Ahad, 16 Jun 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Dhaarma Raj nafi jadi penyebab

Posted:

Dhaarma Raj nafi jadi penyebab

Dhaarma Raj nafi jadi penyebab

Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH
shahril.abdullah@kosmo.com.my

SKUAD senior negara dilihat menunjukkan prestasi yang baik sejak dibimbing Revington.


"JIKA saya bersalah hukumlah saya, tetapi kalau tidak (bersalah), cari orang yang menabur fitnah ini dan hukumlah dia."

Demikian tegas jurulatih skuad hoki Projek 2013, Muhd. Dhaarma Raj Abdullah selepas namanya dikaitkan sebagai antara punca jurulatih senior negara, Paul Revington mahu meletak jawatan.

Sambil menjelaskan tiada permusuhan berlaku antara dia dan Revington, Dhaarma turut mengesahkan bahawa setiap pergolakan yang berlaku dalam Konfederasi Hoki Malaysia (MHC) ketika ini adalah berpunca daripada 'tangan ketiga'.

"Saya bingung dengan apa yang berlaku ketika ini. Mengapa nama saya dikaitkan dengan isu Revington yang saya sendiri tidak faham.

"Hubungan saya dengan Revington adalah bersandarkan hubungan profesional. Saya ada pasukan saya sendiri dan dia juga ada pasukan dia sendiri.

"Memang ada kami tidak sependapat dalam beberapa hal, tetapi ia melibatkan perkara profesional, jadi tidak perlulah saya campur tangan dalam tugasnya.

"Namun, apa yang saya tahu, perkara ini diperbesarkan oleh pihak ketiga dan kalau MHC benar-benar mahu Revington kekal, pihak ketiga ini perlu dipanggil dan hukum mereka jia ada bukti yang kukuh," jelas Dharmaa kepada Kosmo! semalam.

Kelmarin, arena hoki negara dikejutkan dengan berita Revington menghantar surat peletakan jawatannya kepada MHC atas alasan tidak mampu menjalankan tugasnya dengan baik ekoran campur tangan pihak lain.

Dikhabarkan bahawa antara individu yang mencampuri urusan jurulatih dari Afrika Selatan itu ialah Dhaarma dan juga Pengarah Program Pembangunan 1MAS, Lim Chiow Chuan.

Bagaimanapun, Dhaarma yang membimbing Malaysia menjuarai Piala Remaja Asia di Johor Bahru tahun lalu sehingga layak ke Piala Dunia Remaja di New Delhi, Disember depan berkeras bahawa beliau tiada berdepan masalah dengan Revington.

"Saya tiada masalah dengan dia, mengapa perlu kaitkan saya dengan isu ini?

"Saya sedia membantunya demi kemajuan hoki negara dan kalau dia perlukan pertolongan saya pada pusingan separuh akhir Liga Hoki Dunia di Johor pada 29 Jun ini, saya sedia membantunya," kata Dhaarma lagi.

Sekiranya Revington yang dinobat Jurulatih Terbaik 2011 oleh Persekutuan Hoki Antarabangsa (FIH) terus dengan niatnya untuk meletak jawatan, tugasnya akan dikendalikan sementara oleh bekas jurulatih, Sarjit Singh.

Begitupun, jawatankuasa kejurulatihan MHC dalam satu mesyuarat kelmarin memutuskan sebulat suara untuk tidak menerima peletakan jawatan Revington dan akan cuba memujuknya meneruskan tugas yang disandang sejak Julai tahun lepas.

FAM mahu 'tutup buku' Wan Zack

Posted:

FAM mahu 'tutup buku' Wan Zack

FAM mahu 'tutup buku' Wan Zack

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) enggan memanjangkan kemelut yang menyelubungi pemain sayap lincah negara, Wan Zack Haikal Wan Nor selepas dikatakan diburu beberapa pasukan Liga Malaysia (Liga M).

Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad berkata, pihaknya menganggap kontroversi itu sudah selesai selepas Wan Zack, 22, nekad menghormati kontrak selama dua tahun bersama kelab Divisyen Tiga Jepun, FC Ryukyu.

"Kontroversi sudah selesai dan tidak perlu dipanjangkan.

"Saya harap, mana-mana pasukan perlu menghormati keputusan Wan Zack untuk kekal bersama FC Ryukyu," kata Azzuddin kepada Kosmo! semalam.

Kosmo! semalam melaporkan kenyataan pengendali Harimau Muda, Ong Kim Swee yang memuji semangat Wan Zack untuk kekal lebih lama dengan FC Ryukyu biarpun cuba dipancing beberapa pasukan dalam Liga M.

Sebelum ini, seorang lagi arkitek muda negara, Muhammad Nazmi Faiz Mansor mengejutkan ramai pihak apabila membuat 'pusingan U' menyertai Selangor PKNS meskipun masih memiliki baki tiga tahun kontrak bersama kelab Portugal, S.C. Beira Mar, Februari lalu.

Difahamkan, beberapa pasukan yang berminat memburu khidmat Wan Zack tergolong dalam kelompok enam pasukan terbaik dalam saingan Liga Super musim ini.

Dalam pada itu, Azzuddin juga enggan mengulas lanjut mengenai pendirian FAM termasuk mengambil tindakan terhadap mana-mana pasukan Liga M yang masih 'berdegil' memburu khidmat Wan Zack ataupun mana-mana pemain yang 'berguru' di luar negara selepas ini.

"Seperti yang telah saya katakan sebelum ini, mana-mana pasukan sepatutnya menghormati tindakan FAM menghantar pemain muda menimba ilmu di luar negara.

"Cubaan mendapatkan pemain mengikut 'pintu belakang' sepatutnya tidak timbul jika mana-mana pasukan memahami tujuan sebenar FAM menghantar pemain menyertai kelab di luar negara.

"Tindakan sedemikian hanya memalukan kita sendiri," tegas Azzuddin.

Chong Wei rangkul gelaran kelima

Posted:

Chong Wei rangkul gelaran kelima

Chong Wei rangkul gelaran kelima

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

SEPERTI diramal, pemain No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei berjaya meraih gelaran kelima Kejohanan Badminton Siri Super Premier Terbuka Indonesia 2013 yang melabuhkan tirainya di Jakarta semalam.

Pemain berusia 30 tahun itu hanya memerlukan masa 40 minit untuk menewaskan Marc Zwiebler dari Jerman dengan keputusan straight set 21-15 dan 21-14 di Stadium Istora Gelora Bung Karno.

Menariknya, Chong Wei mendedikasikan kemenangan itu kepada sahabat baiknya yang juga bekas juara dunia dari Indonesia, Taufik Hidayat yang mengambil keputusan untuk bersara selepas ditunjukkan jalan keluar oleh pemain India, B.Sai Praneeth seawal pusingan pertama.

"Taufik seorang rakan yang baik dan saya mengucapkan selamat maju jaya kepadanya.

"Saya juga berharap Taufik dapat melatih lebih ramai pemain muda sehebatnya selepas ini," kata Chong Wei yang dipetik menerusi laman portal Sport 247 semalam.

Terdahulu, Chong Wei dilihat gagal mempamerkan aksi sebenar apabila beberapa kali melakukan kesilapan mudah ketika berdepan Zwieber yang baharu pertama kali menjejak kaki ke pentas final.

Pada masa sama, Zwiebler juga dilihat mendahului 5-2 pada set kedua sebelum Chong Wei kembali menguasai perlawanan, sekali gus memenangi set tersebut.

"Saya mengucapkan terima kasih kepada mereka yang memberikan sokongan kepada saya di sini.

"Saya gembira dapat meraih gelaran yang kelima, sekali gus menebus kekecewaan saya apabila terlepas peluang beraksi pada tahun lalu gara-gara kecederaan (buku lali kanan)," kata Chong Wei.

Untuk rekod, ia juga gelaran yang keempat Chong Wei tahun ini selepas menjuarai Siri Super Premier Terbuka Korea Selatan, Siri Super Terbuka Malaysia dan Siri Super Terbuka India.

Selepas ini, Chong Wei bakal menyertai Kejohanan Dunia Persekutuan Badminton Dunia (BWF) di Guangzhou, China bermula 5 Ogos depan.

Terdahulu, pasangan bukan pilihan dari China, Bao Yixin-Chang Shu mendominasi acara beregu wanita apabila mengejutkan gandingan No. 1 dunia yang juga rakan senegara mereka, Wang Xiaoli-Yu Yang dengan kemenangan rubber set 15-21, 21-18, 21-18.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved