Sabtu, 27 Julai 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Morsi ditahan untuk disoal siasat

Posted:

Morsi ditahan untuk disoal siasat

Morsi ditahan untuk disoal siasat

PENYOKONG Morsi mengerjakan solat semasa meneruskan bantahan aman di luar Masjid Rabaa Al-Adawiya di Kaherah pada 25 Julai lalu.


KAHERAH - Sebuah mahkamah Mesir mengarahkan Presiden yang digulingkan, Mohamed Morsi ditahan untuk disoal siasat berhubung kerjasama beliau dengan kumpulan Hamas di Palestin, lapor agensi berita rasmi MENA semalam.

Morsi akan disoal sama ada beliau bersubahat dengan Hamas dalam serangan ke atas beberapa buah balai polis dan melepaskan sejumlah banduan pada awal tahun 2011 semasa kebangkitan rakyat Mesir menentang diktator Hosni Mubarak.

Semua tuduhan itu disiasat oleh sebuah mahkamah di sini.

Mahkamah berkenaan ditugaskan untuk memastikan bagaimana semua banduan itu boleh terlepas dari sebuah penjara pada hujung Januari tahun lalu.

Mereka melarikan diri selepas Morsi dilaporkan meminta bantuan kumpulan Hamas di Gaza.

Seorang jurucakap pergerakan Islam Ikhwanul Muslimin, Gehad El-Haddad mengecam perintah tahanan ke atas Morsi.

Beliau berkata, arahan mahkamah itu merupakan petanda jelas bahawa rejim Mubarak kembali berkuasa.

Pada 23 Julai lalu, sebuah mahkamah menyatakan, militan Hamas membantu sejumlah banduan melarikan diri semasa kebangkitan 18 hari rakyat Mesir yang memaksa Mubarak meletak jawatan.

Ketika itu, Morsi yang merupakan pemimpin kanan Ikhwanul Muslimin memberitahu sebuah stesen televisyen bahawa banduan itu dibantu oleh rakyat Mesir. - AFP

Pemandu kereta api laju tak sempat membrek

Posted:

Pemandu kereta api laju tak sempat membrek

Pemandu kereta api laju tak sempat membrek


KEPALA dan sebuah gerabak kereta api laju yang terbabas di Angrois dekat Santiago de Compostela, Sepanyol pada 26 Julai lalu.


MADRID - Pemandu sebuah kereta api laju tidak sempat menekan brek sehingga menyebabkan kenderaan itu melambung dari landasan di barat daya Sepanyol, lapor akhbar El Pais semalam

Sebanyak 80 orang maut manakala lebih 140 orang turut cedera dalam kemalangan dahsyat itu.

El Pais melaporkan, siasatan punca nahas kereta api terburuk di Sepanyol sejak 1944 itu kini tertumpu pada masalah brek dan pemanduan laju oleh pemandunya.

Kemalangan berlaku petang Rabu lalu ketika tren itu memasuki selekoh tajam yang dikenali sebagai A Gandeira di Angrois, empat kilometer dari stesen bandar Santiago de Compostela, utara Sepanyol.

Rakaman kamera keselamatan menunjukkan kereta api itu merempuh dinding konkrit di sebelah landasan dengan gerabak-gerabak bertindihan dan remuk selepas kemalangan berlaku.

Semasa kejadian, kereta api itu dilaporkan bergerak sekali ganda lebih laju di selekoh yang mempunyai had laju ditetapkan pada 80 kilometer sejam (km/j).

"Sistem amaran kereta api mengesan pemandu tren Alvia, Francisco Jose Garzon Amo memandu 190 km/j sedangkan had laju di selekoh itu tidak melebihi 80 km/j," menurut El Pais.

Akhbar itu melaporkan kelmarin bahawa pemandu kereta api tersebut membuat pengakuan selepas nahas berlaku bahawa dia memandu pada kelajuan 190 km/j.

"Saya harap tiada sesiapa yang mati kerana saya akan berasa bersalah," dia dilaporkan memberitahu penyelianya menggunakan radio semasa terperangkap di dalam kepala kereta api lapan gerabak itu.

Polis masih menunggu untuk menyoal pemandu kereta api tersebut yang dilaporkan lebih 10 tahun berpengalaman memandu tren.

Dia kini berada dalam pemerhatian polis di sebuah hospital selepas cedera ringan dalam kemalangan dahsyat itu.- AFP

Bayi kembar siam bertarung nyawa

Posted:

Bayi kembar siam bertarung nyawa

Bayi kembar siam bertarung nyawa


BAYI kembar siam itu kini berada dalam keadaan kritikal di Hospital J.K. Lone India.


NEW DELHI - Sepasang bayi kembar siam di India yang lahir dengan kepalanya bercantum di India dilaporkan bertarung nyawa untuk terus hidup.

Bayi lelaki itu dilahirkan di Rajasthan, barat laut India kelmarin dengan doktor-doktor terkejut selepas mendapati dia memiliki dua kepala.

Mereka turut mendapati bayi itu memiliki dua tulang belakang berasingan yang bersambung ke bahagian bawah badan dan dua sistem saraf.

Beberapa pakar masih mengadakan lebih banyak ujian perubatan untuk melihat sama ada terdapat beberapa organ lain yang turut bercantum.

Pada kebiasaannya, bayi kembar siam berkepala dua tidak dapat bertahan lama selepas dilahirkan.

Namun, beberapa doktor di Hospital J.K. Lone, dekat Bandar Jaipur tempat bayi tersebut dilahirkan optimis bayi berkenaan mampu hidup lebih lama.

Mereka juga berdoa dengan harapan bayi tersebut selamat.

Seorang pakar perubatan, Dr. S.D. Sharma di Hospital J.K. Lone berkata, kes seumpama ini sangat jarang berlaku, terutama membabitkan bayi lelaki.

Keadaan tersebut dikenali sebagai Dicephalic Parapagus.

Tambahnya, kes bayi berkepala dua pertama kali berlaku di Rajasthan dan merupakan kes kedua di India. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved