Selasa, 18 Jun 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Pembedahan urologi paling banyak di Gaza

Posted:

Pembedahan urologi paling banyak di Gaza

Pembedahan urologi paling banyak di Gaza

PENJAJAHAN ke atas bumi Gaza di Palestin bagaikan sebuah episod drama perang yang tidak berkesudahan. Bunyi dentuman bom dan letusan senjata api sudah menjadi melodi yang terpaksa didengari penduduknya sejak tercetusnya perang antara rejim Israel dan pejuang Palestin pada 27 Disember 2008.

Sejak itu, hak untuk hidup aman di Gaza diragut tanpa belas kasihan sehingga mengorbankan sekurang-kurangnya 1,100 rakyat Palestin mengikut statistik kematian yang direkodkan pada November tahun lalu.

Bukan itu sahaja, kesan peperangan yang dikenali sebagai Operation Cast Lead telah megakibatkan berlaku peningkatan membimbangkan dalam statistik kelahiran bayi cacat. Ia disebabkan oleh kesan terdedah kepada fosforus putih dan bahan kimia lain yang digunakan dalam senjata Israel terhadap golongan wanita di Gaza.

Perasaan prihatin terhadap konflik Israel-Gaza telah membawa Ketua Misi Perubatan Aman Palestin, Dr. Zainur Rashid Zainuddin ke sana untuk menyumbang kepakarannya dalam bidang perubatan. Misi tersebut dijayakan bersama enam pakar perubatan, tujuh orang pengamal media dan lima orang aktivis Aman Palestin dari Malaysia.


MOHAMAD NOR SUNDARI melawat pesakit pembedahan tulang di Gaza.


Jimatkan kos

Katanya, kumpulan tersebut yang berlepas ke Gaza melalui Kaherah, Mesir pada 26 Mac hingga 8 April lalu berjaya melaksanakan sebanyak 28 pembedahan. Pembedahan tersebut melibatkan kecederaan tulang, saraf dan pemasangan alat bantuan ereksi yang pertama di Palestin.

"Kami membawa teknologi perubatan yang ada ke Gaza untuk menjimatkan kos pembedahan.

"Ia lebih mudah kerana pesakit tidak perlu dibedah di luar negara seperti yang dilakukan sebelum ini.

"Pada misi tersebut, saya terlibat menjalankan pembedahan mengeluarkan besi dari kaki pesakit kerana ia telah dijangkiti kuman," jelasnya ketika ditemui di Universiti Perubatan Antarabangsa Malaysia di Senawang, Negeri Sembilan baru-baru ini.

Zainur Rashid mengakui, kelengkapan peralatan pembedahan di Gaza tidak sempurna. Ketika ingin melakukan pembedahan tulang, prosedur itu tergendala sebentar ekoran pisau bedah di hospital tersebut yang tumpul.

Di Malaysia, pisau bedah digunakan sekali sahaja dan kemudian dibuang. Berbeza situasinya di Gaza apabila pisau bedah terpaksa digunakan berkali-kali kerana tiada banyak pilihan.


KUMPULAN pakar misi perubatan Gaza. Dari kiri: Mohamad Nor Sundari, Zairul Nizam, Md. Mahir Abdullah, Hamid Ghazali, Mohamed Ashraf Mohamed Dauddan Zainur Rashid.


Menyentuh tentang keadaan keselamatan di Gaza pula, Zainur Rashid memberitahu, Gaza sebenarnya selamat untuk dilawati kerana tentera Israel seboleh-bolehnya mengelak daripada melakukan serangan di kawasan yang dilawati oleh pelancong asing. Lebih-lebih lagi jika tempat tersebut dikunjungi oleh wakil media antarabangsa kerana mereka mahu menjaga imej Israel di mata dunia.

Dalam pada itu, seorang Pakar Urologi, Dr. Hamid Ghazali dari Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) Kuantan, Pahang turut berkongsi pengalamannya terlibat dalam pembedahan memasang alat bantuan ereksi kepada seorang pesakit disfungsi erektil pada misi tersebut.

"Pembedahan memasang alat bantuan ereksi berjaya dilakukan tanpa sebarang masalah di Hospital Gaza, ia sekali gus berjaya mencatat sejarah perubatan di sana.

"Begitu juga dengan pembedahan batu karang dalam buah pinggang pesakit. Kami berjaya memberi tunjuk ajar kepada pakar urologi mereka tentang kaedah terkini merawat pesakit," ujarnya ketika ditemui baru-baru ini.


SEORANG kanak-kanak yang tidak berdosa terlantar di hospital Al-Shifa, Gaza dan mungkin akan cacat seumur hidup disebabkan kesan senjata kimia Israel. - Gambar hiasan


Pesakit termuda yang dirawat berumur tujuh tahun manakala pesakit dewasa berumur 50 tahun.

Pasukan tersebut berpuas hati setelah melihat pesakit, waris, doktor dan anggota paramedik di Gaza tersenyum gembira dengan hasil pembedahan yang dijalankan. Kenangan yang tidak dapat dilupakan adalah melihat semangat doktor-doktor Gaza berkobar-kobar untuk memberi rawatan yang terbaik kepada penduduk Gaza.

Kekurangan pada aspek peralatan dan teknologi tidak merencatkan usaha mereka untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyatnya, malah menjadikan mereka lebih kreatif dan innovatif.

Pakar-pakar lain yang turut serta dalam rombongan tersebut ialah Dr. Md. Mahir Abdullah dari Pusat Perubatan Kumpulan Perubatan Johor (KPJ) Selangor (SMC) di Shah Alam, Dr. Mohamed Ashraf Mohamed Daud dari Hospital KPJ Perdana di Kota Bharu, Kelantan, Dr. Mohamad Nor Sundari dari Pusat Perubatan Kuantan (KMC) dan Dr. Zairul Nizam dari Hospital Pakar Senawang, Negeri Sembilan.

Usahawan emas gunung Afghanistan

Posted:

Usahawan emas gunung Afghanistan

Usahawan emas gunung Afghanistan


PELOMBONG di Afghanistan mula menggunakan peralatan moden untuk melombong dan mendulang emas.


SELEPAS memanjat lereng gunung yang curam di utara Afghanistan, Morad Ali membongkokkan badannya lalu menyentuh beberapa ketul batu berwarna merah yang ada di tebing gunung itu.

"Terdapat emas di sini," pintasnya.

Morad merupakan penduduk tempatan yang menggunakan pahat untuk mengeluarkan sejumlah kecil emas dari perkampungan Qara Zaghan yang terletak di pinggir pergunungan Hindu Kush.

Kini, terdapat laluan tanah menghala ke kawasan berkenaan untuk membolehkan golongan profesional dalam bidang mineral menjalankan kajian.

Mereka membuat kajian secara terperinci mengenai jenis-jenis mineral yang boleh memberi keuntungan kepada Afghanistan.

"Saya mula bekerja dalam bidang perlombongan ketika berumur 12 tahun. Kebiasaannya, kami akan menemui serpihan emas atau kami sendiri menghancurkan batu dan mendulang untuk mendapatkan butiran halus emas," kata Morad yang kini berusia 30 tahun.

Pengetahuan Morad dalam bidang perlombongan secara tradisional merupakan aset yang berharga kepada syarikat Afghan Gold Minerals (AGM).

Ancaman Taliban

Syarikat berkenaan telah mendapat lesen untuk menjalankan kerja-kerja menggali emas di Qara Zaghan pada tahun 2011.

"Kami mengetahui tentang emas ini daripada penduduk setempat. Berdasarkan kajian, kami mendapati kehadiran emas di kawasan itu menunjukkan potensi yang baik.

"Jadi, kami perlu menjalankan kajian lebih lanjut," kata seorang ahli geologi dari utara Afrika, Dusko Ljubojevic.

Begitupun, kebanyakan ahli perniagaan menghadapi cabaran yang besar di Afghanistan kerana kehadiran emas di atas puncak itu menarik perhatian pelbagai pihak.

Malah, pelombong terdedah kepada risiko serangan Taliban dan kumpulan-kumpulan penjenayah.


DUA pelombong menjalankan kerja-kerja menggali emas sambil diberikan kawalan ketat bagi mengelakkan serangan penjenayah.


Sehubungan itu, syarikat AGM terpaksa menggunakan kereta perisai dan membawa senjata api ketika menyusur ke wilayah Baghlan yang mengambil masa kira-kira lapan jam.

Syarikat AGM dimiliki oleh seorang usahawan Afghanistan, Sadat Nadari, 36, yang turut mengendalikan rangkaian pasar raya dan syarikat insurans.

Dalam pada itu, beliau juga melabur dalam bidang pembinaan, telekomunikasi dan pengedaran bahan api.

Sadat merupakan seorang usahawan yang berjaya selain mempunyai kelulusan dalam bidang perniagaan dari luar negara. Dia boleh tinggal di negara lain, namun Sadat masih sayangkan tanah airnya.

"Saya akan tinggal dan bekerja di Afghanistan, malah akan menjalankan kerja-kerja perlombongan di sini.

"Lagipun, sektor perlombongan boleh membawa perubahan kepada negara ini. Kami berada di peringkat penerokaan emas di Qara Zaghan, jadi kami mahu mencari simpanan emas secara komersial untuk menjana pendapatan kerajaan Afghanistan," jelasnya.

AGM ditubuhkan selepas Sadat bertemu secara kebetulan dengan tokoh pelaburan yang juga pengerusi firma kewangan terkemuka JP Morgan, Ian Hannam di Kedutaan Amerika Syarikat (AS) di Kabul.

Lesen lombong emas

"Saya memberitahu Hannam bahawa saya memiliki sebuah lombong emas kecil dan reaksi muka beliau berubah," katanya sambil ketawa kecil.

JP Morgan mewujudkan sebuah konsortium pelabur untuk mengambil alih 49 peratus pemilikan AGM serta enam lesen perlombongan emas yang lain di seluruh Afghanistan.


SAMPEL batu dari lombong emas dihancurkan untuk menentukan kandungan emas.


Dalam pada itu, AS yang menjalankan kajian di Afghanistan pada tahun 2006 mendapati negara itu memiliki simpanan tembaga dan besi yang bernilai AS$1 trilion (RM3.08 trilion).

Hakikatnya, kekayaan itu menawarkan sedikit harapan kepada negara tersebut yang musnah ekoran peperangan.

"Afghanistan berada di kawasan yang bernilai tinggi, jika kita tidak meneroka galian itu, ia hanya sia-sia. Sebab itulah kita memerlukan rakan kongsi antarabangsa yang mempunyai kepakaran dan modal," kata Sadat.

Malah, pihak pemerintah Afghanistan juga berharap perlombongan emas itu dijadikan sebagai sumber pendapatan pada masa hadapan.

Justeru, undang-undang perlombongan baharu akan diluluskan tidak lama lagi bagi menggalakkan pelaburan.

Sementara itu, seorang profesor dalam industri perlombongan di Kabul, Amir Mohammad Mosazai berkata, perlombongan emas membantu meningkatkan taraf ekonomi Afghanistan seperti minyak di negara-negara Arab.

"Namun, perniagaan ini sangat mahal dan negara memerlukan kawalan keselamatan yang ketat," ujarnya. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved