Sabtu, 8 Jun 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Balotelli ditimpa malang

Posted:

Balotelli ditimpa malang

Balotelli ditimpa malang

BALOTELLI (kiri) diarah keluar padang pada aksi kelayakan Piala Dunia 2014 awal pagi semalam.


PRAGUE – Pemain kontroversi, Mario Balotelli diarah keluar padang ketika Itali seri tanpa jaringan dengan Republik Czech pada aksi Kumpulan B kelayakan Piala Dunia 2014 Zon Eropah di Prague awal pagi semalam.

Pada perlawanan tersebut, Itali mempamerkan kehebatan mereka selaku pendahulu kumpulan sepanjang 72 minit beraksi sebelum Balotelli dilayangkan kad kuning kedua dalam tempoh tiga minit.

Pemain berusia 22 tahun itu dilihat gagal mengawal emosinya ketika keluar dari padang, sekali gus memaksa jurulatih, Cesare Prandelli menggesa dia bertenang di bangku simpanan.

Biarpun terpaksa berdepan dengan kerenah Balotelli, Itali mempamerkan aksi yang konsisten apabila mendahului peringkat kumpulan.

Itali yang meraih 14 mata selepas enam perlawanan mendahului pasukan di tangga kedua, Bulgaria dengan kelebihan empat mata dan lima mata di depan Republik Czech.

"Ia satu persembahan yang klasik ketika kami cuba menyelamatkan perlawanan. Rentak permainan kami agak hambar dan kami terlalu perlahan.

"Balotelli memang nampak gelisah, itu masalah peribadinya dan dia harus belajar cara untuk mengatasinya. Begitu pun, saya memuji kapten, (Gianluigi)

Buffon kerana berjaya mempertahankan gawang.

"Tanpa dia (Buffon) kami mungkin akan tewas. Dia antara pemain yang terbaik di atas padang," kata Prandelli.

Pada aksi tersebut, kapten Republik Czech, Tomas Rosicky tampil dengan aksi yang bertenaga apabila melancarkan serangan bertali arus untuk membuka ruang kepada pasukan itu menewaskan Buffon.

Prandelli pula meletakkan enam pemain Juventus dalam kesebelasan utama termasuk dua penyerang Milan, Balotelli dan Stephan El Shaarawy di barisan hadapan.

Skuad itu nampak tenang dengan mata yang telah diraih sepanjang aksi kelayakan itu dengan menggunakan strategi bertahan dan tidak mencipta peluang yang mampu menguji penjaga gol lawan, Petr Cech.

Dalam pada itu, jurulatih Republik Czech, Michal Bilek mengakui, beliau berpuas hati dengan prestasi anak-anak buahnya yang tidak meraih sebarang gol.

Itali akan berlepas ke Brazil bagi menghadapi kempen Piala Konfederasi 2013 pada 15 hingga 30 Jun ini. – AFP

Chong Wei dalam dilema

Posted:

Chong Wei dalam dilema

Chong Wei dalam dilema

Oleh MOHD. IKHSAN
FIRDAUS AZMI
ikhsan.azmi@kosmo.com.my


CHONG WEI terpaksa akur dengan kehendak BAM yang mahukannya beraksi pada Siri Super Premier Terbuka Indonesia bermula esok.


JAGUH badminton negara, Datuk Lee Chong Wei mendedahkan, jika diberikan pilihan dia mahu menjadikan Kejohanan Badminton Siri Super Terbuka Singapura sebagai 'medan terakhir' sebelum ke Kejohanan Dunia di Guangzhou, China, Ogos depan.

Chong Wei berkata, dia terpaksa akur dengan kehendak Persatuan Badminton Malaysia (BAM) yang memutuskan setiap pemain yang berada dalam kelompok 10 terbaik dunia akan beraksi pada Siri Super Premier Terbuka Indonesia bermula esok.

Pemain No. 1 dunia itu berkata, Terbuka Singapura akan memberinya lebih waktu sekurang-kurangnya seminggu untuk melakukan latihan selepas Piala Sudirman melabuh tirai pada 26 Mei lepas.

"Memang Jawatankuasa Kejurulatihan dan Latihan (CTC) telah menetapkan hanya satu kejohanan sebelum ke Kejohanan Dunia tetapi kalau diberikan pilihan saya lebih suka ke Terbuka Singapura.

"Keputusan telah dibuat CTC. Saya dan (beregu lelaki) Koo Kien Keat-Tan Boon Heong tidak ada pilihan kerana sebagai pemain utama kami perlu ke kejohanan berstatus lebih tinggi iaitu Siri Super Premier.

"Kalau boleh buat pilihan, sudah tentu kami mahu ke Singapura kerana kami akan ada masa seminggu lagi," kata Chong Wei.

Aksi final Terbuka Indonesia bakal diadakan pada 16 Jun ini manakala Terbuka Singapura akan berlangsung selama enam hari bermula 18 hingga 23 Jun.

Bagaimanapun, pemenang pingat perak Sukan Olimpik 2008 dan 2012 itu tetap mengambil keputusan tersebut u sebagai cabaran untuk menguji konsistensi di pentas antarabangsa.

"Walaupun saya seperti tidak ada pilihan tetapi saya tidak mahu menganggap perkara ini sebagai satu masalah kerana kemenangan pada Terbuka Indonesia bukan keutamaan saya.

"Memang betul, semua pemain yang menyertai sesuatu kejohanan mempunyai keazaman untuk menang tetapi keutamaan saya adalah fokus untuk mengekalkan rentak ketika beraksi dalam gelanggang," ujar juara Terbuka Indonesia 2011 itu.

Chong Wei akan tampil selaku wakil tunggal Malaysia dalam acara perseorangan lelaki.

Kien Keat-Boon Heong pula akan ditemani Hoon Thien How-Tan Wee Kiong bersama dua pasangan profesional, Mohd. Zakry Abdul Latif-Mohd. Fairuzizuan Mohd Tazari dan Gan Teik Chai-Ong Soon Hock dalam aksi beregu lelaki.

Dalam beregu campuran pula, hanya Chan Peng Soon- Goh Liu Ying yang akan beraksi pada kejohanan tersebut.

Malaysia tidak menghantar pemain untuk acara perseorangan wanita dan beregu wanita.

Fatehah tidak hadapi masalah

Posted:

Fatehah tidak hadapi masalah

Fatehah tidak hadapi masalah

Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH
shahril.abdullah@kosmo.com.my

PELUMBA wanita negara, Fatehah Mustapa tidak berdepan masalah untuk menjuarai acara 500 meter ujian masa pada edisi kedua Kejohanan Lumba Basikal Trek Grand Prix (GP) Asia Tenggara 2013 di Velodrom Kuala Lumpur, Cheras pagi semalam.

Selepas membolot tiga pingat emas pada edisi pertama minggu lepas, pelumba kelahiran Terengganu itu sekali lagi menepati ramalan untuk menjuarai acara final semalam yang turut menyaksikan tiada kelibat pelumba dari Australia.

Situasi itu menyaksikan Fatehah, 24, pemenang pingat gangsa acara tersebut pada Kejohanan Lumba Basikal Asia (ACC) 2013 di New Delhi, Mac lalu, menang mudah dengan catatan masa 36.313 saat mengatasi rakan sepasukan daripada Sime Darby Foundation (SDF), Ummi Hamimah Mohamad dengan perbezaan dua saat (38.093s).

Pingat gangsa pula menjadi milik pelumba pelapis kebangsaan, Farina Shawati Mohd. Adnan yang mencatat masa 40.327s.

"Persaingan kali ini seperti tidak begitu kompetitif bagi saya kerana ketiadaan pelumba wanita dari Australia yang sepatutnya menyertai pusingan kedua di sini.

"Jadi saya anggap penyertaan pada pusingan kedua ini adalah satu latihan bagi menghadapi GP Jerman hujung bulan nanti," jelas Fatehah yang memenangi emas dalam acara keirin, pecut individu dan pecut berpasukan pada pusingan pertama di Velodrom Kuala Lumpur minggu lalu.

Meskipun masa yang dicatat semalam masih jauh daripada catatan peribadi terbaiknya, pemegang rekod kebangsaan 35.581s di ACC 2013 di New Delhi, India itu tetap berpuas hati.

"Catatan masa hari ini (semalam) masih memuaskan bagi saya tetapi bukan masa terbaik peribadi. Kalau persaingan tadi lebih sengit, mungkin catatan saya lebih bagus.

"Bagaimanapun, ia masih lagi suatu persiapan yang baik untuk GP Jerman nanti, namun tumpuan saya lebih kepada acara keirin dan pecut," ujarnya lagi.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved