Pulanglah Hari Raya Bersama Dato Shake yang akan disiarkan di saluran Astro Prima pada hari raya pertama.

Menurut Shake, program nyanyian tersebut agak istemewa kerana persembahannya turut diiringi lapan orang pemuzik iaitu empat dari Perancis dan empat dari Malaysia.

"Program ini akan berlangsung kira-kira lebih sejam dan saya akan mempersembahkan sebanyak 14 buah lagu popular saya. Cuma ada sebuah lagu raya yang dinyanyikan iaitu Musafir Di Aidifitri dan sebuah lagu Perancis, Tu Sais Je T'aime (You Know I Love You)," jelasnya.

Disiplin

Apabila kali pertama berpeluang dapat bersua muka dengan penyanyi kelahiran Johor itu, tidak sangka usia Datuk Shake sekarang ini sudah menjangkau 63 tahun.

Ketika ditanya apakah tip atau rahsia dia masih lagi kekal cergas dan mempunyai stamina untuk beraksi di pentas, penyanyi itu memberitahu bahawa disiplin merupakan kriteria utama.

"Dengan usia yang semakin meningkat sudah tentu tenaga akan semakin berkurangan. Namun begitu, perkara tersebut dapat diatasi apabila saya melakukan senaman setiap hari.

"Selain itu, jangan selalu keluar malam dan mengambil minuman keras serta sembahyang lima waktu juga tidak boleh tinggal. Semua perkara yang saya sebutkan itu memang berkait rapat dengan disiplin," tegasnya.

Pada masa yang sama, Shake berpesan kepada mana-mana penyanyi yang mahu mencuba nasib di luar negara supaya lebih kuat mengharungi segala cabaran yang terpaksa dilalui sekiranya mahu berjaya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved