Jumaat, 14 Jun 2013

Kosmo Online - Pesona


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pesona


Masak bersama blogger makanan

Posted:

Masak bersama blogger makanan

Masak bersama blogger makanan

Oleh NIZHA PERIASWAMY
nizha.periaswamy@kosmo.com.my

WALAUPUN terpaksa memandu dari Tanjung Malim, Perak ke ibu negara, Asliza Yusoff, 38, tidak dapat menyembunyikan perasaan teruja untuk menyertai pertandingan memasak buat pertama kali.

Uniknya, pertandingan dikenali sebagai Anugerah Simplot - Blogger Makanan Terbaik itu hanya melibatkan tujuh peserta yang kesemuanya merupakan pengendali blog makanan.

Asliza yang merupakan seorang pensyarah berdebar-debar untuk memulakan saingan. Tambahan pula, peserta-peserta lain yang ditemui di lokasi pertandingan iaitu di Publika, Solaris Dutamas, Kuala Lumpur kelihatan hebat dan berbakat.

Ibu kepada tiga orang anak itu hanya mampu berdoa dan pada masa sama mengharapkan sokongan padu suami dan anak-anak.

"Sokongan mereka menaikkan semangat saya untuk membuat yang terbaik. Sebelum itu, saya telah mempelbagaikan kemahiran memasak agar dapat menghasilkan hidangan yang sedap," ujar Asliza yang ketika ditemui sedang bersedia untuk membeli-belah barangan keperluan bagi menyertai pertandingan di pasar raya Ben's Independent Brocer di Publika.

Wang saku

Setiap peserta diberikan wang saku sebanyak RM88 untuk membeli-belah barangan yang akan digunakan untuk memasak dengan syarat mereka harus membeli serta menggunakan produk hashbrown Simplot yang juga penaja utama pertandingan tersebut.


HADIJAH sibuk memilih daging cincang untuk menyediakan bebola spageti bolognese Simplot.


Semua peserta diberikan masa selama 30 minit untuk membeli-belah dan satu jam untuk memasak sebelum dinilai panel hakim. Para hakim terdiri daripada pakar kulinari daripada Simplot, Chef Poobalan, Presiden Persatuan Kulinari Malaysia, Dr. Sidney Kan dan pemenang MasterChef Selebriti Malaysia, Datuk Fazley Yaakob.

Kesemua masakan mereka dinilai menerusi enam kriteria utama iaitu rasa, kreativiti, teknik, kebersihan

dan juga kemudahan penyediaan.

Keenam-enam kriteria tersebut membuatkan semua peserta memberikan tumpuan sepenuhnya kepada masakan termasuk soal kebersihan dapur dan hiasan.

Pengurus Pemasaran Komersial Serantau Simplot Asia Tenggara, Ong E-Laine turut turun padang untuk memberi semangat kepada peserta.

E-Laine berjanji untuk terus menawarkan lebih banyak platform untuk blogger menunjukkan bakat serta daya kreativiti.

Dalam pada itu, Asliza yang telah membelanjakan RM87.90 sudah bersedia dengan bahan-bahan yang diperlukan untuk menyediakan masakan sosej ayam kaserol mini bersama hashbrown Simplot.

Dalam masa kurang sejam, Asliza berjaya menyediakan masakannya yang dipamer dalam dua pinggan berbeza. Pinggan pertama untuk diadili oleh para hakim dan satu lagi untuk sesi fotografi.


PEMENANG Anugerah Simplot, (dari kiri) Asliza, Jennifer dan Kelly bersama hidangan mereka.


Asliza dengan tenang menempatkan kaserol di atas pinggan bersegi sambil menghias menggunakan daun parsli Inggeris, telur hancur serta tomato ceri.

"Saya selalu melayari laman masakan bagi tujuan mempelbagaikan masakan selain mencuba resipi-resipi baharu. Lagipun suami dan anak-anak saya menggemari masakan yang saya masak," ujar Asliza yang turut belajar memasak daripada ibu serta mertuanya.

Selain memasak, Asliza juga banyak membuat kek dan pastri.

Tatkala para juri mengumumkan nama barisan pemenang, Asliza kelihatan tersenyum lebar apabila namanya diumumkan di tempat ketiga.

"Saya tidak percaya dengan kemenangan ini. Ia satu pengiktirafan kepada saya," kata Asliza.

Suami Asliza, Mohd. Zaimiruddin Mohamed, 39, dan anak-anaknya, Nurul Adnin Aqilah, 13, serta Ibtisam Hulwani yang hadir di Publika turut gembira dengan kemenangan itu.

"Suatu hari nanti, mungkin selepas bersara, saya mahu membuka kafe sendiri. Makanan signatur saya dan kegemaran suami ialah nasi Arab yang menggunakan arang bakar untuk memasak nasi," katanya yang berblog menggunakan alamat mothercooks.blogspot.com.

Resipi mudah

Bagi pemenang yang memenangi hadiah tempat kedua, Kelly Chin dari Kuala Lumpur, beliau menyediakan makanan telur bakar bersama hashbrown mini.


FAZLEY memberi suntikan semangat kepada peserta semasa sesi masakan berlangsung.


Dia mengakui resipi tersebut antara resipi paling mudah, tetapi sangat enak dimakan. Kelly menggunakan laman blog kellysiewcooks.com.

Dalam pada itu, pemenang utama, Jennifer Khoo, 38, seorang penganalisis sistem dari Kepong, Kuala Lumpur menampilkan masakan yang dilabel paling sempurna oleh hakim iaitu quiche salmon salai hashbrown Simplot.

Jennifer mendapat inspirasi daripada ibunya yang mahir memasak masakan Baba Nyonya. Resipi yang dipertaruhkannya dalam pertandingan itu diperoleh daripada kakaknya.

"Saya ubah sedikit resipi tersebut dengan menggunakan hashbrown dan ternyata ia berjaya. Sebelum aktif berblog, saya gemar berkongsi ilmu dalam rangkaian sosial Facebook," katanya yang baru mula berblog dua tahun lalu menggunakan alamat chasingfooddreams.blogspot.com.

Jennifer membawa pulang trofi anugerah Simplot, wang tunai RM5,000, peralatan dapur Philips bernilai RM2,000 dan produk Simplot. Kelly pula memenangi wang tunai RM3,000, peralatan dapur Philips bernilai RM1,000 dan produk Simplot.

Asliza memenangi wang tunai RM2,000, peralatan dapur Philips bernilai RM600 serta produk Simplot.

Merungkai misteri sains di Kiddo Sains

Posted:

Merungkai misteri sains di Kiddo Sains

Merungkai misteri sains di Kiddo Sains

Oleh AHMAD ZAKKI JILAN


SEBAHAGIAN tenaga pengajar dan pelajar Kiddo Sains The Peak, Cheras, Kuala Lumpur.


KANAK-KANAK sememangnya berminat mempelajari apa yang berlaku di sekeliling mereka. Kepada mereka, alam dan dunia ini penuh dengan peristiwa dan perkara menarik yang perlu diterokai. Didorong atas rasa minat, hal-hal mengenai bagaimana bayi dilahirkan dan kenapa air laut berwarna biru, mahu diketahui sebaik mungkin.

Mereka bukan sahaja berminat dengan alam semula jadi, bahkan teknologi seharian seperti televisyen, komputer dan telefon.

Minat kanak-kanak kepada hal-hal sedemikian menunjukkan betapa pentingnya pengajaran sains dalam bentuk mudah dan menyeronokkan.

Menyedari hakikat itu, pakar sains, Prof. John Ooi Chin Sun berkongsi pengalamannya dengan membina Kiddo Sains di The Peak, Cheras. Ia sebuah pusat pembelajaran sains yang mementingkan uji kaji secara seronok, tetapi masih mengikut bab-bab mata pelajaran Sains di sekolah.

Menariknya di Kiddo Sains, mereka menggunakan tiga bahasa iaitu bahasa Inggeris, bahasa Melayu dan Mandarin sebagai bahasa perantaraan.

"Kanak-kanak memiliki keinginan untuk menyelidik, mengetahui dan memahami. Sifat mereka memang suka bertanya itu dan ini. Jadi, jawapan kita kepada semua soalan mereka, misalnya apa warna langit, kenapa sabut timbul dan batu tenggelam, perlu dalam bentuk yang mudah dan menyeronokkan," kata Chin Sun.

Menurut Chin Sun, Kiddo Sains dibangunkannya kerana beliau mendapati mata pelajaran Sains tidak diajar secara menyeronokkan di sekolah.

Kesannya, ia memberi persepsi seolah-olah Sains itu sukar. Berpengalaman luas dalam mata pelajaran Sains, Chin Sun berkata, Kiddo Sains pada asalnya ialah sebuah pusat penjagaan kanak-kanak.


BEBERAPA pelajar Kiddo Sains berseronok dengan pelbagai aktiviti.


Uji kaji

Di pusat itu, pelajar diajar dan diterapkan kefahaman tentang sesuatu perkara berkaitan sains. Mereka juga melakukan uji kaji dan menggunakan produk tertentu untuk melihat kesannya.

Sebagai contoh, jika topik pembelajaran ialah mengenai organ manusia dan haiwan, mereka akan membedah haiwan bagi melihat organ-organnya.

"Mereka melakukan pembedahan ke atas haiwan seperti katak dan tikus. Ini merupakan silibus untuk pelajar tingkatan lima tetapi di Kiddo Sains, mereka tahu lebih awal tentang perkara ini," kata seorang tenaga pengajar yang juga pengasas bersama Kiddo Sains, Markus Ooi Swee Keong.

Kiddo Sains The Peak mempunyai empat orang tenaga pengajar tetap dan dua orang guru bekerja secara sambilan. Kesemua mereka berpengalaman dalam subjek Sains dan mengajar lebih 80 pelajar Kiddo Sains daripada berbagai-bagai peringkat umur bermula dari empat hingga 12 tahun.

Pelajar dibahagikan kepada tiga tahap pembelajaran iaitu Introducing Science untuk pelajar yang berumur seawal lima tahun hingga tujuh tahun, Discovery Science dari umur lapan hingga sembilan tahun dan Experimental Science dari umur 10 hingga 12 tahun.

Pada akhir pembelajaran, pelajar dibenarkan membawa bahan-bahan kajian mereka untuk dijelaskan kepada ibu bapa masing-masing tentang apa yang telah dipelajari.

Dengan erti kata lain, mereka mempelajari sains secara seronok dan mudah.


SUASANA pembelajaran di Kiddo Sains menyeronokkan dan penuh interaktif.


Alam kehidupan

"Sains bagi kanak-kanak bermula apabila mereka dapat berhubung dengan alam kehidupan melalui tindakan dan perlakuan sendiri seperti meniup belon atau sabun.

"Peluang mempelajari sains ini terdapat di pelbagai tempat dan keadaan. Antaranya di dapur, sekolah, tepi kolam, sungai dan laut serta zoo.

"Di Kiddo Sains, kami gabungkan semuanya supaya mereka tahu bahawa mempelajari sains itu seolah-olah berada di padang permainan. Kami bawa pelajar ke kolam dan zoo untuk aktiviti luar.

"Mereka melakukan aktiviti amali sekali gus menghayati nilai-nilai murni yang relevan dalam sains," kata seorang lagi pengajar Kiddo Sains, Azizah Abdul Aziz.

Sementara itu, di Kiddo Sains, terdapat tema tertentu yang digunakan setiap minggu, misalnya tema kitaran hidup serangga.

Menerusi topik itu, pelajar akan diberi pendedahan bukan sahaja tentang kehidupan serangga bahkan bagaimana ia membiak dengan membuat pemerhatian langsung.

Kiddo Sains The Peak yang beroperasi sejak dua tahun lalu turut mempunyai lima pusat lain seumpamanya. Ia menggunakan kombinasi pembelajaran sains dari Taiwan dan Singapura yang disesuaikan dengan kehendak pelajar tempatan.

Terseliuh kaki ketika berfutsal

Posted:

Terseliuh kaki ketika berfutsal

Terseliuh kaki ketika berfutsal

BERMAIN futsal di atas permukaan yang keras mendedahkan pemain kepada risiko kaki terseliuh. - Gambar hiasan


BAGI penggemar permainan futsal khususnya anak-anak muda, mereka perlu berwaspada terhadap risiko kaki terseliuh.

Kecederaan ligamen buku lali adalah perkara biasa semasa bersukan seperti bermain bola sepak. Hampir 25,000 orang di seluruh dunia direkodkan mengalami masalah tersebut setiap hari.

Kaki terseliuh sering dikaitkan sebagai akibat pemakaian kasut yang tidak sesuai, tersilap langkah atau kurang bernasib baik semasa melakukan gerakan. Bukan itu sahaja, ia juga berlaku apabila kaki terpulas, terpusing atau terlipat melebihi had lazim.

Ligamen buku lali merupakan penahan efektif, tetapi disebabkan asakan yang keterlaluan, sebahagian atau keseluruhan ligamen boleh terkoyak.

Kebiasaannya, kedudukan kaki yang tidak selesa semasa berlari, memanjat atau menuruni bukit curam adalah punca biasa kaki terseliuh. Begitu juga jika anda tersilap langkah ketika turun dari katil.

Kecederaan juga boleh terjadi apabila memijak permukaan tidak rata terutamanya yang berlaku secara tiba-tiba seperti terjerumus ke dalam lubang.

Sesetengah acara olahraga, misalnya bola keranjang dan bola jaring yang memerlukan pergerakan meloncat, mungkin mencederakan buku lali iaitu semasa kaki kembali berpijak secara tidak sempurna di atas tanah.


KAKI terseliuh sering berlaku kepada individu yang aktif bersukan.


Bagaimana anda tahu kaki terseliuh?

Pergerakan luar biasa boleh menjadi penyebab kaki terseliuh. Insiden terseliuh yang paling lazim ialah kaki dalam kedudukan fleksi plantar yang berpijak secara tidak selesa berikutan pergerakan kaki yang berterusan.

Kalau buku lali anda bengkak, kemungkinan besar anda telah terseliuh atau mengalami kecederaan yang lebih teruk daripada itu, sehinggakan pergerakan sedikit pun akan mengundang kesakitan.

Bila anda harus bimbang?

Kebanyakan kes terseliuh pergelangan kaki yang sederhana tidak memerlukan rawatan di hospital. Anda perlu berjaga-jaga tetapi jangan panik sekiranya:

* Kesakitan tidak dirawat sebaiknya di hospital.

* Anda tidak berupaya berjalan dengan selesa walaupun pergerakan melebihi empat langkah atau anda mengalami kesakitan yang teruk apabila menekan maleolus medial atau maleolus lateral iaitu benjol bertulang di setiap sisi buku lali. Ia memerlukan pemeriksaan radiograf bagi mengetahui sama ada berlaku keretakan tulang atau tidak.

*Anda tidak boleh menggerakkan buku lali yang tercedera itu dengan selesa.

*Kaki atau buku lali membengkak secara luar biasa.

*Kaki atau jari anda kebas.

*Keadaan anda tidak beransur pulih selepas beberapa hari.

Apa yang harus dibimbangkan?

Kebanyakan kaki terseliuh boleh dirawat secara konservatif tetapi ia perlu dilakukan pada peringkat awal. Terseliuh yang lebih teruk mungkin memerlukan penggunaan pendakap gelang kaki bagi menyembuhkan ligamen yang tercedera.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved