Ahad, 9 Jun 2013

Kosmo Online - Kesihatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Kesihatan


Pengsan bila berdiri

Posted:

Pengsan bila berdiri

Pengsan bila berdiri

REYNOLDS bertemu dengan teman lelakinya, Ashley yang banyak memberi sokongan kepadanya selepas dia disahkan menghidap penyakit tersebut.


SEORANG model terpaksa meneruskan hidup di atas kerusi roda selepas dia pengsan setiap kali cuba untuk berdiri.

Chelsey Reynolds, 22, dari Witham, Essex, yang sebelum ini menjalani kehidupan aktif sebagai jururawat pelatih dan model sambilan terpaksa bergantung kepada kerusi roda beberapa jam sehari.

Dia menderita penyakit yang dikenali sebagai Postural Tachycardia Syndrome (PoTS), menyebabkan kadar degupan jantungnya meningkat setiap kali dia cuba berdiri.

Disebabkan itu, Reynolds terpaksa belajar berjalan menggunakan lututnya ketika berada di rumah dan sentiasa membawa beg untuk memudahkannya membuang air kecil.

Doktor yang merawat wanita itu juga tidak mengetahui punca sebenar penyakitnya.

"Semua ini terjadi sekelip mata. Kadangkala ketika sibuk bekerja dan berkejar ke sana sini untuk menyiapkan tugasan saya tiba-tiba pengsan.

"Sejak daripada itu, keadaan hidup saya berubah kerana saya tidak boleh berdiri selepas kejadian itu.

"Saya terpaksa menggunakan kerusi roda untuk memudahkan aktiviti harian selain terpaksa belajar menyesuaikan diri merangkak sekitar rumah.

"Saya tidak pernah sakit sebelum ini malah saya juga tidak pernah dimasukkan ke hospital," ujarnya.

Menurut Reynolds, kejadian pengsan itu bermula selepas dia bekerja selama 15 jam di wad strok.

"Saya tidak mengambil sarapan ketika itu dan saya terfikir mungkin itu penyebab saya pengsan.

"Kemudiannya, saya pergi ke bilik kakitangan bagi mengambil makanan sebagai alas perut tetapi apabila saya kembali ke wad, saya pengsan semula.

"Semua orang berlari ke arah saya sebelum saya dikejarkan ke bahagian kecemasan kerana badan saya tidak bertindak balas ketika itu menyebabkan rakan-rakan mulai panik.

"Ia seperti mimpi tetapi agak menakutkan juga kerana saya sendiri tidak pasti apa sebenarnya yang berlaku," jelasnya.

Pengsan

Tambah Reynolds, selepas menjalani pelbagai ujian, dia dihantar pulang untuk berehat di rumah dan dinasihatkan untuk memeriksa kadar tekanan darahnya dalam masa 24 jam.


REYNOLDS terpaksa meneruskan kehidupan di atas kerusi roda disebabkan penyakitnya itu.


"Ia sangat teruk kerana setiap kali berdiri saya pasti akan merasai perasaan yang berlainan dan akhirnya saya pengsan.

"Saya disarankan menjalani ujian ringkas seperti menolak tangan doktor dan disuruh berdiri untuk tempoh masa yang singkat tetapi sebaik sahaja saya berdiri, saya terdengar doktor menyebut perkataan PoTS," kata beliau.

Dia kemudian terpaksa menjalani ujian selanjutnya untuk mendiagnosis penyakitnya itu.

"Saya baru sahaja menjadi model sambilan dan perlu kerap pergi ke gimnasium dan dalam tempoh latihan untuk menjadi jururawat tiba-tiba saya terpaksa melakukan kesemua perkara di atas kerusi roda.

"Saya pernah bekerja selama 15 jam tetapi kini saya langsung tidak boleh melakukan apa-apa perkara.

"Semuanya berbeza apabila saya disahkan menghidap penyakit ini pada bulan Oktober lalu. Saya hanya mempunyai kerusi roda dan skuter bergerak untuk memudahkan pergerakan.

"Saya terpaksa menunggu selama enam bulan untuk temu janji susulan bersama doktor di mana saya akan diawasi untuk melihat sejauh mana saya berdepan dengan penyakit saya ini.

Sokongan

"Ia seperti menunggu sesuatu yang tidak pasti untuk melihat keberkesanan ubat yang diberikan doktor tetapi saya sentiasa berfikir positif dan mengharapkan yang terbaik untuk saya kembali menjalani kehidupan aktif seperti dulu," ujarnya yang memuat naik sejumlah klip video di laman YouTube untuk meningkatkan kesedaran awam berhubung penyakit yang dihadapinya itu.

"Ia sangat sukar pada mulanya tetapi saya cuba menjalani kehidupan normal seperti orang lain.

"Walaupun berkeadaan begini, saya sangat gembira kerana teman lelaki saya, Ashley, memberikan sokongan untuk saya teruskan hidup walaupun agak memalukan apabila saya keluar temu janji menggunakan kerusi roda.

"Kami mempunyai hubungan yang sangat hebat seperti pasangan lain dan saya masih menaruh harapan apabila saya bangun pagi, saya akan kembali sihat seperti sedia kala selain berharap penyakit ini akan pergi secepat ia datang," tambahnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved