Ahad, 16 Jun 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Tragedi tragis empat sahabat

Posted:

Tragedi tragis empat sahabat

Tragedi tragis empat sahabat

Oleh MEGAT RAMLI MEGAT RAOF
megat@kosmo.com.my

BEGINILAH keadaan sebuah kereta Perodua Viva yang remuk hingga mengorbankan tiga individu selepas terlibat dalam satu nahas di Shah Alam semalam.


SHAH ALAM - Kegembiraan empat pelajar universiti bersiar-siar di sekitar bandar ini selepas mengunjungi Taman Tema i-City Seksyen 7 di sini tidak berpanjangan apabila tiga daripadanya maut manakala seorang lagi cedera ringan selepas kereta Perodua Viva yang mereka naiki terlibat dalam kemalangan ngeri semalam.

Tragedi menjelang Subuh pada pukul 5.15 pagi di Kilometer 14.5 Lebuh Raya Persekutuan di sini itu mengakibatkan Adam Ab. Rahman, Ameer Asyraf Sulaiman dan Nurul Maizura Maidan maut di tempat kejadian. Adam merupakan pemandu kereta manakala dua lagi berada di tempat duduk belakang.

Seorang lagi mangsa, Nurfarina Mokhtar yang berada di tempat duduk penumpang hadapan cedera ringan. Kesemua mereka yang berusia 18 tahun baru dua minggu belajar di universiti.

Adam merupakan pelajar Diploma Pengajian Sukan di Kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) Jengka, Pahang; Ameer (pelajar asasi jurusan perakaunan di UiTM Shah Alam), Nurul Maizura (pelajar asasi Sains Pertanian, Universiti Putra Malaysia) dan Nurfarina (pelajar asasi Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua, UiTM Shah Alam).

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Bacaan IPU di Melaka tidak sihat

Posted:

Bacaan IPU di Melaka tidak sihat

Bacaan IPU di Melaka tidak sihat

Oleh NUZULSHAM SHAMSUDDIN
zulsham@kosmo.com.my


PENGGUNA jalan raya terpaksa berhati-hati memandu ekoran jerebu teruk yang melanda kawasan Port Dickson semalam.


MELAKA - Bandar raya Melaka semalam merekodkan bacaan indeks pencemaran udara (IPU) paling tinggi dengan bacaan 161 sehingga pukul 5 petang semalam berikutan jerebu teruk melanda negara sejak kelmarin akibat pembakaran hutan di bahagian tengah Sumatera, Indonesia.

Pengarah Jabatan Alam Sekitar (JAS) negeri, Abd. Hafiz Abd. Samad berkata, bacaan itu dikategorikan sebagai tidak sihat kerana telah melepasi bacaan IPU 100.

Menurutnya, ia paling teruk berbanding bandar-bandar lain seperti Muar dan Port Dickson.

"Punca jerebu ini adalah disebabkan pembakaran terbuka yang berlaku di bahagian tengah Sumatera dan lebih 100 hotspot telah direkodkan di kawasan berkenaan," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Abd. Hafiz memberitahu, dua lagi kawasan iaitu Muar dan Port Dickson setakat pukul 11 pagi masing-masing mencatatkan bacaan IPU 110 dan 117 tetapi telah menurun ke tahap sederhana lewat petang semalam.

Katanya, difahamkan kebakaran di bahagian tengah Sumatera berlaku sejak kelmarin dan kesan jerebu itu dibawa oleh angin Monsun Barat Daya ke Semenanjung pada sebelah malam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Usah ditipu pembangkang

Posted:

Usah ditipu pembangkang

Usah ditipu pembangkang


NAJIB bersalaman dengan sebahagian pelajar Malaysia di Indonesia selepas sesi bergambar pada majlis makan tengah hari di Dewan Serbaguna, Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta semalam.


JAKARTA - Datuk Seri Najib Tun Razak mengingatkan pelajar Malaysia di luar negara supaya tidak terpedaya dengan pembohongan pembangkang hingga menyebabkan mereka tidak lagi menyokong kerajaan Malaysia.

Perdana Menteri berkata, fitnah dan pembohongan pembangkang berhubung proses Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) lalu misalnya, menimbulkan persepsi salah terhadap kerajaan hingga golongan terpelajar turut mempercayainya.

"Sampai hari ini, belum ada bukti kononnya kita bawa 40,000 warga Bangladesh (untuk mengundi), ini satu fitnah dan pembohongan amat besar yang berlaku pada pilihan raya umum kali ini.

"Sebab itu, saya kata tak kan ada orang tak boleh fikir, rupanya ada orang tak boleh fikir. Saya dapat tahu, peguam pun tak boleh fikir. Apa sudah berlaku ke atas mereka," katanya pada majlis jamuan tengah hari bersama pelajar Malaysia di Indonesia di Dewan Serbaguna, Kedutaan Besar Malaysia di Kuningan di sini semalam.

Turut hadir isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor; Duta Besar Malaysia ke Indonesia, Datuk Syed Munshe Afdzaruddin Syed Hassan.

Najib berada di sini dalam rangka lawatan peribadi untuk bertemu beberapa pemimpin Indonesia yang rapat dengannya, selain berehat selepas PRU-13.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved