Ahad, 16 Jun 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Gemar menulis di tempat awam

Posted:

Gemar menulis di tempat awam

Gemar menulis di tempat awam

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR

Azzah gemar menulis di tempat awam kerana ia memberi inspirasi kepadanya untuk berkarya.


ILHAM ketika menulis sering kali dikaitkan dengan pemilihan waktu yang baik untuk berbuat demikian. Kebiasaannya, waktu Subuh dan tengah malam menjadi kegemaran buat golongan penulis menarikan pena atau mengetuk papan kekunci komputer.

Bagaimanapun, keadaan ini berbeza dengan penulis kelahiran Batu Kikir, Negeri Sembilan, Azzah Abdul Rahman. Beliau mengakui boleh menulis sepanjang masa kecuali selepas Asar.

"Jika tiada bengkel penulisan yang dianjurkan, saya boleh menulis setiap masa melainkan selepas waktu Asar. Malah, saya lebih suka menulis di tempat awam seperti kopitiam, medan selera atau hentian bas.

"Lagi ramai orang di tempat tersebut, maka lagi laju saya mendapat ilham untuk menulis. Mungkin kerana saya jenis manusia yang suka memerhati keadaan sekeliling dan ini boleh dijadikan idea dalam menghasilkan penulisan terbaik," ujar Azzah ketika ditemui Kosmo! di hentian Terminal Bersepadu Selatan (TBS), Tasik Selatan, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Mula terlibat secara serius dalam bidang penulisan bermula tahun 2007, Graduan Diploma Sains Komputer dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Ijazah Sarjana Muda Komunikasi & Multimedia dari Universiti Terbuka Malaysia itu sudah mempunyai enam buah buku.

Buku pertamanya bertajuk Pilih Jangan Tak Pilih yang berkisar tentang pengalaman diri dan berbentuk motivasi untuk mereka yang merasakan tiada pilihan dalam kehidupan.

Menariknya, buku itu diterbitkan dengan modal sendiri pada 2007 kerana minat menulis yang mula berputik dalam diri Azzah selain kesukaran mendapatkan penerbit.

"Bertitik tolak daripada penghasilan buku ini, saya mula serius dalam penulisan. Tetapi waktu itu saya tidak pandai dalam menulis cerita berkaitan fiksyen. Jadi, pada 2008 ada kawan mengajak saya menyertai bengkel penulisan kreatif.

"Setiap minggu selama dua tahun, saya konsisten mengikuti bengkel tersebut dan akhirnya berjaya menghasilkan fiksyen bertajuk Kesatria Ajaib: Kuasa Lobak Kecil pada tahun 2010 yang memaparkan watak adiwira kanak-kanak," terang Azzah.


BEBERAPA buah karya hasil nukilan Azzah.


Syarikat penulisan sendiri

Sebelum itu, buku kedua Azzah bertajuk Celoreng Biru yang memaparkan kisah realiti suka duka wira dan wirawati Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) turut diterbitkan pada 2009.

"Pengalaman sebagai jurulatih PLKN yang penuh dengan pelbagai cabaran membuatkan saya tertarik untuk membukukan kisah mereka," ujarnya yang menjadi jurulatih PLKN bermula tahun 2004 hingga 2007.

Tiga lagi buku Azzah ialah S.P.A.R.K - Skuad Pengatur Acara Rifqie dan Kawan-Kawan dan Pengembaraan Empat Puteri yang kesemuanya diterbitkan pada 2011.

Kini, Azzah mempunyai empat hingga lima novel yang masih berada dalam proses untuk diterbitkan. Selain itu, beliau juga memiliki dua antologi cerpen dalam bentuk e-book di laman e-sentral.com bertajuk Saranghaeayo mi amor (Aku Cintakan Kau Sayangku) dan Cinta: Unconfirmed.

Medium blog dipilih Azzah untuk terus berkarya. Melalui blog azuzafu.com, anak kedua daripada tiga beradik itu bebas melahirkan segala apa yang ada di fikiran.

Pada usia 34 tahun, Azzah kini boleh berbangga dengan pencapaiannya dalam dunia penulisan. Beliau memiliki dua syarikat, Hero Edutaining Services dan Nuun Creative Books yang melatih individu dalam bidang penulisan.

Melalui syarikat tersebut, peminat setia penulis terkenal Indonesia, Andrea Hirata itu turut menyediakan platform buat bekas para peserta kursus penulisan atau alumni memaparkan karya masing-masing.

"Melalui laman web tulisnovel.com, kami mengalu-alukan setiap alumni menghantar karya mereka untuk diterbitkan. Secara keseluruhan terdapat hampir 200 alumni termasuk pelajar Malaysia yang melanjutkan pengajian di Mesir," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved